Spørgsmål fra en nybegynder


Zamiel
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen..

Jeg er lige begyndt at styrke og konditionstræne, jeg startede en lille måned siden. Jeg træner af 2 årsager, først fordi jeg som programmør ikke har det mest fysisk krævende arbejde så træningen holder mit aktivitetsniveau oppe. Det anden er af æstetiske årsager, kort sagt jeg vil ha en pænere krop :)

Mit første spørgsmål er omkring maven, da jeg vil jo gerne opnå "vaskebrættet". Jeg har bare lige lidt for meget fedt på maven til at man kan se mavemusklerne. Jeg er ikke overvægtigt, jeg er 172 og vejer 68 kilo. Så jeg føler ikke jeg har behov for at smide flere kilo, jeg vil bare smide mavefedtet. Er det muligt at mindske mavefedtet gennem træning? eller skal jeg tabe mig for at få det væk?

Mit andet spørgsmål er omkring kondition og styrke træning. Jeg læste lige i forskningdsnyhederne for konditionstræning at man ikke bør styrketræne umiddelbart efter man har konditionstrænet. Hvordan er det så dan anden vej rundt? har det nogen betydning at konditionstræne efter man styrketræner?

Artiklen får det til at lyde som om det kun er et problem at styrketræne efter konditionstræning og ikke omvendt. Jeg er blevet fortalt at man ikke bør blande styrke og konditionstræning (uanset rækkefølgen) da det sender "blandet" signaler til kroppen.

på forhånd tak..

Link to comment
Share on other sites

Det bedste du kan gøre er at læse nogle artikler om vægttab og træning. "Vaskebrædt" problematikken er diskuteret til hudløshed herinde og andre steder.

Hvis du både vil træne med vægte og konditionstræne så er det mest hensigtsmæssigt at ligge aktiviteterne på forskellige dage.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Mange spørgsmål.

Men hvis du gerne vil have en veltrænet mave (og krop) så er det klart at du skal mindske fedtet omkring maven. Dette sker ved at forbrænde det fedt der sidder omkring maven (og mellem tarmene), således at musklerne bliver tydeligere. Og dette gøres mest effektivt ved at kombinere de 2 træningsformer (kredsløbstræning og muskeltræning). I dit tilfælde er det ikke så vigtigt at tænke over om du evt sender "forkerte signaler" til kroppen, men det handler jo basalt set om at have en højere forbrænding end energiindtag over tid. I denne periode vil du så ikke have (optimal) mulighed for at "gaine" muskelmasse, idet du vil være i energiunderskud.

Jeg vil anbefale at du starter med muskeltræningen (full-body m. basisøv.) og derefter afslutter med kredsløbstræningen, idet muskeltræningen kræver mere koncentration end det at fx sidde på en cykel i 30 min.

jøjpee :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen..

Jeg er lige begyndt at styrke og konditionstræne, jeg startede en lille måned siden. Jeg træner af 2 årsager, først fordi jeg som programmør ikke har det mest fysisk krævende arbejde så træningen holder mit aktivitetsniveau oppe. Det anden er af æstetiske årsager, kort sagt jeg vil ha en pænere krop :)

Mit første spørgsmål er omkring maven, da jeg vil jo gerne opnå "vaskebrættet". Jeg har bare lige lidt for meget fedt på maven til at man kan se mavemusklerne. Jeg er ikke overvægtigt, jeg er 172 og vejer 68 kilo. Så jeg føler ikke jeg har behov for at smide flere kilo, jeg vil bare smide mavefedtet. Er det muligt at mindske mavefedtet gennem træning? eller skal jeg tabe mig for at få det væk?

Mit andet spørgsmål er omkring kondition og styrke træning. Jeg læste lige i forskningdsnyhederne for konditionstræning at man ikke bør styrketræne umiddelbart efter man har konditionstrænet. Hvordan er det så dan anden vej rundt? har det nogen betydning at konditionstræne efter man styrketræner?

Artiklen får det til at lyde som om det kun er et problem at styrketræne efter konditionstræning og ikke omvendt.  Jeg er blevet fortalt at man ikke bør blande styrke og konditionstræning (uanset rækkefølgen) da det sender "blandet" signaler til kroppen.

på forhånd tak..

<{POST_SNAPBACK}>

Mavatræning?. Ja det kan man altid udføre, selv mens man ser tv om aftenen. Jeg lærte engang et effektivt program, da jeg i sin tid startede med vægttræning.

Det bestod at fem øvelser.

Første en let øvelse, hvor man liger på ryggen med hænerne under bagdelen, så "cykler" man med benene samlet i små cykelbevægelser så de føles så tunge som muligt, tag cirka 50 stk.

