Mavemuskler


Dumpduck
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er 17 år og normal bygning men kunne vildt godt tænke mig at træne lidt, så jeg kan få lidt mavemuskler. Jeg har ikke planer om styrkecenter endnu, men lidt hjemmetræning. Jeg har før startet med 20-30 mavebøjninger om dagen, og så øget det lidt... Men det er ikke blevet til noget fornylig, da jeg synes jeg får lidt ondt i ryggen når jeg skal til at bøje op. Jeg har ingen rygproblemer ellers, og aldrig haft, men synes at efter jeg har taget 15+ at det kan gøre lidt ondt i ryggen. Har prøvet på et hårdt gulv og det er ikke ligefrem lykken, og heller ikke i en sengemadras :\

Hvad kan skyldes at jeg får ondt i ryggen? Kan det være lige her i starten, eller er det fordi jeg skal lave noget rygbøjninger også?

Så overvejer jeg også at begynde at løbetræne lidt, selvfølgelig starte langsomt op, men øge det ligesom med mavemusklerne. Men ved løb + mavebøjninger, det burde da give resultater inden for lidt små men tydelige mavemuskler på længere sigt, right? :)

Hvis der er andre topics med lignene må i meget gerne linke til dem, eller bare give små råd :) Og skal nok lige kigge forumsne igennem.

Så vil jeg også lige sige, ny her...så..hej alle :) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have stærke, eller store, mavemuskler, så er det med at få noget vægt på. Muskler vokser ikke ved den, evigt, samme belastning. Derfor: få fat i nogle vægtskiver, som du kan smide på maven, mens du laver mavebøjningerne. Det mest idéele ville helt klart være at få gang i noget dødløft eller squat, som virkelig styrker dit core-område (mave og lænd).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have stærke, eller store, mavemuskler, så er det med at få noget vægt på. Muskler vokser ikke ved den, evigt, samme belastning. Derfor: få fat i nogle vægtskiver, som du kan smide på maven, mens du laver mavebøjningerne. Det mest idéele ville helt klart være at få gang i noget dødløft eller squat, som virkelig styrker dit core-område (mave og lænd).

Jeg tror ikke lige en squat-mave er det knægten har lyst til at få.

Ellers vil jeg anbefale dig at finde nogle øvelser til mave, som du kan lave hjemme og uden extraudstyr, som er sværere end alm. mavebøjninger, for som sagt får du ikke større mavemuskler af +30 reps. Nu gider jeg ikke lede efter artikler for dig, men benyt dig af søgefunktionen på www.t-nation.com, der er nogle gode artikler med en masse forskellige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke lige en squat-mave er det knægten har lyst til at få.

Ellers vil jeg anbefale dig at finde nogle øvelser til mave, som du kan lave hjemme og uden extraudstyr, som er sværere end alm. mavebøjninger, for som sagt får du ikke større mavemuskler af +30 reps. Nu gider jeg ikke lede efter artikler for dig, men benyt dig af søgefunktionen på www.t-nation.com, der er nogle gode artikler med en masse forskellige øvelser.

Ok vil kigge lidt der, tak.

Og tjaa, lige til at starte med søger jeg lidt jeg kan lave hjemme, og slet ikke noget squat tror jeg..... 30 reps, hmm. Det hjælper vel i starten, hvis man har lidt ekstra fedt fra Netto's billige kager? :) Men så senere, kan jeg prøve de andre.... Var forresten lige inde og kigge, men fandt artikler om alt muligt andet. Hvis du ikke lige gider finde links, kan du så ikke hjælpe mig i hvilken retning jeg skal lede, evt. med nogen søge ord?

Tak for jeres svar..

*lille rettelse

Edited by Dumpduck
Link to comment
Share on other sites

Ok vil kigge lidt der, tak.

Og tjaa, lige til at starte med søger jeg lidt jeg kan lave hjemme, og slet ikke noget squat tror jeg..... 30 reps? siger mig ikke så meget...

Men tak for jeres svar..

Du skriver selv du laver 20-30 reps, så noget må det da sige dig?

Phil -> Skal vi ikke bare sige at squat ikke er vejen til slank talje og flad mave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke lige en squat-mave er det knægten har lyst til at få.

Spørgsmålet er oprettet i funktionel styrke, så det må vel formodes, at man ønsker at køre squat og dødløft i forhold til en isolerende maveøvelse, som ikke er specielt funktionel. Hvad er det for en speciel mave, som squat giver? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er oprettet i funktionel styrke, så det må vel formodes, at man ønsker at køre squat og dødløft i forhold til en isolerende maveøvelse, som ikke er specielt funktionel. Hvad er det for en speciel mave, som squat giver? :blink:

Oops, min fejl ... var ikke min hensigt. Så må en admin/mod gerne flytte den til det rigtige sted :\ og Søren, du nåede vidst lige at skrive, før jeg rettede.

I hvilket forum skulle jeg originalt have postet i? :\

Link to comment
Share on other sites

Oops, min fejl ... var ikke min hensigt. Så må en admin/mod gerne flytte den til det rigtige sted :\ og Søren, du nåede vidst lige at skrive, før jeg rettede.

I hvilket forum skulle jeg originalt have postet i? :\

Det er fint her. Vejen til dit mål, går også gennem øvelser såsom squat og dødløft, efter min mening - ellers går det gennem hvad jeg sagde, mavebøjninger med vægt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kk. Men hvis man til start har en lille delle fra kager ;\ så er løbetræning og lidt mavebøjninger da en fin metode, til at få en flad mave, hvis man ikke gider fitness center eller noget lige her og nu?

