Lance Armstrong løber New York Marathon


Hessel
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg ved er det ikke en debuttid idet han jo tidligere har lavet en Ironman. Han havde udvalgte løbere til at pace sig gennem hele løbet og med lidt seriøs træning burde han uden problemer kunne løbe under 2.45 timer. Min debuttid er 2.49 timer og jeg er ikke 7 gange tour vinder. :wink:

Har han lavet en ironman?

Ville meget gerne høre nærmere om det (tror ikke helt den holder i byretten)

Link to comment
Share on other sites

Han har engang lavet en halv Ironman, men vist aldrig en hel:

Lance Armstrong: I did one Half-Ironman a long time ago, so I guess I've done one half-marathon. I typically ran a little bit in the off-season, but not that much because the potential for injury was always there.

Ellers synes jeg da det er en ganske imponerende debuttid. Han vejer jo trods alt efterhånden lidt over 80 kg og er næppe i så god form som i fordums dage.. plus at han efter eget udsagn ikke fik trænet så forfærdelig meget til det :smile:

Men nu er jeg jo også lidt "farvet" :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Ergo kan du også nemt vinde Touren - bare én enkelt gang? :blink: Din logik hænger jo ikke sammen!

Men du fik jo fortalt at om din tid! :wink: Hvilket i øvrigt også må siges at være en fantastisk debut-tid - ja tid i det hele taget! Noget der ikke er mange forundt! :devil:

Jeg vil væde på der ikke var trængsel i målområdet? :superman:

Jeg mener på ingen måde at jeg kan vinde Touren. :blink:

Hvis man vil misforstå mit indlæg kan man selvfølgelig vælge at gøre det. For at skære "min logik" ud i pap så burde en idrætsmand som har vundet Touren 7 gange kunne løbe en rigtig god marathon, hvis han tog træningen seriøst. En så stor udholdenshedsatlet burde kunne gøre det bedre. Interviewet som der er linket til viser jo også tydeligt at hans træning op til marathonen ikke har været synderlig specifik. Det kunne være rigtig spændende at se, hvad han egentlig er i stand til at løbe, hvis han trænede til det.

Den voldsomme medieeksponering havde givet mig en forventning om at han rent faktisk tog det seriøst. Derfor skuffelsen.

Jeg nævnte min tid for at sætte Lances tid i perspektiv. Der er rigtig mange motionister som løber under 3 timer.

Jeg bryder mig iøvrigt ikke om tonen i dit indlæg.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener på ingen måde at jeg kan vinde Touren. :blink:

Hvis man vil misforstå mit indlæg kan man selvfølgelig vælge at gøre det. For at skære "min logik" ud i pap så burde en idrætsmand som har vundet Touren 7 gange kunne løbe en rigtig god marathon, hvis han tog træningen seriøst. En så stor udholdenshedsatlet burde kunne gøre det bedre. Interviewet som der er linket til viser jo også tydeligt at hans træning op til marathonen ikke har været synderlig specifik. Det kunne være rigtig spændende at se, hvad han egentlig er i stand til at løbe, hvis han trænede til det.

Den voldsomme medieeksponering havde givet mig en forventning om at han rent faktisk tog det seriøst. Derfor skuffelsen.

Jeg nævnte min tid for at sætte Lances tid i perspektiv. Der er rigtig mange motionister som løber under 3 timer.

Jeg bryder mig iøvrigt ikke om tonen i dit indlæg.

Jeg er da rystet over, at du ikke bryder dig om tonen i mit indlæg? :blink: Det må vel bero på øverste linie? Resten er faktisk ment som et :4thumbup: for din flotte tid!

Jeg har selv løbet 9 marathon - og ved, hvor meget træning der skal til - og jeg er ikke i nærheden af 2:49

Jeg har været afsted til et par stykker, med én som løber omkring 2:30 - og i følge hans udsagn, er der ikke samme trængsel i målområdet, som når jeg løber over stregen i ca 3:30

Jeg bryder mig iøvrigt ikke om tonen i dit indlæg.
:dry: Det var nu ment som et anerkendelse af, at du har løbet så hurtigt i et debut-marathon, og nej - der er ikke rigtig mange der løber på den tid, omend der er nogen - dog ikke så mange, som der løber omkring 4:00 :wink:

Anerkendelse af din tid, som jeg endnu engang gerne vil fremhæve, ændrer dog ikke ved det faktum, at jeg synes at nedenstående indlæg er en omgang pladder uden mening!

