Position på spinningcykel


TimeSet
 Share

Recommended Posts

Jeg har store problemer med mine knæ. Noget i retning af hvad der står i den engelske artikel. Jeg har gået til spinning i godt tre år nu, og det første 1½ år kørte jeg 5-6 timer om ugen. Jeg har gjort alt det forbudte på en spinningcykel fordi instruktørerne havde det med i deres programmer og jeg vidste jo ikke bedre.

Jeg tror at alle disse mærkelige akrobatiske øvelser kombineret med den gentagne bevægelse som et tråd på en spinningcykel er, er skyld i at mine knæ er så dårlige idag. :mad:

Heldigvis er jeg blevet klogere: Nu kører jeg som det passer mig, men det er en postegang for sent efter min mening :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har store problemer med mine knæ. Noget i retning af hvad der står i den engelske artikel. Jeg har gået til spinning i godt tre år nu, og det første 1½ år kørte jeg 5-6 timer om ugen. Jeg har gjort alt det forbudte på en spinningcykel fordi instruktørerne havde det med i deres programmer og jeg vidste jo ikke bedre.

Jeg tror at alle disse mærkelige akrobatiske øvelser kombineret med den gentagne bevægelse som et tråd på en spinningcykel er, er skyld i at mine knæ er så dårlige idag. :mad:

Øv det er da trist at du har fået fysiologiske mén af inkompetente instruktører. Men så vil jeg give dig den credit at dit indlæg her, giver mig endnu mere blod på tanden til at holde mine timer (jeg er selv instruktør) fri for diverse tosserier. Jeg får nemlig ofte feedback fra deltagere der gerne vil have mere "stående spurter i højt tempo", "frys" osv. Jeg foretrækker at nogle få medlemmer opfatter mine timer som halvkedelige, frem for at nogle af de andre medlemmer ender med at få betændelse i knæet eller slidgigt af det....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne selvfølgelig starte med at skrive, at det er ligemeget om instruktørerne retter på

medlemmernes køreteknik, hvis instruktørerne laver statiske øvelser på cyklen eller øvelser der ikke er

hensigtsmæssige rent bevægemæssigt. MEN! uanset om timen er en basic-time, en distance-time eller interval-time, så vil jeg ALTID rette/kommentere et medlems køreteknik. Selvom medlemmet kører på en spinning 2-time, er det ikke ensbetydende med at personen har en god køreteknik.

Som instruktør er det derfor vigtigt at kende til biomekanikkens verden omhandlende hvordan mekanik anvendes på

den levende menneskekrop. Det er samtidig vigtigt at kende forskel på skadelige og hensigtsmæssige bevægelser inden man retter på medlemmernes køreteknik.

På mine timer forklarer jeg meget kort de mest basale retningslinjer for korrekt arbejdsstilling på en spinningcykel [..]

- og så bruger jeg tid på at rette folks styr- og saddelhøjde inden timen starter!

VH Ulrik

Hørt! :4thumbup:

Jeg følger nogenlunde samme model som dig - kommer med generelle kørestilling-anvisninger i starten af timen, og påpeger hovedregler, som alle kan bruge. Jeg laver så også finten med at nævne en korrektion for alle, hvis jeg kan se én eller flere sidde og gøre noget forkert. Hvis fejlen rettes, har jeg sparet ham/dem for oplevelsen, at blive korrigeret af instruktøren i alles påsyn (hvis ikke, må jeg jo bide i det sure æble og få det sagt :dry: ).

Omkring kørestilling, så er der nogle klare fysiologiske rammer der skal være på plads for alle, men jeg er selv et levende eksempel på, at man ikke bare kan pege på et billede af en fyr på en cykel og lade dét være universalmodellen for god køreposition.

Jeg får tit selv at vide, at min position ikke ser perfekt ud. Jeg sidder meget lavt på cyklen og når jeg står op, er jeg ret langt fremme på cyklen. Samtidig har jeg erfaret at jeg kører meget optimalt når man regner effekt. Jeg har været igennem en del tests på Institut for Idræt, og performer rigtigt pænt. Jeg har også deltaget i flere langdistance konkurrencer, og cykler gode tider. Samtidig har jeg aldrig oplevet knæproblemer eller andre skader der kan henføres til min kørestil (og jeg kører endda med meget højt tryk i mine slanger - hvilket skulle være hårdere imod kroppen). Så hvis jeg skulle ændre min kørestil, skulle det være af kosmetiske hensyn, hvilket selvfølgelig er lidt svært at "sluge". Det gør så også, at jeg er selektiv med, hvad jeg kommenterer af personlige rettelser til deltagerne på mit hold. Jeg holder mig til at kommentere deciderede uheldigheder (blandt dem du også nævner - fx. bukkede håndled), men hvis jeg spotter én der sidder specielt vælger jeg typisk at spørge vedkommende efter timen er forbi, om det er noget han/hun har tænkt over..