Har også lige prøvet..det er ikke rigtig ryggen jeg får ondt i, men det spænder lidt i nakken ;S er dette fordi jeg evt. gør dem forkert eller på dårligt underlag?

TAK for alle jeres svar. ^^

Link to comment
Share on other sites

Dem der tror squat og dødløft giver en flad mave kan godt tro om igen. De mavemuskler man får styrket ved squat er ikke dem der giver den fine sixpack, det er derimod dem der giver en større mave. Selv kan jeg prale af en sådan mave, den er rimelig ripped, men langt fra flad, og det vil du også finde ved andre, der squatter meget, regelmæssigt og tungt.

Birch -> I stedet for at se på hvilket forum spørgsmålet er oprettet i så læste jeg spørgsmålet og tog det for hvad der står i det. Ud fra det tolker jeg ikke en gut der gerne vil styrke sin mave så han kan squatte tungt, men en fyr der gerne vil have en slank og markeret mave.

Hvis man ønsker at minimere udbulningen kan man forsøge sig med øvelser hvor man trækker maven ind og holder den der x antal sekunder (20-30-osv), det prøver jeg selv for tiden da jeg jo skal være strandklar inden længe forhåbentlig.

Det er ikke for sjov de skriver det her på elitefts.com i én af deres artikler:

I'll be blunt. Powerlifting is a sport of function, not of being showy. Westside is a program of strength, not show. Want a thin waist? Wrong sport, a thick waist is a powerful waist. Want a V-taper? Wrong sport. Want ripped abs? Wrong sport. Want huge biceps? Wrong sport.

Want to squat, bench, and deadlift huge numbers? Well then you're at the right place

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser en squat-sixpack ud?

Jeg har en idé om hvad du mener, Søren, men jeg kunne godt tænke mig at se et eksempel eller tre :smile:

Hvorfor skulle maven i øvrigt komme til at se sådan ud pga squat?

Fisker du nu efter nøgenbilleder af undertegnede? :wink:

Jeg ved ikke hvorfor den kommer til at se sådan ud, men det er altså mit indtryk den gør det, i hvert fald er det sket for mig og jeg har også set det hos andre. Det er vel bare fordi de "forkerte" muskler blir' større.

Her er det quote fra davedraper.com:

The performance of the exercise has much to do with the affected muscle groups. If you're targeting to lift as much weight as possible, you are going to perform the exercise in such a way as to employ as many muscle groups as possible. The unavoidable by-product of this is powerfully developed BUT THICK waist and glutes. I cannot recall having ever seen a top squatter with a wasp waist.
Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Fisker du nu efter nøgenbilleder af undertegnede? :wink:

Du må meget gerne beholde bukserne på, tak. Eller finde billeder af andre :wink:

Som jeg læser det er der to ting i det. Det ene er hvepse-taljen set forfra og det andet er den flade mave set fra siden. Jeg kan sagtens følge dig i at tung squat o.lign. vil give vækst til maveregionen herunder obliques, og med veludviklede obliques vil taljen være knap så smal. En solid gluteus medius hjælper nok heller ikke.

Det er den flade mave jeg ikke kan se hvorfor squat skulle være "slem ved".

Ang citatet, så ville jeg nok passe på med alt for voldsomme konklusioner på det grundlag. Der er ingen tvivl om at en solid midter-sektion er vigtig i squat, så hvis man som udgangspunkt ikke har potentialet til en massiv ramme, så bliver man bare ikke verdensmester i squat.

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke helt, må jeg sige.. Obliques er vel i squat udelukkende stabiliserende (stiver "the core" af, så at sige). Jeg har svært ved at se at dette skulle inducere vækst af betydning her? Eller tager jeg fejl?

Desuden lister http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...us/BBSquat.html også Rectus Abdominis som værende stabilizer, så hvis ræsonnementet skal holde med hensyn til vækst af obliques, bør man vel også forvente vækst af Rectus Abdominis (og vel dermed "sixpack") ved squat?

/T-P

Link to comment
Share on other sites

Dem der tror squat og dødløft giver en flad mave kan godt tro om igen. De mavemuskler man får styrket ved squat er ikke dem der giver den fine sixpack, det er derimod dem der giver en større mave. Selv kan jeg prale af en sådan mave, den er rimelig ripped, men langt fra flad, og det vil du også finde ved andre, der squatter meget, regelmæssigt og tungt.

Birch -> I stedet for at se på hvilket forum spørgsmålet er oprettet i så læste jeg spørgsmålet og tog det for hvad der står i det. Ud fra det tolker jeg ikke en gut der gerne vil styrke sin mave så han kan squatte tungt, men en fyr der gerne vil have en slank og markeret mave.

Hvis man ønsker at minimere udbulningen kan man forsøge sig med øvelser hvor man trækker maven ind og holder den der x antal sekunder (20-30-osv), det prøver jeg selv for tiden da jeg jo skal være strandklar inden længe forhåbentlig.

Det er ikke for sjov de skriver det her på elitefts.com i én af deres artikler:

Det vil jeg prøve, tak. Og yep, du har forstået mig rigtigt. Sry til andre, hvis jeg ikke gjorde det 100% klar fra start.

^^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share