vægttab med kulhydratdag?


lea1
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror jeg vil prøve det.

Er bange for at min forbrænding skal gå i stå hvis jeg har et konstant kcal.underskud. Mit mål er at få en rimelig høj forbrænding igen (den er vel lidt ødelagt af at jeg vejer 10 kilo for meget).

Du har været en stor hjælp. Tusind tak.

Link to comment
Share on other sites

Cilius jeg vil gerne undervises lidt ;) Jeg synes i er rimelig hårde ved newbiegirls kommentar.

Det der bliver spurgt om:

Hej jeg er ny i dette forum og jeg har lige et spørgsmål, jeg forsøger at smide 10 kg, og gør det ved at have kcal. underskud i form af motion og kost. Jeg har hørt at det kunne være godt for forbrændingen at have en dag med overdrevent indtag af sukker/kulhydrat for at give forbrændingen et boost er der hold i denne påstand?

Kan i kloge hoveder lige præsis vise hvor det er videnskabeligt begrundet at det skulle give et "boost" i de artikler der bliver henvist til? :devil:

Der bliver henvist til en masse andre artikler, som forfatteren selv drager konklusioner fra. Der er meget rigtigt stof imellem, men den dragede konklusion som hentyder til refeeding skulle kunne give større vægttab er aldrig blevet dokumenteret som det fremgår.

Jeg synes det er fedt hvis det virker for jer og fint at det anbefales til andre. Men det giver ingen grund til at jorde en kommentar som newbiegirl kommer med, når jeres baggrund ikke selv er på plads til det. Hvis lea1 så vælger at hun tror på jeres teori og vil afprøve det, okay, men hun og andre der læser med skal have syn fra begge sider. Det er vel fair, samt meningen med et forum? B)

Hvis i har læst alle de artikler som i henviser til, samt de artikler de refererer til. Skulle det være nemt for jer at komme med nogle konkrete "beviser". Det er svært for mange at læse artikler på det plan da de er stoppet med fagudtryk. Det kan også være svært at sortere rigtigt fra forkert. :blink:

Så kom med konkrete udtalelser og hvis de holder stik, skal jeg da nok undskylde mit indlæg.

Det er ikke at spørgsmål om at have ret, men et spørgsmål om at fortælle det rigtige. Det er ihvertfald min mening.

mbyms: dit sidte link virker ikke

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Mine kommentarer kom fra en viden jeg har tilegnet mig via bl.a. disse artikler. Jeg har personlig ingen interesse i at læse X antal undersøgelser der bliver brugt til at skrive en af omtalte artikler. For mig er det nok at se, at informationerne er skrevne ud fra bl.a. videnskabelige undersøgelser og forsøg - det har jeg tillid til er korrekt.

Jeg har også tillid til at lyset tændes når jeg trykker på lysafbryderen, og at jeg kan sige til mine venner at det passer - men jeg læser ikke 40 videnskabelige undersøgelser omkring det for at være sikker på det jeg siger.............

Enhver artikel er et sammendrag af forfatterens konklusioner ud fra de steder han henter sid viden, hverken mere eller mindre

I den artikel Cilius henviser til er der 3-4 sider referencer og henvisninger til undersøgelser og andet materiale (skal du bruge flere ........... <_< )

Den artikel jeg linker til, her linker forfatteren til kilder - og skriver en artikel omkring hvordan man kan bruge dette i fitnessøjemed.

Det er jo en god ting at omskrive videnskabelige artikler til noget vi alle kan forstå og har lyst at læse.

En af kilderne til artiklen er ekspert i hormone biochemistry, de to øvrige i fitness - umiddelbart fornuftige og gode kilder når man skriver en artikel, som netop vil omskrive videnskabelige informationer til brugbart fitnessmateriale.

Newbie's kommentarer var meget faste og bestemte - men underbyggede ikke påstandende med materiale eller links.............og omtalte andet som vås.

Jeg får skam også på huden hvis jeg laver noget lignende, og med rette - kommer man med en hård modpåstand, uden at have en eller anden form for materialehenvisning eller underbyggende informationer med - så får man også protester :)

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

Nogen gange så kan det være så trivielt (undskyld udtrykket - det er ikke sagt i arrogance), at skulle argumentere og debatere noget, som allerede har været oppe at vende en zillion gange på dette og andre boards for den sags skyld. Lav en søgning på google på [leptin og refeed], og der vil komme uanede mængder information for dit åsyn.

