Trænning til cooper test


Simos
 Share

Recommended Posts

Det kommer jo noget an på hvad ens forudsætninger er.

For generelt vil en god cooper jo kræve noget mere end bare 3x12 min. om ugen. Hvis man er i dårlig form kan det måske godt hjælpe, men dem som virkelig løber langt, og laver 'super præstationer' på den distance er eliteløbere som jo træner meget.

Men kommer jo også an på om du træner i forvejen, hvor lang tid man har osv.

/Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hvis man vil trænne sig selv op til at lave en super præstation ved en coopertest, hvordan skal det da gøres?

Er det optimale bare at løbe 12 min 3 gange om ugen, eller skal man løbe længere distancer? Hvordan hænger det sammen?

1. Opvarmning

2. 8-12 korte intervaller (30-45 sek) med høj løbehastighed (der skal løbes for fuld skrue!)

3. Og så ellers lunte et par km til sidst

Det har virket ganske fint for mig...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hvis man vil trænne sig selv op til at lave en super præstation ved en coopertest, hvordan skal det da gøres?

Er det optimale bare at løbe 12 min 3 gange om ugen, eller skal man løbe længere distancer? Hvordan hænger det sammen?

For at løbe en optimal cooper test vil man nok træne som en 3000-5000m løber.

Det vil sige stor mængde OG høj intensitet.

Alt efter niveau selvfølgeligt.

Hvordan træner du nu?

Mængde / hyppighed / intensitet, + erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv 5.000 meter løber og vil absolut ikke anbefale korte intervaller af 30-45 sekunders varighed. Varighedstræning er vejen frem.

Som før skrevet, afhænger det af din form. Hvis du er i rimelig form, kan du sagtens løbe intervaller. Hvis ikke, bør du starte ud med at opbygge en grundform bestående af lidt længere tur (7-15 km) tre gange om ugen. Efter en måneds tid kan du påbegynde interval- træning.

Interval to til tre gange om ugen. Start med nedenstående og opbyg så med et ekstra intervaller for hver anden uge. Ligeledes gør sig gældende med farten. Kontinuerlig tempo- forøgelse over antallet af uger. Løb ikke mere end max seks intervaller pr. træningsdag, når du topper.

1. intervaldag: 3*1000 (tempo skal være ca. 15 sek under forventet tempo på cooper- test). Pause 1-2 minut. Jog mellem pauserne.

2. intervaldag: 1*1600 plus 2* 500, pause 1-2 minut. Jog mellem pauserne.

3. intervaldag: 10*400 med 20 sekunders pause. Gå mellem pauserne.

Antallet af intervaller justerer du løbende. Op- og nedvarmning er en selvfølge (10-15 minutter).

Gerne en restitutionsdag eller to, hvor du jogger 5- 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom ved gennemlæsning af denne tråd til at tænke på hvordan det egentlig er mest optimalt at splitte sin cooper?

Selvfølgelig varierer det meget fra person til person hvad der er mest optimalt og realistisk for dem, men til jer der er erfarne løbere:

Hvordan ville et optimalt løb være splittet og opbygget for jer?

Hvis man forestiller sig at man tager udgangspunkt i minut-antallet og ikke i antal meter. Hvad der skal stå efter minut-antallet kunne f.eks. være % af maks-puls, en følelse eller et fokuspunkt. Forslag modtages gerne :bigsmile:

Ex.

1 min: Blaaaa

2-3 min: Blaaaaah blaaah

4-5 min: Blaaahh blaaaahh

(I stedet for mine "blaaah" håber jeg på kyndig vejledning :smile::tongue: . Ved absolut heller ikke om man kan inddele de tolv min på denne måde).

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Jeg kom ved gennemlæsning af denne tråd til at tænke på hvordan det egentlig er mest optimalt at splitte sin cooper?

Selvfølgelig varierer det meget fra person til person hvad der er mest optimalt og realistisk for dem, men til jer der er erfarne løbere:

Hvordan ville et optimalt løb være splittet og opbygget for jer?

Hvis man forestiller sig at man tager udgangspunkt i minut-antallet og ikke i antal meter. Hvad der skal stå efter minut-antallet kunne f.eks. være % af maks-puls, en følelse eller et fokuspunkt. Forslag modtages gerne :bigsmile:

Ex.

1 min: Blaaaa

2-3 min: Blaaaaah blaaah

4-5 min: Blaaahh blaaaahh

(I stedet for mine "blaaah" håber jeg på kyndig vejledning :smile::tongue: . Ved absolut heller ikke om man kan inddele de tolv min på denne måde).

Det primære er at du er GRUNDIGT opvarmet.

Det vil sige at du har fået varmet hele kroppen op, samt har løbet kortere afstande med "konkurrencefart" eller meget tæt på.

Her efter er det blot et spørgsmål om rutine, den optimale cooper løbes med helt jævn hastighed.

Hvilket vil sige, at du skal vide præcist hvor hårdt du kan tillade dig at ligge ud (her kommer 2-3000m intervaller til stor hjælp.

Modsat kan man heller ikke tillade sig at ligge "roligt" ud, da distancen (tiden) er så kort.

Du er nødt til at lære dig selv at kende, så du dels kan lægge rigtigt ud, dels presse dig delv helt i mål.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende, forudsat at testen sker på en bane, ville det være omgangstider (dermed pr. 400 meter). Jeg kender mine grænser fysisk og ved derfor, hvilke km- tider, jeg skal løbe efter.

Alternativet, hvis testen ikke foregår på en bane, kunne være et puls- ur.

Efterhånden er jeg også så bevidst omkring den fart jeg løber, at jeg formentlig ville kunne løbe tæt på mit maksimale (endvidere kontinuerligt) uden ur elller km- tider.

Derfor ingen tvivl om, at det for mange vil være en "følelse" i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share