Lændehold, røntgen, afventer svar.


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

I slutningen af november 2004 skulle jeg flytte min 19" CRT skærm, da jeg gjorde dette stod jeg åbenbart lidt forkert med det resultat at jeg fik et lændehold. Første gang jeg har prøvet det og må indrømme at det er det værste jeg i mit liv har prøvet. Smerterne var så store at jeg var nødt til at spise smertestillende for bare at kunne hvile uden smerter. Lidt a la hold i nakken, hvor det giver et stort jag når man kom til at flytte hovedet over i "holdet". Bortset fra at her gav det de største smerter jeg i mit liv har følt. Var vitterlig på grådens rand og var til i begyndelsen bange for førligheden, da jeg jo aldrig havde prøvet noget lignende. Jeg kunne ikke gå oprejst ordentligt de første par uger, og det tog 20-45 minutter at stå op af sengen om morgenen da ryggen var helt stiv efter 8 timers søvn i den samme stilling(mere eller mindre).

Gik naturlig vis op til lægen mandagen(det skete en lørdag) og han tjekkede mine reklekser, om ryghvirvlen var beskadiget også videre. Han konkluderede at der højst sandsynligt var tale om et lændehold og at jeg skulle hvile, lave lidt øvelser som at hænge mig fra trappe, rippe og tage et varmt bad en gang imellem.

Efter 3 uger gik det nogenlunde over og jeg kunne gå normalt uden de store jag. Men det kunne stadig mærkes. Så jeg ventede på at det helt gik væk. Nu snart 10 måneder efter døjer jeg stadig med problemer fra dette og gik derfor i min ferie i juli op til min læge. Han tjekkede mig og udtrykte bekymring grundet min forholdsvis unge alder(26) over at jeg stadig døjede med det. Han henviste mig til røntgen og mente nu at det enten kunne være en fibersprængning der aldrig er gået i sig selv eller en mild form for diskuprolabs(stavning?).

Ringede så til min læge for at få svar idag og sekretæren sagde at jeg skulle ringe imorgen da han var ved tlf og han skulle give mig besked. Dette har gjort mig lidt nervøs. Er det normalt at han skal give mig besked? Det lød som om der kunne være en komplikation.

Dette er sikkert paranoia, men er bare blevet lidt nervøs og skriver nok dette indlæg for at få bekræftet af andre at dette er helt efter bogen.. Derudover må i meget gerne komme med råd til hvad jeg skal gøre med mit problem med ryggen..

Men som sagt for besked imorgen vedrørende røntgen billede..

Link to comment
Share on other sites

Ringede så til min læge for at få svar idag og sekretæren sagde at jeg skulle ringe imorgen da han var ved tlf og han skulle give mig besked. Dette har gjort mig lidt nervøs. Er det normalt at han skal give mig besked? Det lød som om der kunne være en komplikation.

Dette er sikkert paranoia, men er bare blevet lidt nervøs og skriver nok dette indlæg for at få bekræftet af andre at dette er helt efter bogen.. Derudover må i meget gerne komme med råd til hvad jeg skal gøre med mit problem med ryggen..

Men som sagt for besked imorgen vedrørende røntgen billede..

<{POST_SNAPBACK}>

Det er helt efter bogen.

For en del år siden var jeg i røntgen på hospitalet for en miniskskade.

Jeg fik røntgenbillederne i hånden og skulle gå op ad trappen til en læge

med dem.

Halvt oppe af trappen stod jeg ved vinduet og holdt billederne op mod lyset

for at se dem.

Det havde ikke været nødvendigt, for en sygeplejerske hængte dem op

på lystavlen og sagde at lægen kommer om lidt og ser på dem.

Jeg spurgte om hun ikke synes det ser fint ud,

men sygeplejersken sagde, at det vidste hun ikke.

Så sagde jeg, at det kunne jeg da se, og hvorfor.

Hun svarede, at hun ikke måtte udtale sig om det,

det måtte kun lægen.

Hvis det skulle være en mild form for diskosprolaps, kan den i mange tilfælde

sagtens komme sig uden operation, det kender jeg flere, der har prøvet.

Held og lykke med det og god bedring :bigsmile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt efter bogen.

For en del år siden var jeg i røntgen på hospitalet for en miniskskade.

Jeg fik røntgenbillederne i hånden og skulle gå op ad trappen til en læge

med dem.

Halvt oppe af trappen stod jeg ved vinduet og holdt billederne op mod lyset

for at se dem.

Det havde ikke været nødvendigt, for en sygeplejerske hængte dem op

på lystavlen og sagde at lægen kommer om lidt og ser på dem.

