vægt eller drænet vægt


TLunau
 Share

Recommended Posts

Ja nu kommer et måske lidt underligt spørgsmål... men når jeg nu skal indskrive den dåse makrel jeg har spist idag i mit kcal-forbrug... skal jeg så bruge nettovægten eller den drænet vægt... det mest logiske for mig burde være den drænede vægt men nu bliver jeg sgu i tvivl :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser hele dåsens indhold, skal du regne med netto-anvisningen. Men ved mange fiskeprodukter, såsom makrel, tun, sardiner osv, er de lagt i en væske!

Eks: en dåse alm tun i olie/vand:

nettovægt: 180g, drænet vægt: 150g.

hælder du olien/vandet fra produktet, ender du med den drænede vægt.

Link to comment
Share on other sites

Jep det er jo det jeg mener :) men nu køber jeg udelukkende tun i vand ikke noget med olie.. og makrellen er jo i noget tomatlage af en art... og der er vel kun ganske få eller slet ingen kcal i og netop derfor behøves det vil ikke at tages med i det overordnede regnskab... burde det så derfor ikke være den drænede vægt man skal vælge at bruge???

Link to comment
Share on other sites

og makrellen er jo i noget tomatlage af en art... og der er vel kun ganske få eller slet ingen kcal i

Der er mere end man lige aner!

F.eks. det protein indhold som står på varedeklarationen på en dåse tun, er ikke kun tunkød, mange af proteinerne er i det vand som tunen ligger i!

Da jeg cuttede og spiste tun i vand drak jeg også tunvandet direkte fra dåsen af........... nam nam!

Så der er højtsandsynligt også gode sager i tomatsovsen, fiskeolie fra makrellen og proteiner!

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert ret Barbie men det var ikke det jeg mente... jeg mente bare at selve tomatsovsen og vandet i tunen kun bidrager med ekstra vægt og ikke ekstra kcal... derfor ville det efter min mening være mest logisk at iberegne den drænede vægt istedet for nettovægten ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Zoa :wave:

Kom til at tænke på dig og dit indlæg i dag. Jeg har selv tit tænkt på det samme med varedeklarationen på disse varer. Jeg ville selv have tun idag og åbnede en dåse med tun i olie. Så bemærkede jeg at der stod "næringsindhold pr 100 g drænet vægt". Kalorieindholdet på 189 kcal passer meget godt med andre dåser tun jeg har set så jeg tror man kan gå ud fra at der, som regel, er tale om indholdet i drænet vægt...

Hilsen Tulle

Link to comment
Share on other sites

jeg mente bare at selve tomatsovsen og vandet i tunen kun bidrager med ekstra vægt og ikke ekstra kcal..
Hva' enten det er tunvand eller tomatsovs fra makrel, så er det ikke kun extra vægt, der er også kalorier, det skrev jeg også i mit første indlæg.

Så jeg går ud fra, at når man dræner indholdet så kun kød er tilbage, er der færre kalorier i end der står på varedeklarationen.

respekt baardi, hvad gør man ikke for at få sine prots!!!

Det smager som "#""#/**^', men det er gode prots. jo! :D

Link to comment
Share on other sites

hehe, når man keder sig, foretager man sig tåbelige ting :D

jeg drænede en dåse tun, filtrerede og indtørrede det i hjemme-lab'et og vejede derefter tørstoffet.

Resultater:

Drænvæske=37g(ca.37ml)

Filtrat=1,5g(består af små tunstykker)

tørstof=5g(som selvf. ikke er ren protein)

Ergo, man får heltsikkert mindre end 5g protein ved at drikke "tunvandet"... så er det det værd? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share