Juice VS. Sodavand?


Jesper Jensen
 Share

Recommended Posts

Hun mener sikkert det er usundt fordi der er sukker i både juice og sodavand. Men hvis man ser det i et større perspektiv så er juice sundere end sodavand, fordi der er rigtig frugt saft i juice.

Jeg sad også og så det, men blev nød til at skifte kanal - Jeg kunne ikke holde ud at se på hende fortælle hvad der var rigtigt og hvad der var forkert, når hun tydeligt ikke har læst nogen forsknings resultater de sidste mange år!

Link to comment
Share on other sites

Om juice er lige så usundt som sodavand afhænger jo af hvilken kvalitet af juicen vi taler. Hvis det er de billige fra netto til 5,75 for 1,5 liter, så har hun ret, idet der ikke er skyggen frugt i, men kun sukker og kemi. Men hvis vi taler om friskpresset juice til 20 kr pr liter, så er det en anden sag. Her er der nemlig ingen sødestoffer eller kemi, men kun ren frugt m. vitaminer og mineraler.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Om juice er lige så usundt som sodavand afhænger jo af hvilken kvalitet af juicen vi taler. Hvis det er de billige fra netto til 5,75 for 1,5 liter, så har hun ret, idet der ikke er skyggen  frugt i, men kun sukker og kemi. Men hvis vi taler om friskpresset juice til 20 kr pr liter, så er det en anden sag. Her er der nemlig ingen sødestoffer eller kemi, men kun ren frugt m. vitaminer og mineraler.

jøjpee

<{POST_SNAPBACK}>

Alle Juice i danmark er da baseret på koncentrat. Der er enkelte (som kaldes friskpresset juice) der er af frisk frugt og intet andet.

Men juicekoncentrat indeholder da så vidt jeg er orienteret en masse vitaminer (primært c) og er derfor da ikke at sammenligne med sukker og vand..

Kemi? Det står jeg uforstående over for, da bestanddelene typisk er frugtkoncentrat og vand og intet andet.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt - er der ikke "faldet dom" om at de ikke må kalde det Juice, hvis det ikke er ren juice??

<{POST_SNAPBACK}>

Det har man aldrig måtte så vidt jeg forstår. Hvis ikke det er friskpresset mener jeg kun betegnelsen saft er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

der er ikke tilsat andet end koncentreret juice, derfor står jeg uforstående over for "kemi" og "sukker" der er naturligt sukker i som findes i frugten, men ikke tilsat sukker i danske produkter almindeligvis.

Dog er vi enige om at friskepresset juice er et bedre alternativ :smile:

Mvh Korrekthedspolitiet :tongue::wink::hehe:

hvorfor drikke juice når man kan drikke øl :beer:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

I øvrigt - er der ikke "faldet dom" om at de ikke må kalde det Juice, hvis det ikke er ren juice??

<{POST_SNAPBACK}>

Tænker du ikke på mærket Rigtig Juice, der jo ikke er "rigtig juice", men et koncentrat? Og i øvrigt blev dommen vist nok sådan, at man fortsat må kalde produktet for Rigtig Juice fordi det er et etableret navn på markedet, således at man forbinder "Rigtig Juice" med det konkrete produkt og ikke med selve ordlyden af navnet..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Om juice er lige så usundt som sodavand afhænger jo af hvilken kvalitet af juicen vi taler. Hvis det er de billige fra netto til 5,75 for 1,5 liter, så har hun ret, idet der ikke er skyggen  frugt i, men kun sukker og kemi. Men hvis vi taler om friskpresset juice til 20 kr pr liter, så er det en anden sag. Her er der nemlig ingen sødestoffer eller kemi, men kun ren frugt m. vitaminer og mineraler.

jøjpee

<{POST_SNAPBACK}>

Alle Juice i danmark er da baseret på koncentrat. Der er enkelte (som kaldes friskpresset juice) der er af frisk frugt og intet andet.

Men juicekoncentrat indeholder da så vidt jeg er orienteret en masse vitaminer (primært c) og er derfor da ikke at sammenligne med sukker og vand..

Kemi? Det står jeg uforstående over for, da bestanddelene typisk er frugtkoncentrat og vand og intet andet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvalsølille er ikke koncentrat.

Link to comment
Share on other sites

Nu har hun jo sådan set fat i den lange ende, hvis vi snakker kcal, hvilket vel er hvad hun prædiker om. Det er da godt at hun kan øjnene op for nogle af de folk der ikke kan forstå de bliver fede når de ikke drikker sodavand men juice. I juice er der somregel 40-50 kcal i per 100 ml, der er 41 kcal per 100 ml i pepsi. Så med et fedttab i øjemed (eller vedligeholdelse m.m) har hun da fuldstændigt ret!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share