Så vidt jeg ved er det ikke en debuttid idet han jo tidligere har lavet en Ironman. Han havde udvalgte løbere til at pace sig gennem hele løbet og med lidt seriøs træning burde han uden problemer kunne løbe under 2.45 timer. Min debuttid er 2.49 timer og jeg er ikke 7 gange tour vinder.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er pænt sikker på Lance kun har kørt kort-distance tri. Jeg mener det var en XTerra han kørte på Hawaii. XTerra svarer til en OL-distance (1500m svøm, 40km cykling og 10km løB). Dog er XTerra off-road dvs. MTB og terrænløb!

Som jeg skrev tidligere, mener jeg heller aldrig at have stødt på at han skulle have kørt ironman...

Link to comment
Share on other sites

Jamen okay, så tog jeg fejl med hensyn til at Lance har lavet en Ironman. Det beklager jeg. Tak for info Bagmanden.

Edit: 789 tjek det link til Politikken. Han har lavet en Ironman. Bare ikke en hel. Synes medierne og trisporten udvander begrebet Ironman.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Noget andet er, at han i forberedelsen fangede sig en god omgang skinnebensbetændelse, så en del af træningen foregik på cyklen, hvilket som nævnt ikke er voldsomt specifik træning. Hans højre skinneben var da også godt tapet ind under løbet og som han selv sagde efter løbet:

“I think I bit off more than I could chew, I thought the marathon would be easier. (My shins) started to hurt in the second half, especially the right one. I could barely walk up here, because the calves are completely knotted up.”

Man kunne måske også argumentere for, at det er lige vel optimistisk at løbe marathon, når man aldrig har løbet mere end 25 km :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da rystet over, at du ikke bryder dig om tonen i mit indlæg? :blink: Det må vel bero på øverste linie? Resten er faktisk ment som et :4thumbup: for din flotte tid!

Jeg har selv løbet 9 marathon - og ved, hvor meget træning der skal til - og jeg er ikke i nærheden af 2:49

Jeg har været afsted til et par stykker, med én som løber omkring 2:30 - og i følge hans udsagn, er der ikke samme trængsel i målområdet, som når jeg løber over stregen i ca 3:30

:dry: Det var nu ment som et anerkendelse af, at du har løbet så hurtigt i et debut-marathon, og nej - der er ikke rigtig mange der løber på den tid, omend der er nogen - dog ikke så mange, som der løber omkring 4:00 :wink:

Anerkendelse af din tid, som jeg endnu engang gerne vil fremhæve, ændrer dog ikke ved det faktum, at jeg synes at nedenstående indlæg er en omgang pladder uden mening!

Gnuen det vil sige du ikke mener man kan forvente at verdens bedste og mest udholdende cykelrytter kan knalde en god marathon af?

Der er jo mange tusinder almindelige motionister som løber under 3 timer på en marathon. En mand som Armstrong burde kunne gøre det bedre end dødelige motionister imo. Jeg opponerede såmænd bare mod at sammenligne Armstrong med motionister. 3 timer er ikke nogen god tid for en som Lance.

Jeg vil vælge at betragte resten som et kompliment. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne måske også argumentere for, at det er lige vel optimistisk at løbe marathon, når man aldrig har løbet mere end 25 km :smile:

Det kunne man måske godt. Der er dog rigtig mange eksempler på at det er gået godt. Rigtig godt endda!

Rasmus Henning og Paula Radcliff bare for at nævne et par stykker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gnuen det vil sige du ikke mener man kan forvente at verdens bedste og mest udholdende cykelrytter kan knalde en god marathon af?

Der er jo mange tusinder almindelige motionister som løber under 3 timer på en marathon. En mand som Armstrong burde kunne gøre det bedre end dødelige motionister imo. Jeg opponerede såmænd bare mod at sammenligne Armstrong med motionister. 3 timer er ikke nogen god tid for en som Lance.

Jeg vil vælge at betragte resten som et kompliment. :smile:

Selvfølgelig burde en mand som Lance, kunne løbe under 3 timer! Jeg mener bare ikke overførbarheden fra cykling til løb er så ligetil, som du ligger op til.

Konditionmæssigt burde han ingen problemer have med, men muskler, sener og led bliver belastet på en helt anden måde end i cykelsport - og det er her de fleste cykelryttere, som prøver kræfter med et marathon, kommer til kort!

