Gode råd når du starter i et Gym.....


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Ja jeg kom til at tænke på om en "gode råd når du starter op i et gym" var en ide for nye der starter så de kan se lidt af de uskrevne regler der ihvertfald figurerer i de centre jeg er kommet i:

I kan evt. selv tilføje ?

Uskrevne regler / God Etik  i Gymmet

* "Squat-stativ" - dette er nogle gange det eneste sted i centret hvor man kan løfte meget tunge vægte - derfor, lad være med at bruge dette sted hvis der findes alternative stænger i centret som kan klare opgaven (såsom curl).

* Ryd op efter dig. Lad ikke håndvægte ligge og flyde alle mulige steder - læg dem på plads.  Sætter du skiver på maskiner / stænger, så pil dem AF igen når du er færdig med dine løft.

* Bænke + maskiner + andet inventar, skal ikke benyttes som sofaer - skal man hyggesnakke skal dette ikke optage maskiner / udstyr.

* Betragt området med vægte og maskiner som et sted hvor der skal trænes, det er hverken en snakkeklub eller et legerum.

* Benyt 1 maskine / station ad gangen, det er ikke god stil at lægge beslag på mange maskiner på samme tid.

* Er folk igang med at løfte, er det en god ide at lade være med at spørge dem om noget, vent til personen er færdig med at løfte hvis du skal tale med ham.

* Hvis en person er igang med at løfte, og du skal forbi - er det en uskreven regel, at man ikke bare vader ind foran personen, hvis dette betyder at man kommer til at gå tæt på personen og kan genere hans løft.

* Hvis du har mulighed for at styre musikanlægget, så er det ok at skrue ned uden at spørge, men det er ikke ok at slukke - uden at spørge.

* Swissballs er HVERKEN en forstørret fodbold eller en forstørret basketball.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

* Swissballs er HVERKEN en forstøret fodbold eller en forstørret basketball.

det kan bare gøre mig total vild. Det er pisseirriterende, når folk sparker rundt med bolden! (siger ham der tidligere i karrieren har formået at sparke en Swissballs i hovedet på en makker, der trænede i en skulderpresmaskine :cry: pinligt)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Så er det godt vi ikke har sådan nogle elendige bolde i vores center :D

Hmm har egentlig selv en tendens til at sidde og slappe lidt af på nogen af bænkene, men jeg flytter mig self. hvis jeg kan se nogen skal bruge dem..

Ellers er det tit at folk bare bliver siddende og læser i et blad, selvom man står og signalerer med hele sit kropssprog at man gerne vil til.. Så man tilsidst bliver nødt til at skrige dem ind i øret om de vil være "venlige" at fjerne sig..

Også noget der kan pisse mig af.. Hvis jeg ligger og laver Dumbell presses eks. og jeg lige går ud for at tage noget at drikke, kan man snildt forvente en eller anden nybegynder har taget bænken og begyndt at lave fransk press eller noget andet, selvom idioten tydelig kan se at vægtene stadig ligger ved siden af bænken, og der derfor er NOGEN der bruger den..

Link to comment
Share on other sites

MaxP:

... hvis der er trængsel i centret 

Hvordan skulle man ellers lave supersæt?

Ja ja, det er små indgangsvinkler til den der lander i et center allerførste gang - der er flere af disse der kan bøjes, men så bliver det sørme kompliceret at nedfælde.

Du går ikke galt i byen hvis du holder dig til 1 station ad gangen, du kan meget nemt gøre du uheldigt bemærket hvis du lægger beslag på 2-3-4 maskiner på een gang, især i et propfyldt center, og ISÆR hvis du ikke aner hvorfor du gør det.

Link to comment
Share on other sites

* Hvis en person er igang med at løfte, og du skal forbi - er det en uskreven regel, at man ikke bare vader ind foran personen, hvis dette betyder at man kommer til at gå tæt på personen og kan genere hans løft.

Til denne kunne tilføjes:

Lad være med at træne så tæt på andet udstyr, at det begrænser adgangen til dette.

Jeg oplever ofte at folk sidder og curler så tæt på hylden med håndvægte, at man ikke kan få fat i dem uden at forstyrre.

Link to comment
Share on other sites

Også noget der kan pisse mig af.. Hvis jeg ligger og laver Dumbell presses eks. og jeg lige går ud for at tage noget at drikke, kan man snildt forvente en eller anden nybegynder har taget bænken og begyndt at lave fransk press eller noget andet, selvom idioten tydelig kan se at vægtene stadig ligger ved siden af bænken, og der derfor er NOGEN der bruger den..

MAn går ikke ud (af lokalet?) og drikker vand, og samtidig har beslaglagt en bænk. Så vent til alle sættene er færdigtgjorte...

Skal de andre så stå og vente på at du laver press, drikker vand og laver press igen?

