Dødløft.. (TJ)


T-P
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er nu begyndt (omsider) også at dødløfte i min træning, hvilket så gør sættet af "de 3 store" komplet :)

Jeg har desværre ikke adgang til rigtig instruktion, men da jeg efterhånden har trænet i nogle år og godt kan mærke hvad der er "rigtigt" og "forkert", er en skriftlig instruktion en udmærket substitut.

Her er det så problemet opstår, for når jeg læser de to arktikler om dødløft-teknik på getbig.dk (den af TJ og den af "getbig.dk"), ser jeg afvigelser og tvivlsspørgsmål på flere vigtige punkter:

1) getbig.dk:

".. Sagt med andre ord skal du ikke overtræne dette løft. Compound movements som Bænkpres, squats og dødløft tapper masser af energi - derfor skal du ikke dødløfte mere end én gang om ugen. "

Er det nu også et solidt råd? Burde man ikke kunne dødløfte i en HST-rutine, ligesom BP og squat? Altså typisk 3 gange/uge?

--------------

2) TJ:

".. I den eccentriske fase laver mange en fejl. De tror at man skal holde ryggen forholdsvist vertikal, og sænke stangen til gulvet ved at bøje i knæene. Det går ikke."

getbig.dk:

".. sænk stangen langsomt ved at bøje benene. IKKE ved at bukke forover. (HER FRA GETBIG ANBEFALES DET ALDRIG AT MAN SÆNKER VÆGTEN LANGSOMT. LAD DINE HÆNDER BLIVE PÅ STANGEN OG LAD SÅ TYNGDEKRAFTEN BRINGE VÆGTEN NED.)"

Hvad er det rigtige her? Umiddelbart synes jeg klart det er bedst at følge TJ.. Har faktisk ikke prøvet at "sænke" overkroppen ned som man gør når man f.eks. flytter en tung kasse..

--------------

3) TJ nævner ikke hvordan lænderyggen skal være formet under selve løftet. Jeg antager at man skal søge at holde det naturlige svaj, men ind imellem har jeg tendens til at fokusere så meget på dét (fordi rund ryg er et no-no), at jeg nogle gange kommer til at overdrive svajet.

getbig.dk siger: ".. hold ryggen ret igennem hele øvelsen (maven frem, skulder tilbage) og kig aldrig nedad."

Hvordan skal man så forholde sig i lænden?

--------------

Håber der er nogen (eventuelt TJ), der lige gider oplyse mig lidt :) Tak..

/T-P

Link to comment
Share on other sites

1. Dårligt råd. Det er da korrekt at de store øvelser tapper meget, men i princippet kan du lave dødløft hver dag, hvis volumen og intensitet er tilpasset efter det. Dødløft hver dag i et HST program kan sagtens lade sig gøre, netop fordi volumen (sæt gange reps) er relativt lav, og i mange gængse styrkeprogrammer trænes dødløft 2 gange om ugen, en let og en tung.

2. Jeg tror sætningen fra getbig er lidt uheldigt formuleret, men de mener det rigtige. Stangen skal naturligvis ned til gulvet, men hvis man kun bøjer i knæene så rammer stangen på lårene. Så du skal læne dig forover og holde svajet i lænden samtidig med du bøjer knæene en smule. Øv dig på hvordan det føles rigtigt med lav vægt.

3. Lænderyggen skal som minimum være ret, gerne en smule svajet. For de fleste anbefales det også at den øvre ryg holdes ret, men der kan faktisk være fordele (for en styrkeløfter) at runde en lille smule. Men når man runder i toppen har man ofte også tendens til at runde lænden, så jeg vil ikke anbefale det. Det er et udmærket tip at man altid skal kigge lige ud eller en smule opaf, for at få ryggen til at svaje naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Done  :)  Tak for det!

Du har to artikler, som du mener skriver to forskellige ting, og du beder så nogen give et bud på, hvad der er rigtigt. Hvorefter forfatteren til den ene artikel fortæller dig, at du bare skal glemme den anden artikel. Og så er du glad og tilfreds. Helt ærligt, er du ikke lidt for nem? :lol:

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Ok.. Done  :)  Tak for det!

Du har to artikler, som du mener skriver to forskellige ting, og du beder så nogen give et bud på, hvad der er rigtigt. Hvorefter forfatteren til den ene artikel fortæller dig, at du bare skal glemme den anden artikel. Og så er du glad og tilfreds. Helt ærligt, er du ikke lidt for nem? :lol:

:lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Done  :)  Tak for det!

