Træning uden squat og dødløft?!


brandslukkeren
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke helt se at man kan komme uden om at løfte et eller andet fra jorden og presse et eller andet med benene i et fornutigt program.

Om det så er dødløft, frivend, eller andre variationer til posterior chain og squat, frontsquat, zherchersquat, eller stepups til hjulende. Det bekommer sig nok ikke så nøje....

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvad er målsætningen med træingen?

Generel styrke men også markering..

Og så vil jeg gerne tage lidt på, gerne i form af muskler :smile: . Har tabt mig en del på det seneste, bl.a. pga en voldsom gang mononukleose. :unhappy:

Derudover vil jeg gerne have noget eksplosiv styrke i benene, så jeg kan blive hurtigere. Der savner jeg så lidt squat, men overvejer så om jeg skal køre squat i smith eller om jeg skal vælge benpres i en maskine...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se at man kan komme uden om at løfte et eller andet fra jorden og presse et eller andet med benene i et fornutigt program.

Om det så er dødløft, frivend, eller andre variationer til posterior chain og squat, frontsquat, zherchersquat, eller stepups til hjulende. Det bekommer sig nok ikke så nøje....

Rommel

Der er da ingen tvivl om, at dødløft og squat er glimrende øvelser, som det normalt vil være en god idé at have i sit program. Men ikke for enhver pris. Og de er bestemt ikke så vigtige, at de ikke kan undværes.

Jeg trænede selv i årevis uden hverken dødløft eller squat, og det gør jeg nu igen efter eget valg. Øvelser som Bent Over Barbell Row, Romaskine, Military Press, DB Skulderpres, DB Rear Raise o.s.v. lægger hovedvægten på overkroppen, men de træner også resten af kroppen. Ikke tilstrækkeligt til, at man kan stille op i en styrkeløfterkonkurrence, men hvor mange har planer om det?

Hvis målsætningen med træningen er at få en sund og veltrænet krop med hovedvægten lagt på overkroppen og de øvelser, som baserer sig på en god overkropsmuskulatur, så kan man sagtens sammensætte et program, hvor dødløft og squat ikke er savnet. Og mon ikke netop den målsætning passer på rigtig mange i de forskellige træningscentre landet over?

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel sagtens være begge dele? :innocent: :4flex:

Squat og dødløft er da dejlige øvelser, men de kan da undværes hvis man blot er lidt hyggemotionist.

Jo, jo...Men man kommer jo bare ikke uden om at løfte noget fra jorden hvis man vil noget med sin træning IMO. Jeg kan sagtens tåle at folk laver alverdens variationer af øvelserne. Men helt at afskrive dem fordi de er hårde og/eller besværlige kan jeg ikke greje.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jo, jo...Men man kommer jo bare ikke uden om at løfte noget fra jorden hvis man vil noget med sin træning IMO. Jeg kan sagtens tåle at folk laver alverdens variationer af øvelserne. Men helt at afskrive dem fordi de er hårde og/eller besværlige kan jeg ikke greje.

Rommel

Du bør nok understrege "IMO" :wink: .

For mit vedkommende har det været en vanskelig beslutning at droppe de to øvelser. Specielt eftersom jeg i årevis har haft en drøm om at dødløfte 200kg uden udstyr, men i stedet er endt med at sidde fast på 160kg. Her vil mange helt sikkert sige, at jeg bare skal træne "rigtigt", hvilket normalt vil sige lige som dem selv :tongue: , men jeg har trænet dødløft efter 117 forskellige programmer uden fremgang. Og squat har jeg altid været uduelig til.

Når man samtidig har problemer med at få tiden til at slå til, er det meget ødelæggende for træningslysten at bruge 30-45 minutter hver træning på de to øvelser. Dermed er ca. halvdelen af træningstiden (p.g.a. den manglende tid) brugt på to øvelser, som ikke kommer nogen vegne. Det er meget frustrerende og var tæt på at få mig til helt at stoppe med min træning.

