udmattelse kontra styrke i forbindelse med muskeltilvækst


madsen87
 Share

Recommended Posts

Hej

Nu er jeg så småt begyndt at styrketræne igen, jeg har tidligere trænet 2måneder dog uden det var noget vildt seriøst.

Situationen er den, at skal jeg tage 8reps i bænkpres, så kan det sådan set ligeså godt være med 70kg som 50kg, synes de 50kg er lige så hårde, og tvivler på jeg kan tage meget mere end 12. Det skal siges at jeg træner 2x8 + 2x5. Men efter mine 4sæt, så føler jeg egentligt ikke mig specielt udmattet, hvis i forstår.

Mit spørgsmål går på om det generelt er sådan mht udmattelse?

Har det nogen indflydelse på muskelvæksten og kan det betale sig at køre nogle sæt med et højt antal reps?

Madsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene med så lidt træningserfaring så skal du træne i 10-15 løft i hvert sæt, 5-8 er for de øvede.

Det er vigtigt for dig at dine muskler og specielt dine led er trænet op til tunge løft med 5-8 løft, det skal du gøre for at undgå skader.

Eks 1x20 35-40kg

3x12 45-50kg

God træning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene med så lidt træningserfaring så skal du træne i 10-15 løft i hvert sæt, 5-8 er for de øvede.

Det er vigtigt for dig at dine muskler og specielt dine led er trænet op til tunge løft med 5-8 løft, det skal du gøre for at undgå skader.

Eks 1x20 35-40kg

3x12 45-50kg

God træning :smile:

Kan godt ske du har ret, men jeg har umiddelbart ikke noget problem med løfte relativt tungt. De lette løft har jeg været igennem da jeg trænede tidligere, og de tiltrækker ikke lige mig. Dit eksempel med sæt a 45-50 kg, ser jeg som opvarmning, jeg træner for at udfordre mig selv. Kan godt ske det er mig der er helt på herrens mark, men jeg vil ikke mene at det skulle være nødvendigt at træne let når jeg har trænet tidligere? Skal også lige siges at jeg naturligvis startede stille og roligt op da jeg genoptog træningen.

Link to comment
Share on other sites

Har bare selv en dårlig skulder af for meget og for tung bænkpress så synes bare du skal passe på, en god ting er at træne flad bænk med håndvægte for balance og styrke i musklerne, man ser tit at folk løfter skævt i bænk fordi de ikke har en god balance og de giver også en risiko for at ens brystmuskler ikke er lige store.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at køre et godt gammeldags 5*5 program i bænkpres?

Starte med en vægt der er relativt nemt, og så arbejde sig fremad.. Når du når en vægt hvor du f.eks kører 5,5,5,5,5,3, så bliver du på den vægt indtil du igen med overskud kan køre 5*5..og så fremad igen.

For basal styrke og vækst er det fint.. du kan så eventuelt, hvis du gerne vil have et sæt med flere gentagelser smide et backoff sæt ind efter de 5*5..altså tage en vægt der er en del lavere end du har kørt 5*5 med og så reppe afsted med den.

God træning :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at køre et godt gammeldags 5*5 program i bænkpres?

Starte med en vægt der er relativt nemt, og så arbejde sig fremad.. Når du når en vægt hvor du f.eks kører 5,5,5,5,5,3, så bliver du på den vægt indtil du igen med overskud kan køre 5*5..og så fremad igen.

For basal styrke og vækst er det fint.. du kan så eventuelt, hvis du gerne vil have et sæt med flere gentagelser smide et backoff sæt ind efter de 5*5..altså tage en vægt der er en del lavere end du har kørt 5*5 med og så reppe afsted med den.

God træning :4thumbup:

ja det kunne være en mulighed, det vil jeg lige overveje :bigsmile:

tak for det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share