Du har to artikler, som du mener skriver to forskellige ting, og du beder så nogen give et bud på, hvad der er rigtigt. Hvorefter forfatteren til den ene artikel fortæller dig, at du bare skal glemme den anden artikel. Og så er du glad og tilfreds. Helt ærligt, er du ikke lidt for nem? :lol:

Njårh.. for nem og for nem.. Måske :) Jeg tager i min beslutning hensyn til TJ's åbenlyse (og demonstrerede) kompentence inden for området og vælger at stole mest på hans artikel.. Det er vel et valg man tager.

Er det dig der er "getbig.dk"? :)

/T-P

Link to comment
Share on other sites

1. Dårligt råd. Det er da korrekt at de store øvelser tapper meget, men i princippet kan du lave dødløft hver dag, hvis volumen og intensitet er tilpasset efter det. Dødløft hver dag i et HST program kan sagtens lade sig gøre, netop fordi volumen (sæt gange reps) er relativt lav, og i mange gængse styrkeprogrammer trænes dødløft 2 gange om ugen, en let og en tung.

2. Jeg tror sætningen fra getbig er lidt uheldigt formuleret, men de mener det rigtige. Stangen skal naturligvis ned til gulvet, men hvis man kun bøjer i knæene så rammer stangen på lårene. Så du skal læne dig forover og holde svajet i lænden samtidig med du bøjer knæene en smule. Øv dig på hvordan det føles rigtigt med lav vægt.

3. Lænderyggen skal som minimum være ret, gerne en smule svajet. For de fleste anbefales det også at den øvre ryg holdes ret, men der kan faktisk være fordele (for en styrkeløfter) at runde en lille smule. Men når man runder i toppen har man ofte også tendens til at runde lænden, så jeg vil ikke anbefale det. Det er et udmærket tip at man altid skal kigge lige ud eller en smule opaf, for at få ryggen til at svaje naturligt.

Meget brugbart. Tak skal du have :)

/T-P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager i min beslutning hensyn til TJ's åbenlyse (og demonstrerede) kompentence inden for området og vælger at stole mest på hans artikel.. Det er vel et valg man tager.

Jeg ville have foretaget det samme valg ;) . Jeg kunne bare ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet over, hvor let du var at overbevise uden nogen form for argumentation eller begrundelse. Og nej, jeg er ikke getbig :lol:

I øvrigt et godt svar du fik fra MaxPower.

Link to comment
Share on other sites

Måske en lille tilføjelse til punkt 2 var på sin plads bare for at undgå misforståelser.

Når jeg skriver man skal læne sig lidt frem er det dog ikke sådan at stangen skal hænge frit i luften langt fra kroppen. Den skal stadig holde relativt tæt. Som regel lader jeg stangen følge mine lår uden at den ligefrem hviler på dem. Man skulle jo nødig kvase sine knæskaller ;)

Link to comment
Share on other sites

Man skulle jo nødig kvase sine knæskaller

Det sker da aldrig med de vægte du løfter :devil::devil::tongue:

/Bellini

:blink: Nå nå, det er med den på! Bare fordi man ikke lige et bygget optimalt til dødløft, så skal der sparkes til én... ;)

Det lugtede ellers lidt af en udfordring, men jeg kan se du har meldt afbud til mol-træf :chicken::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet lidt af hvert i dødløft.

Det jeg har haft bedst effekt af er at træne på en 5-10 cm forhøjning op til konkurrence,hvor jeg stopper en måned før og træner fra gulv den sidste måned. Når jeg stod på forhøjningen bukkede jeg bare benene mere og fik derved et større stræk i baglår og sædemuskler. En ting mange laver forkert er at starte med sædet for højt. Det er jo ikke vægtløftning. Start i den position som ryggen indtager når du starter. Få en ven til at spotte dig og sige hvor ryggen er når løftet starter.

Prøv at finde et punkt at kigge på ligefrem-opefter og hold det. Det vil hjælpe dig med ikke at krumme i ryggen.

Det er næsten umuligt ikke at krumme en lille smule i ryggen. Hvis du ikke krummer en lille smule er belastningen for let. Men selvfølgelig, er du lige startet på løftet så vent med at presse dig en måned eller 2.

Løft hellere eksplosivt og let.Du må ikke flå den fra gulvet,vægten skal have sluppet gulvet før du eksploderer.

Træn ikke mere end 2 gange om ugen og ikke for tungt.Ryggen har meget svært ved at komme sig.

Vh Frank

Link to comment
Share on other sites

En ting mange laver forkert er at starte med sædet for højt. Det er jo ikke vægtløftning.
Mener du ikke for lavt? I vægtløftning starter man da så vidt jeg er orienteret med sædet/røven ;) meget lavt (lårene omkring vandret), for primært at bruge ben i den første del af løftet.
Start i den position som ryggen indtager når du starter.

:blink: Den kræver vist nærmere forklaring :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share