Ømhed og smerte i armen (ved albuen)


NTZ
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

For ca. 2 måneder siden begyndte jeg at få smerter i venstre arm omkring albuen. Det gjorde ondt, når jeg trænede biceps (især ved curls). Jeg blev ved med at træne biceps i et stykke tid, men det blev bare værre. Jeg har holdt en måneds pause, og det er da blevet bedre, men jeg kan stadig mærke smerten og frygter, at den vil komme tilbage, hvis jeg begynder at træne biceps igen.

Jeg har tænkt på om det kan være på grund af overbelastning, men ved det ikke. I så fald, hvis det er det, er der så en måde hvorpå man kan træne den op igen, i stedet for bare at lade vær med at træne den i et stykke tid?

Jeg har ledt efter ligende indlæg i forummet, men kan finde finde, der passer til netop mit.

På forhånd tak for hjælpen. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder ubehageligt.

Kan jo være mange ting, det kan være en form for fibersprænging eller anden overbelastning som er meget typisk i forbindelse med styrketræning. Det kan også sagtens være du har fået seneskedehindebetændelse som mange andre også døjer med. Det er de lidt "rarere" skader...

Er du uheldig kan du have beskadiget leddet ved en forkert drejning eller overstræk, eller det kan være sledgigt du er ramt af. Skulle det være slidgigt er det min erfaring at det kan være svært at komme på 100% igen umiddelbart efter.

Som du kan se kan det være mange ting, og "smerter omkring albuen" er det svært at gætte sig frem til... Jeg synes du burde finde en fysioterapeut eller instruktør med forstand på skader og spørg vedkommende. Det er noget nemmere at finde frem til årsagen ved at få en uddannet person til at rive og flå lidt i leddene :wink:

Generelt vil jeg mene at ALLE smerter i ledområderne burde undersøges. Da jeg selv har revet mit korsbånd over og blevet opereret for det, kan jeg kune varmt anbefale at få professionelle til at se på sagerne, så undgår man også nemmere fejl-diagnoser. (som jeg også har prøvet)

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Kører du Preacher curls (den med albuen på bænken)?

Har du kørt øvelsen igennem lang tid kan bænken rent faktisk "gnave" og irettere blandt andet dine sener omkring albuen + det er en øvelse du risikerer at overstrække dine albuer på. Kør istedet andre curl øvelser. Har hørt om flere hvor den øvelse netop har givet albue problemer - og det er da ellers sjældent at biceps øvelser ellers giver anledning til problemer med albuen. Albue problemer opstår nok hyppigst i relation til Triceps og presseøvelser.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kører du Preacher curls (den med albuen på bænken)?

Har du kørt øvelsen igennem lang tid kan bænken rent faktisk "gnave" og irettere blandt andet dine sener omkring albuen + det er en øvelse du risikerer at overstrække dine albuer på. Kør istedet andre curl øvelser. Har hørt om flere hvor den øvelse netop har givet albue problemer - og det er da ellers sjældent at biceps øvelser ellers giver anledning til problemer med albuen. Albue problemer opstår nok hyppigst i relation til Triceps og presseøvelser.

Jeg kan kun give sas ret. Som fitnesschef i et fitnesscenter møder jeg faktisk en del med "preacher-problemet".

Såfremt smerterne stammer fra preacher curls skal du selvfølgelig undgå denne øvelse. I andre curl- og træk-øvelser kan du måske aflaste problemet lidt ved at placere tommelfingeren på modsatte side af stangen. D.v.s. modsat den side du ville placere tommelfingeren når du griber om en ølflaske. Føles lidt underligt i starten...

Forsvinder smerterne ikke, vil jeg også anbefale at kontakte egen læge...

Held og lykke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share