Link to comment
Share on other sites

Omkring kørestilling, så er der nogle klare fysiologiske rammer der skal være på plads for alle, men jeg er selv et levende eksempel på, at man ikke bare kan pege på et billede af en fyr på en cykel og lade dét være universalmodellen for god køreposition.

Du har ret. Det er derfor også tåbeligt at guide overordnede retningslinjer for korrekt køreposition gældende for alle. Jeg har set eksempler, hvor folk måler afstanden fra styr til saddel via længden på underarmen :blink: Omvendt bør visse ting være i orden ved en god kørestilling, eksempelvis de retningslinjer jeg beskrev ovenfor.

Som der står i "Bevægeapparatets Anatomi": Tilpas maskinen til mennesket og ikke mennesket til maskinen".

Godt nytår! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har ret. Det er derfor også tåbeligt at guide overordnede retningslinjer for korrekt køreposition gældende for alle. Jeg har set eksempler, hvor folk måler afstanden fra styr til saddel via længden på underarmen :blink: Omvendt bør visse ting være i orden ved en god kørestilling, eksempelvis de retningslinjer jeg beskrev ovenfor.

Som der står i "Bevægeapparatets Anatomi": Tilpas maskinen til mennesket og ikke mennesket til maskinen".

Godt nytår! :smile:

Jo tak og i lige måde :superman:

Link to comment
Share on other sites

Et newbie indlæg: Husker fra en af mine intro-timer (i sidste uge... :blush: ) noget med at bagen skulle være over sadlen af sikkerhedshensyn; hvis du flyver ud af pedalerne lander du på den, eller noget... Har det heller ikke noget på sig?

Det var da meget sødt tænkt af din instruktør, sådan at tænke på din sikkerhed :tongue:

Men det er nu ikke min opfattelse, at det er dét der er væsentligst ved din kørestilling. Det mest sikre er jo at stige af cyklen i det hele taget - eller i det mindste bare at blive siddende.

Rent køreteknisk er der en pointe i at placere røven godt tilbage over sadlen for at flytte dit balancepunkt hen over kranken på cyklen. Målet er jo at træde flest mulige watt igennem pedalerne, og hvis du læner dig for langt forover vil en del af den potentielle energi du har ophobet i din krop (tyngdekraften, du ved) blive overført til styret igennem dine arme. Hvis det var en rigtig cykel du sad på, ville energien gå videre ned i fordækkene og blive til varmeenergi i friktionen mellem fordæk og asfalt. Dét er en solid gang energispild. Nu får du bare ondt i armene af at spænde for meget i dem (statisk energi), og det er heller ikke skide rationelt at spilde din energi med dét. Det er meget smartere at bruge energien i benmusklerne.

Håber, det kom nærmere en brugbar forklaring for dig på, hvorfor du skal svæve hen over sadlen frem for at svæve hen over styret (og håber ikke, jeg selv er galt på den - i så fald: please someone - enlighten me) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det var da meget sødt tænkt af din instruktør, sådan at tænke på din sikkerhed :tongue:

Men det er nu ikke min opfattelse, at det er dét der er væsentligst ved din kørestilling. Det mest sikre er jo at stige af cyklen i det hele taget - eller i det mindste bare at blive siddende.

Rent køreteknisk er der en pointe i at placere røven godt tilbage over sadlen for at flytte dit balancepunkt hen over kranken på cyklen. Målet er jo at træde flest mulige watt igennem pedalerne, og hvis du læner dig for langt forover vil en del af den potentielle energi du har ophobet i din krop (tyngdekraften, du ved) blive overført til styret igennem dine arme. Hvis det var en rigtig cykel du sad på, ville energien gå videre ned i fordækkene og blive til varmeenergi i friktionen mellem fordæk og asfalt. Dét er en solid gang energispild. Nu får du bare ondt i armene af at spænde for meget i dem (statisk energi), og det er heller ikke skide rationelt at spilde din energi med dét. Det er meget smartere at bruge energien i benmusklerne.