Kan i kloge hoveder lige præsis vise hvor det er videnskabeligt begrundet at det skulle give et "boost" i de artikler der bliver henvist til?
Prøv nu at læse den artikel jeg har linket til een gang til (eller læs den om ikke andet). Den første er ikke særlig tungt skrevet - den er spækket med informationer, hvilket kan virke overvældende - og burde kunne læses af alle.
Der er meget rigtigt stof imellem, men den dragede konklusion som hentyder til refeeding skulle kunne give større vægttab er aldrig blevet dokumenteret som det fremgår.

For søren da, du kunne da i det mindste prøve at læse artiklerne der bliver linket til. Undersøgelserne der er referet til i Leptin - the next big thing I, kan groft deles op i 3 kategorier

1. dem der påviser forbindelsen mellem leptin og vægttab/fedme

2. dem der påviser kalorierestriktion sænker leptin niveauet

3. dem der påviser glukosens effekt på leptin niveauet

Een gang til for Prins Knud...

Og mange gange undskyld for manglen på fløjlshandsker... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man prøvede at læse artiklen kritisk. Dermed ikke ment at den skal læses negativt. Samt nogle af referencerne og lidt baggrundsviden fra andre dokumenterede artikler om emnet, gik der måske et lys op for nogen.

Og det at "at søge på google" kan jeg kun grine af, hvis det er der man henter "dokumenteret viden", tja. Det gider jeg ikke kommentere yderligere.

Cilius jeg har læst artiklen flere gange og en hel del artikler udover. Ellers havde jeg slet ikke begyndt at kommentere noget.

Mange af referencerne er forsøg foretaget på mus. Mus er ikke som mennesker. Det bliver også nævnt i flere af artiklerne at det ikke er de samme processor der sker hos mus og mennesker vedrørende leptin. Derfor er der en del af principperne man ikke bare kan overføre og så sige at de gældende for mennesker.

Enhver artikel er et sammendrag af forfatterens konklusioner ud fra de steder han henter sid viden, hverken mere eller mindre

Det er ikke korekt. Gode faglige artikler er baseret på konkrete fakta, objektivt, uden forfatters egen mening.

Selvom det skulle være sandt er der stor forskel på hvordan matrialet bliver fremlagt.

Hvis vi tager artiklen som cilius refererer til, som også virker som den mest videnskabelige af de artikler som i har nævnt, kan vi godt kigge nærmere på nogle punkter.

- I physiology afsnittet begynder forfatteren med: Another possibility og Another likely possibility. Det viser, det endnu ikke er sikkert eller bevist hvormeget og hvilket leptin rent faktisk påvirker.

- Vedrørende appetit er der både korttids reguleringer og langtids reguleringer. Leptin går ind og påvirker langtids reguleringen og anses da også for at være en af de faktorer med mest betydning. Men der er jo heller ikke noget nyt i, at spiser man lidt mad bliver man hurtigere sulten og omvendt. Der er mange faktorer der afgør ens appetit. Det er hormonelt, socialt, psykologisk, fysisk, vaner og så videre.

Fakt omkring vægttab-

Det er almindeligt set at i starten af en diæt taber man meget hvorefter man går i stå. Det er fejlagtigt ofte brugt at man siger at det skyldes "metabolic adaption". Der er 3 overordnede grunde, nævnt i rækkefølge med den vigtigste først:

1. I starten af en diæt forbrændes en stor mængde glycogen. 1g glycogen binder ca 3g vand. Det forbrændes derfor nemmere end 1g fedt, hvilket kræver et underskud på ca 30 Kj.

2. Efter nogen tid bliver man mindre opmærksom på at holde diæten og ens lyst til det falder også. Det er bevist ved at, når folk på en diæt når et "plateau", og kosten derefter bliver regnet ud/målt, og vejet som da de startede, fortsætter vægttabet øjeblikkeligt.

3. Ved vægttab falder ens BMR, så hvis man fast indtager 7000Kj dagligt, vil man med tiden tabe sig langsommere, grundet faldet i BMR. Det skal dertil siges at overvægtige har et højere BMR end normalvægtige, og at det reduceres til "normalt" og ikke til et "meget lavt".

En anorexi person, burde jo ikke kunne lade være med at spise, hvis vi antager at leptin niveauet alene styrer sultcentret?

