nødder - hvilke er bedst?


lea
 Share

Recommended Posts

Hejsa. :xmas:

Så vidt jeg har forstået er fedtet i nødder af den gode slags, og her i juletiden ville det være oplagt at få spist nogle nødder. Mit spørgsmål er så:

Er der nogen der ved hvilke der er bedst (læs: sundest)? Eller eventuelt kan henvise mig til et sted jeg kan læse det?

Glædelig jul

:xmas:

Lea

Link to comment
Share on other sites

Nej seriøst, der er forskel på fedtindholdet, er det det du tænker på med hensyn til din diæt?

Jep, det er det jeg tænker på.

Men det er da fint at i morer jer - vidste det ville ske, men ok, lad dog børnene, det er jo jul. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

http://www.vom.dk/madleksikon.asp står en masse godt - blandt andet om nødder.

Og her er en lidt mere "samlet" omend noget uoverskuelig tabel over frugt og grønt (incl nødder)

Nødder er generelt ACTION-PACKET, dvs ekstremt energitætte og i så godt som alle tilfælde med et meget højt fedtindhold.

Og undskyld vi laver lidt spas :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Men det er da fint at i morer jer - vidste det ville ske, men ok, lad dog børnene, det er jo jul. :santa2:

Oplagt mandefælde.... <_< ;)

Ja jeg ved det....

Kunne dog ikke finde et andet ord - den der bestemte madvare hedder altså nødder. Og vi ved jo at hormonerne flyder her på MOL, så...

Men mon jeg får et seriøst svar også????

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min kcal-tabel:

kcal protein kulh. fedt

mandler 556 20,5 29,4 39,1

Pinjekerner 613 24 14,2 50,7

cashewnødder, olieristet 617 16,2 28,5 48,2

saltede peanuts 624 29 16 50

pistacienød 649 14,9 27,5 52,8

hasselnød 650 14,9 24,2 54,5

paranød 704 15 13,7 65

valnød 708 14,3 16,9 64,3

pecannød, olieristet 737 7 16 71,2

håber det kan bruges af nogen :xmas:

Link to comment
Share on other sites

http://www.vom.dk/madleksikon.asp står en masse godt - blandt andet om nødder.

Nødder er generelt ACTION-PACKET, dvs ekstremt energitætte og i så godt som alle tilfælde med et meget højt fedtindhold.

Og undskyld vi laver lidt spas :bigsmile:

Aiiii, takker.

Jeg troede løbet var kørt for lidt seriøs hjælp.

Tusind tak.

Nu må i spamme!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jep, jeg har dem i mit kostudregningsprogram, og de bliver regnet med i det evige kcal-regnskab. Ved godt de er vildt "dyre". Men også fyldt med god fedt. Tænkte bare om der var nogle nødder som var bedre end andre. (hmm, der var jeg lige ved at lægge op til det igen) - altså sundhedssmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Nødder kan alle siges at være sunde.

-Fedtindholdet er generelt hovedsageligt monoumættet, altså lavt mættet fedtsyreindhold.

-De indeholder massevis af godt halløj: Vitamin E, B, zink, selenium, fibre., etc

-De indeholder ofte omega-6 fedtsyrer, og nogle lidt omega-3. Valnødder er i den forbindelse kongenødden med 5,5g/100g omega3 og 28g/100g omega6.

Undgå nødder der er ristet i olie, eller saltede.

Og der er sfl ingen grund til at bekymre sig om det høje kcal-indhold. Det er langsomt fordøjeligt, med godt fedt og fibre, så de giver også tilsvarende mere næring. (Dog som altid, meden agan)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share