Overbelastning af knæ


cartier
 Share

Recommended Posts

Da jeg efter et stk tid har mistanke om en overbelastning af mine knæ og har været til lægen. Lægen mente det samme. Nu har jeg ømme knæ og det gør ondt efter min løbetur/ben træning som jeg os er stoppet med.

Mit spørgsmål er bar hvad jeg kan gøre ved det gennem træning?

Skal jeg overhovedet træne eller skal jeg give det tid?

Har haft det i over 2mdr. Stoppede med træning af ben og løbeture for 1½mdr siden. Men føler stadig smerte/ømhed omkring knæet.

What a man got to do?

:blush: Kan i på MOL hjælpe? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg efter et stk tid har mistanke om en overbelastning af mine knæ og har været til lægen. Lægen mente det samme. Nu har jeg ømme knæ og det gør ondt efter min løbetur/ben træning som jeg os er stoppet med.

Mit spørgsmål er bar hvad jeg kan gøre ved det gennem træning?

Skal jeg overhovedet træne eller skal jeg give det tid?

Har haft det i over 2mdr. Stoppede med træning af ben og løbeture for 1½mdr siden. Men føler stadig smerte/ømhed omkring knæet.

What a man got to do?

:blush: Kan i på MOL hjælpe? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Overbelastning og inflammation i knæet kræver først og fremmest ro og aflastning. Så du må holde en pause fra alle aktiviteter, der giver ømhed, irritation og smerter i knæene.

-Prøv at RICE dine knæ et par gange om dagen i en uges tid og se om det har nogen effekt. Smerter og ømhed skulle gerne fortage sig lidt efter en uges tid. Du kan også få din læge til at ordinere NSAID for at afhjælpe smerter/irritation i knæet, men gør det kun hvis RICE og aflastning ikke hjælper.

- Herefter skal du langsomt genoptræne muskulaturen, der aflaster knæleddene, dvs. primært dine lårmuskler.

- Let cykling uden voldsom belastning, rotex-maskine, svømning kan bruges under genoptræning, da det er skånsom belastning af knæene. Sæt gradvist mere belastning og tid på, som dine knæ kan klare det.

- Af øvelser kan du lave benpres (gerne med et ben ad gangen) med lav vægt, squat og leg extension kan du forsøge dig med - med meget lav eller ingen vægt, men du skal passe meget på. Øvelser med elastikker, vippebræt, siddende på en stol og vippe med foden samtidig med at du spænder Vastus medialis (del af lårmusklen) osv er også gode i starten. Ellers er der mange øvelser at hente på www.sportnetdoc.dk.

Husk at holde pause, når det gør ondt og brug RICE - det kan godt hjælpe, også i den ikke-akutte fase.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg efter et stk tid har mistanke om en overbelastning af mine knæ og har været til lægen. Lægen mente det samme. Nu har jeg ømme knæ og det gør ondt efter min løbetur/ben træning som jeg os er stoppet med.

Mit spørgsmål er bar hvad jeg kan gøre ved det gennem træning?

Skal jeg overhovedet træne eller skal jeg give det tid?

Har haft det i over 2mdr. Stoppede med træning af ben og løbeture for 1½mdr siden. Men føler stadig smerte/ømhed omkring knæet.

What a man got to do?

:blush: Kan i på MOL hjælpe? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Overbelastning og inflammation i knæet kræver først og fremmest ro og aflastning. Så du må holde en pause fra alle aktiviteter, der giver ømhed, irritation og smerter i knæene.

-Prøv at RICE dine knæ et par gange om dagen i en uges tid og se om det har nogen effekt. Smerter og ømhed skulle gerne fortage sig lidt efter en uges tid. Du kan også få din læge til at ordinere NSAID for at afhjælpe smerter/irritation i knæet, men gør det kun hvis RICE og aflastning ikke hjælper.

- Herefter skal du langsomt genoptræne muskulaturen, der aflaster knæleddene, dvs. primært dine lårmuskler.

- Let cykling uden voldsom belastning, rotex-maskine, svømning kan bruges under genoptræning, da det er skånsom belastning af knæene. Sæt gradvist mere belastning og tid på, som dine knæ kan klare det.

- Af øvelser kan du lave benpres (gerne med et ben ad gangen) med lav vægt, squat og leg extension kan du forsøge dig med - med meget lav eller ingen vægt, men du skal passe meget på. Øvelser med elastikker, vippebræt, siddende på en stol og vippe med foden samtidig med at du spænder Vastus medialis (del af lårmusklen) osv er også gode i starten. Ellers er der mange øvelser at hente på www.sportnetdoc.dk.

Husk at holde pause, når det gør ondt og brug RICE - det kan godt hjælpe, også i den ikke-akutte fase.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder godt...Men jeg aner ikke hvad RICE er eller hvad NSAID er..