Håber, det kom nærmere en brugbar forklaring for dig på, hvorfor du skal svæve hen over sadlen frem for at svæve hen over styret (og håber ikke, jeg selv er galt på den - i så fald: please someone - enlighten me) :bigsmile:

Det er jo fint med sikkerhed på cyklen, hvis pedalarmen skulle bryde sammen, men dette kan ikke være et afgørende kriterium på ens position på cyklen - det trods alt heller ikke hverdagskost at den bryder sammen.

Jeg vil desuden give dig meget ret (creole) i dine bemærkninger ang. kroppens placering ift. tyngdepunktet over centrum for pedalarmene ift. spinning, hvor der udføres megen stående arbejde, især når det handler om høje belastninger i enkelttakt. Hermed udnyttes kroppens tyngde bedre i trådet.

Dette gælder naturligvis også for stående mellemtakt (og dobbelttakt) for den sags skyld. Her er situationen dog efter min opfattelse noget anderledes. Dels er det her endnu mere vigtigt at der er fuldstændig kontrol og balance for at undgå yderstillinger og dels trædes der her (eller burde der trædes) mere rundt, da rene nedtråd er både mere energimæssigt uøkonomisk og fordi risikoen for skæve belastninger er større. For at træde mere rundt anvendes energi på at holde kroppen oprejst (statisk arbejde). Dette blot for at indikere at tyngdepunktet over pedalarmene ikke er eneste kriterie og at der kan være ulemper ved at være placeret for langt tilbage.

En anden anmærkning til lighedstegnet mellem "over sadlen placering" og "over kranken" er at dette varirerer ift. saddelhøjde (dvs. højde og drøjde). Yderst fornuftigt er saddelpinden lettere skråstillet, så denne vil med en høj placering være placeret længere tilbage sammenlignet med en lav placering. Dette skulle gerne matche forskellen i stængernes længde ift. køreplacering på cyklen, så faktorerne opvejer hinanden, hvilket også går fint i siddende stilling. I oprejst stilling er disse forhold imidlertid anderledes (stængernes længde rækker mere lodret). Det for at konstatere, at der ikke er entydigt lighedstegn ift. anvisningen "lige over sadlen". Hvis tyngdekriteriet skal tillægges afgørende betydning bør man måske snarere anbefales en placering ift. krank og pedalarm end saddelplacering.

Hidtil har debatten udelukkende drejet sig om spinning. Du nævner nu fordæk og asfalt, hvilket bringer os ud på landevejen, hvor der er helt andre faktorer, som også bør tages i betragtning. Sagt lidt groft kan nogle af de udmærkede anvisninger, der er givet i denne tråd ang. spinning ikke anbefales til landevejstræning. Jeg vil derfor mene at vis denne form for cykling skal inkluderes i debatten skal der opstilles en tilsvarende men anderledes liste over anbefalinger for køreposition. Bevares - mange af de givne råd kan direkte overføres, men ikke alle. Eksempler på dette kunne være styrplacering, kropsholdning mv.

Til landevejstræning er den klart dominerende parameter vindmodstand. Anvisninger ift. spinning vedr. mere oprejst køreposition er ikke anvendelige her, hvis man da ønsker hastighed og at kunne følge med. Tilsvarende skal styret være placeret ret lavt. Endvidere adskiller kørepensummet sig markant fra en spinningtime. Hvor der i en spinningtime måske typisk anvendes stående kørsel i 15-25 min. pr. time er dette ved landevejscykling meget mere begrænset bl.a. fordi det er aerodynamisk urentabelt. Som en anden stor forskel kunne nævnes kadancen, som typisk som gennesnit vil ligge højere end til spinning (selv om der sikkert er store forskelle i udførelsen af begge grene). Her anvendes nok i mere udpræget grad et rundt tråd sammenlignet med spinning (både ift. koncept og ift. den praktiske udførelse hos deltagere).

Stående arbejde på landevejen kan have forskellige formål, som tildels berettiger forskelle i position. Det vil nok gå for vidt at gå for meget ind i det, men hensynet til vindmodstand og rundt tråd er allerede nævnt. Som det har været nævnt anvendes også ved siddende placering hos en cykelrytter en forholdsvis fremskudt saddelposition. da pedalopstrækket også tillægges en vis betydning. Det der oftest sammenlignes med stående enkelttakt på spinningcyklen er bjergkørsel, hvor der typisk kræves et tungt nedtråd. Her er tyngdepunktet ikke som i spinning placeret lige over kranken, men pga. hældningen lige foran denne. Du har ret i at dette øger friktionen mod fordækket, men mindsker tilsvarende trykket fra baghjulet.

