Erfaringer med "grønne" trænings-makkere


Rommel
 Share

Recommended Posts

Tjoo nu er jeg jo selv forholdvis "grøn".

Tror det er med mange at når de kommer ind i et center ser de maskiner, vægte, stativer, bænke osv men ingen aner hvordan man skal bruge dem og hvordan man skal bruge dem korrekt!!

Der findes næsten altid instruktører de fleste steder men hvad jeg har erfaret især fra fitnessdk har de ikke den fjerneste anelse om hvad de snakker om

(alt respekt for fitnessdk)

Nu er det sådan at BB / Styrketræning ikke er en hold sport og hvis man går i et center og er usikker på hvordan man skal bruge de forskellige ting er det lidt svært at holde modet oppe.

Alle kigger på dig indirekte og hvis man lige overtager en maskine med 100 kg på og sætter den på 20 kg mister de fleste sku et lille stykke af sin "mannhood".

Gør det absolut ikke nemmere hvis man vejer lidt for meget og føler sig deform iforhold til de smarte piger og fyre i centeret.

Siger ikke at næste gang vi skal ser en "ny grønjakke" i centret vi skal give ham et knus og bruge 1 time på at snakke med ham og vise ham øvelserne. men holde stemning oppe.

Den største skyld for mange frafald er selvfølgelig viljen .. for den der VIL gøre noget for sig selv og sin krop, skal nok få det lært.

Men dem jeg mener kan forbedre sig er klart de instruktøer der findes i centrene, Kvaliteten er forfærdelig ringe!

Startede selv med et 3 dages program med diverse maskiner og fik ørene tudet fulde om alle store basis øvelser, frie øvelser osv er roden til alt ondt og alle skaderne.

Mit syn hvorfor mange falder fra!

1: Vilje

2: Stemning

3: røvsyge instruktører

Edited by Differ
Link to comment
Share on other sites

Jeg har efterhånden forsøgt at hjælpe 3-4 "grønne" folk igang med vægttræning, men de hænger sjældent ved ret længe.

Jeg forklarer dem lidt generelt om tingene og giver dem lidt læsestof. Herefter klør vi på med at indlære teknikken i de store øvelser. Det fænger bare ligesom ikke 

Er det jeres erfaring at det er en "hård" sport at komme igang med eller hvad?

Det skal jo først og fremmest være en positiv oplevelse for folk at starte med at løfte vægte. Jeg synes ikke der er nogen grund til at gøre det til en stor videnskab lige med det første. Når jeg har lavet programmer til folk, har jeg altid lavet noget hvor folk selv kan få indflydelse på deres træning. Hvis folk synes det er federe at køre pres med håndvægte end bænk, så lad dem da køre pres med håndvægte..

Hvis folk føler de blever smadderet i lænden af at køre dødøft, så lav et program uden dødløft.

Det er heller ikke mine erfaringer at nybegyndere behøves at have den store systematik i træningen f.eks. i form af programmer med procenter.

Som en lille case kan jeg nævne en fyr fra mit studie som jeg træner med en gang om ugen. Jeg vil ikke beskrive hans træning som noget nogen med nogle års træningserfaring ville kunne have særlig stor fremgang på. Han træner squat cirka en gang om ugen, så bænker han to gange om ugen, kører nogle træk-øvelser to gange om ugen. Alt bliver kørt til failure, dertil kommer hvad han han nu selv har lyst til. Vi snakker selvfølgelig en del om øvelser, kost måder og træne på osv. Resultatet er at han på et halvt år har taget 10kg på, har lagt 25kg på sit maks i bænk og gået fra at kunne tage nul dips til at kunne tage en 6-7 stykker...

Hvis jeg havde insisteret på at træningen f.eks. skulle være bygget op omkring Bænk,død og squat tror jeg ikke han stadig ville træne og så ville han jo nok ikke have haft så stor fremgang.

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal lade være med at introducere dem for dødløft og squat, det er simpelhen for hårdt, og så stopper de. Lad dem hellere diskopumpe det første stykke tid.

Alt andet er simpelhen manglende psykologisk indsigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal lade være med at introducere dem for dødløft og squat, det er simpelhen for hårdt, og så stopper de. Lad dem hellere diskopumpe det første stykke tid.

Alt andet er simpelhen manglende psykologisk indsigt.

Enig. Hvis jeg fx skulle begynde at løbe, gad jeg heller ikke blive tvunget til at løbe en marathon eller sindsyge intervaltræninger. Så hellere starte stille og roligt op og øge træningsbyrden som evnerne vokser.

