Forbrænding vs. kadence vs. puls


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

Når vi på mine pulstimer skal træne siddende AT træning, har mange af pigerne en tendens til at kører meget høje kadencer (110 rpm.).

Det skyldes formentlig, at de har svært ved (ikke kan træde WATT nok) at presse pulsen op til AT grænsen ved kadencer omkring 90-95 rpm. som jeg ofte sætter musikken til.

Det ser altså ud som om, at man ved meget høje kadencer kan presse pulsen højt op, uden at træde specielt mange WATT.

Hvordan skal vi fortolke dette?

A) Jeg sidder og kører 40 minutter på 78% HRR 90 rpm.

B) Jeg sidder og kører 40 minutter på 78% HRR 110 rpm.

Jeg forestiller mig, at jeg forbrænder mere i A da jeg træder mange flere WATT her?

Hvis det er rigtigt, vil det også betyde, at puls alene ikke er et særlig godt mål for forbrændingen.

Hvad siger I, er jeg helt galt på den? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Når man kører VO2-max test på cykel så styrer en computer hvor mange watt man træder.

Dvs. at hvis du holder høj kadence så er cyklen ikke så tung. Træder du langsomt rundt skrues mere belastning på da du jo stadig skal aflevere samme mændge Watt/arbejde pr. tidsenhed. Du kan derfor ikke snyde ved at skifte tempo/kadence i en sådan test.

Tricket er i denne form for test at holde en relativt høj kadence f.eks. ca. 100 rpm ellers bliver det til sidste pænt svært at træde/holde cyklen igang ved f.eks. 500 watt.

Hjælper det dig?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal vi fortolke dette?

A) Jeg sidder og kører 40 minutter på 78% HRR 90 rpm.

B) Jeg sidder og kører 40 minutter på 78% HRR 110 rpm.

Jeg forestiller mig, at jeg forbrænder mere i A da jeg træder mange flere WATT her?

Se, den har jeg også luret på især nu hvor holdspining så småt har fanget min interesse. Men jeg mærker en markant nedgang i styrke i trådet når jeg kommer over 110 RPM og og må skrue meget belastning af for at holde samme puls så jeg har derfor selv haft samme tanke.

Det kunne være interessant om nogen havde noget konkret.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ved kontinuerlig træning, er der en sammenhæng mellem HR og VO2... Da man ud fra VO2 kan beregne hvor meget energi der bruges må svaret være, at hvis HR er den samme, vil man forbrænde det samme

Andre faktorer såsom nyttevirkning, rekruttering af forskellige typer fibre osv, kan spille ind, men det korte svar må være ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, at belastningen er den samme ved samme HR for en given person, dog selvfølgelig med forbehold for en masse fejlkilder og der alene ses på et aerob energiforbrug.

Det er imidlertid ikke helt svar på jeres undren. Man kan nemlig IKKE føre konklusionen videre og påstå, at samme pulsbelastning på cyklen resultere i den samme overførte energi til pedalarmen målt i watt.

Ved meget høj kadance bruges der nemlig en betydelig energi til at "flytte benene rundt" dvs. energi som ikke overføres til pedalarmen. Herved kan man opnå samme pulsbelastning sammenlignet med en lavere kadance/højere pedalbelastning vel at mærke selv om der trædes færre watt.

Dette skulle umiddelbart betyde at det gjaldt om at holde en meget lav kadance, da dette "spildarbejde" hermed undgås. Høje muskelbelastninger giver imidlertid hurtigt træthed og begrænsninger i arbejdsmængden bla. fordi dette i højere grad vil foregå anaerobt. Som Bagmanden er inde på er det svært at opretholde træningen i ret lang tid med meget høj belastning.

Har man derfor "endnu" ikke opbygget/tilpasset musklerne til belastningen eller høje belastninger kan det være svært (fx. for nogle af dine spinningdeltager Christian) at holde pulsen oppe ved lavere kadance ganske simpelt fordi den aerobe energiomsætning falder og måske også den samlede pedalbelastning. Dette også selv om man fx. ved anden idræt har opbygget en høj VO2-max. (fx. ved løB).

Det er derfor også en lidt individuel sag hvor fixpunktet er for den optimale kadance for en person på et givent interval.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra landevejen er, at kadancen påvirker min puls og mit tempo.

Hvis jeg skal holde kadance 110 og puls 78 % HRR vil jeg ikke kører lige så stærkt, som hvis jeg holder kadance 90 og stadigvæk puls 78 % HRR.

Men det siger vel mere noget om nyttevirkningen end om forbrændingen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ved kontinuerlig træning, er der en sammenhæng mellem HR og VO2... Da man ud fra VO2 kan beregne hvor meget energi der bruges må svaret være, at hvis HR er den samme, vil man forbrænde det samme

Andre faktorer såsom nyttevirkning, rekruttering af forskellige typer fibre osv, kan spille ind, men det korte svar må være ovenstående.

Jeg kender godt til formlen

((VO2 MAX x puls %) x minutter) x 5 = Kcal.

Og ved godt at der er sammenhæng mellem HR og VO2. Men det føles bare ikke sådan. Det er bare 100 gange nemmere at presse pulsen op ved en høj kadance end ved en lav.