Forskydninger i tyngdepunktet up-hill/down-hill er noget man meget fokuserer på ved MTB-kørsel for nu at hoppe til en 3. form for cykling. I off-road-terræn kommer en ny faktor ind i billedet nemlig "hjulgrebet". Der er ikke som på landevejen et fast greb. Maksimal tyngde ift. pedalarmene er en meget fremskudt placering over styret ved meget stejle stigninger (der ofte langt overgår stigningsprocenterne ved bjergetaper på landevejen). Er underlaget ret løst kan en fremskudt placering dog medføre at baghjulet ikke får tilstrækkeligt greb (der er jo baghjulstræk på cyklen). Her kan man således være nødt til at varierer den stående placering meget afhængig af terræn. Dette blot nævnte som en yderligere indikation på at køreposition ikke kan overføres ukritisk fra spinning til landevej/MTB eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fint med sikkerhed på cyklen, hvis pedalarmen skulle bryde sammen, men dette kan ikke være et afgørende kriterium på ens position på cyklen - det trods alt heller ikke hverdagskost at den bryder sammen.

Jeg vil desuden give dig meget ret (creole) i dine bemærkninger ang. kroppens placering ift. tyngdepunktet over centrum for pedalarmene ift. spinning, hvor der udføres megen stående arbejde, især når det handler om høje belastninger i enkelttakt. Hermed udnyttes kroppens tyngde bedre i trådet.

[..]

Hidtil har debatten udelukkende drejet sig om spinning. Du nævner nu fordæk og asfalt, hvilket bringer os ud på landevejen, hvor der er helt andre faktorer, som også bør tages i betragtning. Sagt lidt groft kan nogle af de udmærkede anvisninger, der er givet i denne tråd ang. spinning ikke anbefales til landevejstræning. Jeg vil derfor mene at vis denne form for cykling skal inkluderes i debatten skal der opstilles en tilsvarende men anderledes liste over anbefalinger for køreposition. Bevares - mange af de givne råd kan direkte overføres, men ikke alle. Eksempler på dette kunne være styrplacering, kropsholdning mv.

[..]

Orv, det blev et meget langt indlæg, hva' :tongue:

Jeg håber ikke, mit indlæg bar præg af at være en ukritisk overførsel fra landevej til Spinning. Jeg gav udelukkende eksemplet med energioverførselen til fordækket, så det var nemt at forholde sig til for os alle. Lad os endelig holde os til spinning i den her tråd. Jeg underviser også begyndertimer, og det er omtrent regel nr. 1 at man understreger at spinnercykler indstilles mere ergonomisk end racercykler alene pga vindmodstanden :smile:

Der er - som du også selv kommer ind på - et hav af diskussionspunkter, hvis først vi for alvor begynder at snakke om "rigtig" cykling.

Link to comment
Share on other sites

Orv, det blev et meget langt indlæg, hva' :tongue:

Jeg håber ikke, mit indlæg bar præg af at være en ukritisk overførsel fra landevej til Spinning. Jeg gav udelukkende eksemplet med energioverførselen til fordækket, så det var nemt at forholde sig til for os alle. Lad os endelig holde os til spinning i den her tråd. Jeg underviser også begyndertimer, og det er omtrent regel nr. 1 at man understreger at spinnercykler indstilles mere ergonomisk end racercykler alene pga vindmodstanden :smile:

Der er - som du også selv kommer ind på - et hav af diskussionspunkter, hvis først vi for alvor begynder at snakke om "rigtig" cykling.

Ok jeg overfortolkede nok henvisningen til fordæk mv., som så jo nok blot var et billede til illustration af positionen på spinningcyklen. :blush: og ja jeg har det nok med at lave lange indlæg, men så fik vi dog trods alt berørt sammenligningen til den udendørs træning :dry:

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg overfortolkede nok henvisningen til fordæk mv., som så jo nok blot var et billede til illustration af positionen på spinningcyklen. :blush: og ja jeg har det nok med at lave lange indlæg, men så fik vi dog trods alt berørt sammenligningen til den udendørs træning :dry:

Ja, og det er ikke så dårligt i sig selv. Det kræver næsten bare en ny tråd, for ikke at miste fokus i den her :smile:

Link to comment
Share on other sites

..

