Anbefalinger: Spinning II el. III


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Jeg er nået til grundtræningsperioden i mit vinterprogram, hvor jeg skal øge fra 2 timer spinning I til 2x2 timer spinning II el. III i løbet af de kommende måneder.

Jeg har imidlertid det problem at min vægt er alt for høj og programmer med megen stående mellemtakt vil kræve meget lang tilvænningstid for sener og led. Da jeg samtidig ikke kan bruge stående mellemtakt til noget fornuftigt ifm. normal racertræning efterlyser jeg hold/instruktører, der ikke fokuserer på dette (helst ikke mere end 2-4 min. pr. time og slet ikke stående dobbelttakt). Der må derimod gerne være masser af hård træning (inkl. stående enkelttakt).

Da jeg har kort til SATS skal det være her og i København ikke alt for langt ude, men gerne i cykelafstand fra en linie fra Østerbro-Brønshøj. Tirsdage og torsdage.

Håber nogle af jer der spinner, har nogle bud.

Jan

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jow jow.. :)

Altså.. er DER jo meget tempokørsel på 3'er timer. Ikke fordi det nødvendigvis er hårdere, men fordi (afhængigt af holdene) folk normalt ikke er specielt gode til at køre tungt.

Hvis man skal have folk med dårlig teknik og manglede rygrad til at køre hårdt, er det nødvendigvis stående tempo :laugh:

Spøg til side.. der er jo ingen der siger du behøver køre et specifikt program - du kan jo bare sige til instruktøren at du altså har tænkt dig at køre dit eget program.. sæt dig bare bagerst så ingen bliver genereret af at du kører dit eget løb.

Anette Berg kører ganske rigtigt supertungt :superman: - hun er supersej!!

Link to comment
Share on other sites

Jow jow.. :)

Altså.. er DER jo meget tempokørsel på 3'er timer. Ikke fordi det nødvendigvis er hårdere, men fordi (afhængigt af holdene) folk normalt ikke er specielt gode til at køre tungt.

Hvis man skal have folk med dårlig teknik og manglede rygrad til at køre hårdt, er det nødvendigvis stående tempo :laugh:

Spøg til side.. der er jo ingen der siger du behøver køre et specifikt program - du kan jo bare sige til instruktøren at du altså har tænkt dig at køre dit eget program.. sæt dig bare bagerst så ingen bliver genereret af at du kører dit eget løb.

Anette Berg kører ganske rigtigt supertungt :superman: - hun er supersej!!

Tak for svaret (tænkte nok en lille provokation hjalp). Vil det sige du generelt kan anbefales 3'er-timer, Anette Berg og ellers bare lave stående mellemtakt om til fx. stående enkelttakt (efter snak med vedkommende guru).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg kører selv både spinning I, II og III i københavn.

Jeg synes ikke det vil være noget problem for dig at tage spinning II eller III overhovedet- uanset instruktør, i det, disse timer blot handler om mental styrke overfor det øgede pres det højere niveau (og instruktøren) giver.

Når der køres i dobbelttakt både som stående og siddende (hvilket er ofte og i lange sekvenser på niveau II og III) kan du bare 'nøjes' med at forblive i enkelttakt evt. suppleret med et højere gear/ hårdere træd. Det vil helt sikkert give dig noget, idet jeg oplever at det egentlig ikke handler så meget om at køre præcis efter instruktørens forskrift, men snarere at give det ekstra som det mentale pres der fra en selv og fra træneren gradvis øges efter niveauerne.

Jeg skal dog lige til slut nævne, at jeg på ingen måde har nogen 'proffesionel' relation til spinning. Altså taler jeg her blot ud fra egne erfaringer uden teoretisk baseret viden.

Link to comment
Share on other sites

Hey Jan - nu du er så glad for din cykel, så meld dig dog ind i en cykleklub. De fleste klubber har efterhånden spinning om vinteren, og der vil du (forhåbentlig) ikke blive udsat for fjollerier som stående dobbelttakt. Til gengæld vil du få mulighed for at køre noget, der minder om landevejstræning, f.eks. (sub) AT-intervaller a 8-20 min. Der skal nok være dem der synes at underholdningsværdien i den form for spinning er til at overse, men omvendt er det både effektiv og relevant træning for landevejsrøvere, og man har optimale muligheder for at koncentrere sig om trådteknik, åndedræt og belastningsfølelsen når man ikke skal holde øje med trafikken.

Z :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Hey Jan - nu du er så glad for din cykel, så meld dig dog ind i en cykleklub. De fleste klubber har efterhånden spinning om vinteren, og der vil du (forhåbentlig) ikke blive udsat for fjollerier som stående dobbelttakt. Til gengæld vil du få mulighed for at køre noget, der minder om landevejstræning, f.eks. (sub) AT-intervaller a 8-20 min. Der skal nok være dem der synes at underholdningsværdien i den form for spinning er til at overse, men omvendt er det både effektiv og relevant træning for landevejsrøvere, og man har optimale muligheder for at koncentrere sig om trådteknik, åndedræt og belastningsfølelsen når man ikke skal holde øje med trafikken.

Z :beerchug:

Hej ziggymund

Jeg er medlem af en cykelklub, hvor jeg er børne- og ungdomstræner (så den side af sagen er i orden). Klubbens spinninghold ligger desværre på samme tidspunkt som mit løbehold, så det er desværre ikke en mulighed jeg kan benytte ellers ville dette have været oplagt.

Baggrunden for at køre spinning i vinterperioden (som supplement til MTB-skov) er primært begrundet i at undgå den kolde luft med astmaproblemer, forkølelser, bihulebetændelse etc., som jeg har haft i tidligere år. Spinningen skal for mig holde konditionen vedlige og helst give en større bakkestyrke, hvorfor stående enkelttakt er velkomment.

Mine erfaringer fra tidligere vintre er desværre at jeg skal igennem en vis tilvænningsfase ved spinningopstarten, derfor har jeg i oktober primært kørt spinning I, men skal altså nu til at optrappe.

Link to comment
Share on other sites

Når der køres i dobbelttakt både som stående og siddende (hvilket er ofte og i lange sekvenser på niveau II og III) kan du bare 'nøjes' med at forblive i enkelttakt evt. suppleret med et højere gear/ hårdere træd. Det vil helt sikkert give dig noget, idet jeg oplever at det egentlig ikke handler så meget om at køre præcis efter instruktørens forskrift, men snarere at give det ekstra som det mentale pres der fra en selv og fra træneren gradvis øges efter niveauerne.

Jeg ved det godt. Har også tidligere sæsoner fraviget programmet, men min psyke er ikke så glad for ikke at følge programmet (forfængelighed), da jeg mener at jeg træder et rimelig hårdt tråd sammenlignet med de andre deltagere. Så det er noget jeg skal overvinde hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share