Fedtscanning?


12k
 Share

Recommended Posts

Hmm..

Hver gang der er noget om slankeprogrammer på TV får folk adskellige ture i en scanner hvor de får målt hvor mange kg fedt på kroppen de har...

Kan man som motionsfreak også få taget sådanne scanning, i såfald, gratis eller noget man køber sig til?

Kunne unægtelig være interessant at vide det lidt mere præcis.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du tænker nok på en DXA scanner der normalt bruges til at bestemme knogledensitet og lign.

Kan også bruges til at bestemme totalt fedtindhold - men da scanningen baserer sig på røngtenstråler er det nok ikke nogen god ide at prøve det bare "for sjov" selvom jeg godt er klar over det er set i nogle programmer. Tror også det vil være svært at få (købe sig) adgang til en sådan scanning - så er impedansmålere trods alt lidt bedre for den almindelige person.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle mene de fleste af de programmer (så mange er der dog heller ikke) bruger resultater fra en bio-impedansmåler, der i de dyre udgaver skulle kunne give lige så fornuftige resultater som en erfaring person med fedttang.

DEXA som sortiarius beskriver er dog mere præcis.

Link to comment
Share on other sites

Du tænker nok på en DXA scanner der normalt bruges til at bestemme knogledensitet og lign.

Kan også bruges til at bestemme totalt fedtindhold - men da scanningen baserer sig på røngtenstråler er det nok ikke nogen god ide at prøve det bare "for sjov" selvom jeg godt er klar over det er set i nogle programmer. Tror også det vil være svært at få (købe sig) adgang til en sådan scanning - så er impedansmålere trods alt lidt bedre for den almindelige person.

Regnede jeg heller ikke med.. Er en af de mange fordele ved fokus er på overvægtige mennesker.. At mange har yderst svært ved at tage på er irrelevant :\ (Har selv været en 57kg størrelse tidligere)..

Men, en røngten fra eller til vil nok ikke gøre den store forskel, er tidligere blevet fotograferet 4 gange årligt, og er kun et halvt års tid siden jeg helt stoppede, havde ellers været 2 gange årligt de sidste 3 år.

- Og det siden omkring jeg begyndte i børnehave, ca.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle mene de fleste af de programmer (så mange er der dog heller ikke) bruger resultater fra en bio-impedansmåler, der i de dyre udgaver skulle kunne give lige så fornuftige resultater som en erfaring person med fedttang.

DEXA som sortiarius beskriver er dog mere præcis.

Kontant med deres slankeprogrammer er faktisk den jeg sidst har set det ved.. :)

Link to comment
Share on other sites

DEXA scanning laves på KVL (Inst. for Human ernæring). Det er relativt dyrt at lave, så du skal nok forvente noget i retningen af 500-1000kr for en scanning. Men det er da bare at skrive til dem hvis det har interesse.

Martin Kreutzer, som altid er fremme i forbindelse med den slags, er en fin fyr :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

DEXA scanning laves på KVL (Inst. for Human ernæring). Det er relativt dyrt at lave, så du skal nok forvente noget i retningen af 500-1000kr for en scanning. Men det er da bare at skrive til dem hvis det har interesse.

Martin Kreutzer, som altid er fremme i forbindelse med den slags, er en fin fyr :4thumbup:

Utroligt man tilbyder en service der udsætter folk for røngten stråler for sådan noget pjat :nono:

Link to comment
Share on other sites

Utroligt man tilbyder en service der udsætter folk for røngten stråler for sådan noget pjat :nono:

Undskyld.. hvis jeg blev misforstået. Jeg har ikke lovet, at man kan få lavet sådan en scanning bare ved at komme fra gaden. Måske man skal være en del af et projekt eller noget. Jeg mente blot, at hvis man var interesseret, så kunne man ringe til KVL og høre hvad det krævede. Det ændre dog ikke på scanningerne er dyre at lave.

Jeg mener faktisk ikke, at de er så slemme de stråler i DEXA'en. Jeg kan huske der var noget større sikkerhedskrav/regler til at få taget røngtenståler/-billeder på sygehuset?!

Men igen jeg er på dybt vand her.....

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Undskyld.. hvis jeg blev misforstået. Jeg har ikke lovet, at man kan få lavet sådan en scanning bare ved at komme fra gaden. Måske man skal være en del af et projekt eller noget. Jeg mente blot, at hvis man var interesseret, så kunne man ringe til KVL og høre hvad det krævede. Det ændre dog ikke på scanningerne er dyre at lave.

Jeg mener faktisk ikke, at de er så slemme de stråler i DEXA'en. Jeg kan huske der var noget større sikkerhedskrav/regler til at få taget røngtenståler/-billeder på sygehuset?!

Men igen jeg er på dybt vand her.....

Egentlig ikke, de to røngten stråler der bruges har væsentlig mindre energi (omkring 25 gange) end den energi der er i strålerne til en thorax-røngten, men derfor synes jeg stadig det er noget pjat at udsætte sig selv for - strålehygiejne er noget der værnes temmelig kraftigt om nu om dage - det giver jo også sig selv at skal man bruge resultatet til noget udvilking - skal man igennem scanneren flere gange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bestemt heller ikke man skal udsætte sig unødigt for stråling, men hvis strålingsmængden er ca. 25 gange mindre end ved rtg. af thorax, så er det jo ikke meget mere end et par timers baggrundsstråling.. og hvis det ellers kun er et par scanninger og den slags ellers kan motivere til en sundere levevis ellers, så synes jeg ikke det virker så slemt.

Men ellers er jeg da helt med på at man skal passe på med røntgen - har selv rundet de 40-45 år målt i baggrundsstråling fra diverse undersøgelser, så er nok ved at være lettere selvlysende :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Der er mange forsøg, hvor man får målt sin fedt% med en DEXA scanner, du kan evt. tjekke www.forsoegspersoner.dk.

URL'en er http://www.forsoegsperson.dk/

Desværre er det mere eller mindre kun Københavnere der kan være med - og ved e-mail tilmelding er der ikke mulighed for kun at modtage forsøg fra en given region - trods jeg har kontaktet bagmændene bag - det er bare too bad hvis siden skulle blive ordenlig i formidlingen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share