løbebånd - asfalt eller skovbund


Svækling
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer (med streg under) at prøve at begynde lidt løb. jeg er meget tung, og vil derfor skåne mine led mest muligt. Jeg har hørt at asfalt er hårdt og løbe på for kroppen, men jord eller skovbund eller lignende er noget mere skånsomt. Hvad skal jeg sidestille et løbebånd med i hårdhed?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ingen lette sandheder fra mig.

Kort version: Stærke stabile led men tung: Ujævn skovbund ok. Ustabile led (især fodled): Rigtig gode sko og jævnt underlag, fx asfalt/fortov.

Løbebånd er normalt støddæmpende/fjedrende svarende til fx skovbund, men mere jævnt og uden pludselige huller.

Du skriver selv det centrale: 'Prøve' betyder langsom start og langsom progression i kilometerantal og hastighed, så begrænser du risikoen for skader. Du bliver ikke maratonløber på 3 måneder, men du vinder helt sikkert en dejlig motionsform.

God tur, Kiksen

Link to comment
Share on other sites

Hej Svækling

Hvis du har mulighed for det så løb på skovbund, jordstier og grusstier. Asfald og fortov er meget hård for ens led, især hvis man er en tung løber. Så hvis du har muligeheden for at komme til at løbe på en plan sti, f.eks i park eller i skov, så gør det.

Det kan være en god ide at se lidt på begynderprogammet på www.dourun.com hvis du aldrig før har løbet.

Pøj pøj med det, hvis du vælger at starte :)

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bruge løbeptogrammerne fra dourun, selv om du løber på løbebånd.

Det gør jeg, og jeg har en fin udvikling i kondition.

Desværre kan mine efterhånden fine intevaller ikke direkte overføres, når jeg skal ud at løbe. På et løbebånd skal man jo blot løfte benene, udenfor skal man også kæmpe sig fremad.

Men det er en god måde at komme i form på, og få pulsen op på. Det tager ikke ret lang tid, og man gør hurtigt fremskridt.

Link to comment
Share on other sites

varmer du op inden du begynder på programmet? Det går jeg ud fra, at man skal. Hva med løbebåndets konstante hastighed, hvorimod i naturen, der er det jo hvad du orker, hvilket der jo som begynder kan skifte mange gange på et minut :lol: . Har du oplevet at du må regulere farten ofte/flere gange under løbet?

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med løbebånd daterer sig fra mine forretningsrejser og der af følgende ophold rundt omkring på verdens hoteller. Jeg hader det som pesten, men mener alligevel at kunne svare på et par af dine spørgsmål:

1: Du kan regne et godt løbebånd som værende bedre dæmpet/affjedret end selv den blødeste sti.

2: Du skal bare fuldstændig uhæmmet variere hastighed og hældning til det, der passer dig lige i det aktuelle øjeblik.

3: Det kan godt være svært at overføre løbeform fra løbebånd til virkelighedens verden (læs: Udendørs løb!)

Link to comment
Share on other sites

1: aha, det lyder jo godt

2: vil jeg ikke blive for optaget af knapperne :lol: og glemme løbet? kidding....

3: jamen, så har jeg jo evt. noget at se frem til. Jeg har aldrig nogensinde været til løb før...men pludselig har jeg fået lidt lyst, samt det er noget jeg kan dyrke når jeg er på ferie hos familie på landet.

takker Coq

Link to comment
Share on other sites

varmer du op inden du begynder på programmet? Det går jeg ud fra, at man skal. Hva med løbebåndets konstante hastighed, hvorimod i naturen, der er det jo hvad du orker, hvilket der jo som begynder kan skifte mange gange på et minut :lol: . Har du oplevet at du må regulere farten ofte/flere gange under løbet?

Opvarmning består for mig i at gå et par minutter inden jeg begynder at løbe.

Jeg regulerer ikke på farten undervejs, fordi jeg har fundet en hastighed der passer mig. Det vil du også når du kommer igang.

Desuden følger jeg et intervalprogram... og der må man jo ikke snyde :tongue:

Programmet startede med at man skulle løbe 1 minut, gå 2 eller 3 minutter, og så gentage det 3 gange. Det er jo til at klare. Efterfølgende bliver læbeintervallerne længere og længere, men ikke hurtigere end man sagtens kan følge med. Mange gange er jeg gået derfra med en følelse af at jeg kunne løbe mere. - men det må man ikke. Det kommer senere. Fed fornemmelse.

