Madanalyse programmer???


Guest Tommyboy
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har kigget lidt efter madanalyse ( der skulle nok have stået kostanalyse) programmer......men har kun fundet/afprøvet programmet "Kend din kost v. 3", hvilket jeg ikke synes er specielt godt.....

Nogen der kan anbefale et godt program???? (det behøver ikke at være på dansk)

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Vandpyt:

Jeg er igang med at downloade det netop nu *G* Så det bliver lidt spændende om det funker optimalt.

Lea: Jeg har tænk mig at gøre det samme her, at downloade deres demoversion; det ser dog ikke ud til, at man kan meget med den uden at have et serienummer.....har du sådan et??? *G*

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Næ, hvad mener du? Jeg brugte demoversionen længe inden jeg købte den rigtige. Det funkede fint.

Altså, demo-versionen kan naturligvis ikke det samme som den rigtige version, men den viser meget godt hvad det er for et program.

Det rigtige program koster kun 250, så det er jo ikke en formue, hvis det er noget du kan bruge. Desuden er der mulighed for at stille dem spørgsmål om kost osv., og jeg har allerede fået svar dagen efter de gange jeg har skrevet til dem.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Lea:

Tror hurtig de ville blive træt af mig *G*

Okay...det virkede bare sådan, at man ikke kunen bruge deres program rigtigt før man havde betalt ;)

Hva er programmet specielt godt til og hvad bruger du det til????

Link to comment
Share on other sites

Programmet har på forhånd lagret en masse energiberegninger på fødevarer. Derudover kan man tilføje, rette og slette i varedatabasen så tosset man vil. Det kan beregne samlet kcal.indtag over en dag, udregne energiprocenterne i den samlede kost osv. på flere brugere. Mener også det kan køre med vægtvogternes pointsystem.

Endvidere er der en funktion med dagbøger, hvor man kan indtaste vægt og kropsmål, og den laver kurver over forløbet.

Du kan også gemme og udskrive.

Jeg bruger programmet til at udregne mit daglige indtag, holde øje med fedtenergiprocenten, at jeg får nok protein osv., og så fører jeg vægt -og kropsmålsdagbøger.

Jeg er meget glad for det, for så slipper jeg for at sidde og fedte med kcal.udregninger når jeg er på diæt. Det gider jeg simpelthen ikke, når jeg bare kan taste det ind i et program.

Prøv at lege lidt med programmet, det kan rigtig meget.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Fedtsyresammensætning? ... Det mener jeg ikke det kan.

Det kan angive fedtenergiprocenten i kosten, og så er det op til brugeren at sørge for at spise det rigtige fedt.

Jo, men så kan jeg godt sidde manuelt og beregne hvor meget omega 3 og 6 jeg får......det ville bare være lettere hvis denne funktion var indbygget *S*

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu har jeg prøvet begge programmer, men de var desværre ret skuffende!!! Så er programmet "kend din kost v.3" stadig meget bedre og så kan det lånes gratis på bib!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vi har et program på vores skole, navngivet: Ankerhus kostprogram! jeg brugte det engang i biologi da vi skulle analysere vores madvaner osv. Programmet er temmelig gennemført, og indeholder et væld af muligheder...! en helt stort bonus er at man rent faktisk kan vælge mellem styrkeløft (eller styrketræning, kan ikke huske hvilken) og bodybuilding, når man skal definere sit aktivtetsniveau - (programmet tager højde for ens aktivitetsniveau) - og ikke bare putter det ind under én fælleskategori!

Få mere information her: www.winfood.dk

Mvh Morten!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Vi har et program på vores skole, navngivet: Ankerhus kostprogram! jeg brugte det engang i biologi da vi skulle analysere vores madvaner osv. Programmet er temmelig gennemført, og indeholder et væld af muligheder...! en helt stort bonus er at man rent faktisk kan vælge mellem styrkeløft (eller styrketræning, kan ikke huske hvilken) og bodybuilding, når man skal definere sit aktivtetsniveau - (programmet tager højde for ens aktivitetsniveau) - og ikke bare putter det ind under én fælleskategori!

Få mere information her: www.winfood.dk 

Mvh Morten!

*lol*

Det koster 2500 kr. det program......

Sorry......396 i en klar dig selv version!

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

lea:

Når du nu holder øje med dit kcal indtag....hvordan ved du så, hvor meget du brænder af på en dag???

