Racercykel


Miss
 Share

Recommended Posts

:shades: Hey MOL... ellere rettere sagt de cykel-liderlige :tongue:

Står og overvejer kraftigt at invistere i en racer (en ordentlig en af slagsen) da jeg gerne vil ud på landevejene og cykle rigtig langt!

Mit spørgsmål går så på om det vil være klogest at købe en ny eller den sagtens kan være brugt? Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber? Er der nogle mærker der SLET ikke er at fortrække?

Jeg vil gerne ofre en del på en go´cykel.. Kan man f.eks få en ok racer til max 7-8.000kr?

Håber der kommer nogle seriøse cykelrytter-bud :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

:shades: Hey MOL... ellere rettere sagt de cykel-liderlige :tongue:

Står og overvejer kraftigt at invistere i en racer (en ordentlig en af slagsen) da jeg gerne vil ud på landevejene og cykle rigtig langt!

Mit spørgsmål går så på om det vil være klogest at købe en ny eller den sagtens kan være brugt? Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber? Er der nogle mærker der SLET ikke er at fortrække?

Jeg vil gerne ofre en del på en go´cykel.. Kan man f.eks få en ok racer til max 7-8.000kr?

Håber der kommer nogle seriøse cykelrytter-bud :4thumbup:

Kan man starte på en brugt? Jo - hvis man kan få en cykelpusher til at lave en opmåling på hvilken stelstørelse, frempindlængde osv. man har brug for - og derefter er så heldig at finde en der passer nogenlunde - så kan man godt det - man skal bare have en kyndig person med som kan bedømme slidtagen på delene... Der er ikke meget sjov ved at bruge 5-7000 på en brugt - også skulle skifte en masse dele hurtigt.... Landevejscykling bliver så meget sjovere hvis det hele passer sammen og grejet fungere :smile:

Man kan godt få en begyndercykel til den pris. Et blandt flere gode eksempler kan ses HER

Der er mange gode mærker - det du skal gøre er at gå til en cykelhandler med speciale i "seriøse cykler". Nu ved jeg ikke hvor du bor - så rådene herom kan ikke blive så konkrete. I Københavns området er der rigtigt mange steder at gå hen, f.eks Heino Cykler og Roadbikeshop.. I Odense og Århus kan man også finde Roadbikeshop - men også andre gode butikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da sige man kan sagtens købe en super fed bike, brugt..

Har selv købt min brugt - galleri - til ca. 50% af nyprisen.. og den var 7 mdr gammel..

Jeg kan f.eks. anbefale http://www.joergensencykler.dk/racercykler.php <- Det er licens cykler der er blevet brugt i 7 måneder, også sælges igen. En af mine venner har købt gennem ham, og han er 100% tilfreds...

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres svar :smile:

Dog virker det som om der er delte meninger om en brugt cykel er et godt valg...

Hvis du kan alliere dig med en absolut kyndig person i jagten på en brugt - så ka det være OK... Men vær forberedt på at skulle bruge nogle penge på den efter køb - til frempind i rigtig længde - måske styr i korrekt bredde - en saddle der passer dig... men ok - det behøver ikke blive en formue - en ekstre tusse bliver det dog nemt... Fornøjelsen af en ny cykel med dele der virker og passer til dig - den er altså stor... For 10-12K får du en del ny cykel efterhånden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at du sagtens kan få en god brugt cykel til disse penge, men du skal kigge dig godt for. Find evt. ud af hvilke krav du har til din cykel, derefter kan du gå på jagt efter en cykel.

Jeg havde en afdeliongsleder der cykler ca. 10 - 15000 km om året og er rimeligt højt krav til sin cykel, han så et tilbud på 5000,00 kr. i ALDI på en ny cykel som han ville kunne bruge som vintercykel og så er den sikkert god nok som begyndercykel, men igen er det hvilke krav du selv har til cyklen.

God Jagt og kom så bare ud at cykle sæsonen er jo startet.

Steen :smile::smile::smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Arne ret! RBS har et godt bud på Vision-cykler lige nu og i din prisklasse. Fin cykel med OK udstyr! De har også "specielle" str. til piger.

Alternativt kan du købe via f.eks. Tyskland eller andre EU-lande-

www.bike-discount.de eller www.canyon.com har noget i den prisklasse som er ganske godt. Begge steder kendt for at levere varen. Husk der ikke er told/moms på men der kommer fragt til deres priser.