Jeg synes det vil være en god ide for dig at starte på et intervalprogram. For som du siger, det kan jo komme til at bære præg af hvad man orker. Og så bliver det måske ikke til så meget. Desuden, som jeg skrev før, oplever man mange succesoplevelser på disse programmer, fordi man kan løbe længere og længere tid ad gangen, unden at føle sig presset. Det er ret fedt.

Det program jeg følger, forudsætter at man løbetræner 3 gange om ugen. Og det tager ikke længere tid, end at det kan klemmes ind selv når man har lidt travlt.

Der ikke andet for, du må på løbebåndet. Pøj pøj.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ca. 2/3 igennem Douruns's første begynderprogram (det, hvor man starter med 1 minuts løb og 2 minutters pause x 3) og er ganske godt tilfreds med det. De antræk jeg havde til skader i starten (en halvkronisk achillessenebetændelse m.m) er faktisk væk nu, da programmet er skånsomt og levner tid til restitution - også for een på 80 kg ;)

Jeg kan kun anbefale det.

Jeg plejer at varme op med 5 minutters rask gang.

Har du et par gode sko? De er vigtige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ca. 2/3 igennem Douruns's første begynderprogram (det, hvor man starter med 1 minuts løb og 2 minutters pause x 3) og er ganske godt tilfreds med det. De antræk jeg havde til skader i starten (en halvkronisk achillessenebetændelse m.m) er faktisk væk nu, da programmet er skånsomt og levner tid til restitution - også for een på 80 kg ;)

Jeg kan kun anbefale det.

Jeg plejer at varme op med 5 minutters rask gang.

Har du et par gode sko? De er vigtige.

Tror det er det samme program, som jeg følger.

Hvor langt er du? Jeg mener, hvor lange er intervallerne? Løber du ikke ude?

(ja, det var mange spørgsmål :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Hej svækling

Jeg er også en "tung" løber, dog ikke så tung nu som tidligere. Jeg har ikke løbet på bånd, men gode sko og et dejligt blødt bakket terræn er det rene guf. Vi halvtunge kan holde til det i leddene med den bløde skovbund og hastigheden bestemmes efter energi og hvor langt man er i sin træning. Jeg varmer op med 5- 10 min. gang hvor jeg sætter hastigheden op - og pludselig løber benene. Glæd dig til udendørs løb!! B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ca. 2/3 igennem Douruns's første begynderprogram (det, hvor man starter med 1 minuts løb og 2 minutters pause x 3) og er ganske godt tilfreds med det. De antræk jeg havde til skader i starten (en halvkronisk achillessenebetændelse m.m) er faktisk væk nu, da programmet er skånsomt og levner tid til restitution - også for een på 80 kg ;)

Jeg kan kun anbefale det.

Jeg plejer at varme op med 5 minutters rask gang.

Har du et par gode sko? De er vigtige.

ok, det lyder godt. Jeg vejer godt nok ca. 15 kg. mere end dig.

Jeg købte nye sko i efteråret, og de er praktisk talt ikke brugt. Det er Asics, da de passer min fod bedst, men om de er egnede til min løbestil (har jeg en? :lol: ), det aner jeg ikke. Og hvad model det er, det kan jeg ikke finde på dem?

skal man holde pause imellem intervallerne? og hvor længe? Jeg kan jo se dig og lea snakker om pauser, så nu er jeg lidt forvirret da der kun står nævnt (løb 5, gang 2)X3 osv.

Malurt-> det glæder jeg mig også til, hvis altså løb er mig...

Link to comment
Share on other sites

Sålænge du går forsigtigt frem og giver sener og led ro til at restituere mellem hvert løbepas, så kan det sagtens gå. En tung, utrænet løber vil have behov for en længere optræningsfase end en let løber. På dourun har jeg læst, at man evt. kan starte op med et par uger med rask gang 3x ugentligt.

Pauserne forstår jeg som de perioder, der kaldes gang. Det er aktive pauser, hvor man går i normalt-rask tempo. Dvs du løber i 1 minut og går i 2 minutter, løber i 1 minut og går i 2 osv.

En del butikker kan teste din løbestil og se, om du fx vrider udad eller indad på foden, og så finde et par sko som passer derefter. Men de sko du har købt, er garanteret fine til en start :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share