Hvis der ingen er i nærheden og der ligger nogle håndvægte og roder, er man mere tilbøjelig til at tro, at det er en klovn som ikke har formået at rydde op efter sig, og ikke en tørstig person, der liiige drikker noget vand ml. sættene.. Så kan man jo spørge pænt når den tørstige kommer tilbage og ser meget påtrængende ud, om de var igang her?

Link to comment
Share on other sites

arrh, det med pause holder ik helt Eruption,

der kan jo være et par min mellem sæt,

i mit gamle center havde jeg gang i dødløft, og gik da glad ud for at hente vand mellem 2 sæt...

da jeg kom tilbage var nogle stoddere ved at pille alle skiverne af stangen...

upåagtet at min blok og pose og bælte ovs lå ved siden af stangen... <_<

synes det er dårlig stil bare at kapre en bænk eller vægt uden at tjekke om det blir brugt...

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

For fanden mand.. Altså der hvor man drikker vandt ligger max 10m fra der hvor bænkene til dumbell´s står.. Og folk kan jo ikke have undgået at se jeg har trænet der, jeg drikker jo heller ikke vand i ½ time..

Link to comment
Share on other sites

Man sgu da lisså godt bruge de 5 minutters pause mellem sæt til at drikke en sjat vand, slå en streg eller noget andet end at sidde på sin bænk og pille næse.

Mit forslag til listen: Gå ikke ind foran MIG, når JEG løfter og nyder synet af MIGSELV i MIT spejl!

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

arrh, det med pause holder ik helt Eruption,

der kan jo være et par min mellem sæt,

i mit gamle center havde jeg gang i dødløft, og gik da glad ud for at hente vand mellem 2 sæt...

da jeg kom tilbage var nogle stoddere ved at pille alle skiverne af stangen...

upåagtet at min blok og pose og bælte ovs lå ved siden af stangen... <_<

synes det er dårlig stil bare at kapre en bænk eller vægt uden at tjekke om det blir brugt...

var heller ikke helt det jeg mente. Men der er jo forskel på hvor meget udstyr man har liggende, og hvor man henter vand og hvor lang tid. Noget er passende, noget er ikke passende, som du beskriver det.

Men som sagt, hvis det bare er et par DB's der ligger og flyder og du er "ude af lokalet" - kunne man lige så godt foranlediges til at tro det var en som ikke havde ryuddet op efter sig.

Hvis det ikke var, kommer personen jo tilbage, og så har man selvfølgelig at lette sin fede "jeg- stjæler-andres-bænke-mens-de-laver-øvelser-der" røv..

Så selvfølgelig er det dårlig stil - man kan bare foranlediges til at tro.

Et andet eks. kunne være en, som snakekr i mobiltlf. - Er det ok at bruge "hans" bænk mens han snakker i de 15 min.?

Link to comment
Share on other sites

Så er det godt vi ikke har sådan nogle elendige bolde i vores center :D

Hmm har egentlig selv en tendens til at sidde og slappe lidt af på nogen af bænkene, men jeg flytter mig self. hvis jeg kan se nogen skal bruge dem..

Ellers er det tit at folk bare bliver siddende og læser i et blad, selvom man står og signalerer med hele sit kropssprog at man gerne vil til.. Så man tilsidst bliver nødt til at skrige dem ind i øret om de vil være "venlige" at fjerne sig..

Også noget der Hvis jeg ligger og laver Dumbell presses eks. og jeg lige går ud for at tage noget at drikke, kan man snildt forvente en eller anden nybegynder har taget bænken og begyndt at lave fransk press eller noget andet, selvom idioten tydelig kan se at vægtene stadig ligger ved siden af bænken, og der derfor er NOGEN der bruger den..

kan pisse mig af.. Det var voldsomt...

Rolig nu, jeg tror det er misforståelse, sig det til dem på en god

måde, de har jo respekt for os, ellers har vi ikke ført os rigtigt frem...

Husk det...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

* Bænke + maskiner + andet inventar, skal ikke benyttes som sofaer - skal man hyggesnakke skal dette ikke optage maskiner / udstyr.

* Betragt området med vægte og maskiner som et sted hvor der skal trænes, det er hverken en snakkeklub eller et legerum.

Først må man snakke, så må man ikke ;)

Det er GAS du kan ta' det! B)

Link to comment
Share on other sites

* Ryd op efter dig. Lad ikke håndvægte ligge og flyde alle mulige steder - læg dem på plads.  Sætter du skiver på maskiner / stænger, så pil dem AF igen når du er færdig med dine løft.

Dér hvor jeg træner er der generel "enighed" om at man ikke tager skiverne af på de store stænger (bænk, squat, smithstativ mv.).. Det fungerer faktisk meget godt, hvis bare alle er indforståede - det er jo ofte ligeså nemt at tage et par skiver af for at tilpasse vægten til éns behov, som det er at sætte dem på en tom stang. Folk er dog heldigvis gode til at sætte håndvægtene på plads efter sig :) DET ville nemlig ellers være træls..

/T-P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share