De store øvelser er gode, men at kaste dem alle i hovedet på en nybegynder er ikke det smarteste. Umiddelbart vil jeg tro man kører sur i det, da et program bygget op om store øvelser både er hårdt og nok også kedeligt for en nybegynder. Derudover er mange af dem lidt svære rent teknisk og man kan let komme til skade, hvis man har dårlig teknik.

Link to comment
Share on other sites

JEg kan jo self kun tale for mig selv, men jeg vil da helst introduceres til de ting der giver mest da jeg IKKE er interesseret i at diskopumpe, men er MEGET interesseret i at i første omgang at tabe mig men self også at blive størrere og stærkere..

Jeg syns ikke det er sjovt at sidde og knokle i en maskine for så at komme til at tale med en der har trænet i årtier der fortæller mig at den maskine er spild af tid og at jeg ville få meget mere ud af at lave en anden øvelse..

JEg vil have effekt IKKE primært for at se godt ud men for at kunne bruge den. Det at man får en flot krop er senkundært i mit tilfælde..

Ved ikke om det er mig der er underlig.. Hvis det er ... Så lad det være sådan hehe..

Det sjoveste for mig er at komme i et center og se en STOR gut ligge og svede med nogle vægte for derefter at ligge/sidde i samme maskine med flere vægte end ham.. Det giver mig et spark selvtillid, da jeg så ved at min krop er i bedre form end hans er stykremæssigt og at det jeg gør er rigtigt... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal lade være med at introducere dem for dødløft og squat, det er simpelhen for hårdt, og så stopper de. Lad dem hellere diskopumpe det første stykke tid.

Alt andet er simpelhen manglende psykologisk indsigt.

Jeg introducerede min makker for de øvelser første gang, men lod ham køre med lette kg, så han kunne få teknikken ind.

Hvis de ikke får dem ind for start, så får de dem næsten aldrig ind. Men man skal selvfølgelig ikke tvinge dem til at køre noget de ikke vil, bare vise dem øvelserne, så kan de selv finde ud af om de vil køre dem.

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

JEg kan jo self kun tale for mig selv, men jeg vil da helst introduceres til de ting der giver mest da jeg IKKE er interesseret i at diskopumpe, men er MEGET interesseret i at i første omgang at tabe mig men self også at blive størrere og stærkere..

Jeg syns ikke det er sjovt at sidde og knokle i en maskine for så at komme til at tale med en der har trænet i årtier der fortæller mig at den maskine er spild af tid og at jeg ville få meget mere ud af at lave en anden øvelse..

JEg vil have effekt IKKE primært for at se godt ud men for at kunne bruge den. Det at man får en flot krop er senkundært i mit tilfælde..

Ved ikke om det er mig der er underlig.. Hvis det er ... Så lad det være sådan hehe..

Det sjoveste for mig er at komme i et center og se en STOR gut ligge og svede med nogle vægte for derefter at ligge/sidde i samme maskine med flere vægte end ham.. Det giver mig et spark selvtillid, da jeg så ved at min krop er i bedre form end hans er stykremæssigt og at det jeg gør er rigtigt... :)

Det er selvfølgelig forståeligt nok at du vil have så meget som muligt ud af din træning, men det betyder ikke nødvendigvis det samme som at du skal løfte halsbrækkende tungt i samtlige basisøvelser hele tiden. Det at man bliver stærkere er kun rart, men nogle gange og især for begyndere kan det godt gå for hurtigt, således at fokus flyttes fra den måde man løfter vægten på, til hvor meget vægt man løfter. Bliver man besat af at danse med Fætter PR hver træning, så er man godt på vej til at blive skadet, med mindre man har ulastelig teknik. Meget få begyndere har ulastelig teknik, og så begynder alle de tunge løft at slide. Jeg har set det rimelig mange gange at relativt nybegyndere kommer til skade, fordi de mentalt set er langt mere klar end deres kroppe er og fordi deres teknik ikke er god nok.

Især i dødløft vil man kunne løfte mange kg ret hurtigt. Hvis man slapper på teknikken, hvilket næsten altid sker på tunge løft, så kan man løfte endu mere. Man kan ikke rigtig mærke noget galt, før den dag det er for sent. Så er man sat på sidelinien på ubestemt tid og kan slet ikke træne.

Jeg tror ikke på at man kan lære tilpas god teknik i alle de "gode" øvelser på en gang. Det tager lang tid at lære bevægelserne ordentligt og få dem til at virke som de skal. Det handler ikke bare om at flytte vægten fra A til B, men om at gøre det på den rigtige måde. Hvis man kun er interesseret i at flytte vægt, så kan man sq lige så godt blive flyttemand eller bygningsarbejder og tjene lidt penge på sin hobby ;)

Nogle er hurtigere til at lære end andre. Nogle vil kunne håndtere at lære mange nye bevægelser ordentligt på kort tid, mens andre vil have svært ved det. Et godt program skal tage hensyn til dette, samt at ikke alle har samme forventninger og mål med deres træning :)

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal lade være med at introducere dem for dødløft og squat, det er simpelhen for hårdt, og så stopper de. Lad dem hellere diskopumpe det første stykke tid.