Jeg vurderede, at den bedste måde at få træningsglæden tilbage var at fokusere på de øvelser, som gav mig tilfredsstillelse i træningen og så smide "pligtøvelserne" ud. Også selvom nogen mener, at disse øvelser er nødvendige "hvis man vil noget med sin træning". Efter min mening er sådan en holdning udtryk for snæversyn og manglende forståelse for, at der findes forskellige forudsætninger og målsætninger for træning.

Link to comment
Share on other sites

Der er da ingen tvivl om, at dødløft og squat er glimrende øvelser, som det normalt vil være en god idé at have i sit program. Men ikke for enhver pris. Og de er bestemt ikke så vigtige, at de ikke kan undværes.

Jeg trænede selv i årevis uden hverken dødløft eller squat, og det gør jeg nu igen efter eget valg. Øvelser som Bent Over Barbell Row, Romaskine, Military Press, DB Skulderpres, DB Rear Raise o.s.v. lægger hovedvægten på overkroppen, men de træner også resten af kroppen. Ikke tilstrækkeligt til, at man kan stille op i en styrkeløfterkonkurrence, men hvor mange har planer om det?

Hvis målsætningen med træningen er at få en sund og veltrænet krop med hovedvægten lagt på overkroppen og de øvelser, som baserer sig på en god overkropsmuskulatur, så kan man sagtens sammensætte et program, hvor dødløft og squat ikke er savnet. Og mon ikke netop den målsætning passer på rigtig mange i de forskellige træningscentre landet over?

Det kommer jo an på, hvad ens målsætning er, og brandslukkeren skriver jo bla nedenstående.

Generel styrke men også markering..

Og så vil jeg gerne tage lidt på, gerne i form af muskler :smile: . Har tabt mig en del på det seneste, bl.a. pga en voldsom gang mononukleose. :unhappy:

Derudover vil jeg gerne have noget eksplosiv styrke i benene , så jeg kan blive hurtigere. Der savner jeg så lidt squat, men overvejer så om jeg skal køre squat i smith eller om jeg skal vælge benpres i en maskine...

Og det når du ikke med overkropsøvelser :wink: . Der må du også have noget for benene med.

Frivend kunne til gengæld være et godt valg så. Men det kræver først en grundig tekniktræning, som givetvis må fås et andet sted end Euinox.

Men hvis prisen er det vigtigste argument for Euinox, så er feks en styrkeløfterklub et godt alternativ, jeg givert feks selv 100kr om måneden i min vægtløfterklub, og her må man lave alt, og kan få vejledning i det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Brandslukkeren

Bor selv i Viby jeg træner hjemme nu. Men for et par år siden trænede jeg i Vestergårdsskolen. Det ligger lige ved siden af handelsskolen. Hvis de stadig har den samme pedel (Nick) er jeg sikker på at du kan komme ned og træne der. Det kostede dengang 50 kr om måneden hvis man er over 18, ellers er det gratis.

De har alt i vægtudstyr der.

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok understrege "IMO" :wink: .

For mit vedkommende har det været en vanskelig beslutning at droppe de to øvelser. Specielt eftersom jeg i årevis har haft en drøm om at dødløfte 200kg uden udstyr, men i stedet er endt med at sidde fast på 160kg. Her vil mange helt sikkert sige, at jeg bare skal træne "rigtigt", hvilket normalt vil sige lige som dem selv :tongue: , men jeg har trænet dødløft efter 117 forskellige programmer uden fremgang. Og squat har jeg altid været uduelig til.

Når man samtidig har problemer med at få tiden til at slå til, er det meget ødelæggende for træningslysten at bruge 30-45 minutter hver træning på de to øvelser. Dermed er ca. halvdelen af træningstiden (p.g.a. den manglende tid) brugt på to øvelser, som ikke kommer nogen vegne. Det er meget frustrerende og var tæt på at få mig til helt at stoppe med min træning.

Jeg vurderede, at den bedste måde at få træningsglæden tilbage var at fokusere på de øvelser, som gav mig tilfredsstillelse i træningen og så smide "pligtøvelserne" ud. Også selvom nogen mener, at disse øvelser er nødvendige "hvis man vil noget med sin træning". Efter min mening er sådan en holdning udtryk for snæversyn og manglende forståelse for, at der findes forskellige forudsætninger og målsætninger for træning.

