Vægttab på 1,5 kg pr uge


womanizer
 Share

Recommended Posts

Hej I kloge hoveder

Jeg står med et problem! Jeg skal ha tabt mig 4-5 kg inden den 6.august...kan det lade sig gøre...altså på en forholdvis sund måde? Jeg er vidende om, at det alene kræver et energiunderskud, men hvordan sammensætter jeg det bedst muligt. Jeg kan ikke helt overskue at sætte mig ned og lave en plan - håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig på vej...gerne nogle helt konkrete ting og mængden af dem.

Jeg har mulighed for at dyrke i hvert fald én times motion dagligt og er pt. i ret go form...

Mit arbejde er ret stillesidende, jeg er 169 cm høj, kvinde, 29 år og vejer (desværre) knap 67 kg.....

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du sulter dig selv fuldstændig kan det ikke lade sig gøre at tabe 1½ kilo fedt om ugen. Hvorfor skal det gå så hurtigt? Du er jo i forvejen normalvægtig. :)

Hvis du vil opnå et varigt vægttab bør du max tabe ½ kilo om ugen. Det svarer til et dagligt underskud på 500 kalorier (og så er det i princippet ligemeget hvad du spiser).

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg synes du skulle tage et kig i denne tråd for at få en lille afklaring af hvor meget det kræver for at forbrænde 1,5kg fedtvæv om ugen.

Hvis du holder dit kalorieindtag på det nuværende og bruger den ene time om dagen på f.eks. at cykle så er du da godt på vej.

Kombineret med en streng diæt kan det godt lade sig gøre, men som sparklez siger er det absolut ikke anbefalelsesværdigt.

Link to comment
Share on other sites

Det svarer til et dagligt underskud på 500 kalorier (og så er det i princippet ligemeget hvad du spiser).

Sammensætningen af makronutrienterne i kosten er altså ikke en ligegyldig faktor... heller ikke når det gælder vægttab! F.eks. er et højt proteinindtag med til bedre at holde på den tilstedeværende muskelmasse = højere hvilestofskifte. Dog er det samlede kalorieunderskud isoleret set rigtigt nok den mest afgørende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vidende om, at det sundeste er, at tabe 0,5-1 kg om ugen, men grunden er, at jeg har haft en skade i foden, som har medført, at jeg har øget min vægt med 4 kg på kun en måned. Jeg plejer at løbe ret meget, hvilket jeg selvsagt ikke har kunnet...men jeg åbenbart ;-( ikke nedjusteret mit kaloriebehov...

Det skal derfor heller ikke lyde som om, jeg er fanatisk og besat af at tabe mig, men jeg har en optagelsprøve forude og hertil er jeg for tung. Muskelmassen har ikke så meget at sige, så at der vil forsvinde lidt, gør ikke noget

Jeg har forsøgt at regne ud, hvad mit daglige kalorieindtag skal ligge på, hvis jeg skal tabe 10000 kalorier om ugen (svarer det ikke til 1,5 kilo???), men det går ikke liiiige så godt....kunne I please! hjælpe?

Desuden vil jeg spørge, hvor meget det har at sige om fordelingen hedder 40, 40, 20 eller om den hedder 30,50,20 eller 20,60,20??? (protein, kulh., fedt)

...på forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Desuden vil jeg spørge, hvor meget det har at sige om fordelingen hedder 40, 40, 20 eller om den hedder 30,50,20 eller 20,60,20??? (protein, kulh., fedt)

Energifordelingen er egentlig ikke så vigtig. Når dit eneste mål er at tabe dig, er det udelukkende kcal. der tæller. Fidusen er dog, at fedt indeholder mange kcal. og derfor vil fedtholdig mad samtidig betyde, at du mængdemæssigt ikke må spise ret meget. Den almindelige opfattelser er dog, at op til 30% af din energi, med fordel kan stamme fra fedt og 30% er faktisk temmelig meget.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har en løsning, jeg ved godt at det ikke er den bedste måde at tabe sig på men den virker overraskede godt. [fjernet] og bliv ved med at træne meget, mit vægttab på en uge har været lidt under 7kg, men jeg har nok også lidt mere at tage af end dig. Bare husk at drik min.3 liter vand om dagen, så det ikke er væske du taber.

Det der er direkte sundhedsskadeligt, og så stort set vægttab på så kort tid bør være grund nok til at stoppe den "kur" øjeblikkeligt :o

For at tabe 7kg fedtvæv på en uge vil en gennemsnitlig person med et dagligt ligevægtsindtag på 3000kcal skulle holde helt op med at spise og samtidig dyrke 40-50 timers middelhård konditionstræning.

Mit gæt er dog at en del af de 7kg for det første er mindre føde i systemet, mad vejer jo også efter det er puttet i munden. Selvom du siger du drikker vand vil der helt sikkert også være et væsketab, og til sidst vil du nok også have tabt en god del muskler.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Man kan tabe sig en 2-4 kg om ugen ved meget hårdt arbejde.. jeg har gjort det ved lange hårde vandreture i norge, men det er så også hvad der svarer til 8-10 timers cardio om dagen+ en diæt der ikke er meget over 3500 kcal pr dag. Det er ikke praktisk under almindelige forhold!

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene....nu har jeg indtastet hvad jeg har spist i det ofte omtalte kostprogram...men jeg ligger alt for lave i fedt% kun på 8-10 stykker - og det er altså ikke noget jeg gør med vilje eller fordi jeg er fedtforskrækket! Faktisk kom det meget bag på mig!!

Skal jeg simpelthen til at hælde olie i min mad eller nødder eller lignende....hvor vigtigt er det???...Fedtet snupper jo hurtigt et pænt antal af de tilbageværende kalorier...

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene....nu har jeg indtastet hvad jeg har spist i det ofte omtalte kostprogram...men jeg ligger alt for lave i fedt% kun på 8-10 stykker - og det er altså ikke noget jeg gør med vilje eller fordi jeg er fedtforskrækket! Faktisk kom det meget bag på mig!!

Skal jeg simpelthen til at hælde olie i min mad eller nødder eller lignende....hvor vigtigt er det???...Fedtet snupper jo hurtigt et pænt antal af de tilbageværende kalorier...

Du kan roligt proppe lidt olie i din salat evt..

Jeg synes jeg har hørt at fedt forbrænder fedt og at hvis du f.eks skal indtage 1800kcal skal have ca 40g fedt om dagen og hvis det er 3500kcal så er det ca 70g fedt. Det er det der står i cuts prøv at læse den et par gange. Der står rigtig mange guldkorn

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt proppe lidt olie i din salat evt..

Jeg synes jeg har hørt at fedt forbrænder fedt og at hvis du f.eks skal indtage 1800kcal skal have ca 40g fedt om dagen og hvis det er 3500kcal så er det ca 70g fedt. Det er det der står i cuts prøv at læse den et par gange. Der står rigtig mange guldkorn

Edited by womanizer
Link to comment
Share on other sites

Og så vil jeg lige spørge, om nogle skulle ha forslag til, hvordan man kan dræne kroppen for væske, foruden at drikke vand, cola light og kaffe?

Føler simpelthen at jeg har så meget væske i kroppen. Mine fingerringe kan næsten ikke slides på og jeg kan se, at jeg også er lidt små-hævet i ansigtet. Har fået fortalt, at det kan skyldes, at jeg ikke har fået svedt den væske ud, som jeg normalt ville ha gjort, hvis jeg havde trænet...(hvilket jeg ikke har kunnet i over 14 dage pga. min fod)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share