Jeg spurgte om hun ikke synes det ser fint ud,

men sygeplejersken sagde, at det vidste hun ikke.

Så sagde jeg, at det kunne jeg da se, og hvorfor.

Hun svarede, at hun ikke måtte udtale sig om det,

det måtte kun lægen.

Min bekymring bunder i at den henvisende læge ikke er min faste læge. Da jeg kom derop havde min læge ferie og en af de andre læger tog imod mig. Blev så nervøs over at min egen læge ikke bare kunne overtage.. Men dette er nok proceduren.
Hvis det skulle være en mild form for diskosprolaps, kan den i mange tilfælde

sagtens komme sig uden operation, det kender jeg flere, der har prøvet.

Lægen sagde også at jeg ikke skulle være nervøs hvis det viste sig at være en mild form for disko.. Han sagde også at det kunne de afhjælpe forholdsvis problemfrit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede det samme for omkring 2 år siden. Det var ikke noget jeg ville ønske for min værste fjende. Jeg fik vagtlægen ud der gav mig en smertestillende indsprøjtning. Jeg gik efterfølgende til lægen som straks sendte mig til en fysioterapeut (samme dag). Jeg fik nogle øvelser jeg skulle lave hver dag og så kom jeg på besøg hos fyssen 3 dage i træk. Det hjalp ihvertfald. Har ikke haft nogen problemer siden. Har selvfølgelig haft hold i ryggen en gang eller 2 men det skyldes andre ting.

Jeg synes lidt at din læge har gjort dig en bjørnetjeneste ved at give dig de anbefalinger. Jeg læste selv til fysioterapeut på det tidspunkt og spurgte flere af lærerene omkring emnet. Og det der med at slappe af og strække ud holder ikke. Der skal noget aktivitet til i området for at det går væk.

Du skal ikke være paranoid over at din læge først kan tale med dig i morgen. Men du burde bede om at få en henvisning til en fysioterapeut, for det lyder ikke som om din læge har ret meget forstand på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede det samme for omkring 2 år siden. Det var ikke noget jeg ville ønske for min værste fjende. Jeg fik vagtlægen ud der gav mig en smertestillende indsprøjtning. Jeg gik efterfølgende til lægen som straks sendte mig til en fysioterapeut (samme dag). Jeg fik nogle øvelser jeg skulle lave hver dag og så kom jeg på besøg hos fyssen 3 dage i træk. Det hjalp ihvertfald. Har ikke haft nogen problemer siden. Har selvfølgelig haft hold i ryggen en gang eller 2 men det skyldes andre ting.

Jeg synes lidt at din læge har gjort dig en bjørnetjeneste ved at give dig de anbefalinger. Jeg læste selv til fysioterapeut på det tidspunkt og spurgte flere af lærerene omkring emnet. Og det der med at slappe af og strække ud holder ikke. Der skal noget aktivitet til i området for at det går væk.

Du skal ikke være paranoid over at din læge først kan tale med dig i morgen. Men du burde bede om at få en henvisning til en fysioterapeut, for det lyder ikke som om din læge har ret meget forstand på ryggen.

Det der undrede mig var at første gang jeg gik til lægen, altså da det skete, var det ved mig egen faste læge. Han sagde at de intet kunne stille op og at jeg skulle hvile. Da jeg så for 1½ måneds tid siden gik derop var han på ferie og en af de andre tog over. Han var noget mere engageret i at få afklaring på dette da han tydeligt viste bekymring grundet min lave alder. Så han henviste mig med det samme til røntgen...

Fik dog råd af andre der havde haft hold i nakken at jeg skulle tage til en kiropraktor.. Men nu må jeg se hvad der sker imorgen. Hvis der intet er at se spørger jeg om han kan henvise mig til en fys eller kiro..

Jeg oplevede det samme for omkring 2 år siden. Det var ikke noget jeg ville ønske for min værste fjende.

Mht. smerterne sagde jeg nøjagtig det samme til min kæreste. At det ikke var noget jeg ville ønske for min værste fjende.. Har aldrig i mit liv oplevet smerter så slemme..

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun sige det samme som de andre, stille og rolig genoptræning. Har haft kæmpe rygproblemer, i stil med ikke at kunne bukke sig ned og binde mine sko... Mit problem lå så i at jeg var vokset skævt hvilket en kiropraktor kunne klare.

Kiropraktor eller fysioterapeut kommer vidst an på om det er nerver der sidder i klemme mellem nogle knogler (kiropraktor) eller om det er muskler der gør noget dumt (fys), ret mig lige hvis jeg tager fejl.