Hvorfor tager de 2 øvelser 45 mins? - synes umiddelbart det lyder til at være voldsom lang tid at bruge, også selvom det er de af de store...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tager de 2 øvelser 45 mins? - synes umiddelbart det lyder til at være voldsom lang tid at bruge, også selvom det er de af de store...

Det kan jeg sagtens bruge på de 2 øvelser, så jeg forstår godt tidsforbruget. Men jeg kan så li' det! :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ang. konkrette øvelser kan jeg desværre ikke være så anvendelig.

Men, jeg kender ikke meget til Viby, men ved at der da ikke er lang tid fra torvet til Banegården hvor Club Olympic ligger med alt det du har brug for, en god atmosfære og til 200,- om måneden + 500,- i indmeldelsesgebyr, men så får du også et nøglekort, så du kan træne hvornår du vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad nok for den korte afstand. Og det med at være medlem flere steder synes jeg ikke om, jeg er godt tilfreds med den billige mulighed jeg har for træning i equinox, jeg er trods alt en fattig studerende :wink:

Men jeg har besluttet mig for stedet, nu søger jeg programmet..

Nu kan jeg ikke finde det nogen steder.. Men læser du på uni? For så er der jo AUS.. Det skulle være til at betale sig fra og ligger lige ved uni, så jo ikke langt væk, når man alligevel har været til timer.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ang. konkrette øvelser kan jeg desværre ikke være så anvendelig.

Men, jeg kender ikke meget til Viby, men ved at der da ikke er lang tid fra torvet til Banegården hvor Club Olympic ligger med alt det du har brug for, en god atmosfære og til 200,- om måneden + 500,- i indmeldelsesgebyr, men så får du også et nøglekort, så du kan træne hvornår du vil.

Træner selv i Fitness.dk i Viby, men det der lyder noget mere tiltalende :bigsmile: Har du evt. et telefon nr til centeret eller noget? :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg træner selv i Equinox i Valby (vist det største cnter i Norden?) og hold kæft hvor det lugter af diskopump! Der er alverdens forskellige maskiner som iøvrigt er meget fancy og det hele, men når det kommer til frivægte så stinker det!

De ting som jeg er begyndt at savne efter bare 1½ måneds træning:

- SQUATRACK! Alle centre burde sq da ha sådan et! Man kan kun træne squat i smithstativ men jeg vil gerne beholde mine knæ :nonono:

- Dumbells op til 24 kg. YAY, jeg kan godt nok få mig en hardcore incline :dry:

- "korte" barbells op til 30 kg. Disse er perfekte til fransk pres og Barbell curls, men 30 kg begrænser lortet.

- Ingen gode mavetræningsfaciliteter (bortset fra skumgummimåtter til at skåne ryggen :dry: ). Der er intet Evil wheel, specialbænke eller decline bænke til hård mavetræning

Men anyways, jeg må undvære squat og kører seated leg press istedet. Ikke optimalt, men det går. Dødløft er der ingen undskyldning for. Du tager simpelthen stangen fra bænkstativet og smider den ned på gulvet. Voila, så er der dødløft! Bruger desuden samme stang til Military presses og Bent over rows. :cool:

Men Equinox sucks for den seriøse bb'er, uden tvivl.

Link to comment
Share on other sites

Træner i fitness.dk og det er MEGET som equinox og der er fks også kun håndvægte til 24kg og et RÅDDENT smithstativ som man får f...ing ondt i ryggen af at træne med.

Kører dødløft og SKIDER på hva folk tænker om mig når jeg står og brummer og puster mens de andre prøver på at se smarte ud i deres fitnesstøj og smadrer ryggen i smithstativet! :devil::laugh:

Har en hullet ildelugtende t-shirt på og slidte træningsbukser but i dont care er der for at træne ikke for at se smart og solbrun ud! :mad:

Så smid du en vægtstang på gulvet og kør dødløft og glem hva folk tænker det er noget ens mor har lært en! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share