angel Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 (edited) Da jeg er så n00b til MTBing håber jeg nogle kan give mig noget input!!Hvilket udstyr er en ABSOLUT nødvendighed når det kommer til at skulle cykle på MTB om vinteren?Nogle specifikke dæk til cyklen?Udstyr til rytteren ... hvad er et must og hvad er bare gejl? Edited October 18, 2006 by angel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bagmanden Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 (edited) Da jeg er så n00b til MBTing håber jeg nogle kan give mig noget input!!Hvilket udstyr er en ABSOLUT nødvendighed når det kommer til at skulle cykle på MBT om vinteren?Nogle specifikke dæk til cyklen?Udstyr til rytteren ... hvad er et must og hvad er bare gejl?Et bud, der er sikker flere detaljer. Vinter i skoven er sjov, normalt er det nemmere at holde varmen der end på landevejen.Hjelm!Handsker (min. 3 "fingre" så du kan skifte gear og bremse)Vindtæt tøj der sidder stramt. Det får nogle knubs så lad være med at købe noget alt for dyrt. (evt. også svedundertøj).Mtb-sko (enten specielle vinterstøvler eller brug et par goretex-sokker udenover dine sportsstrømer. Der skal være plads i skoen til det)Evt. briller med gult/klart glas til at tage grene mv.Pandebånd til ørerne (man kan få tynde huer til at have under hjelmen meeen det kan let blive for varmt).En lille rygsæk med:Ekstra slangerMini-værktøj + evt. dækjernMini-PumpeEt såkaldt "Power-link" (led til at samle kæden med)Såkaldte Tire Boots kan også være en ide (en slags klistermærker der kan lappe flænger i dækket)evt. en camelbak eller platypus (vandblære der kan ligge i rygsækken). Alt efter hvor lang turen er ;)Mobil-telefonDankort (så du kan komme hjem hvis grejet svigter bigtime)Nogen vælger at køre med rygskjold/impact vest meeeeen det er nok lige i overkanten til alm. XC-kørsel (Cross Country -altså alm. MTB-ruter i skoven). Alternativet til Goretex-sokker er fryseposer udover strømperne- let, billigt og vind/vandtæt.Dæk afhænger helt af ruten. Een ting er selve dækket, et andet er dæktrykket! Er ruten blød = lidt knopper, er jorden frossen kan du klare dig med nogle lidt hurtigere dæk. Undgå at købe dem med for store knopper og alt for tunge! Smalle dæk skærer sig gennem blødt mudder og kan gribe i underlaget der. Dæk er meget en smagssag alt efter teknik osv.Racing Ralph fra Schwalpe kan være et forslag.Så tror jeg du er "all set". Vi ses i sporet!Den der bremser taber. Edited October 18, 2006 by Bagmanden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichaelEbeltoft Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 (edited) Hey EngelDet hedder MTB Bagmanden kommer med nogle udemærkede foreslag, men jeg vil da gerne tilføje lidt (noget er måske gentagelser)...Jeg vil anbefale at køre med rigtige MTB sko og klik pedaler, det giver bedre kontrol og forhindrer at man "træder af pedalen". Evt. sko med knopper foran, så kan du nemmere komme op af bakker hvis jorden er frosen eller der er meget mudret/glat. Næsten alle fryser om tæerne, men man kan købe nogle neopren overtrækssko til dine cykelsko. De koster normalt 200 eller mere, men BILTEMA sælger nogen til 60 kr (eller deromkring), og de er nøjagtig lige så gode som de dyre, jeg har dem selv. De kan også holde fødderne varme/tørre selv om neoprenen er våd, så du slipper for at købe Gore-Tex sokker. Udover det vil dine cykelsko altid være rene og neopren overtrækkene smider du bare i vaskemaskinen eller skyller.En tynd hue til at have under cykelhjelmen, samt svedundertøj med høj hals (bruger selv Craft Pro)...Sørg for at alle lag er åndbare! Det er meget koldt at køre hjem hvis man har 5 liter sved i tøjet, og det er altid på hjemturen at man fanger en forbandet virus, hvis immunforsvaret er svækket ovenpå hård aktivitet og stærk afkøling.Husk at brug kædeolie mv. beregnet til wet conditions... Altid fornuftigt at have mobil og dankort med, gerne en makker as well.Sikkerhedsudstyr afhænger af temperament, men altid hjelm (og nogle fornuftige handsker hvis det er frost da man let kan få forfrysninger i fingrene eller rive hånden op).Vask cyklen med autoshampoo inden der kommer salt og grus på vejene, så bliver stellet m.m. mere resistent.Spørgsmålet om dæk... Jeg synes personligt at Racing Raplh er lidt overvuderet... Jeg har dog selv et sæt, og det er et ganske udemærket allround dæk. Men køb evt. et enkelt meget knobbet dæk, som kan sættes på bagfælgen hvis det er virkelig