Hvis leptin "styrer" hypothalamus som omtalt, vil alle på en diæt med vægttab som formål, få et dårligt immunforsvar samt vækst vil udeblive? og vil det sige at et barn der taber sig ikke kan vokse?

Leptin har været kendt i flere år, hvis fagfolk vidste hvad det gør og hvorfor, samt at det rent faktisk også var så effektivt som antaget, havde man nok begyndt at anvende det i lidt større stil end tilfældet er?

Der er pt over 40 gener kendte som har indflydelse på energibalance og overvægt.

Der er en betydelig mere kompliceret end det bliver gjort til i de påtalte artikler.

Det der bliver sagt, er at der findes på nuværende tidspunkt ikke en kontrolleret undersøgelse, på mennesker, der entydigt viser præcis den effekt som bliver omtalt.

Det er helt sikkert et spændende emne, hvilket har betydning for mange processor i kroppen, men det kræver en del mere forskning. Jeg siger ikke at der ikke er noget om snakken, men det vil jo så vise sig i fremtiden, når det er undersøgt nærmere.

At det så virker for dig eller dig er helt fint, det har jeg også sagt tidligere. At "refeed" virker kunne skyldes at man ikke "mister modet" på en diæt, man kører ikke sur i det, når man har en dag eller hvormange man nu tager hvor man må spise mad og ikke skal "sulte". Det er også klart man nemt taber det igen, da en stor del af det vil blive lagret som glycogen, hvilket man relativt nemt taber igen. Ens BMR stiger, ja selvfølgelig gør den det, når man indtager mere end der er behov for, men den falder jo igen så snart du igen indtager mindre føde. Det kan også være at det bliver leptin der i fremtiden bliver sat på første pladsen og de grunde bliver sekundære, men lad os nu se først.

Pas på med fortolkning af diverse forskningsresultater, før de er ordentligt testede. Vi ser det gang på gang at der kommer noget frem i pressen, og når det så bliver undersøgt viser det sig ikke at holde stik. Der er det for sent, folk har taget oplysningen til sig, og så kan det være svært at få folk til at ændre adfærd igen.

PS. Det er dejligt med den rare tone herinde :thumb_down:

Jeg er imponeret over det snævre syn som mange har herinde. Fordi man har et syn på en sag, så findes der ikke andre muligheder! Tja :blink:

Link to comment
Share on other sites

Serum leptin monitoring in anorectic patients during refeeding therapy.

Lob S, Pickel J, Bidlingmaier M, Schaaf L, Backmund H, Gerlinghoff M, Stalla GK.

Max-Planck-Institute of Psychiatry, Munich, Germany. [email protected]

Circulating concentrations of leptin are exceedingly low in severe malnutrition as seen in the acute state of anorexia nervosa (AN). During refeeding therapy plasma leptin levels increase to normal and in some cases peak at values in excess of the BMI of matched controls even before a normal body weight has been achieved. Peak leptin levels are possibly the cause of an increased energy expenditure during this stage of the disorder and might predispose to renewed weight loss (rebound phenomenon). In this study we investigated the role of leptin fluctuations as a prognostic factor of therapeutic success in AN. In 11 anorectic female patients serum leptin levels, BMI and body fat percentage were evaluated in four-week intervals during a conventional refeeding program over three months (group 1). The results of the first two measurements were used to determine a range of increases in leptin levels in relation to increases in BMI. The values between the 25th and 75th percentiles determined the reference range. In a second group of 9 anorectic female patients serum leptin levels, BMI, body fat percentage and the increase in the leptin level in relation to the BMI of each subject were investigated for three months every two weeks. These patients were also treated according to the same conventional refeeding program, but the caloric intake was reduced or increased (+/-250 kcal/d) if the increase in the leptin level, in relation to the increase in the BMI, had exceeded or fallen short of the reference range. During the refeeding therapy every subject of each group experienced increases in serum leptin levels, BMI and body fat percentage. Six subjects of group 1 and six subjects of the second group had an increase in leptin levels in relation to the increase of the BMI out of the reference range at least once. To investigate the therapeutic outcome of leptin monitoring and the following alteration of caloric intake, weight gain of the patients of both groups during the whole treatment was compared. No significant difference was found. Our results probably do not support the findings that high leptin levels predispose to a renewed loss of weight. The outcome in our patients whose caloric intake was modified due to their serum leptin levels was not significantly improved.

