Skæv bryst


blazz
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Mit bryst er skævt <_< . Jeg har et mellemrum, mellem brystet hele vejen op(der er ikke tale om en lille revne, men på størrelse med en tommeltot :( )

Måske er det fordi jeg presser mere med højre en venstre, når jeg køre bænk.

Mit spørgsmål er så. Skal jeg forsætte med at køre bænkpres, også prøve at pres lige hårdt med begge arme, også vente på at det udligner sig.

Eller skal jeg køre bænk med DB, så jeg er helt sikker på at jeg får lige meget vægt i hver hånd.

JEg vil helst køre bænk, men hvis det er nøvendigt for at få rette "hurtigt" op på problemet, er jeg villig til at skifte.

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu er brystet jo delt på midten, så mellemrummet skal være der i en eller anden grad ;)

Det er ikke til at sige hvad dit problem præcist er uden et billede.

Hvis den ene side er større end den anden bør du kigge grundigt på udførslen af dine øvelser til brystet. Kører stangen skævt i bænkpres, så den ene side løfter mest?

Et skift til kun håndvægte burde medføre at du tvinger begge sider til at lave det samme.

Hvis de to sider hæfter forskelligt på skelettet, så det bliver asymmetrisk, er der nok desværre ikke så meget at gøre, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Mit bryst er skævt <_< . Jeg har et mellemrum, mellem brystet hele vejen op(der er ikke tale om en lille revne, men på størrelse med en tommeltot :( )

Måske er det fordi jeg presser mere med højre en venstre, når jeg køre bænk.

Mit spørgsmål er så. Skal jeg forsætte med at køre bænkpres, også prøve at pres lige hårdt med begge arme, også vente på at det udligner sig.

Eller skal jeg køre bænk med DB, så jeg er helt sikker på at jeg får lige meget vægt i hver hånd.

JEg vil helst køre bænk, men hvis det er nøvendigt for at få rette "hurtigt" op på problemet, er jeg villig til at skifte.

MVH Peter

har et mellemrum, mellem brystet hele vejen op

billed 1

billed 2

Brystet er ikke en stor muskel... Venstre og højre bryst udspringer fra brystbenet(sternum = billed 2) afhængigt af din genetik vil senenerne eller musklerne dække mere eller mindre af dit brystben, dette giver revnen imellem de store brystmuskler... tjeck evt i medlems galleriet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvid du er vant til at køre bænk med vægtstang, kan det tyde på at du presser

lidt forskelligt, som du selv er inde på.

Så vil jeg foreslå håndvægte.

Jeg presser heller ikke ens med begge arme, når jeg har for meget vægt på.

Jeg er begyndt atl bruge håndvægte til mest muligt, og kun vægtstang til dødløft, og squat,

og måske pres bag nakken for at komme bag ved hovedet.

Det er min fornemmelse at håndvægte giver mere muskelvækst, fordi de er

vanskeligere at styre.

Hvis man kan tage 80 i bænkpres, tror jeg ikke man kan tage det med 2 stk

40 kg håndvægte.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Det er min fornemmelse at håndvægte giver mere muskelvækst, fordi de er

vanskeligere at styre.

Bænkpres med håndvægte har en marginal højere aktivering af brystmusklen ift med stang (EMG-målinger viser 87% ift 85%), så det er pebernødder.

Hvis det er stabiliteten som sætter begrænsningen i en øvelse man træner for muskelvækst betyder det vel at musklen ikke opnår så stor aktivering som den kunne, hvis stabiliteten ikke var den begrænsende faktor.

PS: Dette skal ikke læses som et argument for maskiner frem for frie vægte ;)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desvære ikke ligge billede ind. Da jeg ikke lige har programet til at sætte kvaliteten ned, så jeg kommer under 100kb. <_<

Jeg håber ikke det er mit bryst som er hæftet"forkert"

Det er når jeg "tegner" en linie igennem midten af kroppen, kan jeg se at mellemtumet ikke er lige fordelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber ikke det er mit bryst som er hæftet"forkert"

Det er når jeg "tegner" en linie igennem midten af kroppen, kan jeg se at mellemtumet ikke er lige fordelt.

Aha, på den måde...

Tvivler stærkt på det er din trænings skyld...

Det er heller ikke alle mennesker der har (mener det er) flexor palmaris longus i underarmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige at det melemrum er der for at blive <_<

Så kan jeg jo forsætte med bænk med BB. Jeg synes dog det er ret stort, og det lyder hult når man banker på det. Det ser ikke så fedt ud. Jeg tro jeg giver DB en chance bare i en mdr eller to, så må vi se om det gør en forskel

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige at det melemrum er der for at blive <_<

Så kan jeg jo forsætte med bænk med BB. Jeg synes dog det er ret stort, og det lyder hult når man banker på det. Det ser ikke så fedt ud. Jeg tro jeg giver DB en chance bare i en mdr eller to, så må vi se om det gør en forskel

Hvis det giver en banke lyd kan du være sikker på at det er brystbenet/ sternum ;) men husk nu brystbenet skal være der, det er bare forskellig hvordan musklerne hæfter på det...

Link to comment
Share on other sites

Det er min fornemmelse at håndvægte giver mere muskelvækst, fordi de er

vanskeligere at styre.

Bænkpres med håndvægte har en marginal højere aktivering af brystmusklen ift med stang (EMG-målinger viser 87% ift 85%), så det er pebernødder.

Hvis det er stabiliteten som sætter begrænsningen i en øvelse man træner for muskelvækst betyder det vel at musklen ikke opnår så stor aktivering som den kunne, hvis stabiliteten ikke var den begrænsende faktor.

Emg målingerne viser altså at min antagelse var rigtig.

Det er også min fornemmelse at man kan sænke en vægtsatng med brug af

meget færre kræfter end ved sænkning af et par håndvægte.

Mon EMG målingerne kun er lavet ved den koncentriske fase, eller er

TUT - tiden - ikke med som faktor ved målingen ?

MaxPower, kom vi nu lidt væk fra emnet ? :lol:

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

MaxPower, kom vi nu lidt væk fra emnet ?
Ikke specielt, emnet handler jo om muskelvækst og brystøvelser :bigsmile:

Jeg synes ikke 2% forskel er signifikant nok til at sige den ene er bedre end den anden.

Min pointe var at en øvelses tekniske sværhedsgrad ikke er et mål for hvor effektiv den er mht muskelvækst. Det er ikke mange der laver squat på en swizzball, hvilket ellers kræver en del teknik :tongue:

Mon EMG målingerne kun er lavet ved den koncentriske fase, eller er

TUT - tiden - ikke med som faktor ved målingen ?

Jeg har ikke kendskab til hvordan man konkret laver EMG-målinger, men jeg er sikker på at måler man en muskels aktivering igennem et løft vil den variere både under den koncentriske og eccentriske del. Om tallet er en max-værdi, et gennemsnit eller noget helt tredje kan jeg desværre ikke svare på. Men det er der helt sikkert andre der kan :)

blazz-> Jeg synes dit bryst ser meget symmetrisk ud, jeg kan ikke se den at mellemrummet skulle være "rykket" til den ene eller anden side. Men det er da rigtigt at der er relativt stort mellemrum imellem vedhæftningerne.

I denne sport skal man vælge sine forældre med omhu ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share