Puls kontra temperatur


lone
 Share

Recommended Posts

Jeg har observeret, at min puls under løbetræningen er højere når jeg løber sydpå (i varmen) end når jeg løber herhjemme i kulden...

Er det en tilfældighed - eller er der noget om det???? HVIS der er - HVAD er forklaringe så - og får man så mere ud af at løbe under de sydlige himmelstrøg - altså rent konditionsmæssigt ;)

Forbrænder man i givet fald så også mere, når man løber i varmen????

Jeg har diskutteret ovenstående med flere, der har observeret det samme fænomen, men ingen har kunnet svare på ovenstående spørgsmål ( de har sikkert heller ikke været så kloge...)

På forhånd tusind tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville da mene at man forbrænder mere jo varmere det er, man sveder jo mere, og derved forbrænder mere...

Det er en STOR misforståelse. Svedproduktionen har INTET at gøre med hvor meget man forbrænder. Det er udelukkende en mekanisme kroppen bruger for at opretholde homestasis. I det her tilfælde temperatur homeostasis. Hvis man endelig skal snakke om hvor man forbrænder fleste kalorier, koldt klima eller varmt klima, så vil jeg faktisk mene det er koldt klima, da man her skal bruge en masse energi på at holde kropsvarmen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man endelig skal snakke om hvor man forbrænder fleste kalorier, koldt klima eller varmt klima, så vil jeg faktisk mene det er koldt klima, da man her skal bruge en masse energi på at holde kropsvarmen.

Men det vil vel kun være tilfældet såfremt man ikke træner så hårdt at man sveder. Det øjeblik man sveder bliver der jo produceret overskudsvarme fra den fysiske aktivitet.

EOD herfra da vi er på vej ud ad et sidespor, i forhold til det oprindelige spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Nightbringer

Men det vil vel kun være tilfældet såfremt man ikke træner så hårdt at man sveder. Det øjeblik man sveder bliver der jo produceret overskudsvarme fra den fysiske aktivitet.

Udføres der det samme arbejde i henholdsvis kold og varmt vejr vil man selvfølgelig svede mere i varmt vejr. I koldt vejr produceres der som Thomas J skriver varme istedet for overskudsvarme, der er forskellen hvad angår svedproduktion.

Jeg desværre ikke selv ført systematiske pulsmålinger i koldt vejr og kan derfor ikke bidrag til bekræftigelse eller afkræftelse af hypotesen.

Tempoet i løbetræningen vil alt andet lige være reduceret i kold vejr, hvilket alle løbere og cykelryttere vel har konstateret.

Dette skyldes først og fremmest en reduceret iltoptagelsesevne, da indåndingsluften inden iltoptagelsen i lungerne skal opvarmes til normal kroptemperatur. Min egen iagttagelse er også at friktion fra tøj specielt ved de aktive muskler (dvs. benene) reducerer træningstempoet (sammenligninger ved samme temperatur).

Det er derfor nærliggende at der i koldt vejr sker forskydninger i træningsbelastninger (fx. større lungearbejdsbelastning). Jeg dog ikke umiddelbart se hvordan dette skulle indvirke på pulsniveauet.

Noget andet er så at fx intervaltræning ved lave temperaturer indebærer et risikomoment og derfor ofte begrænses eller undlades.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Lone,

Er det en tilfældighed - eller er der noget om det???? HVIS der er - HVAD er forklaringe så - og får man så mere ud af at løbe under de sydlige himmelstrøg - altså rent konditionsmæssigt 

Forbrænder man i givet fald så også mere, når man løber i varmen????

Mekanismen bag den forhøjede puls er at kroppens varmeregulerings-system sørger for at lede mere blod til huden for at afkøle blodet - afgive den varme der er blevet produceret ved arbejde. Kroppen har fire muligheder for at afgive varme; stråling, ledning (direkte berøring - ex sidde på en kold bænk), strømning (når luften omkring en varmes op stiger den opad og "suger" koldere luft ind til kroppen) og fordampning. De tre første er kun mulige sålænge omgivelserne er koldere end kroppen. Hvis omgivelsernes temperatur er højere end kroppens eller der sker en stor varmeproduktion er det nødvendigt at afgive varme ved fordampning. Ideen er her at der kræves en god portion energi for at få vand til at gå fra væske til damp-form, denne energi tages fra blodet i form af varme. Dette kan observeres efter træning (i længere tid) i varme omgivelser, hvor huden på arme og ben er kolde selvom man har trænet i 25-30 graders varme.

Det er nok snarere omvendt at man får mindre ud af at træne under varme himmelstrøg (altså hvis det er meget varmt) fordi intensiteten må nedsættes så der kan lokeres nok blod til huden til afkøling.

Og desværre man forbrænder IKKE mere ved at svede mere - desværre. Men forbrændingen er sandsynligvis øget ved at træne i kulde, hvor kroppen ud over at arbejde til en vis grænse skal sørge for at holde kroppen varm - men det er jo blevet debateret.

Håber det kan give mere stof til diskusionerne....

Sander

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tilslutte mig Sanders argumentation, men mon ikke den højere puls i det varme klima også skyldes dehydrering med efterfølgende hypovolæmi - dvs. mindre blodvolumen. Jo mindre blodvolumen jo højere puls under et givent arbejde, idet hjertet må kompensere for den mindre volumen med en højere puls for at kunne dække iltbehovet i de arbejdende muskler.

