Racercykel


kilo2000
 Share

Recommended Posts

Spørg aldrig cykelfolk om du skal køre med Campa eler Shimano - det er som at spørge computerintersserede om det skal være Mac eller PC B)

Veloce har ikke haft det bedste ry - men skulle være blevet bedre. For at kunnegive dig en ordentlig vurdering, så skal der flere oplysninger til om resten af cyklen. Umidelbart synes jeg det lyder i overkanten - med mindre resten af cyklen er af højere kvalitet en Veloce gruppen.

Vær også opmærksom på at du kan få meget for pengene via netkøb i Tyskland.

Jeg vil give dig 2 eksempler.

Radon: http://www.bike-discount.de/ . Vælg "shop" i menuen, herefter kompletträder, rennräder og så Radon. Vælg en cykel med Shimano Ultegra (næstbedste Shimano gruppe og rigtig god - UPS afsløret - jeg ER Shimano mand B) )

Cicli B Yoke med Shimano Ultegra som koster 885 Euro dvs ca 6600 kr men med fragt bliver det nok 7000. Den kan findes på http://www.ciclib.de

Det er KRAM i begge tilfælde!

Link to comment
Share on other sites

Spørg aldrig cykelfolk om du skal køre med Campa eler Shimano - det er som at spørge computerintersserede om det skal være Mac eller PC B)

Veloce har ikke haft det bedste ry - men skulle være blevet bedre. For at kunnegive dig en ordentlig vurdering, så skal der flere oplysninger til om resten af cyklen. Umidelbart synes jeg det lyder i overkanten - med mindre resten af cyklen er af højere kvalitet en Veloce gruppen.

Vær også opmærksom på at du kan få meget for pengene via netkøb i Tyskland.

Jeg vil give dig 2 eksempler.

Radon: http://www.bike-discount.de/ . Vælg "shop" i menuen, herefter kompletträder, rennräder og så Radon. Vælg en cykel med Shimano Ultegra (næstbedste Shimano gruppe og rigtig god - UPS afsløret - jeg ER Shimano mand B) )

Cicli B Yoke med Shimano Ultegra som koster 885 Euro dvs ca 6600 kr men med fragt bliver det nok 7000. Den kan findes på http://www.ciclib.de

Det er KRAM i begge tilfælde!

Det er en Bianchi med carbon forgaffel samt carbon bagstel.

Der er med look pedaler.

Specielt bianchi kranksæt, skulle være stærkt.

Mvh.

Kilo2000

Link to comment
Share on other sites

Synes bestemt ikke den er en god idé at købe en cykel via nettet fra tyskland.

Hvad hvis der noget galt? Noget der skal justeres? Noget der går i stykker?

Ja - kan man gå til sin en eller anden cykelhandler med den, men så koster det også ekstra penge.

Jeg ejer selv en racer cykel (en Trek - en del dyrere end den nævnte), og selvom det er fantastisk cykel er der forholdsvis tit at noget skal klare med den, som regel ting der bliver slidt og skal skiftes - og fordi jeg har købet den hos en god cykelhandler betaler jeg for det meste kun for materialet - og hvis det gælder en punktering er det jo billigt sluppet.

Desuden er der service, man kan stille spørgsmål, afprøve den og mange andre ting...

Mht. gearet foretrækker jeg også Shimano, mest fordi jeg aldrig har kørt med andet (selvfølgelig undtagen den klassiske Torpedo 3 :lol: ) - men som Arne nævner, har Veloce ikke har det bedste ry - hvilket igen ikke betyder de ikke er blevet bedre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været meget skeptisk mht. at købe i udlandet. Der er nu rigtigt mange i den danske cykelverden der har gjort det de seneste år - og der har ikke være ret mange problemer. Rammer går sjældent i stykker - og man kan godt få serviceret her i landet.

Bianchi er ok - især hvis du ikke er for tung - deeres rammer er ikke suprestive - så er du meget over de 80 kg ville jeg overveje noget andet .