Alt andet er simpelhen manglende psykologisk indsigt.

Enig. Hvis jeg fx skulle begynde at løbe, gad jeg heller ikke blive tvunget til at løbe en marathon eller sindsyge intervaltræninger. Så hellere starte stille og roligt op og øge træningsbyrden som evnerne vokser.

De store øvelser er gode, men at kaste dem alle i hovedet på en nybegynder er ikke det smarteste. Umiddelbart vil jeg tro man kører sur i det, da et program bygget op om store øvelser både er hårdt og nok også kedeligt for en nybegynder. Derudover er mange af dem lidt svære rent teknisk og man kan let komme til skade, hvis man har dårlig teknik.

Hmmm... Jeg tror bare der er forskel på mennesker, da jeg begyndte at løbe træne her for 'ikke så lang tid siden' havde jeg ikke gjort det i over 5 år, jeg læste lidt om det forskellige måder man kan træne sit løb på og hoppede ud i en gang grusom interval træning og ELSKEDE det!! :devil:

Det samme med min vægt træning, jeg gik fra aldrig at have træning min ryg overhovedet til at dødløfte 150kg én måned og én uge efter jeg havde pågyndt min vægttræning, jeg har aldrig haft en så fedt fornemmelse som lige efter dét løft!!!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erklære mig enig med Craw. Jeg er selv forholdsvis ny i faget, og har først for nyeligt opdaget glæden ved dødløft og squat. Squatter dog ikke i øjeblikket da min lænd brokker sig (skal ha nogen til at se på min teknik). Jeg mener også at man i starten bør lade folk lave de øvelser de selv vil, hvilket oftest vil resultere i noget disco-halløj, for mit eget vedkommende var jeg meget optaget af arm- og brysttræning i starten, men har nu fået det hele med.

Link to comment
Share on other sites

Enig med dig i at teknikken skal være iorden.

JEg har kørt som chauffør i mange år og kender godt til dødløft bare ikke med en vægtstang men derimod med kasser paller og andet guf...

Som jeg også sagde så kan det jo godt være det er mig der er underlig, men når jeg skal løfte noget synes jeg det er logik at lære teknikken. Nok fordi min ryg er skadet (schoermann tror jeg det staves), så for mig har det altid været alfa og omega med teknik..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal lade være med at introducere dem for dødløft og squat, det er simpelhen for hårdt, og så stopper de. Lad dem hellere diskopumpe det første stykke tid.

Alt andet er simpelhen manglende psykologisk indsigt.

Det er måske noget af grunden til at de ikke er holdt ved. Men jeg har nu fået dem til at lægge ud med meget lave vægte og satset på at lære teknik. Jeg synes næsten at det er falsk reklame at starte med discoøvelser. Hvis man ikke kan lide de 3 store så er jeg den forkerte mand at gå til..... B)

Personligt ville jeg da ønske, at nogen havde introduceret mig for store basisøvelser med det samme, så jeg ikke havde "spildt" det første halve års tid.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Det er det modsatte af en såkaldt "blå" makker, der gerne er lidt mindre og har tendens til hvid hat og pivestemme.... 

Rommel

LOL :w00t:

De Orange makkere kan derimod ikke læse indenad eller bruge en søgemaskine ;)

Husk at hvis man vil have folk til at hænge i kræver det motivation!

-Måle deres resultater ud fra relevante kriterier (f.eks. give dem points for teknik først, senere fokusere på styrke fremgang eller masse).

-Give berettiget ros.

-Vise at man sætter pris på at de har kommet (ex: jeg kunne ikke have taget de sidste 2, hvis ikke du havde spottet mig og råbt "slappe tøsedreng" i fjæset på mig med din tunfiske ånde :blink: ).

-Huske at skifte programmer og intensitet ofte for at undgå overtræning. Oftre stopper folk pga overtræning/overreaching, uden at vide det er derfor.

Mine bedste erfaringer var fra da jeg gik i gymnasiet og trænede med 2 ældre gutter i idrætshallens styrkerum.

Vi trænede ikke altid det samme, men gav gode råd, spottede hinanden og holdt generel energien høj -det er det der tæller!! Ikke om man kører samme program..

Burde give Tommy og Kasper et ring en af dagene :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share