Dødløft


BodyBuild88
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg trænede dødløft for tredje gang idag, og jeg kan kun mærke det i lænden, jeg forstår det ikke.

Jeg har fået en instruktør til at vise mig øvelsen, så jeg burde lave den rigtigt.

Efter dødløft skulle jeg træne Bent over barbell, og jeg kunne næsten ikke læne mig forover, det gjorde virkelig nas i lænden.

Men efter 5 mins pause så gik Bent over barbell helt fint.

Ved i hvad jeg gør forkert?

Jeg tror måske selv jeg læner mig lidt for meget fremad og mine ben er for tæt på hinanden ( cirka skulderbredde [ ikke særlig bredt :dry: ] ).

Håber I kan hjælpe - Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg trænede dødløft for tredje gang idag, og jeg kan kun mærke det i lænden, jeg forstår det ikke.

Jeg har fået en instruktør til at vise mig øvelsen, så jeg burde lave den rigtigt.

Efter dødløft skulle jeg træne Bent over barbell, og jeg kunne næsten ikke læne mig forover, det gjorde virkelig nas i lænden.

Men efter 5 mins pause så gik Bent over barbell helt fint.

Ved i hvad jeg gør forkert?

Jeg tror måske selv jeg læner mig lidt for meget fremad og mine ben er for tæt på hinanden ( cirka skulderbredde [ ikke særlig bredt  :dry: ] ).

Håber I kan hjælpe - Christoffer

<{POST_SNAPBACK}>

Dødløft går i erector spinae så hvad er det du undrer dig over?

Link to comment
Share on other sites

Dødløft træner også benene. Primært lår, baglår og balder. Hvis du har svært ved at mærke den kan det skyldes at du kører stivbenet altså ikke sænker hoften inden løftet eller at dine ben er relativt stærkere end din ryg eller muligvis begge dele...

Lænden vil altid blive hårdt ramt af en gang dødløft, men når du får trænet den op og begynder at kunne træne med tungere vægte vil du også kunne mærke den i benene. Du er simpelthen for stærk i dine ben i forhold til din lændestyrke nu, lader det til. :smile:

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Men så må MOL vel rette deres fejl  :4smartass:

Tak alle sammen  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

INDEN DU begynder at kritisere MOL kunne du jo som det første have søgt under dødløft, læst og konstateret at dødløft går i bl.a. lænd! :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Han har jo ret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dødløft træner også benene. Primært lår, baglår og balder. Hvis du har svært ved at mærke den kan det skyldes at du kører stivbenet altså ikke sænker hoften inden løftet eller at dine ben er relativt stærkere end din ryg eller muligvis begge dele...

Lænden vil altid blive hårdt ramt af en gang dødløft, men når du får trænet den op og begynder at kunne træne med tungere vægte vil du også kunne mærke den i benene. Du er simpelthen for stærk i dine ben i forhold til din lændestyrke nu, lader det til. :smile:

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har sgu aldrig kunne mæske dødløft i benene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sgu aldrig kunne mæske dødløft i benene

Det må være endnu et tilfælde af massive quads der er problemet :wink:

Det afhænger jo i høj grad af teknik. Hvis man løfter med hoften lavt og dermed trækker med benene i bunden går løftet naturligvis mere i benene end i et løft der udføres med hoften i en højere startposition...

Q

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede dødløft for tredje gang idag, og jeg kan kun mærke det i lænden, jeg forstår det ikke.

Efter dødløft skulle jeg træne Bent over barbell, og jeg kunne næsten ikke læne mig forover, det gjorde virkelig nas i lænden.

Hej

Jeg er selv lige startet på dødløft og får ligesom du nas i lænden, men regner da med at de fortager sig når jeg har fået trænet musklerne op - husk nu ikke køre alt for tungt her i starten - teknikken skal lige på plads inden.

God træning :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Q -> jeg tror du har ret, jeg er sikker på at jeg kan sænke hofterne lidt mere og så få trænet mine ben mere.

Ja det var jo kun tredje gang jeg kørte øvelsen så havde kun 40 kg på.

Jeg kritiserrer da ikke mol aggresivt, men jeg kan jo heller ikke bruge 3 timer på at læse om hver eneste ting eller øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kritiserrer da ikke mol aggresivt, men jeg kan jo heller ikke bruge 3 timer på at læse om hver eneste ting eller øvelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du gad læse bare en halv time om de vigtige øvelser: squat, dødløft, bænkpres, rows mv. kunne det være du fik betragteligt mere ud af din træning. Det kan altid betale sig at vide hvad man laver og ikke bare sætte sin lid til en instruktør. Husk at det han ved, har han lært af andre instruktører, og jeg har stadig ikke set en dygtig af slagsen. Som regel viser de alle øvelser i total Jane Fonda stil og kan fantastiske fabler om hvorfor benpres er bedre end squat. I mine øjne er instruktørerne fint rustede til at instruere gamle damer, men for en ungersvend på jagt efter big guns og huge wheels er de ikke meget bevendte.