Kan du ´forklare eller henvise mig til et sted hvor jeg kan læse mere om det?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt...Men jeg aner ikke hvad RICE er eller hvad NSAID er..

Kan du ´forklare eller henvise mig til et sted hvor jeg kan læse mere om det?

<{POST_SNAPBACK}>

RICE står for Rest Ice Compression Elevation.

Dvs giv dit knæ ro, put is på, tag evt. et støttebind på (ikke for stramt) noget af tiden, og op med benet/knæet.

Mere udførlig og let skrevet: http://www.sportnetdoc.dk/general/general-akut.htm

Det vigtigste er ro og is. Hvis dine knæ hæver op, så skal benene op og du kan afhjælpe hævelsen en lille smule vha støttebind.

NSAID står for: Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (Nonsteroide antiinflammatoriske midler) ATC-kode: M01A

Egentlig "gigtmedicin". Det virker ved at hæmme betændelsesreaktionen i et led og virker samtidig smertestillende. Der findes mange forskellige præparater på markedet og de er alle receptpligtige. I en kort periode kan de være ret effektive på de symptomer du har, ved at holde irritationen nede, så du undgår at belaste dit knæ yderligere, men de helbreder ikke. Det gør din hvile og genoptræning i det her tilfælde i stedet. (hvis det altså er overbelastning)

En overbelastning er også en betændelsesreaktion i leddet. Læs dette: http://www.sportnetdoc.dk/injury/misc/inflammation.htm

Har du stadig smerter og ømhed efter 1-2 måneder med is, ro og langsom genoptræning, så må du en tur til lægen igen og blive undersøgt lidt mere grundigt, for så kan det skyldes noget andet end bare en alm. overbelastning.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Du kan også få din læge til at ordinere NSAID for at afhjælpe smerter/irritation i knæet, men gør det kun hvis RICE og aflastning ikke hjælper

Hvorfor skal lægen ordinere det? Det er da frit at købe på apotekerne? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan få stærkere og billigere piller hvis lægen ordinerer det.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også få din læge til at ordinere NSAID for at afhjælpe smerter/irritation i knæet, men gør det kun hvis RICE og aflastning ikke hjælper

Hvorfor skal lægen ordinere det? Det er da frit at købe på apotekerne? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det meste er receptpligtigt, men der findes enkelte varianter og doseringer, der fås i håndkøb. Desuden har NSAID-gruppen en række bivirkninger, så det er smartest at få det ordineret via egen læge i stedet for at prøve sig frem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svøm!

Ja men nok ikke brystsvømning... Der vrider man knæet, på en ikke overdrevet optimal måde. Har selv haft lignende problemer med mine knæ, der nok primært skyldtes brystsvømning.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan godt gøre ondt når man vrider, men det behøver jo ikke at betyde at vor ven her, får ondt af det.. han kan jo lige prøve sig frem, men kan godt se pointen! :smile:

Link to comment
Share on other sites

:poking:

Jeg har ondt forneden af mine knæ. Det med rice og genoptræning er super godt. Har selv tænkt på det men har ikke kunnet eller turde gør det pga jeg er bange for det bliver slemmere.

Men jeg vil helt sikkert prøve det af!!

Kan man købe rice bestemte steder eller kan man købe det i matas?

Link to comment
Share on other sites

:poking:

Jeg har ondt forneden af mine knæ. Det med rice og genoptræning er super godt. Har selv tænkt på det men har ikke kunnet eller turde gør det pga jeg er bange for det bliver slemmere.

Men jeg vil helt sikkert prøve det af!!

Kan man købe rice bestemte steder eller kan man købe det i matas?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan bestille Rice her :wink:

Link to comment
Share on other sites

:poking:

Jeg har ondt forneden af mine knæ. Det med rice og genoptræning er super godt. Har selv tænkt på det men har ikke kunnet eller turde gør det pga jeg er bange for det bliver slemmere.

Men jeg vil helt sikkert prøve det af!!

Kan man købe rice bestemte steder eller kan man købe det i matas?

<{POST_SNAPBACK}>

Cartier, RICE er et behandlingsprincip, som man bruger til akutte skader. Det kan også bruges til nogle ikke-akutte skader.

RICE er en forkortelse for Ro Is Compression og Elevation.

Hvis det er "isen" du hentyder til, så kan man købe ispuder (små aflange nogle) i Matas og på apoteket. Husk at lægge et håndklæde/viskestykke/klæde mellem ispuden og dit knæ. Læg is på 2 x om dagen nu og 1 uge frem. Start så langsomt med genoptræning - > cykling osv...