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god cykel

Du kan ikke bruge de hjul der er nævnt i tilbudet- men de kan lave nogle med 32 eger til dig for de samme penge eller mindre. i mine øjne det bedste tilbud i Danmark PT.

Du skulle overveje at købe det seneste nummer af "Asfalt" det danske cykelmagasin. de har en test af "Mellemklassen" i det nummer - inklusive den Trek. De forholder sig meget til hvor tung man kan være på de forskellige cykler.

Link to comment
Share on other sites

Niske - det ve djeg ikke.

Mht til den Trek 1500 der er nævnt tidligere, så får den rigtig omtale i "Cykelmagasinet" (det heder jo ikke Asphalt mere..) - men igen de hjul den leveres med som standard er nok ikke det bedste til en tung rytter. "Alt" over 80-85 kg kræver lidt flerre eger B)

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål med på vejen til de cykelkyndige:

Er det rigtigt, at et alu-stel ikke er at foretrække, hvis man som mig er meget lille af højde. Rammen bliver i så fald så hård, at det bliver ubehageligt at køre. Men hvor kan man finde stålrammer på 45-48 tommer i dag?

Link to comment
Share on other sites

Er det rigtigt, at et alu-stel ikke er at foretrække, hvis man som mig er meget lille af højde. Rammen bliver i så fald så hård, at det bliver ubehageligt at køre.

Nej, det er noget sludder. Masser af sydeuropæiske prof'er er ikke meget over 160 cm høje og de har i mange år kørt alurammer.

Men hvor kan man finde stålrammer på 45-48 tommer i dag?

Du mener vist cm ;) Vil du absolut have sådan en stålfætter, så kan du for få lavet en stålramme efter mål hos Banani Cykler i Kbh. De har lavet stålrammer i rigtig fin kvalitet i mange år.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mente cm. :tongue:

Selvom små italienske proffer kører på alurammer, kan det stadig godt være et faktum, at alurammer er hårdere. Er det tilfældet? :)

Jeg har været ude ved Banani, men jeg ville bare høre, om der var andre alternativer. Han kunne bygge en 48 ramme til 2700 eller 4300 og lak kostede fra 891 kr.

Link to comment
Share on other sites

Der er alurammer der er meget kontante - og så er der dem der ikke er det. Konstruktionen af cyklen er det der afgør det. Man kan sige at der er en nordeuropæisk tradition f.eks. Principia, Boreas, Cube og andre tyske mærker, der satser på stor stivhed ved hjælp af oversized rør mv, en syseuropæisk tradition der er meget mere liret - og som regel med lidt mindre stive og mere komfortable ramme, samt endelig en amerikansk tradition med Canondale i spidsen der er lidt af begge verdner... Men det er en meget general betraktning.

Alle racere er "hårdere" end almindelige cykler - en del af fornøjelsen er jo også at man fornemmer at alt ens arbejde går til fremdrift. I øvrigt så overdrives betydningen af rammeflex for energitab oftest - men hvad en stiv ramme giver er stor styrestabilitet - ikke mindst ned af bakke i høj fart.

De stålrammer de laver hos Banani og hos Schrøder er flotte og giver en vis ejerglæde - jeg synes dog de er for dyre i forhold til hvor meget du kan få for dine penge i øvrigt. Stålrammer er libhaveri - og prissat derefter.

Besøg en cykelhandler med speciale i racere - f.eks Roadbikeshop i Vanløse - eller en af de andre specialistbutikker - de har lidt af hvert - men ikke meget i stål...

Link to comment
Share on other sites

Tak Arne. Det lader til, at du har meget viden på området. :a-okhand:

Nu vi er igang. Hvad siger d'herrer så til titaniumsrammer?

Amerikanerne er vilde med dem - et firma som Litespeed sælger dem custom build til "pæne priser". Titanium har gode egenskaber men er hulens svært at bearbejde. - derfor bliver de rammer dyre - men skulle kunnevære gode.

