The


Ramius
 Share

Recommended Posts

Uden at være fedmefusker, så vil jeg gætte på, at der er flest flavonoider (antioxidanter) i mørk the. Dem er der som regel flest af i mørke drikke. Derfor er rødvin også sundere (eller bare mindre usundt, al den stund, at alkohol vel næppe kan kaldes sundt) end hvidvin, og porter sundere end pilsner (Yeeeeeaaah, lige vand på Oksens mølle :4thumbup: ).

Link to comment
Share on other sites

Alle former for te menes at være sundhedsfremmende.

Jamen, hvorfor? Hvad er det med varmt vand der har fået smag der er sundhedsfremmende? er det antioxidanter som muligvis forebygger vilkårlige sygdomme eller er der noget konkret??

Hvis der ligesom mig er nogen der ikke helt har styr på hvad antioxidanter er så er her et link:

Antioxidant info

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvorfor? Hvad er det med varmt vand der har fået smag der er sundhedsfremmende? er det antioxidanter som muligvis forebygger vilkårlige sygdomme eller er der noget konkret??

Hvis der ligesom mig er nogen der ikke helt har styr på hvad antioxidanter er så er her et link:

Antioxidant info

Te indeholder fytokemikalier. Vi kender endnu ikke disse stoffers fulde virkning og kommer nok heller ikke til det foreløbigt, men de menes bl.a. at virke gennem deres effekt som antioxidant.
Link to comment
Share on other sites

Te er sundt fordi det indeholder antioxidanter. Mere specifikt indholder det bl.a antioxidanten "quercetin".

Quercetin er sat i forbindelse med en lang række sundhedsfremmende processer; bl.a anti-inflammation.

Selvom kilden er den samme menes grøn te at indeholde mere antioxidant end sort te pga. forskellig gæringsproces i forarbejdningen af teen.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Grøn-thé og sort-thé kan stamme fra samme slags théplante. Sort-thé har tørret i længere tid end den grønne, hvorfor grøn-thé indeholder flere gode stoffer.

Hvid-thé laves på topskuddene fra selvsamme plante, som giver endnu flere anti-oxidanter.

Edited by nicknadir
Link to comment
Share on other sites

Te er sundt fordi det indeholder antioxidanter. Mere specifikt indholder det bl.a antioxidanten "quercetin".

Quercetin er sat i forbindelse med en lang række sundhedsfremmende processer; bl.a anti-inflammation.

Selvom kilden er den samme menes grøn te at indeholde mere antioxidant end sort te pga. forskellig gæringsproces i forarbejdningen af teen.

Te er, som Stubbe også skriver, sundt bl.a. pga fytokemikaliernes antioxidative virkning. Men da der findes mange forskellige stoffer i Te (og frugt og grønt) er den antioxidative virkning kun en del af det sundhedsfremmende. Fytokemikalierne påvirker også generne, hvilket helt klart også har en sundhedsfremmende effekt.

Link to comment
Share on other sites

Uden at være fedmefusker, så vil jeg gætte på, at der er flest flavonoider (antioxidanter) i mørk the. Dem er der som regel flest af i mørke drikke. Derfor er rødvin også sundere (eller bare mindre usundt, al den stund, at alkohol vel næppe kan kaldes sundt) end hvidvin, og porter sundere end pilsner (Yeeeeeaaah, lige vand på Oksens mølle :4thumbup: ).

Desværre forkert, ihvertfald i de to første tilfælde. Mørk the er, som allerede nævnt, mørkt pga. en gæringsproces og mister derved nogle af de gavnlige stoffer. Man har fornyligt også fundet ud af at også hvidvin er gavnligt på samme måde som rødvin: Hvidvin er også godt mod hjertekar-sygdomme. Mht. porter så ved jeg ikke noget om dens evt. gavnlige effekter, kun at det smager skidt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Aha - kunne da være man skulle skifte kaffen ud med noget te. Te ude h. Basta :laugh:. Er der bred enighed om, at grøn te er det bedste set ud fra en sundhedsmæssigt perspektiv? Og i så fald; er der forskel på grøn te?

Jeg ved nemlig, at man kan købe sådan noget grøn te i en helsebutik - og hvad jeg lavede i en sådan butik skal være usagt :w00t: - men den er sikkert pænt dyr. Er den grønne te i Netto ol. lige så "god"?

Måske et dumt spørgsmål, men fuck det :blush:.

K

Link to comment
Share on other sites

Aha - kunne da være man skulle skifte kaffen ud med noget te. Te ude h. Basta :laugh: . Er der bred enighed om, at grøn te er det bedste set ud fra en sundhedsmæssigt perspektiv? Og i så fald; er der forskel på grøn te?

Jeg ved nemlig, at man kan købe sådan noget grøn te i en helsebutik - og hvad jeg lavede i en sådan butik skal være usagt :w00t: - men den er sikkert pænt dyr. Er den grønne te i Netto ol. lige så "god"?

Måske et dumt spørgsmål, men fuck det :blush: .

K

Man kan have en ide om at grøn te er det sundeste, men vi aner det ikke. Det bedste bud er som regel at variere. Kaffe indeholder også en række mulige sundhedsfremmende stoffer, så hvor meget bedre det er at drikke te er umuligt at sige pt.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Off-topic, men håber I tilgiver mig :bigsmile:

(te staves: "te". Man har altså ikke måtte stave: "the" siden 1872!)

Håber De ligeledes vil tilgive undertegnede. :smile:

Man er kun forpliget til at følge den til enhver tid gældende retskrivning såfremt og hvis man er tilknyttet undervisningssektoren, jura og eller offentlige embeder og institutioner.

(Alle wi andra ka stavve såm det paser os og drike the vis vi vil, specelt når mann skriva på intanetet.) :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share