Svobodova J, Haluzik M, Papezova H, Rosicka M, Nedvidkova J, Kotrlikova E, Kabrt J.

III. interni klinika 1. LF UK a VFN, Praha.

BACKGROUND: Serum leptin levels and resting energy expenditure are significantly decreased in patients with anorexia nervosa compared to healthy subjects. Partial realimentation of patients with anorexia nervosa increases both these parameters. However, there so far are no data concerning the relationship of serum leptin levels and resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa. The aim of our study was to follow the relationship of serum leptin levels and resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa before and after refeeding. METHODS AND RESULTS: It was found that serum leptin levels in patients with anorexia nervosa both before and after partial realimentation were significantly lower compared to healthy subjects (0.86 +/- 0.9 ng.ml-1 and 1.77 +/- 1.9 ng.ml-1 vs 6.85 +/- 3.0 ng.ml-1, p < 0.05). The total resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa both before and after realimentation were significantly lower than in the control group (4973 +/- 979 and 5263 +/- 899 vs 6401 +/- 827 kJ/day, p < 0.05). When expressed per body weight the resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa was significantly higher in comparison with the control group (122.3 +/- 20.6 and 121.5 +/- 14.2 vs 104.2 +/- 14.6 kJ/day, p < 0.05). The differences in resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa before and after refeeding did not reach statistical significance. The body mass and the body fat content increased significantly after realimentation index (14.5 +/- 1.4 vs 15.6 +/- 1.5 kg.(m2)-1 and 14.9 +/- 3.4 vs 16.6 +/- 3.7, p < 0.05) but remained still below of those of control group (BMI 22.3 +/- 2.7, body fat content 26.9 +/- 4.2). CONCLUSIONS: Our study confirmed the reduced serum leptin levels and the total resting energy expenditure in patients with anorexia nervosa compared to healthy age-matched subjects. No statistically significant relationships were found between serum leptin levels and resting energy expenditure either in healthy subjects or in patients with anorexia nervosa before or after partial realimentation respectively.

Link to comment
Share on other sites

Department of General Internal Medicine, Leiden University Medical Center, Leiden, The Netherlands. [email protected]

We explored the effects of recombinant human leptin (rL) as an adjunct of mild energy restriction (2092 kJ/day less than needed) in the treatment of obese humans as part of a larger multicentre trial. In a double blind, randomised, placebo (P)-controlled design, the effects of 10 mg of rL once daily vs twice daily (rL OD/BID, by s.c. injection) upon body weight, resting energy expenditure (REE) and energy intake were compared. The study groups comprised 9 (P), 15 (rL OD) and 6 (rL BID) healthy subjects (body mass index 27.5-35 kg/m2). We observed in both groups treated with rL a decline of body weight. [2.8+/-1.1 kg (P), 5.2+/-0.9 kg (rL OD), 7.9+/-1.4 kg (rL BID), p < 0.035]. No significant effects of rL treatment upon energy intake or REE were observed. However, rL tended to reduce the decline of energy expenditure associated with energy restriction, whereas the tendency of energy intake to increase back to baseline levels in placebo-treated subjects was largely prevented in subjects treated with rL. Additional research into the potential role for leptin and related hormones in the treatment of human obesity is warranted.

Link to comment
Share on other sites

Niskanen LK, Haffner S, Karhunen LJ, Turpeinen AK, Miettinen H, Uusitupa MI.

Department of Clinical Nutrition, University of Kuopio, Finland.

OBJECTIVE: Leptin is the product of the ob gene shown to regulate body fat and appetite in mice. It is produced by human adipose tissue also, but its physiological functions in man are poorly known. STUDY DESIGN AND METHODS: We studied serum leptin concentrations in ten obese men and 35 obese women (age and body mass index 42 +/- 7 years and 35.1 +/- 3.6 kg/m2 respectively) before (baseline) and at 17 and 57 weeks during weight loss of 10.9% of the initial weight. RESULTS: Serum leptin concentrations at baseline were 55% higher in women than in men (after adjustment for age and body fat mass, P = 0.002) and remained so during the follow-up. At baseline, serum leptin correlated with fat mass (r = 0.60, P < 0.001) estimated by bioelectrical impedance, and the changes in leptin concentrations from baseline to week 17 correlated with the changes in fat mass (r = 0.73, P < 0.001), but baseline leptin levels were not predictive of the successful weight loss. Leptin concentrations correlated with hip circumference (r = 0.49, P < 0.001 at baseline adjusted for age and sex), but the correlation with waist circumference became evident only during the weight loss (at week 57, r = 0.63, P < 0.001). CONCLUSIONS: Serum leptin concentrations are higher in obese women than in obese men before and during weight loss, but the topography of fat tissue influences serum leptin concentrations. Serum leptin concentrations do not predict the response to weight reduction