Link to comment
Share on other sites

Har fået nogle smertestillende piller som har hjulpet enormt meget. Og nu er jeg startet så småt som muligt.. Men hvordan skal jeg kunne træne det op igen og hvilke sæt øvelser og sæt skal jeg tag!? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne lyde som om du har fået såkaldt "springerknæ". På den følgende side kan du finde masser af information om genoptræningsøvelser osv osv.. :smile:

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Tryk på "skader" øverst på siden, derefter "knæ" og derefter "springerknæ". :wink:

Edited by SimonW
Link to comment
Share on other sites

Har fået nogle smertestillende piller som har hjulpet enormt meget. Og nu er jeg startet så småt som muligt.. Men hvordan skal jeg kunne træne det op igen og hvilke sæt øvelser og sæt skal jeg tag!? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne lyde som om du har fået såkaldt "springerknæ". På den følgende side kan du finde masser af information om genoptræningsøvelser osv osv.. :smile:

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Tryk på "skader" øverst på siden, derefter "knæ" og derefter "springerknæ". :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg har springer knæ. Fik NSAID midler til at mine knæ, som har hjulpet enormt meget men nu er fokusen lagt på genoptræning. Vil gerne så hurtigt som muligt igang med løbetræning og alm styrketræning af mine ben igen. Men har du nogle øvelser som man kan bruge i forhold til styrketræning? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har springer knæ. Fik NSAID midler til at mine knæ, som har hjulpet enormt meget men nu er fokusen lagt på genoptræning. Vil gerne så hurtigt som muligt igang med løbetræning og alm styrketræning af mine ben igen. Men har du nogle øvelser som man kan bruge i forhold til styrketræning? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Cartier, du har rent faktisk fået ganske mange forslag både til behandling og genoptræning - også styrketræningsøvelser. Prøv at læse tråden igen. Du er også nødt til selv at gøre en indsats mht at læse de links og forslag, der bliver givet dig. Jeg har personligt brugt lang tid på at forsøge at give dig kvalificerede råd, vejledning og vurdering. Og jeg synes du bør udvise andre brugere så meget respekt, at du også læser hvad der bliver skrevet i stedet for bare at gentage samme spørgsmål.

Der findes genoptræningsøvelser her (prøv engang at læse dem): http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-11.htm

Jeg har i et tidligere indlæg i denne tråd givet dig forslag til genoptræning, bl.a. benpres. Læs indlægget igen

EOD herfra

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har springer knæ. Fik NSAID midler til at mine knæ, som har hjulpet enormt meget men nu er fokusen lagt på genoptræning. Vil gerne så hurtigt som muligt igang med løbetræning og alm styrketræning af mine ben igen. Men har du nogle øvelser som man kan bruge i forhold til styrketræning? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Cartier, du har rent faktisk fået ganske mange forslag både til behandling og genoptræning - også styrketræningsøvelser. Prøv at læse tråden igen. Du er også nødt til selv at gøre en indsats mht at læse de links og forslag, der bliver givet dig. Jeg har personligt brugt lang tid på at forsøge at give dig kvalificerede råd, vejledning og vurdering. Og jeg synes du bør udvise andre brugere så meget respekt, at du også læser hvad der bliver skrevet i stedet for bare at gentage samme spørgsmål.

Der findes genoptræningsøvelser her (prøv engang at læse dem): http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-11.htm

Jeg har i et tidligere indlæg i denne tråd givet dig forslag til genoptræning, bl.a. benpres. Læs indlægget igen

EOD herfra

<{POST_SNAPBACK}>

Må jeg tilslutte mig Meezers bemærkninger. Cartier, du har ikke alene oprette denne tråd men også en tilsvarende med præcis samme spørgsmål. Begge steder har du fået mange, gode og kvalificerede råd fra velmenende MOL-boere.

Læs, forstå og ta' action! Ellers ender du som Lonely Rider hvor man ikke orker at svare dig, når du alligevel ikke læser svarene i din tråd.

Så op på hesten igen :4thumbup:

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Har fået nogle smertestillende piller som har hjulpet enormt meget. Og nu er jeg startet så småt som muligt.. Men hvordan skal jeg kunne træne det op igen og hvilke sæt øvelser og sæt skal jeg tag!? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne lyde som om du har fået såkaldt "springerknæ". På den følgende side kan du finde masser af information om genoptræningsøvelser osv osv.. :smile:

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Tryk på "skader" øverst på siden, derefter "knæ" og derefter "springerknæ". :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg har springer knæ. Fik NSAID midler til at mine knæ, som har hjulpet enormt meget men nu er fokusen lagt på genoptræning. Vil gerne så hurtigt som muligt igang med løbetræning og alm styrketræning af mine ben igen. Men har du nogle øvelser som man kan bruge i forhold til styrketræning? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Måske kan du bruge dette

Alt efter hvor langt du er i genoptræningen efter din skade kan du se her under den del der hedder styrke og stille og roligt øge belastningen:

http://www.sportnetdoc.dk/retrain/08-11x1.htm

http://www.sportnetdoc.dk/retrain/08-11x2.htm

http://www.sportnetdoc.dk/retrain/08-11x3.htm

http://www.sportnetdoc.dk/retrain/08-11x4.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share