Optimalt ant. træningsdage?


Madskulinus
 Share

Recommended Posts

Sidder og overvejer om jeg i mit næste program skal træne 3 gange om ugen -dvs. mandag, onsdag og fredag med tirsdag og torsdag som hviledage. "Fri" i weekenden!.

Har før trænet mandag, tirsdag, torsdag og fredag med onsdag som hviledag og stadig med "fri" i weekenden.

Mine tanker går nu på at jeg ved at indlægge én ekstra hviledag kan få en hviledag efter hver eneste træning og derved gøre restitutionen bedre!

Vil dette være at foretrække frem for de 4 ugentlige træningspas med kun én hviledag eller vil den mindre træningsdag kun gøre mindske min muskelopbygning?

Det hele skal altså ses i det perspektiv at jeg ønsker at opbygge større masse!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid, så synes jeg klart at 4 træningsdage er at foretrække, MEN! Det kommer jo an på så meget. Spiller kosten? Får du sovet nok? Hvordan er træningsprogrammet opbygget?

Gør op med dig selv hvor meget du vil ofre. Er det værd at træne 4 gange om ugen for derefter at smadre en stor del af det ved drikke hjernen væk hele weekenden?

Prioritering og planlægning er to meget vigtige nøgleord.

Link to comment
Share on other sites

så er der vidst os grænser for hvor meget det "smadrer" at ta ud og drik... ved godt at det i teorien skulle gøre så og så meget ved din vækst, og hæmme test produktione, men jeg kender efter hånden så mange som træner i hverdagene og drikker igennem både fredag og lørdag, og alle a dem har nået ekstremt gode resultater... så jeg tror på det kan lade sig gøre at få et enormt godt resultat ved at ta træning seriøs i hverdagene, og stadig huske man er ung i weekenderne...

Link to comment
Share on other sites

så er der vidst os grænser for hvor meget det "smadrer" at ta ud og drik... ved godt at det i teorien skulle gøre så og så meget ved din vækst, og hæmme test produktione, men jeg kender efter hånden så mange som træner i hverdagene og drikker igennem både fredag og lørdag, og alle a dem har nået ekstremt gode resultater... så jeg tror på det kan lade sig gøre at få et enormt godt resultat ved at ta træning seriøs i hverdagene, og stadig huske man er ung i weekenderne...

samme holdning her! Selvfølgelig skal det ikke overdrives men drukturer, også jævnlige, smadrer sgu ikke resultaterne af træningen!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange dage du skal/kan ræne på en uge, kommer meget an på hvilken slags program du kører. Kører du et full-body program, skal du i teorien have min. 48 timer mellem 2 pas. Kører du derimod et splitprogram kan man godt tage 4 pas om ugen. Selv kører jeg et full-body program, og jeg har "kun" 3 pas om ugen.

Dj John Spydig :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange dage du skal/kan ræne på en uge, kommer meget an på hvilken slags program du kører. Kører du et full-body program, skal du i teorien have min. 48 timer mellem 2 pas. Kører du derimod et splitprogram kan man godt tage 4 pas om ugen. Selv kører jeg et full-body program, og jeg har "kun" 3 pas om ugen.

Dj John Spydig :cooldance:

Det er en grov overfortolkning.

"Teorien" siger at proteinsyntesen er nede på normalt niveau igen efter ca 36-48 timer. Derfra er der et stykke vej til at sige der skal være 48 timer imellem hvert pas. Ofte vil det dog være meget passende i forhold til den træningsmængde man vælger pr pas.

Hvis du træner fullbody hver gang, eller bare skal bibeholde en masse, så er 2 gange om ugen rigeligt. Kun 1 hviledag + weekend som i dit tidligere program er efter min meningen ALT for lidt.

Det kommer vel helt an på hvor meget masse man skal bibeholde. Min personlige erfaring er dog også, at jeg på ca 85kg og en fedtprocent i omegnen af 10-12 stykker kunne bibeholde langt det meste masse med kun 1-2 træninger ugentligt, hvor jeg før lå på 3-4, og jeg havde endda også tilføjet konditræning i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Når nu vi er ved træningspas

hvad er tilrådeligt når man som jeg primært ønsker et vægttab som det primære :dry:

er det ok at træne fullbody 4 x om ugen samt en dag til spinning eller er det smartest at

kun træne hver anden dag der også. :cooldance:

Hvis du primært vil tabe dig tror jeg du vil få mere ud af at udskifte et af styrke-passene med noget spinning eller lignende. Tre gange full-body er rigeligt til at holde på muskelmassen og jeg vil næsten æde min gamle hat på at du forbrænder mere til an spinningtime end på et styrke-pas.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

samme holdning her! Selvfølgelig skal det ikke overdrives men drukturer, også jævnlige, smadrer sgu ikke resultaterne af træningen!

Jeg har selv kørt den rutine med træning 4 gange om ugen og så med druk i weekenden. Resultaterne var da nogenlunde. I sommers afholdte jeg mig stortset fra alkohol, trænede seriøst 4 gange om ugen og holdte en fornuftig kost. Og jeg kan ikke andet end at sige - de resultater er det bedste jeg har oplevet (bedre end mine begynder gains).

Eliteidræt og alkohol hører bare ikke sammen, uanset hvordan du vender og drejer den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share