Verdich C, Toubro S, Buemann B, Holst JJ, Bulow J, Simonsen L, Sondergaard SB, Christensen NJ, Astrup A.

Research Department of Human Nutrition, Centre for Food Research, The Royal Veterinary and Agricultural University, DK-1958 Frederiksberg C, Denmark.

OBJECTIVE: To examine the relationship between fasting plasma leptin and 24-hour energy expenditure (EE), substrate oxidation, and spontaneous physical activity (SPA) in obese subjects before and after a major weight reduction compared with normal weight controls. To test fasting plasma leptin, substrate oxidations, and SPA as predictive markers of success during a standardized weight loss intervention. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Twenty-one nondiabetic obese (body mass index: 33.9 to 43.8 kg/m(2)) and 13 lean (body mass index: 20.4 to 24.7 kg/m(2)) men matched for age and height were included in the study. All obese subjects were reexamined after a mean weight loss of 19.2 kg (95% confidence interval: 15.1-23.4 kg) achieved by 16 weeks of dietary intervention followed by 8 weeks of weight stability. Twenty-four-hour EE and substrate oxidations were measured by whole-body indirect calorimetry. SPA was assessed by microwave radar. RESULTS: In lean subjects, leptin adjusted for fat mass (FM) was correlated to 24-hour EE before (r = -0.56, p < 0.05) but not after adjustment for fat free mass. In obese subjects, leptin correlated inversely with 24-hour and resting nonprotein respiratory quotient (r = -0.47, p < 0.05 and r = -0.50, p < 0.05) both before and after adjustments for energy balance. Baseline plasma leptin concentration, adjusted for differences in FM, was inversely related to the size of weight loss after 8 weeks (r = -0.41, p = 0.07), 16 weeks (r = -0.51, p < 0.05), and 24 weeks (r = -0.50, p < 0.05). DISCUSSION: The present study suggests that leptin may have a stimulating effect on fat oxidation in obese subjects. A low leptin level for a given FM was associated with a greater weight loss, suggesting that obese subjects with greater leptin sensitivities are more successful in reducing weight.

Link to comment
Share on other sites

Lidt godnat læsning til de interesserede :w00t:

Nej, det var for at vise at der er flere side af denne historie.

De viser at det ikke er entydigt, hvordan leptin rent faktisk virker.

Forskerne er objektive og fortæller selv at der skal yderligere forskning til.

Hvis der er nogen der ønsker det kan de godt få flere indlæg at se. B)

Der er flere "fejl" i artiklen som du sidst har henvist til cilius, men det viste du vel godt, med din enorme viden.

mbyms: Jeg er sikker på det også er videnskabeligt bevist hvordan en lysafbryder virker. At man ikke har læst om, fortæller jo så enten, at man er ligeglad ELLER ikke fatter det.

Der er også videnskabelige undersøgelser der fortæller hvormeget vand man skal have som minimum i døgnet. Der er sikkert mange der er ligeglad med de undersøgelser. Alligevel drikker man for at overleve.

Det er også et eksempel på at forkert information er alment blandt befolkningen.

Jeg siger ikke at der skal være videnskabelige undersøgelser der understøtter alt. Der er ting der virker, men som ikke er dokumenteret. Det er fedt nok, men lad være at overfalde kommentarer som newbiegirl kom med. Accepter når der ikke er videnskabelig evidens for det der bliver sagt. Et emne som det her skal nok blive undersøgt til bunds, og så kan i jo til den tid grine og sige hvad sagde vi.