Men alt i alt, genoptræning, træn ryggen på en måde du ikke får ondt af og så træn den mere og mere og til sidst skal du lige snuppe 200kg i dødløft, så er du rask :laugh:

Diskopolaps ville jeg ikke være nervøs for, kender en gammel styrkeløfter på 65, han har 2 diskos der ikke er helt gode, men han træner, cykler, spiller fodbold og mærker generelt ikke noget til dem

Link to comment
Share on other sites

De fleste fysser vil nok udlevere og instruere i øvelser. Hos kiropraktoren vil du med stor sandsynlighed blive manipuleret (Et knæk).

Discus problemer kan som tidligere sagt være alvorlige (inkontinens, følelsesløshed og nedsat kraft) eller "kun" generende (kriblende, brændende, snurrende eller sovende fornemmelser i arm eller ben). Eller alle på een gang :wink:

Hvis man ser på MR scanninger (P. Kjær: "Fynske rygge - hvad har de ondt af?") har vi næsten alle oplevet discus problemer på et eller andet tidspunkt i livet, når vi når de 40.

Men det er ikke alle som bliver behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så har jeg fået svar fra min læge. Og han kunne egentlig ikke sige så meget. De kunne se der var en krumning, men han sagde at det ikke et problem. Så han har henvist mig til en specialkirurg på sygehuset så de kan lave en scanning. Han mener at det er sandsynligt at det er en diskusprolabs, men at de ikke kan se det udfra et almindeligt røntgen. Så må afvente og se hvad det er.

Men hvis det er en diskusprolabs, kan en kiropraktor så rette dette?

Link to comment
Share on other sites

Og en anden ting hvilket jeg glemte at spørge min læge om, men måske er der nogen herinde der kan svare på det. Hvordan forholder jeg mig så til sport osv? Skal jeg trappe lidt ned og tage den med ro? Jeg kan sagtens gå til spining uden problemer, men har haft smerter igår og idag pga jeg var ude at spille squash i 3 timer..

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke læge, kiropraktor eller lign. så jeg kan kun svarer ud fra min egen erfaring. Uanset hvad kroppen fejler så hold dig aktiv sålænge det ikke gør ondt på den dårlige måde.

Jeg vil mene der er gode muligheder for en kiropraktor kan afhjælpe problemer med en diskos, men det kommer højst sandsynligt an på det konkrete problem. Der er nogle læger der stadig anser kiropraktorer for at være en slags kvaksalvere, så derfor hvis special lægen siger til dig at du har en diskos og du aldrig mere må løfte noget tungt og skal sidde derhjemme og passe på, så tag lige en sludder med en anden læge eller en kiropraktor. jeg kan anbefale Rene (kan ikke huske efter navnet) på tlf. 47 31 60 80 i fredriksund. Kiropraktorer kan være af meget svingende kvalitet!! Rene kan sine ting og hun hjælper også med øvelser til at komme igang igen. Jeg kender hende ikke personligt og får ikke ngoet ud af at reklamere for hende!

Link to comment
Share on other sites

Styrketræner du egentlig? Squat dødløft osv?

Ja og nej. Styrketræner, men har ikke løftet dødløft, squat osv.. Har hovedsageligt trænet overkroppet og ellers cykler jeg en del, spiller tennis og squash..

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ikke smerter ned i baller og baglår, læg, tror jeg ikke du skal være så bekymret for om det er en diskusprolaps. I dagligdagen er vi ofte mest siddende eller arbejder i foroverbøjet stilling. Også når det drejer sig om træning. eller hvis vi sover på siden med benene trukket lidt op. (hvorfor der ofte er mange smerter om morgnen, hvor man har ligget længe i denne samme stilling). Det der sker er, at diskusvævet kan forskubbe sig bagud og komme i klemme mellem to hvirvler dette kan give et pres på ligamenter nerver etc. Forstil et stykke sæbe som ligger mellem de to hvirvler og bliver skubbet ud i en fleksion, det sidder jo så i klemme i det man vil fortage en ekstension, derfor smerter når man vil rette sig op.

