Kan ikke klemme visse gode madprodukter ned!


Baardi bilder
 Share

Recommended Posts

Og jeg som elsker mad............!

Jeg håber i vil hjælpe mig med dette lille problem!

Jeg har besøgt en masse forums, dels danske, men også udenlandske og der er mange som bla. nævner hytteost og fromage frais som gode og forholsvis billige protein kilder hvilket jeg med selvsyn har konstateret i Netto, men problemet er at jeg synes hytteost ikke smager vildt godt, ej heller formage frais som smager surt!

Er der nogen som har gode tips for hva' man kan gøre for at det kommer til at smage godt!?

Jeg forstiller mig at man kan blande det med noget!?

Og så har jeg nogel spg. omkring peanutbutter som bla. er meget brugt i USA hvor det kan købes i alle mulige afskygninger, men det er jo meget fedt...... hva' er tricket med at spise peautbutter?

Mit sidste spørgsmål: Brune ris.... findes der kun en slags eller findes der flere og så fald, hvilken er bedst?

På forhånd tak!!!

P.S Hvis i har andre gode protein kilder eller andet godt spiseligt må i endelig sige til!

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg, som MOLs store fromage frais-fortaler, hellere komme på banen.

Når du synes at fromage frais er surt, så er det fordi du spiser den naturel. Du skal bare købe dem med smag. Prøv f.eks. den med fersken/passion. Hvis du synes den er sur, så skal du nok lige et smut omkring doktormanden. ;)

I Ghetto er de desværre holdt op med at sælge ff med smag, så du må i Tøfex, Super Brugsen eller lign.

Det helt nye ff-tip er:

Køb ff med vaniliesmag. Hak banan, æble, whatever frugt i stykker, og kast en skovfuld ff med vaniliesmag over. Det smager sq som frugtsalat! (Desværre uden chokoladestykker)

Prøv at blande 200 gr. hytteost med 2 dåser tun, 1 finthakket løg, koriander, spidskommen og peber. Denne blanding smager suverænt på f.eks. rugbrødsstykker.

Glem peanutbutter, medmindre du bulker.

Brune ris er gode, men de indeholder ikke alle de essentielle aminosyrer. Derfor skal du spise dem sammen med f.eks. bønner, som sørger for at levere de resterende aminosyrer. Der findes forskellige slags brune ris, men hvis bare du køber nogle økologiske, så er det fint... ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

I tun/ost blandingen kan hytteosten udskiftes med FF.....

FF kan også benyttes som tilbehør til kyllingebryst eller pastasalat hvis du blander det med lidt krydderier eller ligende (som om det var creme fraiche)

Ydermere kan du prøve at blande en smule krydderi (f.eks. hvidløg, paprika) og/eller tomatpure i hytteosten og bruge det i salat, pastasalat med kylling eller på kerneboller etc.

Link to comment
Share on other sites

Et ekstra fromage frais-tip:

ff kan fint bruges som erstatning for creme fraiche og til dels fløde i varme retter. Husk blot at vende ff'en i til sidst, hvor du har slukket for blusset. Hvis ff bliver for varmt (gætter på over 80 gr.) så skiller det helt vildt og bliver ret uappetitligt at se på.

...og et hytteost-tip:

Personligt kan jeg snildt spise hytteost uden noget, men for jer, der ikke kan: prøv at bruge det i varm mad, f.eks. som erstatning for bechamel-sauce i lasagne. Det smager ikke lige så godt, men hvis man ikke er ved at bulke er det er godt alternativ.

Pumba>> Skal du have Futte-behandlingen? ;)

Det var alt fra pumpe-køkkenet for denne omgang.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Mange tak gutter!

Det er nogle virkelige gode tips som jeg straks vil prøve!

Jeg må hellere et smut i Føtex og lign. og finde noget lækkert fromage frais....... "frugt salaten" lyder lækker og faktisk også tun/hytteost blandingen!!

Nu har jeg et godt udgangspunkt til at eksperimentere!!

Endnu en gang tak!

Link to comment
Share on other sites

Baardi bilder ---> Jeg er selv hoppet med på pelsdyrets "FF - trip". Prøv den ff med vaniliesmag... den er kanon!! :)

Nogle andre gode ting jeg har fundet i den lokale ALDI:

Mexikansk kyllingebryst, krydert og med paprika (protein 23 g fedt 4 g) Smid dem en tur på panden og ind i en sandwich... med salat, ketchup og chilli!! mums!!

Kan du ikke lide hytteost, har de også en rigtig go "ægte fynsk håndlavet frisk-ost" man kan få dem med forskellig smag ... og det smager faktisk rigtig godt! (protein 14 g fedt 1 g)

DBM

Link to comment
Share on other sites

Nu når snakker om billige og gode madprodukter, så er jeg lige hoppet på en ny bølge.

Røde linser: Protein 24, kulhydrat 49 og fedt 1

Grønne linser: Protein 23, kulhydrat 56 og fedt 1

Der er også forskellige bønner som jeg ikke har prøvet endnu!

Det koster 14-15 kr for 500g (købet et dyrt sted, må kunne findes billigere).

Alene smager det ikke af meget, men blandet med tun, majs og en hjemmet lavet fromage frais dressing smager det godt!

Kan man få ff med vanilie smag!? - den må prøves :D

MVH

Soulfly

Link to comment
Share on other sites

Hytteost..hrmmm, lækkert:

Jeg har et par tips til hytteosten

1) lav en sandwitch med en masse hytteost, friskkværnet pepper, smid oven på det et par skiver røget fillet og en skive grøn pepper og klap så sammen...Smager dejligt

2) Eller hæld hytteosten i en gang røræg. Det er faktisk rigtigt lækkert

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jep, den med hindbær er også god... specielt for løftesmølfter! :smurf: :biggrin:

Som en lille sidebemærkning, så er der faktisk lidt forskel i proteinindholdet fra mærke til mærke. "Minimum" indeholder mest protein. (Variationen er dog <1gr.)

I øvrigt er der kommet en økologisk yoghurt-serie, hvor proteinindholdet næsten er på niveau med fromage frais. Tøfex har den vist fast, og Ghetto har den af og til. Den med pære/banan holder. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hva med rejer? Jeg har lige købt 200 g for 20 rigsdaler, og så får man 24g protein og 1 g fedt pr 100g! :)

Det er sguda mums med sådan en rejemad...især hvis man er gået død i sit tunorgie!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share