Ja, undskyld tonen, men det var ikke mig der tog fløjlshandskerne af :angry:

Link to comment
Share on other sites

Nogen gange kan skoven være ufattelig svær at se for bare træer.. men kig og den er der ;)

Mange af referencerne er forsøg foretaget på mus. Mus er ikke som mennesker. Det bliver også nævnt i flere af artiklerne at det ikke er de samme processor der sker hos mus og mennesker vedrørende leptin. Derfor er der en del af principperne man ikke bare kan overføre og så sige at de gældende for mennesker.
Der er bestemt genforskelle mellem mus og mænd - men jeg tror det etiske råd vil brokke sig kraftigt, hvis 2 menneskers blodomløb blev koblet sammen. Forsøget jeg tænker på, er et hvor 2 mus (eller var det hamstre..) blodbaner blev koblet sammen. Den ene overvægtig og den anden slank. Den slanke fik administreret leptin, hvorefter den fede mus tabte sig... pudsigt når leptin ikke burde have noget med sagen har at gøre :blink:
I physiology afsnittet begynder forfatteren med: Another possibility og Another likely possibility. Det viser, det endnu ikke er sikkert eller bevist hvormeget og hvilket leptin rent faktisk påvirker.

Hvis du forventer et svar ala: Leptin influerer 94,3545% af vægttabet, må du nok gå herfra skuffet. Som du selv ved, så er det jo netop ikke måden forskningsundersøgelser bliver lavet på. Se venligst min første kommentar igen.

1. I starten af en diæt forbrændes en stor mængde glycogen. 1g glycogen binder ca 3g vand. Det forbrændes derfor nemmere end 1g fedt, hvilket kræver et underskud på ca 30 Kj.

2. Efter nogen tid bliver man mindre opmærksom på at holde diæten og ens lyst til det falder også. Det er bevist ved at, når folk på en diæt når et "plateau", og kosten derefter bliver regnet ud/målt, og vejet som da de startede, fortsætter vægttabet øjeblikkeligt.

3. Ved vægttab falder ens BMR, så hvis man fast indtager 7000Kj dagligt, vil man med tiden tabe sig langsommere, grundet faldet i BMR. Det skal dertil siges at overvægtige har et højere BMR end normalvægtige, og at det reduceres til "normalt" og ikke til et "meget lavt".

Ad 1)

Der er vist intet nyt under solen... tror ikke der er nogen som er særlig uenig i udsagnet - hvis jeg måtte have skrevet noget, som kan tolkes direkte imod dette, må du da meget gerne quote det..

Ad 2)

Come on.. ja, for hr og fru Danmark som følger diæten fra Ude og Hjemmet, lyder det meget meget sandsynligt. Men for den gruppe er leptin og refeeds slet slet slet ikke et problem eller bør være en bekymring. Indtil du som mand rammer en fedtprocent på omkring 12-15% eller 17-20% for kvinder, kommer der resultater så længe du er i et kcal underskud. Skal du under dette punkt, kræver det mere og mere planlægning - herunder refeeds eller waving af kulhydrater (hvilket gør samme ting).

Ad 3)

Og leptin har en forunderlig effekt på både testosteron og thyroid produktionen... = meget plausibel årsag til faldet i BMR.

Kan vi skære overvægtige og normalvægtiges BMR over i så specifikke intervaller? Det betyder samtidig, at overvægtige er selvforskyldt i deres problem, og de faktisk har endnu bedre forudsætninger for at være slanke end slanke mennesker? :blink:

Samtidig viser det sig, at overvægtige har massere af leptin i blodet, men deres sensitivitet overfor leptin er utrolig lav (fundet ved at administrere ekstra leptin til dem - uden de store resultater). Det virker da pudsigt at proklamere, at leptin stadig har intet med vægttab at gøre...

Leptin har været kendt i flere år, hvis fagfolk vidste hvad det gør og hvorfor, samt at det rent faktisk også var så effektivt som antaget, havde man nok begyndt at anvende det i lidt større stil end tilfældet er?

For en lille håndfuld år siden, var nogens forventninger også utrolig store til leptin. Problemet er som beskrevet ovenfor, at overvægtige mennesker udviser en mindre sensitivitet overfor det - dvs. problemet er receptorerne i stedet for mængden af leptin i overvægtige. Der er ikke spørgsmålstegn ved leptins rolle, men i forbindelse med fede mennesker virker deres receptorer ikke overfor det, hvorfor der bliver kigget på andre stoffer der efterligner leptin.

For normalvægtige mennesker (med respekt til tidligere fedtprocent) som taber sig i forbindelse med eksempelvis bodybuilding, forholder det sig anderledes. Sensitiviteten overfor leptin er stadig intakt, hvorfor et stigning i koncentrationen vil have en udsøgt og dejlig effekt på vægttab og BMR.