mudret (det tager jo kun 2 minutter lige at skifte dækket inden man tager afsted). F.eks. Schwalbe Nobby Nic eller Continental Explorer. Alt hvad der står i bagmandens indlæg, som jeg ikke har skrevet, giver jeg ham ret i Med venlig hilsenMedieluderen (nogen skal jo være det, og du ville ikke ) Edited October 18, 2006 by MichaelEbeltoft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angel Posted October 18, 2006 Author Report Share Posted October 18, 2006 OK DA...... MTB!!!Er SUPER undskyldt.... har så meget diæthjerne i disse dage Sgu ellers nogle gode tips i kommer med drenge .... er lige nu ved at lave en liste med alle de lækre ting jeg skal ud at have anskaffet mig så jeg kan komme ud og køre bakker og der er en del af Jeres punkter som jeg slet ikke havde overvejet MichaelEbeltoft --> SUPER tip det med de billige neoprenovertræk til skoene ... bliver nok i den grad nødvendigt da jeg selv indenfor nogle gange føler jeg får frodtbid på de små grislinger Bagmanden --> Havde sgu nok slet ikke skænket det med brillerne så var nok kommet til at mangle det :4thumbup: Det med grej til at lappe slanger og samle kæder skræmmer mig sgu pt. for er helt grøn men regner med at kunne få noget introduktion til det i den lokale MTB-klub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichaelEbeltoft Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Hvis du partout skal ha' et B som andet bogstav, så har jeg da set en del jyder der kalder det MBK... Men de er jo også jyder Mht. briller, så er det en god ide, jeg kører dog selv sjældent med et par. Vil man spare lidt skejser på briller er det faktisk ret nemt. Normalt koster briller til MTB eller cykling generelt en god portion skejser men sikkerhedsbriller er faktisk lige så gode. Check det her link, det er nemlig priser man kan forstå!!! De har bl.a. en stilsikker pigemodel Billige brillerHvis du skulle glemme brillerne en dag, ja så vil du sætte pris på et par skærme. Jeg vil anbefale de skærme jeg selv bruger, de kan købes hos de fleste cykelhandlere.Forskærm "shockblade"BagskærmLigegyldig hvad, så ville jeg køre med skærme. Det skåner også tøj og cykel mod mudder m.m. Forskærmen skal være en shockblade (såfremt du kører med affjedring foran) da den følger dækket, og dermed skal du ikke købe en særm der monteres på stellet...Generelt ville jeg købe dele i Tyskland hvis du ved hvad du skal bruge! En god side hvor jeg selv har handlet en del uden at have problemer overhovedet er www.bike-discount.deMedieluderen aka MichaelEbeltoft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angel Posted October 18, 2006 Author Report Share Posted October 18, 2006 (edited) Cool indlæg igen Michael :4thumbup: Regner dog med at købe alt mit grej i DK ... kan få alt gear til min egen krop til indkøbspris (arbejder i sportsbutik ) mens jeg i reglen plejer at være god for at få kækkelig rabat på andet udstyr fordi sælger sjældent kan stå for min charme (red. snakker hans øre af mens jeg flexer min overarm og blinker lidt indtil han til sidst er så super forvirret at han bare siger JA til en STOR rabat!!! Virker hver gang )p.s. Da jeg er Gadget girl så har jeg self allerede briller og endnu bedre endnu til skovløb... et gps-armbåndsur ... så jeg kan finde hjem igen (tror mig... jeg har meget nødvendigt som unødvendigt crap... og derfor mit indlæg... for køber hurtigt mere end hvad godt er... det skide X-kromosom ... kan ikke styre det ) Edited October 18, 2006 by angel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bagmanden Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 (edited) Et andet lille trick til rengøring af cyklen.Bor man i lejlighed og har lidt svært ved at spule cyklen i gården, så smut forbi en tankstation på vejen hjem. Der kan man ofte få/tage en spand sæbevand og en børste til at klare det værste mudder Den, der har flest legesager, har vundet! Edited October 19, 2006 by Bagmanden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichaelEbeltoft Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Og et lille tip til Bagmandens tip. Undgå at tankfatter ser dig stå og vaske cyklen af med hans børster, da det efterlader små sten i børsten som efterfølgende ridser lakken på de biler børsten er beregnet til. Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephan Bak Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Hej Angel...........................Bagmanden --> Havde sgu nok slet ikke skænket det med brillerne så var nok kommet til at mangle det :4thumbup: Det med grej til at lappe slanger og samle kæder skræmmer mig sgu pt. for er helt grøn men regner med at kunne få noget introduktion til det i den lokale MTB-klub Du skal ikke være så bekymret over det med mekanikken. Begge dele er ganske let. Det er langt lettere at skifte en slange på en MTB end på en racer/alm cykel. Brug af powerlink har man ikke så ofte brug for - men det er ganske let efter at man lige har set det. Lige en bemærkning om vinterfodtøj. Tippet med neopren overtræk er udemærket - især hvis de er billige. Hvis man ofte må af og trække hen over rødder og andet, så går de ofte til lidt hurtigt! Men det afhænger jo af om man kører i lidt halvteknisk terræn eller blot kører "landevejskørsel" på de større skovveje og stier. Kører man meget, så er det ideelt med vinter MTB fodtøj af goretex typen, - de er både varme og vandtætte! Men det er selvfølgelig også noget en ekstra investering i seperate sommer og vintersko. Bemærkningerne om dæk i de tidligere indlæg kan jeg også tilslutte mig. få nogle lette allround dæk. Racing Ralph er ikke all round! Dæk er lidt en religions sag - også om de skal være brede eller smalle...Din tanke med at få et par tips i den lokale MTB klub er helt rigtig! De fleste steder er de rigtig flinke til at give praktiske råd og vise hvordan tingene bruges.... og med din charme får du sikkert stillet et helt team med mekanikere, trænere og coach til rådighed! :4thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angel Posted October 20, 2006 Author Report Share Posted October 20, 2006 (edited) Hej AngelDu skal ikke være så bekymret over det med mekanikken. Begge dele er ganske let. Det er langt lettere at skifte en slange på en MTB end på en racer/alm cykel. Brug af powerlink har man ikke så ofte brug for - men det er ganske let efter at man lige har set det. Lige en bemærkning om vinterfodtøj. Tippet med neopren overtræk er udemærket - især hvis de er billige. Hvis man ofte må af og trække hen over rødder og andet, så går de ofte til lidt hurtigt! Men det afhænger jo af om man kører i lidt halvteknisk terræn eller blot kører "landevejskørsel" på de større skovveje og stier. Kører man meget, så er det ideelt med vinter MTB fodtøj af goretex typen, - de er både varme og vandtætte! Men det er selvfølgelig også noget en ekstra investering i seperate sommer og vintersko. Hej StephanLyder næsten til at jeg må shoppe efter goretex så... for er ekstremt følsom hvad angår kulde på fødder og hænder (det er faktisk min største bekymring ved at kører da jeg efter en afkøling ofte efterfølgende må lide under det mest irriterende og kløende hud Jeg vil heller svede for meget end at fryse det mindste ... man er vel en tøz Bemærkningerne om dæk i de tidligere indlæg kan jeg også tilslutte mig. få nogle lette allround dæk. Racing Ralph er ikke all round! Dæk er lidt en religions sag - også om de skal være brede eller smalle...Kunne næsten også forstå på min cykelhandler at det både er meget et temperamentsspøgsmål som en smagssag ... og jeg nok nærmere skulle prøve mig frem i stedet for at lade andre diktere dæktype!Mener dem jeg fik på nu var all round og så kunne jeg vælge at lukke lidt luft ud når jeg skulle i skoven og lidt mere på landevej Din tanke med at få et par tips i den lokale MTB klub er helt rigtig! De fleste steder er de rigtig flinke til at give praktiske råd og vise hvordan tingene bruges.... og med din charme får du sikkert stillet et helt team med mekanikere, trænere og coach til rådighed! :4thumbup: Helt sikkert så skal jeg igang i den nye klub for gider ikke n00b'e rundt i 1 år før jeg finder ud af hvordan det fungere...Min cykel"mand" har også allerede tilbudt at tage mig med i skoven et par gange så jeg kan lære at få fuld glæde af mit udstyr... regner klart med at tage ham på ordret for han er vist en ret kompetent herre Ang. team mekanikere... har en herhjemme som må klare jobbet så langt indtil jeg selv fatter bare en brøkdel af hvad jeg skal/ikke skal (Kæresten har rent faktisk kørt mountainbike for år tilbage ... så perfekt ), træner og coach er i den grad i vinkel... endda en som jeg er VIRKELIG stolt over gider tage mig under sin vinge og træne mig til duathlon og rent faktisk har jeg også allerede snakket mig til sponsorat på både cykeltøj og løbetøj - havde jo efterårsferie og ikke så meget at se til så kunne ligeså godt prøve og ... VO INTET VOVER intet VINDER Nu er