Søvn-forsøg


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Jeg er indtil nu gået i seng ca. kl. 4 om natten og så stået op kl. 12, men jeg er træt hele dagen. Jeg kan huske, at jeg var meget mere frisk, da jeg arbejdede og mødte kl. 8 om morgen, der gik jeg også tideligt i seng(kl. 2).

Jeg vil derfor lave et lille forsøg. Jeg vil bestræbe mig på at gå i seng seneste kl. 2 og så stå op kl. 8 hver morgen. Målet er at blive mere frisk og få mere ud af træningen og dagen generelt.

Forsøget startede kl. 8, da jeg stod op :wink:

Har I nogen erfaringer med, at det at ændre sin søvnrytme kan have indflydelse på den følgende dags energi?

Skriv også gerne, hvor mange timer I sover. Jeg sover 7-8 timer i hverdagene og ca. 5 i weekenden.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Jeg er indtil nu gået i seng ca. kl. 4 om natten og så stået op kl. 12, men jeg er træt hele dagen. Jeg kan huske, at jeg var meget mere frisk, da jeg arbejdede og mødte kl. 8 om morgen, der gik jeg også tideligt i seng(kl. 2).

Jeg vil derfor lave et lille forsøg. Jeg vil bestræbe mig på at gå i seng seneste kl. 2 og så stå op kl. 8 hver morgen. Målet er at blive mere frisk og få mere ud af træningen og dagen generelt.

Forsøget startede kl. 8, da jeg stod op :wink:

Har I nogen erfaringer med, at det at ændre sin søvnrytme kan have indflydelse på den følgende dags energi?

Skriv også gerne, hvor mange timer I sover. Jeg sover 7-8 timer i hverdagene og ca. 5 i weekenden.

Helt klart... sover langt bedre, og er mere frisk hvis jeg går nogenlunde tidligt i seng og står op før 0900-tiden.

Generelt sover man bedre i mørke. (noget med at nogle stoffer kun aktiveres i mørke).

Kroppens indre ur er ikke at spøge med. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Maengden og tidspunktet af full-spectrum lys du opholder dig i har stor indvirken paa din krop, soevn og humoer. Og jeg kan kun anbefale at staa tidligt op og se saa meget til dagslyset som muligt. se f.eks. her om seasonal affective disorder SAD

Naar det er sagt, saa betyder 2 timers mindre soevn om dagen at man har en vaagen maanede mere om aaret. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart... sover langt bedre, og er mere frisk hvis jeg går nogenlunde tidligt i seng og står op før 0900-tiden.

Generelt sover man bedre i mørke. (noget med at nogle stoffer kun aktiveres i mørke).

Kroppens indre ur er ikke at spøge med. :crazy:

Jeg er faktisk meget påpasselig med at sove på samme tid på døgnet og gerne omkring samme længde altid. Det gør mig frisk og holder mig godt i gang.

Normal går jeg i seng kl 10 og ser så lidt tv (nyhederne) og læser lidt.

Sover så omkring kl 11.00

Står næsten altid op kl 5:30, og får derved omkring 6½ times søvn hver nat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er indtil nu gået i seng ca. kl. 4 om natten og så stået op kl. 12, men jeg er træt hele dagen. Jeg kan huske, at jeg var meget mere frisk, da jeg arbejdede og mødte kl. 8 om morgen, der gik jeg også tideligt i seng(kl. 2).

Jeg vil derfor lave et lille forsøg. Jeg vil bestræbe mig på at gå i seng seneste kl. 2 og så stå op kl. 8 hver morgen. Målet er at blive mere frisk og få mere ud af træningen og dagen generelt.

Forsøget startede kl. 8, da jeg stod op :wink:

Har I nogen erfaringer med, at det at ændre sin søvnrytme kan have indflydelse på den følgende dags energi?

Skriv også gerne, hvor mange timer I sover. Jeg sover 7-8 timer i hverdagene og ca. 5 i weekenden.

Gå i seng ved 22-23-tiden også op igen ved 6-7 tiden. det er der bare rigtig god energi i.

Synes din døgnrytme lyder lidt dårlig. Bestræb dig på at få 8 timers søvn hver dag ellers bliver man mærket i længden. For mange af de dårlige hormoner og for få af de gode, lidt forenklet.

