Erfaring med albuerem


mdk
 Share

Recommended Posts

Er der nogen, der har erfaringer med brugen af albuerem ved tennisalbue?

Min læge har rådet mig til at bruge den. Men hvordan bruges den optimalt?

Bruges kun ved træning?

Også gerne generelle råd omkring håndtering af tennisalbue ....

osv.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der har erfaringer med brugen af albuerem ved tennisalbue?

Min læge har rådet mig til at bruge den. Men hvordan bruges den optimalt?

Bruges kun ved træning?

Også gerne generelle råd omkring håndtering af tennisalbue ....

osv.

<{POST_SNAPBACK}>

tennisalbue - det er meget nemt:

ro.

indtil det ikke gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

Så er det spørgsmålet, hvornår det ikke gør ondt.

Om det er i det daglige, eller ved hårdere belastninger under træning. Eller om der ikke må være det mindste, selv ved tung træning.

Foreløbig er der gået en måned, uden nogen væsentlig bedring.

Link to comment
Share on other sites

Så er det spørgsmålet, hvornår det ikke gør ondt.

Om det er i det daglige, eller ved hårdere belastninger under træning. Eller om der ikke må være det mindste, selv ved tung træning.

Foreløbig er der gået en måned, uden nogen væsentlig bedring.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej måske kan du bruge dette link til noget? http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/tennisalbue.htm :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der har erfaringer med brugen af albuerem ved tennisalbue?

Min læge har rådet mig til at bruge den. Men hvordan bruges den optimalt?

Bruges kun ved træning?

Også gerne generelle råd omkring håndtering af tennisalbue

Har ikke egne erfaringer, men der render et par stykker rundt med både tennis og golfalbuer i vores center, og der er kun ros over brug af rem/bånd - det gør dem istand til at kunne gennemføre træningspas.

Een af dem har ikke kunnet træne i 3-4 mdr pga. golfalbue, men det kan han med remmen.

Det skal spændes ret stramt, hvilket har ulempen at din arm begynder at dø inde i forløbet, men det kan du evt. gøre til et mindre problem ved kun at bruge remmen i problemøvelserne.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Det var netop lægen, der anbefalede remmen.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Remmen er god nok, men den bør rigtigt nok ikke bruges for meget og for hårdt. Remmen er som et støttebind, og hvis man spænder den så hårdt at "armen dør" er der noget galt.

Jeg forstår godt problemstillingen, men al erfaring siger, at slid og irritationsskader tager LANG tid, og at de skal holdes HELT i ro - ellers går de ikke væk.

Remmen behandler altså ingenting - det er kun ro der behandler.

Alle aktiviteter der gør (det mindste) ondt bør begrænses til et absolut minimum. Desværre kan det som sagt godt tage lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Hey mdk.

Jeg ved godt at kommentaren kommer lidt sent, men måske kan du bruge den:

Tennisalbue, Epicondylitis lateralis, er en alvorlig lidelse, som bør resultere i en markant nedtrapning af træning. Men at stoppe helt, er måske lidt en overdrivelse, dog blot med alternative øvelser der ikke provokerer helt i samme grad.

Også vægten bør nedtrappes; for inden man har set sig om, har man udviklet sig en kronisk skade, der næsten er umulig at komme af med.

Som der er blevet nævnt er det en form for nedslidning af vævet omkring din albue, mere præcist dit senevæv som tjener som tilhæftning af din ekstensormuskulatur på epicondylen på humerus (nederste del af overarmen)

Flere undersøgelser peger på at excentrisk styrketræning for albueekstensorerne (musklerne omkring ømheden) ikke blot kan gøre de involverede mere smertefri, men også styrke det skadede senevæv.

På nedenstående link fortæller de kort om undersøgelsen. Der medfølger desværre ingen øvelser, men de skulle være til at finde. (Søg evt. også på pub.med.)

Mht. remmen er det en god idé, da den vil fordele senetrækket på et større areal og dermed skåne det syge væv en smule. Men husk stadigvæk på at dit væv ikke er tip top, og det tager tid for senevæv at komme sig (tredobbelte helingstid ift, muskelskade!)

Håber du kan bruge det...

My Webpage

Link to comment
Share on other sites

Tak Lasse, det var ganske informativt.

Jeg har eksperimenteret med at lave mine sædvanlige øvelser med skal vi sige ca 70 pct af normal belastning. Det giver en smule ømhed i albuen lige efter træning, men så falder det tilbage. Der sker ingenf orværring.

Men netop den forøgede fare for, at skaden bliver kronisk, gør, at jeg står lidt vægelsindet over for, om jeg skal acceptere lidt øget ømhed lidt af tiden, eller jeg skal se i øjnene, jeg skal holde komplet pause i de ca 2-3 måneder, jeg kan regne ud, det vil tage at komme sig (hvis det passer med ca. 3 gange længere helingstid i fh. t. muskelskader).

Link to comment
Share on other sites

Det var netop lægen, der anbefalede remmen.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Remmen er god nok, men den bør rigtigt nok ikke bruges for meget og for hårdt. Remmen er som et støttebind, og hvis man spænder den så hårdt at "armen dør" er der noget galt.

Jeg forstår godt problemstillingen, men al erfaring siger, at slid og irritationsskader tager LANG tid, og at de skal holdes HELT i ro - ellers går de ikke væk.

Remmen behandler altså ingenting - det er kun ro der behandler.

Alle aktiviteter der gør (det mindste) ondt bør begrænses til et absolut minimum. Desværre kan det som sagt godt tage lang tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen, modsiger du ikke lidt dig selv ved at sige god for remmen (hvilket vel vil sige, man godt må belaste albuen), og samtidig sige, kun komplet ro heler?