Én ting er at løbe et marathon på 4 timer, det kan de fleste, men kroppen bliver belastet uforholdsmæssigt meget mere, ved at løbe den på 3 timer - det er det der knækker mange, og gør at de aldrig når under den "gyldne" 3-timers grænse.

Det kræver i det fleste tilfælde mange års træning, og tilvænning til løb, at blive klar til! (ikke nødvendigvis målrettet marathon-træning - men løbetræning i det hele taget!)

Tager jeg fejl, når jeg siger, at du ikke startede med at løbe, året før du løb 2:49? :wink:

Og resten er et kompliment! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Gnuen det vil sige du ikke mener man kan forvente at verdens bedste og mest udholdende cykelrytter kan knalde en god marathon af?

Der er jo mange tusinder almindelige motionister som løber under 3 timer på en marathon. En mand som Armstrong burde kunne gøre det bedre end dødelige motionister imo. Jeg opponerede såmænd bare mod at sammenligne Armstrong med motionister. 3 timer er ikke nogen god tid for en som Lance.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor Armstrong´s tid skal sammenlignes med andres. Manden har trukket sig tilbage fra elitesport, og har næppe gået til opgaven med en seriøsitet som minder om den tilgang han havde til TdF. Desuden var hans primære formål med marathonløbet, at samle penge ind til kræftforskning. Dette må siges at være en pæn succes, da han samlede 600.000 dollars ind igennem betaling for at følge ham live under løbet på web-cam.

Link to comment
Share on other sites

Edit: 789 tjek det link til Politikken. Han har lavet en Ironman. Bare ikke en hel. Synes medierne og trisporten udvander begrebet Ironman.

Entan har man lavet en ironman eller også har man ikke!

Man taler om heller ikke om at man har løbet et marathon... bare kun et halvt

- Den går bare ikke i min verden.

Al respekt for lance, men ironman er han ikke, for han har gennemført et IM-stævne

Link to comment
Share on other sites

At Lance løber Maraton er vel ikke anderledes end, når pensionerede fodboldspillere, spiller en showkamp i ny og næ - eller lidt serie 6 bold. Det lægger man jo ikke noget særligt i?!

Anyways, det er da imponerende, at han indsamler så mange penge til kræftforskning! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Gnuen det vil sige du ikke mener man kan forvente at verdens bedste og mest udholdende cykelrytter kan knalde en god marathon af?

Der er jo mange tusinder almindelige motionister som løber under 3 timer på en marathon. En mand som Armstrong burde kunne gøre det bedre end dødelige motionister imo. Jeg opponerede såmænd bare mod at sammenligne Armstrong med motionister. 3 timer er ikke nogen god tid for en som Lance.

Jeg vil vælge at betragte resten som et kompliment. :smile:

Under 3 timer synes jeg altid er en god tid - for Lance og for alle andre. I øvrigt vil jeg ikke sige, at der er mange 'almindelige motionister', der løber under 3 timer på marathon. Under 3 timer kræver ret hårdt arbejde for langt de fleste mennesker...

Det var trods alt hans debut på distancen, så han har jo ikke vidst noget om, hvad det ville sige at løbe så langt. Jeg tror også han kan gøre det bedre, hvis han vælger at stille til start igen og træner mere målrettet.

Link to comment
Share on other sites

Et klip fra Cyclingnews.com fra en af hans elite ledsagere ...

"However, Salazar noted that Armstrong may not have lost much of his fitness since retiring from cycling, saying that "for him, cardiovascularly, it was very easy. He could talk much better than I could during the race."

Det er altså ikke fordi han har været presset konditionsmæssigt men det er netop led og muskler der har gjort ondt. Som cykel freak kender jeg udmærket godt problemet. Konditionen giver ingen problemer men så snart jeg er ude over 10 km så gør det ondt fordi scener led og muskler ikke er vant til den stødvise belastning. Efter en halvmarathon er jeg nærmest invalid og det er altså ikke konditionen der driller. Specielt ledene kan kræve meget lang tid før de er blevet stærke nok til at kunne klare at løbe rigtigt langt.

jalabert løb iøvrigt i 2:55 sidste år .....

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en god tid?