Forskydninger i tyngdepunktet up-hill/down-hill er noget man meget fokuserer på ved MTB-kørsel for nu at hoppe til en 3. form for cykling. I off-road-terræn kommer en ny faktor ind i billedet nemlig "hjulgrebet". Der er ikke som på landevejen et fast greb. Maksimal tyngde ift. pedalarmene er en meget fremskudt placering over styret ved meget stejle stigninger (der ofte langt overgår stigningsprocenterne ved bjergetaper på landevejen). Er underlaget ret løst kan en fremskudt placering dog medføre at baghjulet ikke får tilstrækkeligt greb (der er jo baghjulstræk på cyklen). Her kan man således være nødt til at varierer den stående placering meget afhængig af terræn. Dette blot nævnte som en yderligere indikation på at køreposition ikke kan overføres ukritisk fra spinning til landevej/MTB eller omvendt.

Og selvom det er helt off-topic ville den sidestilling man indtager når det virkeligt går stejlt opaf virke komplet latterlig da man istedet for at skyde tyngdepunktet fremaf i høj grad osse bestræber sig på at sidde lavt. Dvs man sidder sommetider nærmest imellem styr og saddel vel og mærke under sadlens højde. Prøv den en dag til en spinningtime og se hvad instruktøren mener om den stilling :w00t:

Iøvrigt rykker man ofte længere bagud på sadlen når man siddende skal køre opaf et langt bjerg. Aerodynamikken er ikke så helvedes vigtig når man kun kører 14-15 km/t. ( hvilket er hurtigt op af et bjerg ) Det bliver lidt anstrengene at stå op af f.eks galibier da opkørslen tager over en time så det er bare med at finde en stilling hvor man kan yde optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er ikke så dårligt i sig selv. Det kræver næsten bare en ny tråd, for ikke at miste fokus i den her :smile:

Jeg gætter nu alligevel på at der på MOL er en del som også træner udendørs i sommerhalvåret, som måske kan finde en sammenligning relevant da vanens magt er stor......... Min ryg- og kropsstilling vil derfor ikke være oprejst i siddende stilling. Det kommer vel lidt an på om spinning er målet eller midlet.

40% af mit indlæg handlede nu også om spinning. Glem ikke det inden der skrives off topic!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter nu alligevel på at der på MOL er en del som også træner udendørs i sommerhalvåret, som måske kan finde en sammenligning relevant da vanens magt er stor......... Min ryg- og kropsstilling vil derfor ikke være oprejst i siddende stilling. Det kommer vel lidt an på om spinning er målet eller midlet.

40% af mit indlæg handlede nu også om spinning. Glem ikke det inden der skrives off topic!

Ja, det gælder også for mig selv, at min kropsstilling er præget af, at målet for mig er udendørs cykling. Det er ikke fordi jeg gør det med vilje, jeg har blot meget svært ved at lade være med at "falde tilbage" i den vante kørestilling. Og det er noget jeg målrettet arbejder på at ændre - simpelthen fordi det er nødvendigt at være et godt forbillede med spinning-kørestil, når nu jeg instruerer i spinning :smile: Men som menig deltager på et spinninghold ville jeg helt klart sidde "forkert"..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Synes jeg har ledt og ledt på nettet og især her på MOL efter hvordan jeg indstiller en spinningcykel rigtigt. Jeg har lige købt en brugt af min kollega, er der ik en der kan skrive de mest grundlæggende forhold?

Jeg skrev nedenstående til DTU's center en gang. Jeg er ikke ekspert i spinning, men det skulle være så godt som direkte fra en yderst kompetent indstruktør. :smile:

Indstilling af cyklen

Sadel op/ned

Højden skal indstilles så benet stadig er let bøjet når pedalen er i bund. Man bør kunne sidde rolig på cyklen og ikke føle at knæet strækkes for meget, når man cykler. Det testes nemmest ved at sætte hælen på pedalen, og her skal knæet lige præcis være strakt.

Sadel frem/tilbage

Underben skal være lodret på det forreste ben, når pedalarmen er i vandret og skoen klikket ind i pedalen

Styr frem/tilbage

Styrets placering er meget op til personlige præferencer. Er man høj skal det længere frem, og er man ikke så høj skal det længere tilbage.

