Nyresten af protein og kreatin?


Pedro_smoke
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen

Vi er nogle gutter som sad og snakkede om træning og kost osv.

Nogle af gutterne mente at man kunne få nyresten af protein pulver hvis man ikke holdte pause med det og der var nogen som

mente at man kunne få det samme af kreatin da nyrene udskiller kreatin...

kan i hjælpe til med det her?

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kreatin skal man vistnok tage i perioder og ikke hele tiden, mens proteintilskud kan man spise hele tiden men det er vigtigt at man ved begge produkter drikker vand efter indtagelse for at hjælpe fordøjelsen og for at skylle nyrerne igennem for muligvis at modvirke nyresten, og fordi det er hårdt for fordøjelsen at skulle fordøje protein.

Overskrid derfor helst ikke dagsdosen for proteinpulver som det er angivet på pakken, har selv ædt voldsomt af det engang med eneste resultat en omgang rendski fordi kroppen slet ikke kunne håndtere de store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde netop skrevet et 2½ siders indlæg om kreatin og proteinpulver kontra nyresten, som takket være servercrash "forsvandt"

Så tilgiv mig, når jeg ikke, endnu en gang, gider at skrive hele smøren igen, i stedet vil jeg bare lige summere et par ting op:

- proteinpulver giver ikke nyresten

- du behøver ikke holde pause med proteinpulver

- hvis du i forvejen drikker sufficient kan der ikke påvises en mindre incidens af nyresten ved at drikke mere

- kostens indflydelse på nyresten er minimal, hvis overhovedet eksisterende

- langt de fleste nyresten er idiopatiske (uden påviselig tilgrundlæggende årsag)

- langt de fleste nyresten opstår hos ældre

- nyrene udskiller ikke kreatin men kreatinin

- der er endnu ikke påvist med sikkerhed at pauser med kreatintilskud for øvrigt hjælper det store, måske fordi man dårligt har påvist nyreskader i forbindelse med langvarigt indtag

Håber ikke jeg bliver stillet til ansvar for ovennævnte da jeg ikke gider skrive hele smøren een gang til, du må bare tage mig på mit ord :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share