Link to comment
Share on other sites

Det var netop lægen, der anbefalede remmen.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Remmen er god nok, men den bør rigtigt nok ikke bruges for meget og for hårdt. Remmen er som et støttebind, og hvis man spænder den så hårdt at "armen dør" er der noget galt.

Jeg forstår godt problemstillingen, men al erfaring siger, at slid og irritationsskader tager LANG tid, og at de skal holdes HELT i ro - ellers går de ikke væk.

Remmen behandler altså ingenting - det er kun ro der behandler.

Alle aktiviteter der gør (det mindste) ondt bør begrænses til et absolut minimum. Desværre kan det som sagt godt tage lang tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen, modsiger du ikke lidt dig selv ved at sige god for remmen (hvilket vel vil sige, man godt må belaste albuen), og samtidig sige, kun komplet ro heler?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, Det kan man sige - jeg modererer lidt.

Som Lasse sagde - træning ved lav belastning er tilladt, muligvis en god ide. Det afgørende er nok ikke at bruge remmen til at hjælpe til overtræning.

Et sted mellem komplet ro (ved smerter) og lidt træning (når smertefri).

edit:

Der er ikke meget og ikke entydig videnskab på området ift tilladt træning.

Der findes RIGTIGT MANGE mennesker der døjer med kroniske smerter pga tennis/golfalbuer og relaterede gener. Kroniske smerter i bevægeapparatet er en af de største og dyreste sygdomsentiteter overhovedet, og en af de hyppigste årsager til sygemelding og -fravær, pension osv.

Skyldes oftest overbelastning, - at man fortsætter med at arbejde på trods af skader.

Træning er ikke nødvendigt for livets opretholdelse (øhh store ord) - så selv om man godt kan træne langsomt og let på en tennisalbue, ville jeg selv vælge at starte med 1-2 mdr helt træningsfri, og derefter starte langsomt.

Som Lasse skriver, er epikondylitter (tennis og golfalbue) betændelse/irritation i senepladerne omkring ekstensor/fleksorene ved albuen, meget smertefuldt og har en slem tendens til at blive kroniske.

Hvad laver du til daglig - er det noget hvor du bruger hænderne? Albueremme er jo strengt taget udviklet til at hjælpe dig igennem dagligdagen, ikke til styrketræning!

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Det var netop lægen, der anbefalede remmen.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Læger er ikke altid helt med på genoptræningsprincipper :smile:

Ned til en fys med sig..

Og jeg må fastholde: Det er og bliver en dårlig ide blot at distribuere belastningen på det omkringliggende mindre syge væv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var netop lægen, der anbefalede remmen.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Læger er ikke altid helt med på genoptræningsprincipper :smile:

Ned til en fys med sig..

Og jeg må fastholde: Det er og bliver en dårlig ide blot at distribuere belastningen på det omkringliggende mindre syge væv :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Desværre enig - læger er ikke uddannede i bevægeapparatslære, fysiognomi, genoptræning osv. Bruges ofte snusfornuft kombineret med fejlantagelser eller gamle fordomme -desværre.

Derfor KOMBINER gerne læge med fys eller kiropraktor. Men start gerne hos lægen, vi kan trods alt også en del som fys'en ikke kan.

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle jeg lige præcisere en anelse. Jeg er helt fri for smerter. Det er kun, hvis jeg knytter hånden ret hårdt, når armen er næsten helt og helt strakt, at der er problemer.

Jeg er på ingen måde hæmmet i almindelige sysler. Jeg kan fx. tage chin ups, hvor jeg undlader at gå ned i strakt arm. Det gør ikke ondt, blot kan jeg være en anelse øm, lige når jeg er kold.

Jeg arbejder med børn i det daglige. Det er på midten af spektret mellem stillesiddende arbejde og fysisk arbejde.

Er den massage noget, man selv kan stå for? (i givet fald - hvordan?)

Og hvad remmen angår: Hvis jeg nu bruger den, skal den her lille forhøjning i remmen sættes på det ømme sted? På pakken står, man ved tennisalbue skal placere denne lille forhøjning på "ydersiden af armen", men det kommer jo lidt an på, hvordan man holder armen.

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle jeg lige præcisere en anelse. Jeg er helt fri for smerter. Det er kun, hvis jeg knytter hånden ret hårdt, når armen er næsten helt og helt strakt, at der er problemer.

Jeg er på ingen måde hæmmet i almindelige sysler. Jeg kan fx. tage chin ups, hvor jeg undlader at gå ned i strakt arm. Det gør ikke ondt, blot kan jeg være en anelse øm, lige når jeg er kold.

Jeg arbejder med børn i det daglige. Det er på midten af spektret mellem stillesiddende arbejde og fysisk arbejde.

Er den massage noget, man selv kan stå for? (i givet fald - hvordan?)

Og hvad remmen angår: Hvis jeg nu bruger den, skal den her lille forhøjning i remmen sættes på det ømme sted? På pakken står, man ved tennisalbue skal placere denne lille forhøjning på "ydersiden af armen", men det kommer jo lidt an på, hvordan man holder armen.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikke en masse snak for (heldigvis) så lidt. Det lyder da meget fredeligt.

Ydersiden af armen, er i den her henseende det hårde stykke ved albuen. Forestil dig du står oprejst med håndfladerne fremad, og armene spredt ganske lidt ud til siden - det er anatomisk normalposition, og ydersiden giver herefter sig selv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share