Det er, efter min mening, lidt snævret synet at sige: "Jeg synes det er en god tid" Jovist, man kan jo altid vælge at sætte sig selv i centrum og vurdere tider ud fra sine egne tider.

Man kan også vælge at se ud over sin egen næsetip og måske sætte sig ind i personen bag ved tiden. Kunne det f.eks. tænkes at for en af verdens bedste og mest suveræne udholdenhedsatleter at 3 timer på en marathon er ringe?, mens 3 timer er en suveræn god tid for en kvindelig motionist på 80 år?

Link to comment
Share on other sites

I forhold til artiklen i politiken er det vel bare journalisten der udvander begrebet Ironman - eller også har han haft for kort tid inden deadline :tongue:

Der er kun én distance, der kaldes Ironman, og det er 3.8 - 180 - 42.2. Alt andet er bare triathlon'er. I virkeligheden er der kun et lille antal stævner rundt om i verden der har lov til at kalde sig Ironman - for det er et privat firma der ejer varemærket, og derfor har monopol på at arrangere rigtige Ironman stævner (selv om andre - fx. Fredericia's Viking Man stævne - kører samme distance ;-)).

Man kan kun kalde sig Ironman - og eventuelt tatovere sig på skulderen/ankelen med det kendte IM logo (et stort M med en prik hen over) - hvis man har kørt den fulde distance ved et officielt Ironman stævne.

Så jeg synes ikke at triathlon sporten udvander Ironman begrebet.

En Ironman tager rigtigt lang tid at træne op til - og restituere fra, bagefter, så der er megen god ræson i at afvikle triathlon-konkurrencer der er designet til hurtigere restitution (så man kan vinde podiepræmier mere end tre gange om året :cool: . Og det er vel ikke at udvande Ironman begrebet, at afvikle distancer der er brøker af den fulde distance? Det gør man jo også i andre sportsgrene, fx. halvmarathon.

Hvorom alting er, tror jeg at forvirringen omkring Armstrongs eventuelle Ironman-optræden på Hawaii skyldes, at han i sine helt unge år deltog på (og vistnok vandt) Hawaii i den såkaldte Ironkid - en meget kortere distance triathlon specielt til børn/teenagere.

http://www.answers.com/topic/ironkids

http://www.lancearmstrong.com/ (kig under "about lance - og læs i teksten :-) ).

Derudover har han angiveligt (og efter eget udsagn :-)) også gennemført en halvdistance, hvilket også snildt tager en 5 timers tid.. Men altså ikke nødvendigvis på Hawaii.

Jamen okay, så tog jeg fejl med hensyn til at Lance har lavet en Ironman. Det beklager jeg. Tak for info Bagmanden.

Edit: 789 tjek det link til Politikken. Han har lavet en Ironman. Bare ikke en hel. Synes medierne og trisporten udvander begrebet Ironman.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en god tid?

Det er, efter min mening, lidt snævret synet at sige: "Jeg synes det er en god tid" Jovist, man kan jo altid vælge at sætte sig selv i centrum og vurdere tider ud fra sine egne tider.

Man kan også vælge at se ud over sin egen næsetip og måske sætte sig ind i personen bag ved tiden. Kunne det f.eks. tænkes at for en af verdens bedste og mest suveræne udholdenhedsatleter at 3 timer på en marathon er ringe?, mens 3 timer er en suveræn god tid for en kvindelig motionist på 80 år?

Lad os med det samme slå fast at 3 timer til enhver tid må siges at være en rigtigt god tid for en kvindelig motionist på 80 år :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Under 3 timer synes jeg altid er en god tid - for Lance og for alle andre. I øvrigt vil jeg ikke sige, at der er mange 'almindelige motionister', der løber under 3 timer på marathon. Under 3 timer kræver ret hårdt arbejde for langt de fleste mennesker...

Det var trods alt hans debut på distancen, så han har jo ikke vidst noget om, hvad det ville sige at løbe så langt. Jeg tror også han kan gøre det bedre, hvis han vælger at stille til start igen og træner mere målrettet.

Ja, når det er hans debut på distancen så er tiden jo med al sandsynlighed afstemt efter hans planlægningsskema. Hvis målet har været at komme under 3 timer, og han har fulgt en detaljeret mellemtids-plan, er det jo meget naturligt at tiden rammer lige under..

- og så kan han jo altid optimere sin planlægning - og indbygge noget fandenivoldskhed til sidst - næste gang, som du skriver :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share