Når det er sagt så mærker jeg aldrig dødløft i lænden, kun i benene (bagpå) og traps. Jeg tror det er et spørgsmål om hvor stærke dine muskler er i forhold til hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gad læse bare en halv time om de vigtige øvelser: squat, dødløft, bænkpres, rows mv. kunne det være du fik betragteligt mere ud af din træning. Det kan altid betale sig at vide hvad man laver og ikke bare sætte sin lid til en instruktør.

Nu var det nu ikke en instruktør som havde bildt ham noget ind. Det var en forklaring her på MOL om en øvelse som var forkert. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gad læse bare en halv time om de vigtige øvelser: squat, dødløft, bænkpres, rows mv. kunne det være du fik betragteligt mere ud af din træning. Det kan altid betale sig at vide hvad man laver og ikke bare sætte sin lid til en instruktør.

Nu var det nu ikke en instruktør som havde bildt ham noget ind. Det var en forklaring her på MOL om en øvelse som var forkert. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var heller ikke møntet på det, han skriver bare han har fået forevist øvelsen af en instruktør, og jeg kan levende forestille mig hvordan det har set ud. Så hellere læse et par artikler og se lidt billeder.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, men du ved selv hvordan det er med 95% af instruktørerne:"Du må ikke gå længere ned end der er en vinkel op 90 grader mellem lår og underben, ellers ødelægger du knæene". Det var så godt nok ikke lige omkring dødløft, men you get the picture.

Link to comment
Share on other sites

Søren<< Ja, jeg ved hvad du mener og er fuldstændig enig ville bare gøre billedet lidt mere nyanceret :bigsmile:

Der findes nemlig ufatteligt mange utroligt ringe instruktører og de færreste ved hvordan man skal instuere i korrekt brug af basisøvelserne. Det er nemmere at lære at indstille en maskine og fortælle hvor mange rep og sæt man skal kører. Og lad nu vær med at kører under 12reps ellers fedtforbrænder du ikke men får store bøffelagtige muskler der ikke kan bruges til noget :laugh:

(Og det skræmmende er at den slags instuktører faktisk findes :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du øm dagen efter? Jeg har det ligesom dig - dvs. jeg syrer til svt.t. m. erector spinae og mærker intet under træningen i lår, balder eller m. trap. Men dagen efter mærker jeg INTET i lænden og er kun øm i de andre nævnte muskler.

Grunden til dette kunne være at m. e.spinae primært arbejder isometrisk og de andre dynamisk.

Og ja, jeg tror lige at du skal vænne dig til øvelsen og især fokusere på din stil og ikke så meget vægten endnu. Når du har oparb. en vis "kapacitet" (=god neuromuskulær kontrol i DL), så kan du træne tungere.

jp :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kritiserrer da ikke mol aggresivt, men jeg kan jo heller ikke bruge 3 timer på at læse om hver eneste ting eller øvelse.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du gad læse bare en halv time om de vigtige øvelser: squat, dødløft, bænkpres, rows mv. kunne det være du fik betragteligt mere ud af din træning. Det kan altid betale sig at vide hvad man laver og ikke bare sætte sin lid til en instruktør. Husk at det han ved, har han lært af andre instruktører, og jeg har stadig ikke set en dygtig af slagsen. Som regel viser de alle øvelser i total Jane Fonda stil og kan fantastiske fabler om hvorfor benpres er bedre end squat. I mine øjne er instruktørerne fint rustede til at instruere gamle damer, men for en ungersvend på jagt efter big guns og huge wheels er de ikke meget bevendte.

Når det er sagt så mærker jeg aldrig dødløft i lænden, kun i benene (bagpå) og traps. Jeg tror det er et spørgsmål om hvor stærke dine muskler er i forhold til hinanden.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i din betragtning om, at dødløft går i forskellige muskelgrupper alt efter din styrke...men ingen tvivl om, at erector spinae og traps gennemtæskes...mærker intet i ben så det er interindividuel variation!

Link to comment
Share on other sites

For at gøre trådkapringen komplet, vil jeg lige komme med en tilføjelse til standarden på instruktører. Der forligger desværre ikke en fælles standard for instruktør og personlig træner uddannelsen. Dermed står det alle frit at sammensætte individuelle uddannelser, timer / kvalitet mm. Envidere, skal man også have med, at en aktiv interesse for faget naturligvis også har en stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share