Lidt lækker læsning om sultfornemmelse og leptin hos normalvægtige kvinder på diæt - link

Et vigtigt moment for diskussionen, er at vi bliver enige om det er småfede mennesker eller personer med lav fedtprocent vi snakker om... mit take: lav fedtprocent. (den anden gruppe er der ikke så meget hurlumhej i)

Link to comment
Share on other sites

Ja, undskyld tonen, men det var ikke mig der tog fløjlshandskerne af

Tør øjnene Stubbe - at vinde en diskussion på nettet er som at vinde para olympics ;)

Problemet med de undersøgelser du har gravet frem, er at enten er de lavet på anorektiske personer (refeeds skulle have været sat ind liiidt tidligere :lol:) eller på overvægtige mennesker, hvor mængden af leptin og refeeds kan være fløjtende ligemeget.

Hvis du er fed virker kcal underskud uanset hvad.. er din fedtprocent højere end 15% som mand eller 20% som kvinde, så vil du tabe dig glimrende med et kcal underskud... er du på 10% som mand og 15% som kvinde, er situationen væsentlig anderledes. Selvsagt du stadig kan gennemtvinge vægttab - men målet er samtidig at spare så meget muskelmasse som muligt i processen (sjovt nok). Refeeds er fantastiske til det formål.

Link to comment
Share on other sites

:unsure: Hvis det gælder om at "vinde diskutionen", så skal jeg nok holde inde, for det er ikke mit formål. Det er da for latterligt.

Hvis du læser de kilder der er, til de artikler du henviser til, ser du forsøg der er lavet på dyr og diabetes patienter. :lol: Så ved jeg ikke helt hvor fagligheden er i det. Det er noget en forfatter gør, når han mangler evidens for det han siger.

Den sidste artikel du kommer med er god. Den viser desværre kun, at for lille energiindtag giver større sultfølelse, og det er leptin som er involveret.

Den siger også at leptin ikke har noget med vægttab og fedtmasse at gøre.

Det er samme resultat du møder igen og igen. B)

Men det er artikler i den kaliber jeg har efterlyst hele tiden.

Jeg er stadig åben overfor ny data vedrørende emnet: leptin og vægttab

Det er vel det denne tråd handlede om?

Link to comment
Share on other sites

Jepper, vægttab hos personer med lav fedtprocent (se tidligere def.), og ikke anorektiske der har tvunget kroppens funktioner så uhyggelig langt ud, at de er særtilfælde uden lige - eller fede personer som går fra en fedtprocent på 30 til 20.

KISS gælder også ved diæter, men det skal samtidig virke :)

Prøv i stedet at finde alle de studier du snakker om foretaget på ovenstående målgruppe (dem med lav fedt%), som ikke påviser en sammenhæng mellem leptin og vægttab over længere tid. Dvs. vi snakker ikke 3 dages kcal restriktion, men i stedet noget som minder om en 8+ ugers diæt.

Kan du grave det frem, er jeg meget meget lydhør. Vi er her heldigvis alle for at blive klogere ;)

PS. Det har intet med at vinde diskussionen, men overvægtige mennesker (20+ i fedtprocent) er ikke særlig spændende - enhver form for kcal restriktion, og kg'ene rasler af dem med minimalt tab af muskelmasse.

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Stubbe, min pointe var, at det netop ER videnskabeligt bevist at en lyskontakt virker som den nu engang gør........men hvis jeg fortalte mine venner at en lyskontakt virker således, så behøver jeg ikke at læse alle videnskabelige undersøgelser for at oplyse dem dette..............forstår du hvad jeg mener............?

Men, iøvrigt, jeg vil nok give dig lidt ret i, at tonen sommetider kan blive for arrogant eller bidsk....................

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg ville nu også mene at Lea har ret...........500-1000 kcal underskud i forhold til normaldiæten giver ikke nødvendigvis vægttab særlig hurtig. Hallå........jeg har kørt på diæt nu 10-12 dage på et kalorieantal der ligger lige over mit hvilestofskifte (100 kcal ca) - og har ikke tabt et gram.........................??

Men Lea - såvidt jeg husker - en kvinde skal da normalt ligge mellem 19 og max 22 - for at kaldes normal........og ikke nødvendigvis overvægtig......???

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share