En fysioterapeut (mckenzie uddannet) vil kunne give en god diagnostik og nogle gode øvelser i så fald, det ikke er en prolaps, hvilken man i tilfælde også kan behandle uden operation. Som fys har jeg selv set en del af disse tilfælde

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke smerter ned i baller og baglår, læg, tror jeg ikke du skal være så bekymret for om det er en diskusprolaps. I dagligdagen er vi ofte mest siddende eller arbejder i foroverbøjet stilling. Også når det drejer sig om træning. eller hvis vi sover på siden med benene trukket lidt op. (hvorfor der ofte er mange smerter om morgnen, hvor man har ligget længe i denne samme stilling). Det der sker er, at diskusvævet kan forskubbe sig bagud og komme i klemme mellem to hvirvler dette kan give et pres på ligamenter nerver etc. Forstil et stykke sæbe som ligger mellem de to hvirvler og bliver skubbet ud i en fleksion, det sidder jo så i klemme i det man vil fortage en ekstension, derfor smerter når man vil rette sig op.

En fysioterapeut (mckenzie uddannet) vil kunne give en god diagnostik og nogle gode øvelser i så fald, det ikke er en prolaps, hvilken man i tilfælde også kan behandle uden operation. Som fys har jeg selv set en del af disse tilfælde

Jeg har ikke smerter ned i baglår eller balder. Men har en dunkende smerte, og ved smerte mener jeg en dunken der ikke skal være der. Jeg kan sagtens fungere normalt. Men med det samme jeg laver noget fysisk hvor det kræves smidighed og hurtige ryk kan jeg mærke der er noget galt. F.eks. ved Squash og Tennis. Efter nogle squash kampe er min lænd faktisk meget øm og stiv. Men når jeg bukker mig fremover "trækker" det faktisk i øverste højre balle, svært at forklare, men omkring baghoften og øverste balle..

Link to comment
Share on other sites

jeg foreslår du får en henvisning fra din læge og opsøger en fysioerapeut som er MDT uddannet (Mckenzie).

Muligvis et dumt spørgsmål, men skilter fysioterapeuter med hvilken uddannelse de har? Virker bare lidt underligt at begynde at ringe til dem og spørge indtil hvilken uddannelse de har..

Link to comment
Share on other sites

det har du ret i... Sagen er bare at, hvis de ikke bruger MDT, får du måske "bare" massage og andre øvelser. Hvor i landet er du fra så kan jeg måske hjælpe dig med at finde en klinik..

Det ville være lækkert. Jeg bor i Esbjerg.

<{POST_SNAPBACK}>

har en kollega fra Esbjerg, spørger hende lige i morgen, så skriver jeg tilbage

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da også lige komme med et lille tillæg her! Så vidt jeg kan forstå, så tyder dit problem ikke umiddelbart på en discusprolaps...

For mig at se kunne det godt lyde som om du har det man i daglig tale kalder et kraftigt facetledssyndrom og din smertekarakter kunne også godt pege hen imod at dit SI-led har sat sig i en uheldig position. Dette er umiddelbare ting som en kiropraktor i de fleste tilfælde nemt kan klare og jeg vil foreslå at tage kontakt til en kiropraktor (jeg ville vælge en af de lidt yngre af flere forskellige grunde) når du har hørt fra din scanning eller før!

Med den spinkle viden jeg har på området, så ser jeg slet ikke problemet som noget der kan klares med McKenzie øvelser, som i bund og grund bare er bevægelighedstræning som påvirker discus i bestemte retninger og derigennem aflaster hvis der er en dysfunktion, uden egentlig altid at gøre noget ved selve problemet! Men det er selvfølgelig bare min mening og min erfaring som siger mig det...

Link to comment
Share on other sites

Men det er selvfølgelig bare min mening og min erfaring som siger mig det...

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... Har du taget nogle McKenzie kurser? Er du uddannet rygbehandler? Eller hvor har du din erfaring fra?

Med den spinkle viden jeg har på området, så ser jeg slet ikke problemet som noget der kan klares med McKenzie øvelser, som i bund og grund bare er bevægelighedstræning som påvirker discus i bestemte retninger og derigennem aflaster hvis der er en dysfunktion, uden egentlig altid at gøre noget ved selve problemet!
Det er jo selvfølgeligt noget sludder! Der findes tonsvis af dokumentation for effekten af McKenzie behandling. Iøvrigt aflaster McKenzieøvelser ikke. Og hvad er manipulation, hvis ikke bevægelighedstræning :wink:
uden egentlig altid at gøre noget ved selve problemet!

Når du siger sådan, antager du at SI leddet kan "låse", og at der findes "facetledsproblematikker". Jeg kunne hævde at manipulation af led giver problemer med løshed - og så er vi lige vidt.

Viper:

Desuden er MacKenzie egentlig kun ment som diagnostik og ikke decideret træning.

McKenzie er diagnostik og terapi. Get your facts right!

Jeg synes vi skal holde os fra at rakke ned på hinandens fagretninger. Det fører kun til forvirring hos dem som har brug for råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share