Link to comment
Share on other sites

Gå i seng ved 22-23-tiden også op igen ved 6-7 tiden. det er der bare rigtig god energi i.

Synes din døgnrytme lyder lidt dårlig. Bestræb dig på at få 8 timers søvn hver dag ellers bliver man mærket i længden. For mange af de dårlige hormoner og for få af de gode, lidt forenklet.

Hvis det er kortisol du tænker på, har den jo også sine fordele, fx mindsket risiko for inflammation :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går normalt i seng klokken 24. Står op igen 7.15

Jeg føler mig træt når jeg står op, men det går hurtigt over.

I weekenden går jeg også i seng klokken 24, jo mindre jeg er i byen. Jeg sover til klokken 11 om morgenen, ikke fordi man bliver mere frisk af det, kun fordi det er dejligt at ligge og dase :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er altid bedst at sove om natten og stå op om morgenen. Det er det bla pga kemiske signalstoffer i nervesystemet så som serotonin der bliver produceret hjernen hvis øjnene udsættes for sollys. Ligeledes hjælper signalstoffet melatonin en med at sove om natten, men melatonin bliver konverteret fra serotonin så man er inde i en ond cirkel hvis man vender sin døgnrytme ude af trit med sollyset.

Melatonin og serotonin afbalancer hinanden. Når serotonin-niveauet er højt er melatonin lavt og omvendt. Derfor er det helt afgørende at man bliver udsat for naturligt lys, helst så tidligt om morgenen så muligt da det aktiverer serotonin-produktion.

Serotonin og dopamin er et andet eksempel på signalstoffer der afbalancerer hinanden, så det er ganske afgørende at man har serotonin nok i sit system til at indgå i disse feed-back mekanismer.

Det bedste råd: stå op samme tid om morgenen HVER dag og gå i seng når du er træt. :smile:

Der går ikke længe får din krop har indstillet sig til at vågne samme tid hver dag, og så sparer man vækkeuret. :tongue:

Bemærk desuden at tryptofan er den eneste aminosyre der kan producere serotonin, at at dopamin skal bruge tyrosin. Får man ikke det gennem sin kost, er man alvorlig i knibe :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Det er altid bedst at sove om natten og stå op om morgenen. Det er det bla pga kemiske signalstoffer i nervesystemet så som serotonin der bliver produceret hjernen hvis øjnene udsættes for sollys. Ligeledes hjælper signalstoffet melatonin en med at sove om natten, men melatonin bliver konverteret fra serotonin så man er inde i en ond cirkel hvis man vender sin døgnrytme ude af trit med sollyset.

Melatonin og serotonin afbalancer hinanden. Når serotonin-niveauet er højt er melatonin lavt og omvendt. Derfor er det helt afgørende at man bliver udsat for naturligt lys, helst så tidligt om morgenen så muligt da det aktiverer serotonin-produktion.

Serotonin og dopamin er et andet eksempel på signalstoffer der afbalancerer hinanden, så det er ganske afgørende at man har serotonin nok i sit system til at indgå i disse feed-back mekanismer.

Det bedste råd: stå op samme tid om morgenen HVER dag og gå i seng når du er træt. :smile:

Der går ikke længe får din krop har indstillet sig til at vågne samme tid hver dag, og så sparer man vækkeuret. :tongue:

Bemærk desuden at tryptofan er den eneste aminosyre der kan producere serotonin, at at dopamin skal bruge tyrosin. Får man ikke det gennem sin kost, er man alvorlig i knibe :smile:

Det er dét bedste råd der er givet og næsten kan gives omkring søvn og søvnrytmer. Stå op samme tid HVER dag - også i weekenderne.

Link to comment
Share on other sites

Tak, for de fin indlæg. Jeg vil lige læse dem nærmere igennem senere. Jeg skriver også senere om jeg kan mærke nogen effekt ved at ændre på mine søvnvaner. Efter det jeg har læst i den her tråd, så vil jeg nok prøve på at stå op på samme tid hver dag og sørge for at få godt med søvn :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forkalrer man så at folk ikke er usædvanlig trætte på steder hvor man stort set ikke har sollys om vinteren? Bor selv sådan et sted og mærker ingen særlig forskel på mig selv og har heller ikke hørt klager fra andre. Må den der hormon/fuld spektrum teori da ikke falde på dette?

