Antal øvelser indenfor muskelgruppen?


Chris911
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet lidt i tvivl om jeg har for mange øvelser med i mit bryst og ryg-program.

Bryst: Bænkpres, Flyes m/vægte, Kabelkryds, Peck Deck

Ryg: Chinz, Træk til hofte m/stang, træk til bryst, træk til bryst omv.

Er det en for meget eller hva' syntes i?

Link to comment
Share on other sites

Alt for meget!

Nu har jeg desværre ikke så meget tid til at forklare!

Men lav højst 2 øvelser pr muskel gruppe!

Jeg vil sige til ryg: Bent over Barbell Rows, chin ups og så selvfølgelig dødløft!

= så 3 da.. :)

Bryst: Bænkpres og Incline Bænkpres.

:)

Link to comment
Share on other sites

Et par generelle betragtninger:

Antallet af øvelser man bør vælge pr muskelgruppe afhænger i hvert fald af:

- programtype (fullbody, 2-split osv)

- træningsfrekvens (hvor mange gange pr uge du træner)

- hvor mange sæt du laver af hver øvelse

- din træningserfaring

Mht dine øvelser, så synes jeg kabelkryds og pec deck er spild af tid - flyes kan gå an som supplement. Din tid er bedre brugt med mere bænkpres og variationer deraf (incline, decline, med db eller bb), hvis den samlede volumen for bryst skal op og du ikke kun vil lave bænkpres.

Chins, træk til bryst og "omvendt" træk til bryst rammer stort set det samme. Det kan være fint med variation, men der er ingen grund til at skulle lave alle tre til samme træning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Flad bænk med stang kombineret med incline bryst pres lavet med håndvægte er en god kombination. En tredje brystøvelse kan kobles på, men du er allerede dækket godt ind med de to førnævnte.

Mvh

Mike

Edit jeg overså Maxpower´s svar som allerede har besvaret spørgsmålet fyldestgørende...

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Flad bænk med stang kombineret med incline bryst pres lavet med håndvægte er en god kombination. En tredje brystøvelse kan kobles på, men du er allerede dækket godt ind med de to førnævnte.

Mvh

Mike

Edit jeg overså Maxpower´s svar som allerede har besvaret spørgsmålet fyldestgørende...

<{POST_SNAPBACK}>

Er decline bryst med håndvægte helt overflødigt - (bliver måske dækket af dips ?

Link to comment
Share on other sites

Flad bænk med stang kombineret med incline bryst pres lavet med håndvægte er en god kombination. En tredje brystøvelse kan kobles på, men du er allerede dækket godt ind med de to førnævnte.

Mvh

Mike

Edit jeg overså Maxpower´s svar som allerede har besvaret spørgsmålet fyldestgørende...

<{POST_SNAPBACK}>

Er decline bryst med håndvægte helt overflødigt - (bliver måske dækket af dips ?

<{POST_SNAPBACK}>

Den er bestemt ikke nødvendig med både flad og incline på programmet (også selvom man ikke laver dips), men ud over at jeg finder den en anelse bøvlet rent praktisk, så er det bestemt ikke nogen dårlig øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Er decline bryst med håndvægte helt overflødigt

Ja det er den. Har du nogensinde set en person med for lidt masse på den nederste del af brystet? Nej vel!

Det er det samme som dem der træner den foreste del af skulderen (Anterior). Ligeledes findes der ikke nogen med en underudviklet forskulder.

Tiden kan derfor helt klart bruges bedre...

Link to comment
Share on other sites

Vil også mene at alm. BP + DB incline pres er super, men hvis du lige slutter af med dips....så kan det vel ikke blive meget bedre.

jøjpee  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da ingen grund til at træne 3 øvelser der næsten træner musklen på samme måde

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Vil også mene at alm. BP + DB incline pres er super, men hvis du lige slutter af med dips....så kan det vel ikke blive meget bedre.

jøjpee  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da ingen grund til at træne 3 øvelser der næsten træner musklen på samme måde

<{POST_SNAPBACK}>

Tager du en der altid kører bænkpres med stang og sætter vedkommende til at køre dumbell bænkpres så vil du konstatere at de to øvelser ikke træner musklen på samme måde. Der ville kunne gå op til måneder før håndvægtene var oppe på et niveau for den tilsvarende bænk med stang.