Styr op/ned

Som udgangspunkt anbringes styret i cirka samme højde som sadlen, men igen kan det varieres efter personlige præferencer.

Har man tendens til at ville hænge i fingrene på styret sidder det for lavt eller for langt fremme.

Sko

Det anbefales at bruge rigtige cykelsko, enten med Look- eller SPD-klamper. Pedalerne kan bruge begge dele. Det kan dog også sagtens lade sig gøre at køre i normale indendørs sko vha. de klodser der kan monteres ovenpå pedalerne.

Kørsel

Tråd og position

Træd rundt i pedalerne, ikke bare op/ned. Sidder foden fast med cykelsko kan du trække pedalen op ved at aktivere baglåret.

Sid afslappet med overkroppen, hold skuldrene nede – også under stående kørsel.

Når man står op skal skuldrene være bag ved eller på linje med albuerne. Er de længere fremme end det hænger man for meget i armene.

Stående er vægten ned igennem pedalerne og hænderne er mere eller mindre kun på styret for balancen.

Belastningsknappen

For at øge belastningen drejes knappen med uret, og for at sænke belastningen drejes den mod uret. Den fungerer også som nødbremse ved at trykke ned på den.

Passende belastning er vigtigt hele tiden, men især under stående arbejde. Er der for lidt på er det meget hårdt for knæene. Føler man at man hopper op og ned i sadlen er der enten for lidt på eller man træder op/ned og ikke rundt.

Link to comment
Share on other sites

Een af årsagerne til at folk "hænger" på styret under stående arbejde er imho også at alt for mange simpelthen ikke er i god nok form til at kunne køre med en god kadance i stående position med god belastning på.

Jo bedre kondition, desto mere modstand kan der køres med, og desto "bedre balance" i kroppen så man ikke behøver hænge sig i styret.

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg har ledt og ledt på nettet og især her på MOL efter hvordan jeg indstiller en spinningcykel rigtigt. Jeg har lige købt en brugt af min kollega, er der ik en der kan skrive de mest grundlæggende forhold?

http://cycling-online.dk/Indstilling%20Cykel.html

Det med sadlen helt frem - gælder for langt de fleste men afhænger naturligvis af den enkelte person. Billederne viser det dog meget godt.

Har måske været postet før, jeg har ikke kigget efter :)

Link to comment
Share on other sites

http://cycling-online.dk/Indstilling%20Cykel.html

Det med sadlen helt frem - gælder for langt de fleste men afhænger naturligvis af den enkelte person. Billederne viser det dog meget godt.

Har måske været postet før, jeg har ikke kigget efter :)

Hmm. Linket giver da en oversigt med generelle anbefalinger, men det er måske lidt tynd beskrevet. Ironisk nok viser billede for armstillingen næsten helt strakte arme, så helt god er linket ikke. Derimod skal albuerne være bøjet således at underarmene er mere vandrette. En anden ting at angive at sadlen blot skal helt frem er lidt for tyndt og kan ikke bruges af alle. Min egen erfaring med meget lange ben er at saddelstangens skråstilling ikke helt kompenserer for øget højde og at en fremstilling af sadlen vil give forkert knæposition. Metoden med at sikre sig at knæet ved pedalen fremme er lige over trædefladen er en langt bedre anbefaling ift. saddelposition frem/bagud.

Link to comment
Share on other sites

Een af årsagerne til at folk "hænger" på styret under stående arbejde er imho også at alt for mange simpelthen ikke er i god nok form til at kunne køre med en god kadance i stående position med god belastning på.

Jo bedre kondition, desto mere modstand kan der køres med, og desto "bedre balance" i kroppen så man ikke behøver hænge sig i styret.

Lav/høj vægt spiller også ind ved "god kadance" stående.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har måske ikke den største erfaring omkring spinning eftersom jeg samlet har "dyrket" det et års tid, men har kun enkelte gange oplevet instuktører kommentere folks position på cyklen. Det er kommentare som slap af i skuldrene, numsen tilbage og lignende men de er ikke rettet mod enkelte personer.... har selv taget uddannelsen nu og kan se hvor mange der sidder forkert....helt sikkert noget der bliver brugt alt for lidt energi på....

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg alligevel er i tråden har jeg egentlig et spørgsmål.