Næste øvelse er crunches, tag 30 stk.

Så 30 sidecrunches til venste og højre og tilsidst en øvelser, hvor du balancerer på bagdelen og trækker bennene og kroppen sammen samtidig.

Begynder dine muskler at brænde så op at stå så hurtigt som muligt og så fortsæt træningen igen hurtigst muligt. Kør det hele igennem tre gange. Så får du mavemuskler.

Styrketræning og konditionstræning har bedst af at blive udført hver for sig ingen tvivl om det.

Styrketræning efter konditionstræning er rigtig dårlig ide. Det omvendte kan gennemføres, men da vil effekten af stryrketræningen være reduceret.

Jeg har selv praktiseret det. Når man skulle starte på løbeturen efter vægttræningen, som for mit vedkommende var et fullbodyprogram, med 6sæt x 6rep i hver øvelse og to tre øvelser på krosdel, føles det somom man allerede havde løbet 5-6 km. Løbeturen var typisk på 8-12 km.

Effekten?. Ja jeg fik fin frewmgang især mht. løb og nogenlunde fremgang i styrke og muskelmasse. Jeg gik fra en kropsvægt på ca 75 til over 90 i løbet af 3 år med den slags træning.

MVH

Squatmikkel

Link to comment
Share on other sites

Mavatræning?. Ja det kan man altid udføre, selv mens man ser tv om aftenen. Jeg lærte engang et effektivt program, da jeg i sin tid startede med vægttræning.

Det bestod at fem øvelser.

Første en let øvelse, hvor man liger på ryggen med hænerne under bagdelen, så "cykler" man med benene samlet i små cykelbevægelser så de føles så tunge som muligt, tag cirka 50 stk.

Næste øvelse er crunches, tag 30 stk.

Så 30 sidecrunches til venste og højre og tilsidst en øvelser, hvor du balancerer på bagdelen og trækker bennene og kroppen sammen samtidig.

Begynder dine muskler at brænde så op at stå så hurtigt som muligt og så fortsæt træningen igen hurtigst muligt. Kør det hele igennem tre gange. Så får du mavemuskler.

Neeeeeeeeeeeej!

Man opbygger IKKE muskler bedst muligt ved at lave så mange reps - det gælder både for mavemuskler og resten af kroppens muskler. Den brændende fornemmelse er IKKE et tegn på muskelvækst, men blot et resultat af en stor mængde affaldsstoffer i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Min model igennem 3 år for både at opbygge masse / vægt og forbrænde fedt var noget anderledes end beskrevet her. Men det kommer nok af at jeg har været cykelrytter i små 6 år før jeg gik over til styrketræning.

Men modellen gik grundliggende i styrketræning 2 gange 1. uge, 4 gange 2. uge, og så igen 2 gange.

På alle 2 gange uger stod den sideløbende på 50-70 km på landevejen, her får du så en god fedtforbrænding.

Vigtigst for denne model er at du i styrketræningen husker masser af lårtræning for stille og rolig at øge energiforbruget i dine lår.

Efter et års tid på denne model tog jeg ca. 15 kg på, efter 2 år 25 kg.... gode lår, fantastisk mave og en pæn overkop. Du kan jo altid skrue ned for kilometerne når du vil opbygge mere masse, men husk nu, den første halve time på cyklen er ren hyggetur, det er først den næste time der spiser kiloene ;-)

Hygge, Flix

Link to comment
Share on other sites

Min model igennem 3 år for både at opbygge masse / vægt og forbrænde fedt var noget  anderledes end beskrevet her. Men det kommer nok af at jeg har været cykelrytter i små 6 år før jeg gik over til styrketræning.

Men modellen gik grundliggende i styrketræning 2 gange 1. uge, 4 gange 2. uge, og så igen 2 gange.

På alle 2 gange uger stod den sideløbende på 50-70 km på landevejen, her får du så en god fedtforbrænding.

Vigtigst for denne model er at du i styrketræningen husker masser af lårtræning for stille og rolig at øge energiforbruget i dine lår.

Efter et års tid på denne model tog jeg ca. 15 kg på, efter 2 år 25 kg.... gode lår, fantastisk mave og en pæn overkop. Du kan jo altid skrue ned for kilometerne når du vil opbygge mere masse, men husk nu, den første halve time på cyklen er ren hyggetur, det er først den næste time der spiser kiloene ;-)

Hygge, Flix

<{POST_SNAPBACK}>

Du mener altså at du byggede muskler og brændte fedt samtidig?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share