Knæproblmer, skal jeg træne benmuskler?


motion00b
 Share

Recommended Posts

Hej mol,

Jeg er så småt beyndt at styketræne, men jeg har til min irritation erkendt at mine knæ har problemer med at følge med til den træning jeg gerne vil lave. Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal træne mine benmuskler for lette arbjedet som mine knæ skal lave, er der noget hold i det?

Egentlig så synes jeg at alle mine led har problemer, skulder, hånd, knæ og albue bliver smadret før muskler, selvom jeg har være meget påpasselig med vægtforøgelse.

Jeg har også læst om glucosamin og det lyder jo som et vindundermiddel, men er det noget som kan anbefales (jeg spser også mine daglige fiskebøvser)? Og er der andre kosttilskud/træningsformer som kan hjælpe på mine svage knæ og led?

Jeg er 192 cm, vejer 74 kg, cykler ca 16 km dagligt og styrketræner 3 gange om ugen. Jeg spiser forholdsvis sundt, det daglige valleprotein, frugt og generelt low carb.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder rimeligt meget som de start 'probs' mange har lige når de begynder at løfte tungt - jeg kan selv huske at mine led brokkede sig en hel del da jeg begyndte at træne (ordentligt), men hos mig gik det heldigvis også væk igen ret hurtigt...

Jeg vil ikke sige jeg er sikker på at det kunne være 'hvad der er galt', men jeg synes det lyder lidt derhen ad, hvis det er noget der enten gør meget ondt, eller bliver så vil jeg foreslå du snakker med din læge om det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde dig til at lægge blødt ud med styrketræningen og fokusere meget på at udføre øvelserne korrekt og med mange gentagelser. Denne bløde start gør, at du får styrket dit støttevæv (sener, ledbånd og knogler) på en god måde. Muskelvævet tilpasser sig meget hurtigt til styrketræning imodsætning til omtalte støttevæv pga. dårligere gennemblødning. Ved at tage relativt mange gentagelser (ikke under 10) i starten, bevirker også at man motorisk lærer at udføre øvelsen korrekt og derved får den lagt ind på "rygraden". Dette virker i sig selv skadesforebyggende og skaber et fornuftigt træningsfundament.

Ang. dine knæ, så nævner du ikke særligt præcist, hvad dine problemer er!! Det gør det svært at vejlede og råde dig specifikt. MEN personligt tror jeg, at dine problemer kan afhjælpes med ovenstående råd!

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share