Sign in to follow this  
stubbemtb

træningsprogram til langrend

Recommended Posts

Skulle der være nogen her på kanalen der kender til et godt træningsprogram til langrend.

Jeg skal løbe Vasaløb i marts, og skal ifølge kendere bruge flere overkropsmuskler end udholdenhed !!

Jeg cykler en del, men har ikke løbet i ca. ½ år. Hvordan sikrer jeg at det er de rigtige muskelgrupper jeg

får styrket ? - :raisebrow:

Derudover investerer jeg i løbet af november også i et par rulleski ! - se de rigtige bevægelser også kommer med - hvis nogen kender til gode træningsprogrammer til rulleski - ville det også være rart.

vh

Stubbemtb

:smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg antager at du ikke har løbet langrend før, så ha tålmodighed hvis dette er noget du ved i forvejen:

Langrend på motionsniveau kræver først og fremmest en god kondition.

Desuden kræver det styrke, især i triceps, latissimus dorsi (lats) , lænd og mave,

ja det meste af kroppen... :cooldance:

Jeg vil derfor anbefale at du opbygger en god grundlæggende styrke ved at træne de klassiske øvelser med frie vægte:

squat, bænkpres(smalt greb), og rows/chinups + noget mave. De fire øvelser burde dække behovet til at starte med.

-her er øvelser og muskelgrupper: link

Der skal jo også være tid til konditionstræningen. :smile: Udover de aktiviteter du selv har nævnt, kan du fx. bruge en romaskine. Jeg har ikke lige nogle gode programmer, men noget intervaltræning er altid effektivt.

Rulleski er godt, men vær opmærksom på at teknikken og balancen ikke er helt den samme som på rigtige ski, det vil derfor være en rigtig god ide at komme ud på ski inden løbet... :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this