bryst


MKJ
 Share

Recommended Posts

hey, synes det ligner lidt at min ene bryst muskel er større end den anden.. hvorfor kan det være, og hva kan jeg gøre for at de bliver samme størrelse?

Det er ret almindeligt. Når dit bryst lige så stille begynder at vokse, vil det blive mere symetrisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ret almindeligt. Når dit bryst lige så stille begynder at vokse, vil det blive mere symetrisk.

Hvad nu hvis en ens bryst er større end det andet, pga knoglen?

Kan det rettes på nogen måde? Eller få til at være lige store?

Link to comment
Share on other sites

Havde engang samme problem da jeg kun trænede bænkpress som brystøvelse, men senere gik jeg over til at træne bryst med håndvægte som træner både styrke og balance og lader hver arm skulder brystmuskel og triceps arbejde alene og derved undgår du ubalance i musklerne.

Så mit råd er at du skal træne bryst fks bænkpress og derefter flad bænk med håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen "brystknogle" til gengæld kan det skyldes en skæv postur.

Ind mod midten af brystet, der er der en knogle ved hvert bryst. Mit højre bryst sidder nemlig lidt skævt og buler ud, og nogle gange kan det godt knage lidt. Især ved Dips. Er det noget der kan blive "rettet " ud ved større masse?

Link to comment
Share on other sites

Højst sandsynligt er din bryst størst i samme side, som den arm du foretrækker, da mange bevægelser i overarmen/skulderen styres af pectoralis major, den store brystmuskel... Ses ofte tydeligt, hvis man dyrker ketchersport :)

Link to comment
Share on other sites

Ind mod midten af brystet, der er der en knogle ved hvert bryst. Mit højre bryst sidder nemlig lidt skævt og buler ud, og nogle gange kan det godt knage lidt. Især ved Dips. Er det noget der kan blive "rettet " ud ved større masse?

Der er ingen decideret brystknogle, brystet består hos mænd og kvinder hovedsagligt fedtvæv (der kan differentiere til kirtelvæv under graviditet). Under brystet sidder m. pectoralis major og tildels m. pectoralis minor, herunder findes ribbene (costae). Over brystet finder du kravebenet eller nøglebenet, også på latin kaldet clavicula, den fungerer som forbindelsesled mellem skulderbladet (scapula) og brystbenet (sternum). Brystbenet er en dolk-formet knogle der befinder sig mellem de to bryster - det hårde du kan mærke i fordybningen mellem de to. Der findes imidlertid ingen bryst-knogle.

Knogler kan ikke rettes ud - muskler hæfter til knogler og svage muskler kan derfor nogen gange give en assymetrisk postur - det er dog ret sjældent hos mm. pectorales major (et minor) til gengæld kan den ene godt fremstå større end den anden - ofte har det dog at gøre med eens holdning - hvordan man står op ret.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share