Udførelse af squat


holmerz
 Share

Recommended Posts

Er der enighed om at det er god stil? Knæene kommer jo en del ud over tæerne.

Peter :hmmm:

For mig at se er det praktiskt umuligt, at holde underbenene vertikale. Det ville betyde, at vinklen mellem foden og underbenet skulle være fikseret på 90 grader hele bevægelsen igennem. Hvis nogen er stand til det, vil jeg gerne se det!

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er det praktiskt umuligt, at holde underbenene vertikale. Det ville betyde, at vinklen mellem foden og underbenet skulle være fikseret på 90 grader hele bevægelsen igennem. Hvis nogen er stand til det, vil jeg gerne se det!

Jo, det er faktisk muligt. Hvis man står bredere og lænder sig mere forover, ganske som man normalt gør i et powerlifting squat, så vil skinnebenene for de flestes vedkommende være tæt på vertikale. Specielt for folk der ikke er særligt høje.

Når det er sagt så er knævandring i et olympisk squat nødvendig, da man her squatter med mere oprejst overkrop. Det ændrer iøvrigt løftet totalt, hvor et powerlifting squat ofte er mere baglår-, røv- og lænd, er et olympisk squat mere lår.

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er det praktiskt umuligt, at holde underbenene vertikale. Det ville betyde, at vinklen mellem foden og underbenet skulle være fikseret på 90 grader hele bevægelsen igennem. Hvis nogen er stand til det, vil jeg gerne se det!

Check de her billeder, hvor løfterne allesammen har tæt på vertikale skinneben.

Squat.JPG

espm02vms.jpg

04-08-02a.jpg

De har allesammen tæt på ingen knævandring. Grunden er at de enten står meget bredt, eller at de fælder kroppen langt forover.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er faktisk muligt. Hvis man står bredere og lænder sig mere forover, ganske som man normalt gør i et powerlifting squat, så vil skinnebenene for de flestes vedkommende være tæt på vertikale. Specielt for folk der ikke er særligt høje.

Når det er sagt så er knævandring i et olympisk squat nødvendig, da man her squatter med mere oprejst overkrop. Det ændrer iøvrigt løftet totalt, hvor et powerlifting squat ofte er mere baglår-, røv- og lænd, er et olympisk squat mere lår.

Ja ok, men som du nævner ændres bredden af stillingen og tyngdepunktet flyttes længere frem. Men flyttes belastningen (den usunde) så ikke bare fra knæene til ryggen?

Edited by holmerz
Link to comment
Share on other sites

Ja ok, men som du nævner ændres bredden af stillingen og tyngdepunktet flyttes længere frem. Men flyttes belastningen (den usunde) så ikke bare fra knæene til ryggen?

Jo, belastningen på ryggen bliver større, men ikke nødvendigvis på den "usunde" måde. Sålænge ryggen holdes ret, så er der ingen problemer i at overkroppen fældes mere forover.

Link to comment
Share on other sites

Jo, belastningen på ryggen bliver større, men ikke nødvendigvis på den "usunde" måde. Sålænge ryggen holdes ret, så er der ingen problemer i at overkroppen fældes mere forover.

Hvorfor er det egentlig det er usundt naar knaeet vandrer fremover foden?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det egentlig det er usundt naar knaeet vandrer fremover foden?

Det er nu heller ikke decideret usundt. Belastningen på knæet stiger bare, når knæet vandre fremover foden. Det er ikke noget umiddelbart problem for folk med sunde og raske knæ. Har man knæproblemer i forvejen, eller har man bare fra naturens side svage knæ, og dermed en større skadesrisiko, så bør man måske overveje en anden squat-type. F.eks power-squats.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke nogen særlig stærk squatter, men... ser han ikke lidt løs ud i den nedadgående bevægelse? Det virker som om han har et par bitte små knæk på vejen ned som om tyngdepunkter flytter sig et splitsekund. Det virker som om vægten er lav for ham, og den hurtige bevægelse kombineret med at presse bagdelen langt bagud, gør måske at han ikke er særlig "stram" i bevægelsen?

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, men som du nævner ændres bredden af stillingen og tyngdepunktet flyttes længere frem. Men flyttes belastningen (den usunde) så ikke bare fra knæene til ryggen?

Jeg har læst ét eller andet sted at belastningen på knæet blev minimeret en smule ved SL squat, men belastningen på hoften steg helt vildt. Hvordan og hvorledes det er målt ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke nogen særlig stærk squatter, men... ser han ikke lidt løs ud i den nedadgående bevægelse? Det virker som om han har et par bitte små knæk på vejen ned som om tyngdepunkter flytter sig et splitsekund. Det virker som om vægten er lav for ham, og den hurtige bevægelse kombineret med at presse bagdelen langt bagud, gør måske at han ikke er særlig "stram" i bevægelsen?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener :smile: (er faktisk sikker på at jeg ikke forstår dig. hehe) Men jeg synes bestemt ikke at jeg kan se noget galt med hans stil! Der er ikke noget i vejen med at "justere" sin position undervejs i løftet, hvis det er det du mener?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i en VL-klub, hvor jeg på det kraftigste bliver opfordret til at have stor knævandring (man til gengæld ikke gå for hurtigt ned) af vores guru, som er tidligere danmarksmester og danmarksrekordholder i VL og i øvrigt har trænet VL siden boerkrigen.

Det er heller ikke min opfattelse af vægtløftere trods deres store knævandring får specielt mange knæskader.

Link to comment
Share on other sites

>Francis

Jeg ser heller ikke noget galt med stilen - det var ikke sådan ment :smile: Men når jeg ser klippet, så føles det bare ikke helt rigtig. Er det normalt at justere sin position under løftet? Er det ikke smartere at gå ned i en "stram" stil uden nogen tiltning frem og tilbage?

kan godt følge dig nu.. :smile: Hmm, altså i vægtløftning er det ganske normalt og accepteret.Nok fordi at vl-disciplinerne er så dynamiske i deres natur. Altså at man også i disse løft bliver tvunget til at justere ens positionj og bane hele tiden. Men i styrkebenbøj kunne jeg godt forestille mig at det var lidt mere et no-go.. :smile: I et hele taget sjovt at se forskel på vl folk og styrkefolk der squatter. vl'erne er oftest mere dynamiske og lidt mere "levende" stil, hvor styrkeløfterne er meget mere statiske og fuldt kontrollerede i deres bevægelser. Kg-forskellen er selvfølgelig en del af forklaringen, men synes stadigvæk at det er interessant :smile:

Jeg ved noget om huse, sgu da ikke om led og sårn :tongue:

jeg håber ikke at du laver beregninger på spær osv´... :tongue::laugh:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share