Ny racercykel


Team Kanulle
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at tænke på at købe ny cykelog hver gang man kigger på nettet er der spørgsmål om hvor lang pedalarmen skal være 170, 172,5 eller 175.

Nu vil jeg gerne vide hvad skal man vælge og hvorfor skal jeg den i nu peger på.

Jeg har en cykel nu men det pedalarmem tænke jeg ikke på da jeg købe denne som også var min første racer.

Steen

Link to comment
Share on other sites

Et emne der diskuteres både i race- og MTB-verdenen.

Lidt overvejelser sakset fra "Feltet":

"

En længere pedalarm fungerer i praksis som et lavere gear. Med samme spænding i musklen og samme tryk (i kg eller N) på pedalen vil kadencen være lavere med længere arme. Så man behøver ikke frygte hverken for sine knæ eller mælkesyrechok, i alt fald ikke når man først har vænnet sig en ændret længde.

Det er korrekt at profferne ofte kører med forholdsvis lange arme, men det gælder ikke alle. Indurain og Riis kørte med 180 MM, Lemond med 175, mens kæmperne Bäckstedt og den tidligere fakta-rytter Björnar Vestöl kører/kørte 175 - begge over 1.90. Ingen sammenligning i øvrigt .....

Effekten af kortere eller længere pedalarme bliver oftest overvurderet. Det er ganske små forskelle, vi taler om. Forskellen fra 170 MM til 175 MM er ca. 3 %. Du kan finde ryttere med samme benlængde, der har større forskel på deres sadelhøjde! Og man kan stille spørgsmålet: hvis en rytter på 170 cm kører med 170 MM pedalarme, hvad skal en rytter på 190 cm så køre med? Nej, vel. Og jo, den gennemsnitlige relation mellem højde og benlængde er nogenlunde konstant, så sammenligningen er relevant nok.

Man siger at man bliver langsommere i en spurt med længere pedalarme. Korrekt når man undtager den korte spurt fra lav fart. Her er de lange arme hurtigst. Men som sagt sværere at få pisket rundt, når farten bliver høj.

"

Altså lidt firkantet sagt:

En sprinter vil gå efter korte pedalarme for at kunne komme med i rykkene.

En bjergrytter/enkeltstartsrytter tænker i "kraft*arm" og vil vælge lange pedalarme.

"Højden" af pedalerne kan også påvirke den "faktiske" længde af pedalarmene.

Iøvrigt er SheldonBrown altid et godt sted at kigge: http://sheldonbrown.com/gain.html

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

jeg 175 cm og har en skridtlængde på 81 uden sko.

hvad længde af arm angår har jegtænkt lidt at 170 er god til ned af bakker mens 175 vil være godt op ad, nøjagtig som Bagmanden også skriver

Jeg er omtrendt samme størrelse.

Bruger følgende:

- Racer 172,5

- Enkeltstart 175

- Mtb 170

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share