træningsprogram til langrend


stubbemtb
 Share

Recommended Posts

Skulle der være nogen her på kanalen der kender til et godt træningsprogram til langrend.

Jeg skal løbe Vasaløb i marts, og skal ifølge kendere bruge flere overkropsmuskler end udholdenhed !!

Jeg cykler en del, men har ikke løbet i ca. ½ år. Hvordan sikrer jeg at det er de rigtige muskelgrupper jeg

får styrket ? - :raisebrow:

Derudover investerer jeg i løbet af november også i et par rulleski ! - se de rigtige bevægelser også kommer med - hvis nogen kender til gode træningsprogrammer til rulleski - ville det også være rart.

vh

Stubbemtb

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antager at du ikke har løbet langrend før, så ha tålmodighed hvis dette er noget du ved i forvejen:

Langrend på motionsniveau kræver først og fremmest en god kondition.

Desuden kræver det styrke, især i triceps, latissimus dorsi (lats) , lænd og mave,

ja det meste af kroppen... :cooldance:

Jeg vil derfor anbefale at du opbygger en god grundlæggende styrke ved at træne de klassiske øvelser med frie vægte:

squat, bænkpres(smalt greb), og rows/chinups + noget mave. De fire øvelser burde dække behovet til at starte med.

-her er øvelser og muskelgrupper: link

Der skal jo også være tid til konditionstræningen. :smile: Udover de aktiviteter du selv har nævnt, kan du fx. bruge en romaskine. Jeg har ikke lige nogle gode programmer, men noget intervaltræning er altid effektivt.

Rulleski er godt, men vær opmærksom på at teknikken og balancen ikke er helt den samme som på rigtige ski, det vil derfor være en rigtig god ide at komme ud på ski inden løbet... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share