Alt afhængigt af hvilken str. du skal have kan der være mere eller mindre i omløb på brugt-markedet. Men du kan du altid spørge lidt rundt i "netværket". www.sejesildcykler.dk er et godt sted at starte :superman:

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan alliere dig med en absolut kyndig person i jagten på en brugt - så ka det være OK... Men vær forberedt på at skulle bruge nogle penge på den efter køb - til frempind i rigtig længde - måske styr i korrekt bredde - en saddle der passer dig... men ok - det behøver ikke blive en formue - en ekstre tusse bliver det dog nemt... Fornøjelsen af en ny cykel med dele der virker og passer til dig - den er altså stor... For 10-12K får du en del ny cykel efterhånden...

IMO kan du ikke få ny sadel, frempind, og evt styr for 1000,- hvis det skal være ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Fornøjelsen af en ny cykel med dele der virker og passer til dig - den er altså stor... For 10-12K får du en del ny cykel efterhånden...

Spørgsmålet er om I ikke strammer den lidt med prisen. Hvis det er den første racercykel synes jeg 10-12 ligger lidt højt og kan gøres billigere for en ny cykel omend det ikke er det mest dyre isenkram der sidder på. MIn søns nye vision-Bike var til væsentligt under de 10 i RBS og så har jeg talt det hele med og endda en rimeligt god cykel, som der er ingen som peger fingre ad.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er om I ikke strammer den lidt med prisen. Hvis det er den første racercykel synes jeg 10-12 ligger lidt højt og kan gøres billigere for en ny cykel omend det ikke er det mest dyre isenkram der sidder på. MIn søns nye vision-Bike var til væsentligt under de 10 i RBS og så har jeg talt det hele med og endda en rimeligt god cykel, som der er ingen som peger fingre ad.

Helt enig Jan - også derfor jeg linkede til en Vision til ca 7-8 k tidligere. Mine 10-12 var en reaktion på dem der ville endnu længere op...

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er om I ikke strammer den lidt med prisen. Hvis det er den første racercykel synes jeg 10-12 ligger lidt højt og kan gøres billigere for en ny cykel omend det ikke er det mest dyre isenkram der sidder på. MIn søns nye vision-Bike var til væsentligt under de 10 i RBS og så har jeg talt det hele med og endda en rimeligt god cykel, som der er ingen som peger fingre ad.

Nu kommer det jo helt an på hvilket udgangspunkt man vurderer tingene fra.

Ikke et ondt ord om vision cyklerne, men det var en cykel som jeg kun ville bruge til vinter træning.

Min mening er at hvis man har fået blod på tanden, så smid nogle $$ efter noget ordentligt grej, som er en fornøjelse at køre på.

Men det er et spørgsmål om priotering.

Jeg smiler hver gang jeg sætter mig på en lækker cykel, og vil gerne betale for det.

PS: man kan da få cykler som er udemærket til under 10k, men nu spurgte spørger efter noget ordentligt, og efter cykelrytter bud!

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det jo helt an på hvilket udgangspunkt man vurderer tingene fra.

Ikke et ondt ord om vision cyklerne, men det var en cykel som jeg kun ville bruge til vinter træning.

Min mening er at hvis man har fået blod på tanden, så smid nogle $$ efter noget ordentligt grej, som er en fornøjelse at køre på.

Men det er et spørgsmål om priotering.

Jeg smiler hver gang jeg sætter mig på en lækker cykel, og vil gerne betale for det.

PS: man kan da få cykler som er udemærket til under 10k, men nu spurgte spørger efter noget ordentligt, og efter cykelrytter bud!

Du har da ret i at hvis det handler om at vise cyklen frem og kunne prale af det sidste nye skrig, så skal man højere op i pris. Man får da også lidt mere cykel for pengene, men generelt synes jeg det er tåbeligt som nystartede at smide en stor bunde penge efter de dyreste cykler når man ikke har brug for det. Finder man ud af om ½ år, at det ikke mere lige er det man har lyst til så har man ikke megen gavn af det ekstra flødeskum.

At du ikke kan lide vision-Bike er så din egen smag, men har reelt set intet med sagen at gøre. Disse findes også lige som andre mærker i forskellige udgaver. Nu kører et af de kontinentale hjemlige team tilfældigvis på vision. Kan de bruge en Vision-Bike kan spørgeren nok også som relativt nystartet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan finde rigtig fine brugte cykler - også i den prisklasse du efterspørger. Men som Arne siger kræver det at man er lidt nørdet og kan vurdere cyklens pris kontra slidtage m.v.

Vision-bikes synes jeg dog er et udmærket valg. Team Vision Bikes kører A-klasse løb på disse rammer, så de må da være til at holde ud :wink:

Men når du køber cyklen så prioriter ramme og hjul højest og herefter gruppe og andet udstyr. Gode dæk er også hver at ofre penge på. Rammen, hjul og dæk har størst betydning - grupperne er så gode at det kun er vægt, stivhed og en smule funktionalitet der adskiller de forskellige grupper og sadelpind, frempind, styr m.v. kan man få noget i ok kvalitet billigt - her er det dog også mest vægten der er afgørende. Deda og ITM laver udstyr i den genre og deres billige modeller er fine til en begynder.