det så bare lige at få det VM i Fitness samt BB stævne overstået så jeg rigtigt kan komme i gang... GLÆDER MIG SATME!!! Edited October 20, 2006 by angel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angel Posted October 20, 2006 Author Report Share Posted October 20, 2006 (edited) Og et lille tip til Bagmandens tip. Undgå at tankfatter ser dig stå og vaske cyklen af med hans børster, da det efterlader små sten i børsten som efterfølgende ridser lakken på de biler børsten er beregnet til. MichaelEt andet lille trick til rengøring af cyklen.Bor man i lejlighed og har lidt svært ved at spule cyklen i gården, så smut forbi en tankstation på vejen hjem. Der kan man ofte få/tage en spand sæbevand og en børste til at klare det værste mudder GULD TIPS :4thumbup: Det hele er noteret i min MTB n00b-bog Den, der har flest legesager, har vundet!COOOL... her er en leg jeg kan forstå //GADGET-GIRLp.s. Er rent faktisk ved at lave en begynder MTB-journal ... hvadetænkte jeg på og hvad tænkte jeg ABSOLUT ikke på... så værdsætter i den grad alt Jeres input for er sååååå GRØN Edited October 20, 2006 by angel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichaelEbeltoft Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 (edited) Lige en bemærkning om vinterfodtøj. Tippet med neopren overtræk er udemærket - især hvis de er billige. Hvis man ofte må af og trække hen over rødder og andet, så går de ofte til lidt hurtigt! Men det afhænger jo af om man kører i lidt halvteknisk terræn eller blot kører "landevejskørsel" på de større skovveje og stier. Kører man meget, så er det ideelt med vinter MTB fodtøj af goretex typen, - de er både varme og vandtætte! Men det er selvfølgelig også noget en ekstra investering i seperate sommer og vintersko. Bemærkningerne om dæk i de tidligere indlæg kan jeg også tilslutte mig. få nogle lette allround dæk. Racing Ralph er ikke all round! Dæk er lidt en religions sag - også om de skal være brede eller smalle...Mht. neopren, så er det helt korrekt at de let går til hvis man bare vader igennem rødder og sten halvdelen af turen, derfor vil jeg aldrig selv købe et par dyre. Men mine nuværende har ihvertfald holdt til 500 km teknisk kørsel med det slæben/trækken af cyklen der har været, men vigtigst af alt, så har mine fødder været tørre (minus sved) og varme til hver en tid. Og til 70 kr i BILTEMA er det altså et billigt tilbør, plus at ens cykelsko slet ikke er så udsatte, og man slipper derfor for en del rengøring af disse! Et par cykelsko er nemlig ikke så nemme at smide i vaskemaskinen som man kan gøre det med løbesko.Og så lige til det med dæk. Ja, det er en religion. For mig er Racing Raplh et all round dæk, det ruller godt, og står rimelig fast i skoven. Har faktisk lige kørt x antal km under GIV CC på meget varieret underlag. Dvs. alt fra asfalt til mudder, lidt mere mudder, og så rigtig meget mudder (det har regnet en del i midtjylland), og jeg var fuldt tilfreds med det på alle underlag. Du kan læse om det her Racing Ralph Så for mig er det et all-round dæk til min brug, og sikkert også din brug det første stykke tid du river havelågen rundt i sporet.Ses i sporet ;-D/Michael Edited October 22, 2006 by MichaelEbeltoft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jakob Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Det her er virkelig en brugbar tråd når man som mig også er relativ ny MTB'er. Rigtig gode råd, Michael Ebeltoft og co. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten D Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Det bedste råd jeg kan give er jo nok: kør aldrig alene i skoven - vinter som sommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nicolajnielsen Posted February 18, 2007 Report Share Posted February 18, 2007 hejAngående briller (både til biking og normale briller:Så kan jeg varmt anbefale at købe brillerne på nettet - der er typisk over 50 % at spare. Jeg har købt både mine normale briller og de briller jeg dyrker til løb online igennem det seneste år. Find brillens model-navn/nummer (så typisk indgraveret på selve brillen) , og sg det på Google.Du vil næsten altid kunne finde en web-shop som har den pågældende brille langt billigere end den vejledende udsalgspris.mvhNicolajps. hvis du er interesseret i at høre mere om mine egne erfaringer med at købe briller online, så kan du besøge min hjemmeside kaldet www.brilleguiden.dkbillige briller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.