Bælte?


T-P
 Share

Recommended Posts

Hey derude!

Et par spørgsmål angående anvendelse af bælte:

1) Anbefales det at man bruger bælte til dødløft? Er det nødvendigt? Fordele/ulemper?

2) Anbefales det at man bruger bælte til squat? Er det nødvendigt? Fordele/ulemper?

Hvordan bruger man bælte generelt? Hvor stramt skal det sidde, og er det noget med at man skal "spænde ud i mod det" med mavemusklerne?

Tak. :)

/T-P

Link to comment
Share on other sites

1) Nej. Du kan sagtens dødløfte uden bælte. Men skal du konkurrere, skal du have det lært, for det gør alle de andre  ;)

2) Nej. Læs ovenfor.  B)

Ok, så jeg skal forstå det sådan, at det giver nogle ekstra kilo i en konkurrencesituation, men ikke er skadesforebyggende i den forstand? Det er altså ikke noget med at man udsætter sig selv for fare ved at løfte relativt tungt uden?

Tak foreløbig :)

/T-P

Link to comment
Share on other sites

Ret kontroversielt emne.. B)

Min personlige holdning: Der er ikke nogen skadesforebyggende effekt ved bæltet, måske snarere tværtimod, da jeg mener at man ikke lærer at bruge sine mavemuskler optimalt ved brug af bælte!

Men for nogle giver det en følelse af tryghed, og det giver vistnok nogle kilo i toppen til konkurrencer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i, at det er troen på, at man føler sig mere sikker, der gør mange bruger bæltet.

Det er nu ikke bare et troes spørgsmål! Bæltet hjælpe med at løfte flere kg, da man har nemmere ved at opretholde et højt intraabdominalt tryk.

Nogle får ikke særligt meget ud af bæltet mens andre har stor gavn af det! Jeg tror bare ikke at dem der får meget ud af bæltet, nødvendigvis har en svag bugmuskulatur.

Eksempelvis vil høje løftere normalt foroverlæne overkroppen mere i et squat og har derfor brug for mere stabilitet end lavere løftere.

Jeg er selv en høj løfter og får en del ud af bæltet! Ikke bare psykisk, men måske en 5-10kg ;) , og jeg har ikke svage mavemuskler. Jeg kan lave Dragonflags og har altid været ret god til maveøvelser!

Laver dog alligevel alle mine opvarmnings sæt i squat og dødløft uden bælte for ikke at opnå en psykisk afhængighed :)

Link to comment
Share on other sites

Men det må da aflaste nogle muskler i større eller mindre grad, og derfor bør det vel reserveres til meget tunge løft. Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Jeg har selv overvejet at købe et, primært til brug i forbindelse med military press. Hér har jeg en tendens til at svaje lige lovligt meget i lænden. Jeg kunne godt frygte det blev småkriminelt når vægten bliver tilpas tung.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share