Mit bud på en konkret cykel vil være en fort eller vision ramme (hvis det skal være nyt). En Shimano 105 gruppe i 10-speed, et par hjemmestrikkede hjul fra cykelhandleren med et ok nav, en god sadel (det er individuelt), styr, frempind mv. i Deda eller ITM og så et sæt Michelin Pro Race2 dæk med indlæg så du ikke punkterer. :4thumbup:

(ja jeg er dyb dyb cykelnørd :superman: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle købe ny cykel, så ville det sikkert blive en canyon.

check www.canyon.com

der er vist lang leveringstid på carbonrammerne, men mon ikke de har en aluramme på lager. så vidt jeg kan vurdere, leverer canyon den bedste cykel til prisen - og der er mange valgmuligheder mht. udstyr.

Generelt er det i øvrigt min erfaring, at kundeservice og garanti er noget man kan lede længe efter hos danske cykelhandlere. Derimod er der service for alle pengene, når man handler over nettet i tyskland. Der har de nemlig fundet ud af, at der er noget, der hedder kundepleje.....

god fornøjelse med cyklen

Link to comment
Share on other sites

Så bliver jeg nødt til at give en historie fra den helt anden ende. Min cykel er en rød Centurion racer til 5000 kr og jeg regner mig selv som seriøs cyklist (350 km om ugen nu, stigende til 450-500 km over sæsonen). Jeg køber selvfølgelig lidt bedre dæk end dem den kom med og har anskaffet mig ordentlige pedaler.

Men pointen er denne: Rammen er ok (dog nok det svageste punkt på cyklen og jeg regnede egentlig med at udskifte den, da jeg købte cyklen, men det har jeg endnu ikke vurderet var nødvendigt), sadlen udemærket til mit brug, Scirocco hjul og Centaur gruppe, alt i alt en hæderlig racer, ja købt på tilbud, men Centurions top racere er tit på tilbud, især hvis de er en eller to år gamle modeller. Man behøver på ingen måde at bruge flere penge end 7-8000 kr for en ny racer som nybegynder, hvis man bare ser sig for.

Så det kan godt være at det ikke giver særlig meget street-cred når man kommer kørende på en, jeg gentager, rød Centurion, men når jeg passerer de mere stylede ryttere kan jeg jo se, at deres cykler alligevel ikke består af bedre stel eller dele end min, selv om de har givet 10-12000 kr for deres.

Så som nybegynder kan du sagtens få en ordentlig ny cykel til omkring 7000 kr, hvis du ser dig for. Til gengæld skal du ikke spare på tøjet og skoene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt på linie med Melisen.

Det er lidt som hvis jeg spurgte en gruppe hifi-entusiast om, hvilken forstærker jeg skal købe hvis jeg skal høre lidt Whigfield, Aqua og Westlife. Intet under 5000kr kan sikkert gøre det, men det er fordi man er biased som entusiast og derfor har svært ved at komme med en nøgtern behovsvurdering. Jeg kender det fra mig selv på andre områder. :tongue:

Jeg købte selv en dejlig ny Bianchi-racer til ca. 8500 for ca. 3 år siden, og jeg har været utroligt godt tilfreds med. Det kan godt ske mine fælge vejer 58g mere end en 10000kr Zipp-fælg med konglomeratstyret mellemvindsfordeler - og hvad så?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt på linie med Melisen.

Det er lidt som hvis jeg spurgte en gruppe hifi-entusiast om, hvilken forstærker jeg skal købe hvis jeg skal høre lidt Whigfield, Aqua og Westlife. Intet under 5000kr kan sikkert gøre det, men det er fordi man er biased som entusiast og derfor har svært ved at komme med en nøgtern behovsvurdering. Jeg kender det fra mig selv på andre områder. :tongue:

Jeg købte selv en dejlig ny Bianchi-racer til ca. 8500 for ca. 3 år siden, og jeg har været utroligt godt tilfreds med. Det kan godt ske mine fælge vejer 58g mere end en 10000kr Zipp-fælg med konglomeratstyret mellemvindsfordeler - og hvad så?

Ja så har du IMO ikke en "ordentlig cykel" som spørger søgte.

Så enkelt er det. Jeg ved da godt at man fint kan hygge sig med at rulle rundt på cykler som ikke koster kassen.

Men vil man have en "ordentlig" cykel, så betyder det IMO altså noget helt andet end en vission eller bianchi i 7000-8000,- klassen.

Link to comment
Share on other sites

Ja så har du IMO ikke en "ordentlig cykel" som spørger søgte.