En lille sidenote til det er, at man lavede undersøgelser omkring vinterdepression og her fandt man (såvidt jeg husker) at op til 10% led af vinterdepressioner i nordlige egne (her alaska og det nordlige canada) hvorimod en forsvindende lille del led af samme symptomer hvis de var bosat i områder med noget der ligner jævndøgn året rundt.

Serotonin og melatoninbalancen og produktionen hænger netop oftest sammen med depression/vinterdepression.

Link to comment
Share on other sites

En lille sidenote til det er, at man lavede undersøgelser omkring vinterdepression og her fandt man (såvidt jeg husker) at op til 10% led af vinterdepressioner i nordlige egne (her alaska og det nordlige canada) hvorimod en forsvindende lille del led af samme symptomer hvis de var bosat i områder med noget der ligner jævndøgn året rundt.

Serotonin og melatoninbalancen og produktionen hænger netop oftest sammen med depression/vinterdepression.

Jeg ved at der ikke er enighed omkring dette. Der er andre undersøgelser som konkluderer med at der ikke kan måles nogen forskel på depressjoner om vinteren i forhold til om sommeren. Det er dog klart at man er mere aktiv når det er lyst og varmt, men den træthed som beskrives her er der ikke nogen heroppe som har problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at der ikke er enighed omkring dette. Der er andre undersøgelser som konkluderer med at der ikke kan måles nogen forskel på depressjoner om vinteren i forhold til om sommeren. Det er dog klart at man er mere aktiv når det er lyst og varmt, men den træthed som beskrives her er der ikke nogen heroppe som har problemer med.

De undersøgelser du nævner der vil jeg meget gerne have links til

Link to comment
Share on other sites

Hvor hyppigt optræder vinterdepression?

* I Danmark lider cirka fem procent af befolkningen af vinterdepression.

* Der er en stor overvægt af kvinder, idet cirka 75 procent af patienterne er kvinder.

* Længere sydpå forekommer vinterdepression med mindre hyppighed, og omkring Middelhavet kendes denne tilstand faktisk ikke.

* Kommer man længere mod nord, stiger hyppigheden af vinterdepression. I Alaska har op mod 10 procent af befolkningen denne lidelse.

Netdoktor

Link to comment
Share on other sites

Årsag

*

Vinterdepression opstår, når lysmængden aftager.

*

Vinterdepression kan i mange tilfælde behandles med lysterapi.

*

Vinterdepression hænger muligvis sammen med hormonet melatonin. Melatonin udskilles af koglekirtlen i hjernen, selve udskillelsen bliver påvirket af lyset.

*

I forbindelse med depression ses der ændring af stofskiftet i hjernen, hvor signalstofferne serotonin og noradrenalin forekommer i en mindre mængde end normalt. Det samme ses ved vinterdepression. Der er udviklet nervemedicin, som øger koncentrationen af signalstofferne, de fjerner vinterdepressionen.

*

Årsagen til ændringerne af signalstofferne er ukendte.

Psyknet

Link to comment
Share on other sites

Vinterdepression

Man har længe været opmærksom på, at lyset spiller en vigtig rolle i regulering af humøret hos mennesker – specielt på den nordlige halvkugle.

Gennem mange år har man også været opmærksom på, at mængden af det tilgængelige lys er afgørende for opståen af en afart af den typiske depression. I 1980’erne fik denne noget anderledes form for depression et navn, nemlig "vinterdepression", som på engelsk hedder Seasonal Affective Disorder (SAD).

Depnet

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at der ikke er enighed omkring dette. Der er andre undersøgelser som konkluderer med at der ikke kan måles nogen forskel på depressjoner om vinteren i forhold til om sommeren. Det er dog klart at man er mere aktiv når det er lyst og varmt, men den træthed som beskrives her er der ikke nogen heroppe som har problemer med.

