Triathlon


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

I styrkeløft er disciplinerne squat, bænkpres og dødløft, da totalen nogenlunde viser ens krops samlet styrke, men hvad er argumentet egentlig for at man lige har valgt disciplinerne svømning, cykling og løb i triathlon? Er det fordi det på en eller anden måde er 3 forskellige former for kondition, eller hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Historien går på, at på Hawaii var der i tiderns morgen 3 konkurrencer. Svømning i en bugt, marathon og et cykelløb.

Nogle begyndt at diskutere hvad der var den hårdeste konkurrence og det blev besluttet at man da bare kunne lave alle 3 i rap. Dermed blev "Ironman'en" en født. I starten var der lægecheck løbende under konkurrencen da det ikke var tænkt menneskeligt muligt :)

De forskellige afarter må være ren og skær udvilkling af sporten (xterra, duathlon, aquatlon, quadthlon og hvad der ellers findes).

Der kan googles nogle skæge billeder og historier.

Et andet bud: http://en.wikipedia.org/wiki/Triathlon

Andre der har andre bud?

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Historien går på, at på Hawaii var der i tiderns morgen 3 konkurrencer. Svømning i en bugt, marathon og et cykelløb.

Nogle begyndt at diskutere hvad der var den hårdeste konkurrence og det blev besluttet at man da bare kunne lave alle 3 i rap. Dermed blev "Ironman'en" en født. I starten var der lægecheck løbende under konkurrencen da det ikke var tænkt menneskeligt muligt :)

De forskellige afarter må være ren og skær udvilkling af sporten (xterra, duathlon, aquatlon, quadthlon og hvad der ellers findes).

Der kan googles nogle skæge billeder og historier.

Et andet bud: http://en.wikipedia.org/wiki/Triathlon

Andre der har andre bud?

Jeg tror sgu Scott Tinleys version i Wikipedia er ret troværdig ;-) Eneste tilføjelse jeg egentlig har, er omkring rækkefølgen af de tre sportsgrene i Triathlon. Jeg mener at have læst mig til (i et interview med en af initiativtagerne til det første Hawaii løB) at de valgte rækkefølgen ud fra nogle rationaler omkring sikkerhed. Svømningen først, fordi de frygtede at folk ville få kramper og være i livsfare (det var før våddragternes tid) hvis de svømmede efter at have løbet eller cyklet.

Cyklingen blev nødt til at være nummer 2, for at undgå at have folk på landevejene og i fare for at blive ramt af biler, efter mørkets frembrud.

Og så blev løbet jo nødt til at ligge sidst.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg dog det er lidt æregligt at det ikke er tilpasset så konkurrencetiden i de tre discipliner er nogenlunde ens. Cykelturen kommer jo nemt til at fulde 60-70% af den samlede tid..

Mere svømning tak! :4thumbup: :tongue:

Det har man også gjort ved noigle af de "nye moderne" distancer:

1) OL-distance: 1500-40-10 (i forhold til 1/4 ironman: 950-45-10,5)

2) Nice-distance: 4000-120-30 (mod en ironman's 3800m svømning)

Ved begge distancer fylder svømningen forholdvis mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share