Så enkelt er det. Jeg ved da godt at man fint kan hygge sig med at rulle rundt på cykler som ikke koster kassen.

Men vil man have en "ordentlig" cykel, så betyder det IMO altså noget helt andet end en vission eller bianchi i 7000-8000,- klassen.

Når jeg cykler 150 km hver anden dag (jaja, ikke endnu. På toppen af sæsonen) med et snit på 28 km/t, er det så at "rulle rundt" på en sub-"ordentlig" cykel?

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Min gamle racer til 6000 kr. kørte mig fint frem og tilbage, hvor jeg skulle.

Når jeg "racede", som jeg kaldte det dengang, kørte jeg med et snit på ca. 28-30 km/t. Min tophastighed var så sej som 53 km./t.

Den gamle racer var godt slidt og pludselig stod jeg med en ny racer - en Batavus - til 15.000 kr. i hånden.

Den nye Batavus djævel sendte mig ud med en topfart, på flad vej, på 64 km./t. + Gennemsnitsfart over en 80 km. strækning = ca. 37/38 km./t.

Udover det, føltes det som om, at jeg kunne blive ved og ved med at accelerere på den nye Batavus djævel, da gearene lå fantastisk og hjul og dæk spillede en smuk fanfare på den glatte landevej.

Det var som om en helt ny verden åbnede sig, vinden i håret, solbriller på, så mine øjne ikke løb i vand, overhalen af knallerter og køren om kap med scootere - det var fantastisk!! :4thumbup:

Nu er Batavus djævlen blevet stjålet - og så kan jeg lære ikke at sætte den i Thorsgade i så lang tid, som en helt time næste gang - men EN ting er sikkert! - Jeg køber ALDRIG en cykel, som koster under 12.000 kr. igen - og hvis den koster 12 Kg. - så skal den også være sidste års model, på tilbud og i restsalg.

Batavus er ikke det mest velsete i racerverdenen, men den var formidabel i forhold til min gamle grønne racer. Det var et STORT skridt for mig! Jeg glæder mig som et lille barn til at rykke endnu længere op af udstyrsstigen!

-Igen.. Er man udstyrsafhængig, eller er man godt tilfreds med noget "middelmådigt" (Det er absolut ikke for at lyde nedlandende, derfor også associationstegn). Det er op til en selv.. men er man først kravlet bare lidt op af udstyrsstigen, så kommer man aldrig ned igen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, som kan forklare mig konkret, hvad der gør en 15000kr racer så meget bedre end en 8000kr racer ( og at den har bedre dele er ikke et svar). Hvordan kan man mærke forskel, når man cykler, og hvad gør den hurtigere (jeg går ud fra, at det er et vigtigt kriterie) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, som kan forklare mig konkret, hvad der gør en 15000kr racer så meget bedre end en 8000kr racer ( og at den har bedre dele er ikke et svar). Hvordan kan man mærke forskel, når man cykler, og hvad gør den hurtigere (jeg går ud fra, at det er et vigtigt kriterie) :smile:

I styrbåndet ligger der nogle stoffer, der får en til at føle sig ret sej, når det optages igennem huden. Desuden er hjulene lidt mindre, så det på cykelcomputeren ser ud som om man kører næsten 10 km/t hurtigere, sevl om det bare er hjulene der kører flere omgange for samme strækning...

Mere alvorligt, så hjælper den generelle vægt selvfølgelig, men det er som regel noget billigere bare at smide kiloene selv, hvis det skulle være. Hjulenes vægt og opbygning betyder noget mere. Skulle jeg smide en tusse eller to på en ellers udemærket cykel, ville jeg altid se på en opgradering af hjulene først (altså ikke købe hjul til en tusse, men bruge 1000 kr MERE på et hjulsæt)

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, som kan forklare mig konkret, hvad der gør en 15000kr racer så meget bedre end en 8000kr racer ( og at den har bedre dele er ikke et svar). Hvordan kan man mærke forskel, når man cykler, og hvad gør den hurtigere (jeg går ud fra, at det er et vigtigt kriterie) :smile:

Konkret - nej.. jeg er kun en cykelmotionist med hang til udstyr :innocent:

Jeg kunne mærke på min nye cykel, at helheden var skruet bedre sammen.. at det hele spillede bedre, og ja, hjulene havde meget at sige.

Jeg ved, at det er et meget simpelt svar, men jeg skal ikke rode mig ud i div. længere søforklaringer, som jeg ikke kan redde mig ud af, da der findes mange, som er meget klogere på det felt end jeg.

- Og jo! Udstyret - her tænker jeg især på gearene og gearingen gjorde en stor forskel for mig - så det er også et svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share