Løb asfalt vs. løbebånd


Lady M
 Share

Recommended Posts

Jeg hørte i morges en sige, at det faktisk var lige så hårdt at løbe på asfalt, som på løbebånd for benene. Faktisk mente han, at det var en smule hårdere for benene at løbe på løbebåndet end på asfalten. Jeg kan sommetider få lidt ondt i mit ene knæ ved løb på asfalt, men mærker intet på løbebåndet, og har også altid hørt, at det skulle være mere skånsomt at løbe på løbebåndet end på asfalten.. Men er der nogle, der kan be/afkræfte dette?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også mene at løbebånd er et blødere underlag end asfalt (dog 1000 gange kedeligere)

Hvis du oplever smerte i dit knæ når du løber på asfalt, vil det være en god ide at finde et andet underlag, ex: stier, græs el. løbebånd. Dog vil jeg af interesse årsager ikke foretrække løbebånd, da det hurtigt bliver meget ensformigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i af løb på båndet virker mere skånsomt. Det kunne være interessant at vide om du løber med hældning på løbebåndet?

Jeg løber gerne med 1 grad eller 1½ i vinkel på båndet (selvom jeg hellere vil løbe ude i naturen). Jeg synes den lille vinkel gør, at jeg kommer lidt mere frem på foden. Altså en slags forefoot-running/pose-method. Det føles som det giver lidt mere flex i læggen og tager lidt af det direkte stød fra hæl til knæ.

Forvirret?! Følg med i næste epsiode af........

Link to comment
Share on other sites

Asfalt giver ikke efter og påfører derfor den samme ensformige belastning på knæ- og ankelled, hvilket er grunden til at nogle får inflammation eller anden form for ledsmerter. I det tilfælde, vil det være bedre at anvende et blødere underlag(der giver efter), eller et underlag der er lidt ujævnt og derfor ikke vil give den samme ensformige belastning på ledene.

Jeg synes helt klart det er er mere krævende, omend behageligere, at løbe på grusstier eller græs end asfalt eller anden form for solidt underlag.

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte i morges en sige, at det faktisk var lige så hårdt at løbe på asfalt, som på løbebånd for benene. Faktisk mente han, at det var en smule hårdere for benene at løbe på løbebåndet end på asfalten. Jeg kan sommetider få lidt ondt i mit ene knæ ved løb på asfalt, men mærker intet på løbebåndet, og har også altid hørt, at det skulle være mere skånsomt at løbe på løbebåndet end på asfalten.. Men er der nogle, der kan be/afkræfte dette?

På forhånd tak.

Nu går jeg udfra at du er en vant løber, men din smerter i knæet, kan også have at gøre med at dine sko enten er for slidte, eller at din sko ikke passer din løbestil - hvis du f.eks. overpronerer el.lign.

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd giver, medmindre man varierer hældningen og tempo af og til, en konstant og meget lidt varierende belastning på muskler, sener og led. Ude i det virkelige liv på fortov, asfalt, græs eller grus bliver kroppen balance systemer konstant udfordret og træningen må alt andet lige blive mere varieret og derfor mere skånsom. Derfor bør det vel også i længden være sundere at løbe på asfalt - i hvertfald set ud fra teorien om faren ved ensidig gentaget arbejde!

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd giver, medmindre man varierer hældningen og tempo af og til, en konstant og meget lidt varierende belastning på muskler, sener og led. Ude i det virkelige liv på fortov, asfalt, græs eller grus bliver kroppen balance systemer konstant udfordret og træningen må alt andet lige blive mere varieret og derfor mere skånsom. Derfor bør det vel også i længden være sundere at løbe på asfalt - i hvertfald set ud fra teorien om faren ved ensidig gentaget arbejde!

Asfalt = ensformig belastning der ikke giver efter = dårligt for led

Løbebånd = ensformig belastning der giver efter = mere skånsomt

Græs/grus = ujævn belastning der giver efter = mest skånsomt

Link to comment
Share on other sites

Anaerodynamic: Jeg vil råde dig til at tage i en tur i god løbeskosbutik. Op på bånden og se din fod/ankel-bevægelse på video. Det er vildt så meget forskel der kan være på sko (selvom man synes man løber ens i dem alle).

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Jeg er en habil løber, og får den bedste vejledning, jeg kan mht. mit fodtøj, så det er jeg fuldt ud opmærksom på. Jeg er mere bange for, at det er en gammel skade (jeg vred en gang om i knæet), der viser sig som måske begyndende slidgigit.. Men det var ikke det, jeg ville ind på her. Jeg fik blot bekræftet, det jeg selv mente nemlig, at løbebånd trods alt er mere skånsomt end asfalt. -Og allerhelst løber jeg i skoven, hvor underlaget er dejligt blødt, men det kan jo ikke lade sig gøre i øjeblikket med det vejr vi har. Men tak igen - dejligt at få så god tilbagemelding :smile:

Link to comment
Share on other sites

For mig ligner det nu være og er et "gåbånd", som næppe kan bruge til mere en lette joggeøvelser (det er alt for kort).

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om gåbånd men du kan sikkert sagtens løbe på det der nu er vist. Jeg tror nu at salt bare ville forstå hvad et løbebånd er. Om det er langt eller kort så ser det sådan ud som vist på billedet.

Link to comment
Share on other sites

ovenstående må være et "gåbånd". læg mærke til at der står en lampe og en laptop på bordet, så det er beregnet til folk der gerne vil læse eller benytte deres laptop samtidig med at de får lidt motion...

Asfalt = ensformig belastning der ikke giver efter = dårligt for led

Løbebånd = ensformig belastning der giver efter = mere skånsomt

Græs/grus = ujævn belastning der giver efter = mest skånsomt

her i vinterperioden vil jeg dog sige at løbebånd er det mest skånsomme da jorden jo er frosen og der ligger sne/overfladeis/is på græset(hvilket ikke er smart at løbe på)

http://www.sportmaster.dk/sportsgrene/loeb...gtige_loebesko/

da jeg selv skulle se om jeg var neutral eller supinerende fandt jeg et link hvor der stod man kunne få en indikation af hvordan man løber ved at gøre foden våd og så sætte sit aftryk på et stykke hvidt papir så man kan se hvordan man træder. så da jeg kom ind i sportsmaster(fisketorvet) og fik en løbebåndsanalyse vidste jeg, jeg supinerer(/underpronerer) og inden havde jeg også søgt efter hvilke skomuligheder som jeg kan anvende.

jeg kan selvfølgelig ikke finde linket, men har fundet et som ligner lidt. der er dog kun tre "valgmuligheder" hvor det jeg anvendte havde ni. -

http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesArt...cat-SPORTS.html

og på dansk: http://www.run4fun.dk/stil.asp

Link to comment
Share on other sites

Asfalt = ensformig belastning der ikke giver efter = dårligt for led

Løbebånd = ensformig belastning der giver efter = mere skånsomt

Græs/grus = ujævn belastning der giver efter = mest skånsomt

På et løbebånd, bevæger jorden(båndet) sig i forhold til dig!!

Og på asfalt er det dig som bevæger dig i forhold til jorden, :chopper:

Så belastningen er jo ikke den samme eller er den? :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share