Udover jeg gerne vil se de undersøgelser du refererer til vil jeg også gerne vide om du kender så mange I Norge at du kan udtale dig generelt omkring den træthed der beskrives her ikke gør sig gældende der

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kender nok til at kunne føle mig sikker i min sag om at folk ikke går rundt og er spesielt trætte om vinteren. Man sover selvfølgelig mere om vinteren og er mindre fysisk aktiv - hvilket har flere årsager. En af dem har sikkert noget at gøre direkte med sollys, men som sagt så fungerer man udmærket med normalt antal timers søvn og folk går ikke rundt og er trætte. Ellers ville jeg og min omganskreds være genetiske unikum`er som ikke behøver sollys for at fungere ordentligt, foruden at jeg nok ville have hørt noget om det hvis det var noget folk var plaget af.

Jeg har ingen referanser, men jeg har læst om denne konklusjon både her og i Danmark. Jeg gætter på at uenigheden bl.a. kan hænge sammen med måden hvorpå man definerer en depression.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kender nok til at kunne føle mig sikker i min sag om at folk ikke går rundt og er spesielt trætte om vinteren. Man sover selvfølgelig mere om vinteren og er mindre fysisk aktiv - hvilket har flere årsager. En af dem har sikkert noget at gøre direkte med sollys, men som sagt så fungerer man udmærket med normalt antal timers søvn og folk går ikke rundt og er trætte. Ellers ville jeg og min omganskreds være genetiske unikum`er som ikke behøver sollys for at fungere ordentligt, foruden at jeg nok ville have hørt noget om det hvis det var noget folk var plaget af.

Jeg har ingen referanser, men jeg har læst om denne konklusjon både her og i Danmark. Jeg gætter på at uenigheden bl.a. kan hænge sammen med måden hvorpå man definerer en depression.

Det kan det ikke være da men har en international definitionen af diverse depressioner der bliver defineret ved tilstedeværelsen af diverse symptomer. Det lyder umiddelbart som om du er på tynd is men når du engang kan dokumentere noget tager jeg gerne mine ord i mig igen... men vi snakker jo ikke om at folk generelt er mere trætte nordpå blot at folk der er disponeret for vinterdepression har en meget større risiko for at den bliver udløst grundet de få solskins-timer hvilket er rimelig godt begrundet efterhånden... grunden til at man kan fastslå der stort set ingen vinterdepressioner er ved ækvator kontra det mørke nord er jo netop de standardiserede definitioner

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

.. men vi snakker jo ikke om at folk generelt er mere trætte nordpå blot at folk der er disponeret for vinterdepression har en meget større risiko for at den bliver udløst grundet de få solskins-timer hvilket er rimelig godt begrundet efterhånden...
Jeg snakker nu mest om det og det er der også andre som gør:
Maengden og tidspunktet af full-spectrum lys du opholder dig i har stor indvirken paa din krop, soevn og humoer
Melatonin og serotonin afbalancer hinanden. Når serotonin-niveauet er højt er melatonin lavt og omvendt. Derfor er det helt afgørende at man bliver udsat for naturligt lys, helst så tidligt om morgenen så muligt da det aktiverer serotonin-produktion.

Det med vinterdepression betegnede Eruption, som tog det op, som en sidenote

Jeg står ikke stejlt på at der ikke forekommer hyppigere depressioner om vinteren. Jeg studser dog over bemærkningen: "...internasjonale defintitioner af diverse depressioner". Altså finnes det flere kategorier af depressioner? Bestemt en kilde til forskellige konklusjoner. I byen har vi et relativt stort psykiatrisk sygehus og i forbindelsen med en diskussion omkring vinterdepressioner blev det også fremført at hospitalet ikke kunne se et mønster i antallet af hendvendelser relateret til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker nu mest om det og det er der også andre som gør:

Det med vinterdepression betegnede Eruption, som tog det op, som en sidenote

Videre i samme afsnit i 3. indlæg i tråden linkede jeg dog til seasonal affective disorder SAD. Som jeg har forstået det mener de fleste forskere at lyset har en meget stor rolle på humør, krop og søvnkvalitet, men jeg er da meget åben overfor anden forskning på det område, da det interessere mig en del. Det er muligt at folk i nordnorge er blevet vant til det?

En anden kilde til at læse om lysets rolle Alun.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share