Anvendelig styrketest


martin kreutzer
 Share

Recommended Posts

Er der nogen her der kender til en god styrketest, der simpelt afdækker hvor stærk man er i forhold til andre, fx kvinder fra 30-39 år eller lignende. Jeg tænker på en pendant til de mange konditionstests (Coopers løbetest, Harvards steptest m.fl.) der simpelt afdækker min styrke i forhold til en reference. Jeg kan ikke selv finde nogen. Er der nogen af jer der kender en? Det skal primært være en test for almindelig dødelige, og gerne noget a la:

Lav så mange armstrækkere du kan.

Resultat: Over 5 godt, under 5 skidt .... eller hvad ved jeg

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm... Mener du det seriøst?! :unsure:

Nu plejer det jo ikke at være det store prob at finde ud af hvor stærk man er i forhold til andre når vi snakker vægttræning...! De fleste ved jo godt hvor meget de løfter i kilo! - Og det er derfor sjovt nok ikke så svært at sammenligne sin styrke med andres.

Hvis du tænker på skemaer der viser hvad en person af en given alder bør kunne løfte, så skal der da nok findes noget sådanne, men ikke noget jeg kender til...

Det er vel heller ikke det letteste at opsætte skemaer for, så skulle man næsten også opdele i hvilken kropstype man tilhører for at kunne bruge det til noget! (En meso har jo nok en del bedre forudsætninger for at løfte tungt end en ecto har, hvilken man så burde tage med i overvejelserne...).

Link to comment
Share on other sites

tak, jeg er godt klar over at der er en masse faktorer der spiller ind, og at en test altid beror på forskellige usikkerhedsmomenter.

Det jeg søger svar på er:

Jeg har kvinden x på y år, der gerne vil vide om hun er almideligt stærk eller svagere/stærkere end sine medsøstre. Findes der en simpel test hun kan udføre, uden at hun behøver gå i fitnesscenter og dyrke bænkpres og sammenligne vægtlodder. Mere sådan en standardiseret forskningssag a la "kvinder på 20 år kan forventes at kunne holde en 1 liters flaske ud fra kroppen i strakt arm i xy sekunder".

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, at der er lavet sådanne undersøgelser (endnu), men du kan jo lave din egen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg teste hende i en bænkpres lignende øvelse og en benpres lignende øvelse. Dette vil sige noget om hende styrke i over- og underkrop. Men så mangler du jo bare nogen på samme alder at sammenligne med og dem aner jeg ikke, hvor du skulle finde :-)

Du kan så både teste hende dynamisk og statisk i øvelserne, god fornøjelse.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Men så mangler du jo bare nogen på samme alder at sammenligne med og dem aner jeg ikke, hvor du skulle finde :-)
Så skal han stadig huske at tage højde for de forudsætninger forsøgspersonerne er født med, det er jo ikke kun alderen der er en faktor...
Hvis jeg var dig, så ville jeg teste hende i en bænkpres lignende øvelse og en benpres lignende øvelse. Dette vil sige noget om hende styrke i over- og underkrop.

Jeg tror ikke det ville være nok kun at lave et forsøg ud fra to øvelser, heller ikke selv om det ikke skal være et stort videnskabligt foretagende!

Martin >> Nu fik jeg slet ikke spurgt af - Hvilken type 'styrke' er det du vil "måle"? Den klassiske råstyrke eller den udholdende "styrke"? - Eller måske en blanding?!

Det lyder lidt som om du vil have afgjort en venlig familie fejde om hvem der er stærkest..... :)

(Har alle med søskende på vist været igennem! B) )

Du kunne jo evt tage forsøgt personerne med ud på en løbetur på en 400-800m, og så lige efter løbet lade dem lave 50 'armstrækkere' - Det ville nok ikke kunne afgøre hvem der er den stærkeste 'rent' styrkemæssigt, men skulle da kunne give en idé om deres almene form.

Link to comment
Share on other sites

The John Allstadt Guide to Pullup Greatness

Bodyweight pullups...

15 = decent

25 = good

35 = very good

45+ = physical badass!

Weighted pullups for 5 reps....

120% Bodyweight = decent

145% BW = good

170% BW = very good

200% BW = physical badass!

One arm pullups.....

1 = good

5 = very good

10 = physical badass!

Denne er nok ikke for uøvede kvinder på 30-39, men ekstremt øvede mænd på 20-35.

Det er dog den eneste styrketest, jeg nogensinde har set.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ved at skrive en artikel om fordelene ved at styrketræne bl.a. mht. bevarelse af muskelstyrke/mobilitet op i den høje alder. Testen skulle gerne fungere som en slags selvtest "hvor stærk er jeg (råstyrke) i forhold til kvinder på min alder" og konklusionen meget gerne noget a la "du (på 40) har styrke som en 70årig. Du bør seriøst overveje at begynde at træne dine muskler".

Det er altså ikke min søster jeg dyster med :-)

Anyone? Og helst lidt mere venlige øvelser end én-arms pullups. Den tror jeg ikke fungerer for målgruppen :-)

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Det kræver jo at du har et solidt statistisk baggrundsmateriale for at kunne lave den slags benchmarking.

Prøv evt. at skrive til MZ. Det kan være at han kender til noget materiale du kan bruge som baggrund.

God ide, men er der ikke store udsving efter alder, baggrund, osv.?

Niske

Link to comment
Share on other sites

Denne her lænk kan hjælpe dig http://www.statesa.com/gettingfit/xbx.php

Du kan downloade et program fra denne side, hvor kvinder kan finde et "fysisk kapasitetsnormale" for deres aldergruppe ud fra en tabel - både for trænede og utrænede. Ud fra disse faktorer kan du opstille diverse kvinders præstationer som under eller over den forventlige præstation.

Udover dette er programmet et af de bedste til alm. dødelige kvinder, der ikke vil/kan bruge over 20min i deres hverdag på at træne.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved, at inden for militæret anvender man en styrketest, men om den er brugbar ?!?

Den skal tages som en test og ikke et træningsprogram! :blink:

Den anvendes for at se de meniges "bedring" i fysiskform... <_<

Pullups: 1-8

Armbøjninger: 1-25

Hænge i ribbe med arme låst i 90 grader(ved ikke om øvelsen har et navn): 1-50 sek.

Mavebøjninger med ben i 90 grader: 1-25

Buk i benene til 90 grader, hold det i 15 sek.: 1-16(med 5 sek. pause mellem)

"Rygbøjninger" med fødder i ribbe, løft overkrop i 10 sek: 1-16(3 sek. pause mellem)

(Kan tænkes, at rep. antallet har enkelte små fejl) :unsure:

I militæret Deles man i par, og mens den ene udfører øvelsen sidder den anden over!(dette er den tid man skal have til at sunde sig mellem øvelserne).

Antallet af udførte rep. bliver "belønnet" med en karakter fra 1-5. 5 fåes hvis man udfører max rep!

Det skal dog siges, at denne test ikke har noget formål for den "super"-trænede... :thumb_down:

Håber det kan bruges... og god test! :blink:

Dslpower

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share