Singapore marathon - erfaringer?


Beauville
 Share

Recommended Posts

Pænt goddag!

Jeg løb mit 1. marathon den 21 maj, og er blevet overordentlig glad for at løbe. Da jeg har noget familie i Singapore har jeg valgt at besøge dem samtidigt med singapore marathon bliver afholdt den 3. dec. Dette afleder lidt spørgsmål:

1) Jeg havde tænkt mig at medbringer energi på mine længe ture, gel/bar. Vil min mave (krop) opleve indtagelsen af disse anderledes på grund af varme og fugtighed under selve løbet i Singapore?

2) Nogle arfaringer med løbet?

3) Gode råd generelt

Takker

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen i "familien" :4thumbup:

Jeg er ikke marathon-ekspert men har kørt et par races i ekstrem varme (hvor jeg ikke fungere optimalt). Jeg kunne forestille mig varmen kunne blive en udfordring i Singapore (uden dog at vide det).

Min erfaring er, at varmen ofte er den der knækker folk.

1) Find det rigtige tøj og test det inden raceday. Brug f.eks. en solskygge frem for en kasket (så du har luft i toppen).

2) Brug solcreme som du kan svede igennem f.eks. et "kemisk filter" som produktet "P20".

3) Overvej nedkøling på ruten (hvis du f.eks. kan få isklumber). Nogen løber med en gummihandske som de putter is i (ser måske sjovt ud men det virker!).

4) Drik rigeligt også dagen før!

5) Husk for alt i verden salt! Også i dagene op til ræset. Salt-piller kan købes på apotektet (træn med det så du ved hvordan kroppen reagerer).

6) Det kan være dine fødder hæver i varmen -så dine sko skal ikke være alt for små.

7) Du kan lægge nogle træningspas på løbebånd for at presse kroppen i varme omgivelser. Det kolde efterår i DK er jo en fornøjelse at løbe langt i.

8) Under ræset, tag med jævne mellemrum en svamp og tør dine arme og ben af for salt og støv/snavs.

Tjaa ellers er det vist bare at følge de "normale" marathon-råd.

Håber du får et godt race og glæder mig til at læse dine erfaringer :wink:

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere boet i Singapore og har løbet Singapore Marathon. Her har du lidt blandede erfaringer:

1: Løbet starter tidligt om morgenen. Det er vigtigt, at du eksperimenterer med at løbe på dette tidspunkt - og det bliver ikke mindre vigtigt af, at du måske vil have problemer med jetlag og den slags.

2: Den tidlige start gør, at varmen ikke er hovedfjenden. Der er ikke de store årstidsvariationer i temperaturen i Singapore, men december er dog en anelse køligere end de varmeste måneder og samtidig mere regnfuld. Der er dermed en stor sandsynlighed for, at du kommer til at løbe under skyede forhold, hvor du ved starten udsættes for en temperatur på ca. 23 grader, stigende til 28-30 grader hen mod løbets afslutning. Det er faktisk ikke så galt.

3: Luftfugtigheden er derimod en "killer". Du kan forvente, at den ligger tæt på 100 %. Det betyder, at sveden køler dårligt, da den ikke kan fordampe - den drypper/løber bare væk. Væskebehovet vil være meget stort, og du skal vælge en beklædning, der absorberer så lidt sved som overhovedet muligt.

4: Du får skoene fyldt med vand, dels fra sveden, dels fra alt det vand, som du undervejs hælder ud over dig! Tynde sokker og sko uden tæt overdel er således obligatoriske. Alternativet er en tyk sok, der er fyldt med vand og som laver folder, som dine opløste fødder reagerer på med vabler og slidsår - ikke noget rart alternativ!

5: Singapore ligger tæt på ækvator, så solen kommer meget hurtigt til at stå højt på himmelen. Det betyder, at du ikke har særligt brug for solskygge og den slags, og at du kan nøjes med at smøre solcreme på dine "vandrette" flader - oversiden at skuldrene, overkanten af ørerne osv.

6: Svar på dit spørgsmål om energi: Ja, min erfaring er, at under lange løb med stor svedafsondring kan kroppen efter nogen tid finde på at reagere anderledes på indtagelse af sukkerholdige drikke. Jeg kender ikke en endegyldig videnskabelig forklaring på fænomenet; men muligvis hænger det sammen med, at der er en overgrænse for den mængde væske, som kroppen kan absorbere fra mavesækken pr tidsenhed. Ligeledes er der en overgrænse for den mængde sukker, som kroppen kan absorbere pr. tidsenhed - og disse 2 optagelsesrater svarer ikke nødvendigvis til hinanden og dermed til koncentrationen af den væske og den energi, som du indtager. Resultatet er en ubalance, der over tid kan føre til maveproblemer. Råd nr. 1 til dig ville derfor være: Eksperimentér - men det har du nok ikke tid til efter omstændighederne. Råd nr. 2 bliver derfor: Drik fortrinsvis rent vand under løbets første halvdel, hvor dine energidepoter under alle omstændigheder ikke er den begrænsende faktor.

7: En lille anekdote: I forbindelse med deltagelse i et gadeløb på 30 km i Singapore gennemførte jeg et eksperiment. Man fik sin væske i 0,25 liters papbrikker, så det var altså muligt at føre nøje kontrol med væskeindtaget. Jeg vejede mig umiddelbart før løbet, drak undervejs indholdet af 16 papbrikker = 4 liter =ca. 4 kg. Jeg vejede mig igen umiddelbart efter løbet og havde tabt mig 3 kg. Ergo havde jeg svedt ca. 7 liter undervejs - og drukket for lidt, trods intentioner om det modsatte. Det hører dog med til historien, at jeg under alle omstændigheder sveder mere under fysisk aktivitet end 90 % af normalbefolkningen!

8: Ruten er i øvrigt ret flad (hvis de da ikke har ændret den siden jeg var med?!) og efter omstændighederne ganske hurtig.

9: God fornøjelse! - husk at poste dine erfaringer, når du vender hjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej igen.

Så er Singapore turen overstået. Desværre blev jeg syg dagen før løbet, kastede op i 11 afdelinger, og havde ingen kræfter overhovedet efter en nat på tønden og over vasken. Jeg startede dog, men havde intet at give af, og udgik efter 4 km.

Ifølge min mor må man godt tude selvom man er over 30...

Nå, men nu til mit egentlige spm:

Jeg har hele tiden haft en forkromet plan om at efteråret skulle bruges til at få en masse km i benene, hvorefter foråret skulle krydres med lidt interval træning og tempo.(Frem imod KBH marathon)

Så nu er mit spm: Hvor lang skal den lange tur være nu hvor jeg starter intervaltræningen? Skal jeg skrue ned for charmen eller holde dampen oppe på de 30 km, som jeg har kørt med et stk tid?

tak for inputs..

Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share