Tidens materiale er Kulfiber. Det fremragende egenskaber - ved at variere mellem forskelloige typer og vævninger - evt. lag for lag - samt at arbejde med forholdet melle kulfiber og den "harpiks" som fibremåtterne bages sammen med - kan en dygtig producent lave en ramme som er både stive og komfortabele - vibrationsdæmpningen i kulfiber er bedre end i Alu.

Der er to typer kulfiberramme - dem der er støbt i et stykke - og dem der er samlet med muffer. Det første er den teknisk bedste løsning - men kræver at der fremstiile forme til alle de størelser der skal fremstilles = høj pris. der laves også gode rammer med muffesamlinger - men f.eks Looks rammer lavet på den måde har haft ryg for at være meget lidt stive.

Det næste du spørge om derefter er sikkert Magnesium - som f.eks. Pinarello laver sin top racer "Dogma" af. de af vores ryttere på Team S.A.T.S. som har prøvet dem roser dem i høje vendinger - og siger der en en smule forskel på Dogma og Prince SL i Alu - de to modeller er ellerrs meget ens - men det skal med at dem der køre på Dogma har fået dem custom build efter mål - og det kan være det der gør forskellen - men liret - det er det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

Det lader til du er lidt af en guru på feltet.

Jeg kunne også godt bruge dit råd da jeg er kommet meget i tvivl om jeg nu har gjort det rigtige.

Jeg havde netop bestilt denne cykel hos den lokale da jeg læste dit indlæg om online cykelkøb hos tyske Cicli.

..Og straks forelskede jeg mig i Cicli B Crook Ultegra.

Cyklen hos den lokale skal jeg give 9.300 for fuldt opmonteret med Tiagra serien, Shimano R540 Hjulsæt, cykelcomputer m.v.

Cyklen hos Cicli kan jeg blive kørende med alt tilbehøret for samme pris dog med en klasse bedre udstyr på.

Er Ultegra samt resten så meget bedre at det opvejer det at den lokale tager mål og tilpasser stelstørrelse, styr og frempind til mig. Denne udmåling for jeg jo selvsagt ikke gjort hos Cicli.

Mit cykleforbrug er ca. 200 km. om ugen.

Håber du kan guide mig lidt... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

Det lader til du er lidt af en guru på feltet.

Jeg kunne også godt bruge dit råd da jeg er kommet meget i tvivl om jeg nu har gjort det rigtige.

Jeg havde netop bestilt denne cykel hos den lokale da jeg læste dit indlæg om online cykelkøb hos tyske Cicli.

..Og straks forelskede jeg mig i Cicli B Crook Ultegra.

Cyklen hos den lokale skal jeg give 9.300 for fuldt opmonteret med Tiagra serien, Shimano R540 Hjulsæt, cykelcomputer m.v.

Cyklen hos Cicli kan jeg blive kørende med alt tilbehøret for samme pris dog med en klasse bedre udstyr på.

Er Ultegra samt resten så meget bedre at det opvejer det at den lokale tager mål og tilpasser stelstørrelse, styr og frempind til mig. Denne udmåling for jeg jo selvsagt ikke gjort hos Cicli.

Mit cykleforbrug er ca. 200 km. om ugen.

Håber du kan guide mig lidt... :unsure:

Guro? Nææ - jeg er bare meget nysgerig og undersøger de ting jeg går op i

Kan du mærke funktionel forskel på Ultegra og Tigra? - ja det kan du. gruppen imellem dem - 105 er helt ok - men Tigra duer helt ærligt ikke til seriøst brug. Den cykel er alt for dyr. Selv i Danmark kan du få en god cykel med Ultegra til 10-11 k

Hvis du kan finde ud af at måle din skridt længde - og din højde - så går det ikke helt galt med det tyske køb. Og en ny frempind senere vælter ikke budgetet. B)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share