D.22-23.sept var jeg til 24t spinning marathon, og kørte i alt 8 timer og siden da har min ring- og lillefinger på venstre hånd sovet. Det er dog blevet væstenlig mindre. Jeg har tidligere oplevet det efter en spinningtime eller to, men der var det væk igen i løbet af aftenen.

Jeg har prøvet at varierer håndstillingen på styret, men kommer nok let tilbage i den "gamle" vane, fordi det ikke tænker på det mens jeg cykler. Men hvilke håndstillinger er det der er særlig kritiske? Eller sagt på en anden måde, hvor i hånden er det at et tryk, kan resulterer i sovende fingre? (Altså hvor går nerverne/blodbaner -eller hvad det nu er det skyldes sovende finge- ud til fingrene) og skal man således være særlig opmærksom på.

Har på et tidspunkt hørt en instruktør nævne, at et håndklæde på styrket måske kunne hjælpe (har jeg selvfølgelig glemt at få med), nogle der ved om der er hold i det? Eller hvad med handsker?

Gode råd modtages med kyshånd :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg alligevel er i tråden har jeg egentlig et spørgsmål.

D.22-23.sept var jeg til 24t spinning marathon, og kørte i alt 8 timer og siden da har min ring- og lillefinger på venstre hånd sovet. Det er dog blevet væstenlig mindre. Jeg har tidligere oplevet det efter en spinningtime eller to, men der var det væk igen i løbet af aftenen.

Jeg har prøvet at varierer håndstillingen på styret, men kommer nok let tilbage i den "gamle" vane, fordi det ikke tænker på det mens jeg cykler. Men hvilke håndstillinger er det der er særlig kritiske? Eller sagt på en anden måde, hvor i hånden er det at et tryk, kan resulterer i sovende fingre? (Altså hvor går nerverne/blodbaner -eller hvad det nu er det skyldes sovende finge- ud til fingrene) og skal man således være særlig opmærksom på.

Har på et tidspunkt hørt en instruktør nævne, at et håndklæde på styrket måske kunne hjælpe (har jeg selvfølgelig glemt at få med), nogle der ved om der er hold i det? Eller hvad med handsker?

Gode råd modtages med kyshånd :bigsmile:

Skyldes at der er en nerve ( ulnar )der er irriteret idet den bliver klemt enten i forbindelse med bøjet håndled eller pga presset mellem håndflade og styr. Cykelhandsker hjælper bla mod det sidste hvis eller de er polstret i håndfladen, men ellers kan netop håndstillingen være medvirkende årsag. Er iøvrigt et meget almindeligt og kendt "problem" hos langdistance cyklister.

Edit: Den med håndklædet virker iøvrigt osse men et par gode handsker er nummer 1 og man skal heler ikke bruge tid og opmærksomhed på at få håndklædet til at ligge rigtigt.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Nu jeg alligevel er i tråden har jeg egentlig et spørgsmål.

D.22-23.sept var jeg til 24t spinning marathon, og kørte i alt 8 timer og siden da har min ring- og lillefinger på venstre hånd sovet. Det er dog blevet væstenlig mindre. Jeg har tidligere oplevet det efter en spinningtime eller to, men der var det væk igen i løbet af aftenen.

Jeg har prøvet at varierer håndstillingen på styret, men kommer nok let tilbage i den "gamle" vane, fordi det ikke tænker på det mens jeg cykler. Men hvilke håndstillinger er det der er særlig kritiske? Eller sagt på en anden måde, hvor i hånden er det at et tryk, kan resulterer i sovende fingre? (Altså hvor går nerverne/blodbaner -eller hvad det nu er det skyldes sovende finge- ud til fingrene) og skal man således være særlig opmærksom på.

Har på et tidspunkt hørt en instruktør nævne, at et håndklæde på styrket måske kunne hjælpe (har jeg selvfølgelig glemt at få med), nogle der ved om der er hold i det? Eller hvad med handsker?

Gode råd modtages med kyshånd :bigsmile:

Har samme problem og som beskrevet ovenover så er det en nerve der kommer i klemme. For mig virker håndklæde tricket fortrinligt!

Link to comment
Share on other sites

Cool - tror jeg starter med at prøve håndklædet, vil altså føle det er lidt "overkill" at bruge handsker til spinning :blush:

Men hvor lang tid kan man forvente før der er bedre? ...eller er sovende fingre gennem længere tid, noget man bør være bekymret for/kan skade permanent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share