Mvh. jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Mht. forbrændingen lyder det jo meget logisk, at man forbrænder mest i kulde, da kroppen skal bruge energi for at holde varmen.

Men er der ikke en sammenhæng mellem pulsen og ens forbrænding? Det peger jo egentlig i den modsatte retning.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men er der ikke en sammenhæng mellem pulsen og ens forbrænding? Det peger jo egentlig i den modsatte retning.... :blink:

Jo egentlig, men hvis der er store temperaturforskelle, så kan du med argumentationen ovenfor in mente ikke direkte sammenligne 2 pulsmålinger taget i hhv. koldt og varmt miljø, kun målinger fra samme miljø er direkte sammenlignelige ;)

Og som cykelrytter kan jeg forsikre dig og alle andre om, at cykling i en temperatur omkring frysepunktet dræner kroppen for energi på en helt anden måde end ved cykling i mere behagelige 20 plusgrader :(

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at lave en lille sammenkobling mellem sved og forbrænding. For at fordampe 1 liter sved kræves der ca. 2400 kJ, så jo mere man kan fordampe jo mere energi bruges der under arbejdet. Men det skal hertil siges at det kun er den mængde sved, der ligger på kroppen. Alt hvad der rammer jorden, sidder i tøjet kan ikke fordampes med efterfølgende energiforbrug til følge.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at lave en lille sammenkobling mellem sved og forbrænding. For at fordampe 1 liter sved kræves der ca. 2400 kJ, så jo mere man kan fordampe jo mere energi bruges der under arbejdet. Men det skal hertil siges at det kun er den mængde sved, der ligger på kroppen. Alt hvad der rammer jorden, sidder i tøjet kan ikke fordampes med efterfølgende energiforbrug til følge.

Men den energi der går til at fordampe sveden kommer fra den overskudsvarme der er produceret som følge af den fysiske aktivitet.

dvs. Kroppen forbrænder ikke flere kalorier fordi man fordamper sved. Den prøver bare at bringe temperaturen ned på det niveau hvor den har det bedst.

og så kom jeg alligevel til at blande mig i det sidespor. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nordboere genetisk tilpasset koldere klima.

En undersøgelse publiceret i tidsskriftet Science, dokumenterer at nordboere genetisk er tilpasset det koldere klima.

Forskere fra University of California har undersøgt bestemte gener hos 1125 mennesker fra hele kloden og påvist, at evnen til at holde varmen er afhængig af, hvor personen stammer fra.

Forbrændingen i kroppens celler kan enten gå til energi eller varme. Og hvad forskerne har konstateret er altså, at folk på høje breddegrader rent genetisk er designet til at lade en større del af forbrændingen gå til varme og en mindre del til energi.

Men genetisk bestemt varmeproduktionsevne er ikke den eneste måde, hvorpå mennesker er tilpasset livet forskellige steder på kloden. Man har f.eks. længe vidst, at folk fra tropiske og subtropiske områder ofte er høje og tynde - som f.eks. de kenyanske masaier. Det giver en stor hud-overflade i forhold til kropsvolumen, hvilket gør det nemmere at komme af med varmen. Til gengæld er folk fra polnære områder ofte mere kompakte - som mange inuitter. Det giver en mindre hud-overflade i forhold til kropsvolumen og gør det nemmere at holde på varmen.

Science 2004, vol. 303, side 223-226.

Af Niels Hansen, DMI - 12. februar 2004.

Hvad så???

Ovennævnte citat hentet fra DMI's hjemmeside.

Betyder dette at vi danskere har dårligere forudsætninger for konditionskrævende idrætsformer???

Og er det derfor vi sveder så meget i varmen???

Er det genetisk bestemt at vi skal blive fede???

Kan vi ikke lige så godt glemme at dyrke sport på konkurrenceniveau eller bør vi satse på at hente OL til Grønland - for så har vi vel en chance???

Link to comment
Share on other sites

Når man motionerer under varme himmelstrøg, er der to modstridende ting blodet gerne vil foretage sig:

1) leverer oxygen til de arbejdende muskler og

2) Ud til huden og blive afkølet, som gør at blodet derved ikke kan levere oxygen til de arbejdende muskler (15-25% af blodet blive ledt til huden for at blive afkølet under ekstreme varme forhold)

Selvom om at levereance at oxygen er højere prioriteret end at nedkøle blodet, vil der stadig blive leveret blod/oxygen til de arbejdende muskler, og derved vil de anerobe processer blive aktiveret tidligere end i køligere vejr.

Ifølge G.J.M. Janssen er pulsen lavest for en inaktiv person omkring 16-20 grader celcius (42 slag per minut), hvor ved 7 og 36 grader er pulsen på 60 slag for samme person. (Ville godt have indsat en graf, men det kan jeg altså ikke).

Personligt foretrækker jeg at løbe i køligt vejr (5-15 grader) og at cykle i 20 graders varme er klart mere behageligt end at løbe i 20 graders varme, da vinden har en meget større kølende effekt på cykelrytteren end på løberen

Krunsj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share