Nyt træningsprogram.. Er det godt nok?


Klippert
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen !

Dette er mit første indlæg i dette forum, så jeg vil lige starte med at fortælle lidt om mig selv..

Jeg er 20 år, vejer ca. 82 kilo og har trænet de sidste 3,5 måneder. Jeg har tidligere trænet en del, men hovedsageligt i forbindelse med fodbold, som jeg har dyrket på eliteniveau.

For 3,5 mdr. siden besluttede en af mine kammerater og jeg at vi ville igen med at træne igen, så vi kunne blive sommerklare! :bigsmile:

Vi lagde ud med 7 øvelser, som mest bestod af øvelser på maskiner, øvelser som hovedsageligt fokuserede på én muskelgruppe af gangen. Og det var KUN overkrop vi trænede!

Men efter at have læst lidt frem og tilbage på dette forum, er jeg vidst kommet frem til at vi har trænet lidt forkert. Vi har som sagt primær trænet med maskiner og 3 sæt med 10-12 gentagelser i hvert sæt. Men så vidt jeg kan læse er det bedst, at træne med få gentagelser (4-6) og med høj vægt, da det skulle give den bedste vækst??

Derfor har jeg nu et træningsprogram der ser således ud:

3 sæt!

- Bænk (5x - 95 kilo)

- Triceps (10x - 35 kilo - På maskine med kabel.. Ved ikke hvad den hedder! :blush: )

- Squat (6x - 65 kilo - Har aldrig været glad for denne øvelse!)

- Mave (25x - 70 kilo - Maskine)

- Dødløft (5x - 70 kilo)

- Øvre ryg (8x - 75 kilo - Maskine hvor man hiver ned bag nakken.. Igen.. Ved ikke hvad den hedder!)

- Military press (6x - 45 kilo)

- Curls (8x med hver arm - 17,5 kilo)

Hvad siger i "proffer" til programmet?? Skal der laves ændringer, når mit mål er at blive større?? Det skal lige siges at jeg ikke kan nå flere øvelser, da jeg "kun" kan træne én time om dagen, man-fredag morgen fra 6-7!

Og så lige en lille ting mere.. Dødløft! Jeg har ALDRIG lavet denne øvelse før, og jeg må indrømme, at jeg er lidt nervøs når jeg laver den. Jeg har tidligere haft lidt problemer med lænnen, og selvom jeg har bælte på, er jeg bange for at noget skulle gå op igen.. Er øvelsen "sikker nok" såfremt den udføres korrekt??

På forhån tak! :4thumbup:

Mvh. Klippert

Link to comment
Share on other sites

Hey allesammen !

Dette er mit første indlæg i dette forum, så jeg vil lige starte med at fortælle lidt om mig selv..

Jeg er 20 år, vejer ca. 82 kilo og har trænet de sidste 3,5 måneder. Jeg har tidligere trænet en del, men hovedsageligt i forbindelse med fodbold, som jeg har dyrket på eliteniveau.

For 3,5 mdr. siden besluttede en af mine kammerater og jeg at vi ville igen med at træne igen, så vi kunne blive sommerklare! :bigsmile:

Vi lagde ud med 7 øvelser, som mest bestod af øvelser på maskiner, øvelser som hovedsageligt fokuserede på én muskelgruppe af gangen. Og det var KUN overkrop vi trænede!

Men efter at have læst lidt frem og tilbage på dette forum, er jeg vidst kommet frem til at vi har trænet lidt forkert. Vi har som sagt primær trænet med maskiner og 3 sæt med 10-12 gentagelser i hvert sæt. Men så vidt jeg kan læse er det bedst, at træne med få gentagelser (4-6) og med høj vægt, da det skulle give den bedste vækst??

Derfor har jeg nu et træningsprogram der ser således ud:

3 sæt!

- Bænk (5x - 95 kilo)

- Triceps (10x - 35 kilo - På maskine med kabel.. Ved ikke hvad den hedder! :blush: )

- Squat (6x - 65 kilo - Har aldrig været glad for denne øvelse!)

- Mave (25x - 70 kilo - Maskine)

- Dødløft (5x - 70 kilo)

- Øvre ryg (8x - 75 kilo - Maskine hvor man hiver ned bag nakken.. Igen.. Ved ikke hvad den hedder!)

- Military press (6x - 45 kilo)

- Curls (8x med hver arm - 17,5 kilo)

Hvad siger i "proffer" til programmet?? Skal der laves ændringer, når mit mål er at blive større?? Det skal lige siges at jeg ikke kan nå flere øvelser, da jeg "kun" kan træne én time om dagen, man-fredag morgen fra 6-7!

Og så lige en lille ting mere.. Dødløft! Jeg har ALDRIG lavet denne øvelse før, og jeg må indrømme, at jeg er lidt nervøs når jeg laver den. Jeg har tidligere haft lidt problemer med lænnen, og selvom jeg har bælte på, er jeg bange for at noget skulle gå op igen.. Er øvelsen "sikker nok" såfremt den udføres korrekt??

På forhån tak! :4thumbup:

Mvh. Klippert

Få en instruktør, eller en anden person med forstand på styrkeløft, til at vise dig hvordan squat og dødløft udføres. DET ER VIGTIGT. Hvis du vil have en stor overkrop er det vigtigt at du squatter, fordi der sker en stor hormonudskillelse ved tung squat-træning. Ikke tilfældigt at squat betegnes som master of exercises!!!.