Hvorfor køre mere end 1 øvelse?

Laver man 6 antal sæt i et pas for en muskelgruppe , er det efter min bedste overbevisning bedst at, at sammensætte en række øvelser, der gør man kan køre med højest mulige intensitet for den givne muskelgruppe under træningspasset. I stedet for at lave 6 sæt flad bænk kan man ved at lave flad bænk og incline håndvægte hente ekstra kræfter, fordi musklerne bruges anderledes og nervesystemet ikke er kørt træt i den samme bevægelse.

Derfor køber jeg ikke den med at flad bænk er nok.

Kører man med rimeligt bredt greb på bænken og albuer ude til siden, så øvelsen rigtig går i brystet, så køber jeg heller ikke den med at bænken er nok forskulder træning (selvom øvelsen kan gøre nas der, det er en anden snak)

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at BP, incline db pres og dips er 3 øv. som stimulerer bryst (og skuldre og triceps...) på en god og varieret måde. Hvis der vel at bemærke er tale om splittræning og ikke fullbody. Så bliver det jo nok en tand for meget. Det kan godt være at EMG us. viser at der ikke er den store forskel på BP og inc. db. BP, men jeg dog alligevel påstå at stimuleringen af muskulaturen er forskellig idet vinklerne er forskellige - dette understøttes også af forskellen i DOMS.

jøjpee :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Vil også mene at alm. BP + DB incline pres er super, men hvis du lige slutter af med dips....så kan det vel ikke blive meget bedre.

jøjpee  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da ingen grund til at træne 3 øvelser der næsten træner musklen på samme måde

<{POST_SNAPBACK}>

Tager du en der altid kører bænkpres med stang og sætter vedkommende til at køre dumbell bænkpres så vil du konstatere at de to øvelser ikke træner musklen på samme måde. Der ville kunne gå op til måneder før håndvægtene var oppe på et niveau for den tilsvarende bænk med stang.

Hvorfor køre mere end 1 øvelse?

Laver man 6 antal sæt i et pas for en muskelgruppe , er det efter min bedste overbevisning bedst at, at sammensætte en række øvelser, der gør man kan køre med højest mulige intensitet for den givne muskelgruppe under træningspasset. I stedet for at lave 6 sæt flad bænk kan man ved at lave flad bænk og incline håndvægte hente ekstra kræfter, fordi musklerne bruges anderledes og nervesystemet ikke er kørt træt i den samme bevægelse.

Derfor køber jeg ikke den med at flad bænk er nok.

Kører man med rimeligt bredt greb på bænken og albuer ude til siden, så øvelsen rigtig går i brystet, så køber jeg heller ikke den med at bænken er nok forskulder træning (selvom øvelsen kan gøre nas der, det er en anden snak)

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan vil det altid være når du eks skifter mellem øvelser der ligner hinanden, eks fra bb til db, men det er pga motorindlæring og ikk fordi øvelserne rammer meget anderledes.. Skulle man gå efter det som du skriver skulle man køre incl, decl, flad, med bb, med db osv fordi de rammer jo alle lidt anderledes :wink:

Personligt ville jeg så også hellere køre 6 sæt bænk feks end 3 sæt af 2 øvelser eller lign

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg så også hellere køre 6 sæt bænk feks end 3 sæt af 2 øvelser eller lign

Interessant. Vil du mene det er bedre at ramme de samme MU'er igen og igen eller er det bedst at ramme nogle forskellige. (hvis man træner for hypertrofy)

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg så også hellere køre 6 sæt bænk feks end 3 sæt af 2 øvelser eller lign

Interessant. Vil du mene det er bedre at ramme de samme MU'er igen og igen eller er det bedst at ramme nogle forskellige. (hvis man træner for hypertrofy)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil mene det er bedre at ramme de samme igen og igen og nu er det jo ikk meget man kan flytte stresset på musklen ved at skifte øvelse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share