Men det kan være at man skal tale om forskellige AT grænser for forskellige siddende kadancer?

For mig er syreudviklingen i lårmuskulaturen ved siddende kadance 80 er meget høj ved 76-78% HRR, mens at jeg nemt kan sidde og holde 85% HRR ved kadance 110 ved 40 min. arbejde.

Endvidere har vi temperaturen:

Der er meget stor forskel på temperaturen og luftfugtighed i den forskellige spinning lokaler. Hvad betydning har det, for brugen af formlen?

Pulsen påvirkes af varmen, således at den godt kan være 10 slag højre, der hvor der er varmest. Forbrænder jeg så også mere? :cool:

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Endvidere har vi temperaturen:

Der er meget stor forskel på temperaturen og luftfugtighed i den forskellige spinning lokaler. Hvad betydning har det, for brugen af formlen?

Pulsen påvirkes af varmen, således at den godt kan være 10 slag højre, der hvor der er varmest. Forbrænder jeg så også mere?

Der er noget du har misforstået. At pulsen øges i varme omgivelser, skyldes ikke temperaturen, men dehydrering. Herved stiger pulsen pga af en nedsat slagvolumen som følge af en mindre blodmængde. AT varme omgivelser kan være MEDVIRKENDE til at dehydrere er noget andet, meen på en spinningtime, i doubt it :wink:

Og ja, mit bud vil være, at kroppen bruger mere energi når du er dehydreret, men det kan nok ikke anbefales at træne på den måde.

Mht kadance, er det klart at jo hårdere den er, jo større rekruterring kræver det af typeII fibre, der igen udtrættes hurtigere - hvilket fører tilbage til den førnævnte nyttevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Der er noget du har misforstået. At pulsen øges i varme omgivelser, skyldes ikke temperaturen, men dehydrering. Herved stiger pulsen pga af en nedsat slagvolumen som følge af en mindre blodmængde. AT varme omgivelser kan være MEDVIRKENDE til at dehydrere er noget andet, meen på en spinningtime, i doubt it :wink:

Og ja, mit bud vil være, at kroppen bruger mere energi når du er dehydreret, men det kan nok ikke anbefales at træne på den måde.

Mht kadance, er det klart at jo hårdere den er, jo større rekruterring kræver det af typeII fibre, der igen udtrættes hurtigere - hvilket fører tilbage til den førnævnte nyttevirkning.

Helt misforstået er det vel ikke ...

fra heartzones.com

2. Cardio Drift - A Reader Inquiry:

"I read somewhere about cardio creep in hot weather. Since I live in South Carolina and it gets hot in the summer, I am wondering if I should make any adjustments when calculating my training zones? Is there such a thing as cardio creep?"

The answer to this question is provided by Bev Robinson, BPE, BEd, MA and Director of Heart Zones Canada. She answers:

Cardio creep/drift is a rise in heart rate due to temperature, humidity, and/or dehydration but does not result in an increase in power output/performance. This can be misleading for people in that when they see higher heart rates they assume they are going faster….which is not the case. As the air temperature rises above 68 degrees F, you will observe a rise in heart rate due to greater demands for heat regulation. Generally you can expect to see an increase of one beat for every 2-3 degrees increase in air temperature above 68-70 degrees F. Therefore don't expect to set a personal best at a high temperature and high humidity for an endurance event. Sprinters tend to excel in a higher air temperature of 77 to 95 degrees F. Additionally, high humidity has the same impact as high temperature with an increase in heart rate and decreased performance capacity. So, when training or competing in high temperatures and/or high humidity it is pertinent that you are well hydrated before the event and continue to drink during the event. Thirst is not realized until a loss of 1% of body weight, which in turn brings performance towards a downward slope. Dehydration is now present. Should you adjust your zones due to environmental factors? Definitely. You will be able to do more work at a lower temperature and lower humidity compared to high temp and humidity. By working out at high temperatures on a regular basis the body will acclimatize and begin perspiring at a lower body temperature and increase sweat production. Full acclimatization usually takes 3-4 weeks.

Have other questions for the Heart Zones Faculty? Don't hesitate to ask! www.heartzones.com

Dertil kommer at det naturligt afkølende airflow der er ved løb og cykling er sat en del ud af kraft ved spinning. Samtidigt er der ofte en pænt høj luftfugtighed i lokalet hvilket er medvirkende til at putte yderligere stress på afkølings mekanismerne.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Og ved godt at der er sammenhæng mellem HR og VO2. Men det føles bare ikke sådan. Det er bare 100 gange nemmere at presse pulsen op ved en høj kadance end ved en lav.

Men det kan være at man skal tale om forskellige AT grænser for forskellige siddende kadancer?

For mig er syreudviklingen i lårmuskulaturen ved siddende kadance 80 er meget høj ved 76-78% HRR, mens at jeg nemt kan sidde og holde 85% HRR ved kadance 110 ved 40 min. arbejde.

Enten har du ikke læst mit skriv eller også er jeg temmelig dårlig til at forklare. Ja, der er sammenhæng imellem HR og VO2, men ikke fuldstændig sammenhæng imellem HR/VO2 og pedalbelastning målt i watt. Nytteværdien af kroppens arbejde ændres altså bl.a. med kadancen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share