Jeg vil foreslå dig at tage dips med i dit program.Evt med ekstra belastning. Dips er den bedste måde at træne triceps på. Det er i hvert fald bedre en at bruge kabler og maskiner!

Det ville være en god ide at tage chin ups med i stedet for træk til nakken. Hvid du vil bruge maskiner,så træk til brystet i stedet for, det minsker risikoen for skader. Men frie vægte er vejen frem.

Mere vægt på i squat og dødløft! Det kan IKKE passe at du kan tage mere i bænk! Men vigtigst af alt - lær at udføre squat og dødløft korrekt, så skal det nok gå

Link to comment
Share on other sites

Hey allesammen !

Dette er mit første indlæg i dette forum, så jeg vil lige starte med at fortælle lidt om mig selv..

Jeg er 20 år, vejer ca. 82 kilo og har trænet de sidste 3,5 måneder. Jeg har tidligere trænet en del, men hovedsageligt i forbindelse med fodbold, som jeg har dyrket på eliteniveau.

For 3,5 mdr. siden besluttede en af mine kammerater og jeg at vi ville igen med at træne igen, så vi kunne blive sommerklare! :bigsmile:

Vi lagde ud med 7 øvelser, som mest bestod af øvelser på maskiner, øvelser som hovedsageligt fokuserede på én muskelgruppe af gangen. Og det var KUN overkrop vi trænede!

Men efter at have læst lidt frem og tilbage på dette forum, er jeg vidst kommet frem til at vi har trænet lidt forkert. Vi har som sagt primær trænet med maskiner og 3 sæt med 10-12 gentagelser i hvert sæt. Men så vidt jeg kan læse er det bedst, at træne med få gentagelser (4-6) og med høj vægt, da det skulle give den bedste vækst??

Derfor har jeg nu et træningsprogram der ser således ud:

3 sæt!

- Bænk (5x - 95 kilo)

- Triceps (10x - 35 kilo - På maskine med kabel.. Ved ikke hvad den hedder! :blush: )

- Squat (6x - 65 kilo - Har aldrig været glad for denne øvelse!)

- Mave (25x - 70 kilo - Maskine)

- Dødløft (5x - 70 kilo)

- Øvre ryg (8x - 75 kilo - Maskine hvor man hiver ned bag nakken.. Igen.. Ved ikke hvad den hedder!)

- Military press (6x - 45 kilo)

- Curls (8x med hver arm - 17,5 kilo)

Hvad siger i "proffer" til programmet?? Skal der laves ændringer, når mit mål er at blive større?? Det skal lige siges at jeg ikke kan nå flere øvelser, da jeg "kun" kan træne én time om dagen, man-fredag morgen fra 6-7!

Og så lige en lille ting mere.. Dødløft! Jeg har ALDRIG lavet denne øvelse før, og jeg må indrømme, at jeg er lidt nervøs når jeg laver den. Jeg har tidligere haft lidt problemer med lænnen, og selvom jeg har bælte på, er jeg bange for at noget skulle gå op igen.. Er øvelsen "sikker nok" såfremt den udføres korrekt??

På forhån tak! :4thumbup:

Mvh. Klippert

Yes, dips og chinups, vil være en god ide

Hvordan kan man ikke være glad for squat :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have en stor overkrop er det vigtigt at du squatter, fordi der sker en stor hormonudskillelse ved tung squat-træning.

Det er rigtigt at øvelser som squat og dødløft vil fremme styrken og væksten en smule i resten af kroppen, men vil ikke sige at det ligefrem er vigtigt.. De fleste store badejern rundt omkring i centrene har aldrig været i nærheden af disse øvelser, men har alligevel opnået en god masse på overkroppen.

Dermed ikke sagt at du ikke skal lave dem! Hvis du interesseret i en god all-round form og god symmetri, er det vigtigt også at få trænet stængerne.

Skull-crushers og fransk press er den samme øvelse.

Chin-ups er kropshævninger.

Et lynhurtigt udkast til et fullbodyprogram (brugte jeg selv i tidernes morgen :smile: ):

Sørg for at placér basisøvelserne (flerleds-) først i programmet, da du har mest energi her.

DL/Squat

Bænkpres

Chin-ups

Military

Flyes

DB/BB row

Dips

Biceps Curl

Leg extension + leg curl (Superset)

Mave

Dødløft er sikker nok, sålænge den udføres korrekt. Ingen grund til panik :wink:

God vind!

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hjælp allesammen ! :bigsmile:

Efter jeres kommentarer har jeg lavet lidt om på mit program, og hvad dødløft angår, så venter jeg lige med at gå amok med det indtil en instruktør viser mig hvordan det udføres 100% korrekt!

Og for en go' ordens skyld, så kan jeg da også lige meddele at jeg er gået 20 kg op (85 kg) i squat og har rundet de 100 kg i bænk..

Mangler stadig en del styrke i benene, men det kommer nok! :laugh:

Igen.. Tak for hjælpen alle sammen.. Fedt at man kan få lidt hjælp af erfarne "pumpere"! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share