Jeg regner mit ca. energiforbrug ud ved en bestemt formel. Derefter ligger jeg dagens motion oveni. Vil du ha' den formel?

Til motionrn bruger et pulsur, som har en masse funktioner, herunder udregning af forbrugt energi (i kcal).

Jeg forbruger f.eks.

Ca. 600 kcal. pr. spinningtime

Ca. 325 kcal. på ½ times løb

Ca. 500 kcal. på en Bodystep time

Styrketræning har jeg ikke testet endnu.

Disse tal bruger jeg som retningslinie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Lea:

Jo men du brænder vel osse energi af når du tænker, sover, laver mad osv.....hvordan får du det med i din beregning?????

Hvilken formel???

Jeg bruger selv pulsur.....men det går jeg ikke rundt med når jeg laver styrketræning *G*

Jeg ved fakktisk overhovedet ikke hvor meget energi jeg brænder af på en dag, men det kunne være sjovt at vide!!!

Link to comment
Share on other sites

Formel, som kan bruges som en rimelig retningslinie:

Men: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in years)

Note: 1 inch = 2.54 cm.

1 kilogram = 2.2 lbs.

Example:

You are female

You are 30 yrs old

You are 5' 6 " tall (167.6 cm)

You weigh 120 lbs. (54.5 kilos)

Your BMR = 655 + 523 + 302 - 141 = 1339 calories/day

Now that you know your BMR, you can calculate TDEE by multiplying your BMR by your activity multiplier from the chart below:

Activity Multiplier

Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)

Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)

Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)

Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training, i.e marathon, contest etc.)

Example:

Your BMR is 1339 calories per day

Your activity level is moderately active (work out 3-4 times per week)

Your activity factor is 1.55

Your TDEE = 1.55 X 1339 = 2075 calories/day

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Lea:

Okay det lyder alle tiders hvis det er så let *G* Men vi har jo alle sammen en forskellig forbrænding, så det må være plus/minus et antal kcal??

Men hvilken en af dem skal jeg bruge (Activity Multiplier)....træner styrketræning hverdag ca. 1 1/2 time......plus noget løb et par gange hver uge. Jeg brænder jo ikke specielt meget af ved styrketræning........det er mere løb hvor jeg brænder mellem 300 og 500 kcal af.

Hvis du har været ude brænde fx. 500 kcal af......kan du så ikke bare lække det til dit BMR??? Altså hvis jeg beregner mit BMR og multiplier med Mod.active + forbrændig ved koditionstræning. ( altså de dage hvor jeg fx. løber)

Lyder det helt forkert???? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Uhh, du presser mig lidt. Jeg ved ikke så meget om det.

Men ved dog at BMR er dit basalstofskifte, dvs. det du forbrænder, hvis du lå i sengen ALTID og overhovedet ikke rørte dig. Dvs. absolut minimun! Grunden til at du skal gange noget på for dit energinveau er vel, at forbrændingen er derefter. Også på de dage du ingen motion bruger. Kroppen kører jo videre, som du har trænet den til.

Men du har ret, det er slet ikke så simpelt, som at en formel kan klare det hele. Du kan bruge den for at få en IDE om hvor du ligger. Vi er jo alle forskellige.

Hvis jeg bruger mig selv som eksempel:

Jeg har godt nok ikke brugt denne formel denne her gang, men anyway... for at få en ide.

Mit BMR ligger på omkring 1345,8 kcal om dagen

Mit TDEE ligger på omkring 2321,5 kcal om dagen.

Jeg ligger i 400 kcal. i underskud om dagen: jeg indtager omkring 1900 kcal. om dagen

Når jeg dyrker motion, ligger jeg de forbrændte kcal. oveni. Dvs. hvis jeg har løbet, indtager jeg 1900 + 325 = 2225 kcal om dagen. Grunden til at jeg ligger motionen oveni, er fordi jeg kæmper lidt med at få mit stofskifte rettet op. Dvs. jeg skal helst indtage det samme som jeg forbrænder, dog altid med ca. 400 kcal. i underskud om dagen. Sådanne instrukser har jeg fået af min personlige træner, som hjælper mig med mit vægttab.

Om det er sådan du også skal bruge den, er jeg ikke helt klar over. Gid en af fyrene ville hjælpe :blink:

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share