Bagmanden

Medlemmer
  • Content count

    790
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

Everything posted by Bagmanden

  1. Håndlapper

    Fitnessdk har nogen. Om du kan rykke dem i stykker på et par mdr. skal jeg ikke kunne sig. Det føles som noget neopren-lignende materiale.
  2. Jeg falder i det glatte føre!

    Prøv "Spiky" f.eks. http://www.spiky.com/ MarathonSport har haft dem, mon ikke Løberen eller Friluftsland også kan hjælpe dig. MøllerSport som også ligger ved Århus (en O-løber butik) kan sikkert også hekse et eller andet. http://www.mollersport.dk/ http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?t...86&Pid=7912
  3. Anbefalinger: Spinning II el. III

    Jeg har desværre kun meget begrænset erfaring i SATS. Men der går rygter om at Anette Berg træder en super tung cykel Måske Spock, Arne og de andre kan guide dig der?
  4. Spinningeventkalender

    Event titel: 3-timers Dato og sted: Lørdag 4. november 2006 kl. 10-13 - Fitnessdk - åbning af det nye i Valby Instruktør(er): Diana/Maria(?) Link: http://fitnessdk.dk/index.php/12/599#link1 ------------------------------- Event titel: Spinningevent Dato og sted: Lørdag 18. november 2006 kl. 12-15 - Fitnessdk - Ro's Torv Instruktør(er): Kristian Rønne Link: http://fitnessdk.dk/billeder/Spinning%20ev...20kl.12-15..pdf ------------------------------- Event titel: 6 Timers spinning med 6 forskellige instruktører Dato og sted: Lørdag 11. november 2006 kl. 12 -18 - Sportsclub Farum Instruktør(er): Ikke oplyst Link: http://www.spinning-world.biz/internationa...p?aftalerid=131 ------------------------------- Event titel: Spinning-Marathon med Rene Dato og sted: Tirsdag d. 21 nov. Kl 17.30-19.30. - Fitnessdk - Tåstrup Instruktør(er): Rene Link: http://www.fitnessdk.dk/index.php/12/621 ------------------------------- Event titel: Jule Marathon Dato og sted: 9.december 2006 kl.?? - Sportsclub Allerød Instruktør(er): Peter Link: http://www.spinning-world.biz/internationa...p?aftalerid=125 ------------------------------- Event titel: Midnight spinning for de seje. Dato og sted: Lørdag 11. december 2006 kl 20-08 - Fitnessdk - Odense Instruktør(er): ikke oplyst Link: http://www.fitnessdk.dk/index.php/12/620 ------------------------------- Event titel: MOL-spinningtræf, Del II Dato og sted: 20. januar 2007 - kbh området (tid og sted under stadig udarbejdelse Instruktør(er): Ikke fast besluttet Link: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=34972 ------------------------------- Event titel: 24-timers / BørnecancerFonden Dato og sted: 10-11 februar 2007, Lørdag kl 12 - Søndag kl 12, Slangerup Instruktør(er): Ej fastsat endnu Link: http://www.spinning-world.biz/cancer/ ------------------------------- Event titel: Dato og sted: Instruktør(er): Link: Mener også BladeWalker/Martin Frank havde gang i noget kalender på et tidspunkt?!
  5. Ny racercykel

    Der findes tabeller som vejlleder til længde på pedalarm, men de er også "skudt ned" i mange sammenhængde. Det kræver tilvænning at skifte længde men ellers tror jeg man skal køre med det man finder sig godt til rette med.
  6. Felt cykel

    Mon ikke Nærum Cykler kan hjælpe dig: http://www.nccykler.dk/index.html eller Ride4fun: http://www.ride4fun.dk/group.asp?group=213⊂=207 Alternativt kan du jo droppe dem en mail: http://www.felt.de/felt/index.php?de_impressum
  7. makspuls

    Der findes flere "zone"-inddelinger. Jeg bruger selv 4 zoner: Grøn (restitution) Blå (anstrengende arbejde, populært kaldet fedtforbrænding) Rød (hårdt arbejde, populært kaldet sukkerforbrænding) Sort (max intensitet, populært kaldet syre-træning) Andre kører en skala fra 1-5, 1-10 eller Borg-skalaen. Min "80%"-grænse, eller hvad du nu vil kalde den, er mellem Blå og Rød. Man kan beskrive det ved, at Blå-zone er omkring mit marathon-tempo og Rød er en times hårdt løb (på friske ben ;). Grøn er hygge-jogge-tur og sort er f.eks. interval-træning. Der er iøvrigt forskel på mine "cykel"- og "løbe"-zoner (da det er forskellige dicipliner). Jeg behøver kun huske på tallet hvor Blå og Rød zone "mødes". Lad os sige det er "puls 152" (f.eks. din 80%-grænse). Man kan tydeligt mærke når man går fra rødt til sort (maximal-syretræning) eller slapper for meget af og falder fra Blå ned i Grøn zone. Der er flere versioner af Polars software. Du kan under din personprofil se både %-værdierne og tallene beregnet fra din maxpuls. Den gængse regel er, at hvis man træner så hårdt, at man ikke har lyst til at tale "med sidemanden" - så er man i den røde zone. Alt dette kan naturligvis gøres mere eller mindre videnskabeligt end jeg har beskrevet her.
  8. makspuls

    En ting er % af Maxpulsen. En anden ting er % af "Puls-reserven" altså det pulsområde du kan arbejde "indenfor". Pulsreserve = Maxpuls - Hvilepuls. Altså 80% af Pulsreserve: Max = 180 Hvile = 80 Pulsreserve = 180 - 80 = 100 80% af pulsreserve = 80% af 100 = 80 Dvs. for at arbejde på 80% af din pulsreserve skal du ligge på = hvilepuls + 80% af pulsreserve Arbejdspuls = 80+80 = 160 (som jo så er højere end 80% af max).
  9. Ny racercykel

    Et emne der diskuteres både i race- og MTB-verdenen. Lidt overvejelser sakset fra "Feltet": " En længere pedalarm fungerer i praksis som et lavere gear. Med samme spænding i musklen og samme tryk (i kg eller N) på pedalen vil kadencen være lavere med længere arme. Så man behøver ikke frygte hverken for sine knæ eller mælkesyrechok, i alt fald ikke når man først har vænnet sig en ændret længde. Det er korrekt at profferne ofte kører med forholdsvis lange arme, men det gælder ikke alle. Indurain og Riis kørte med 180 MM, Lemond med 175, mens kæmperne Bäckstedt og den tidligere fakta-rytter Björnar Vestöl kører/kørte 175 - begge over 1.90. Ingen sammenligning i øvrigt ..... Effekten af kortere eller længere pedalarme bliver oftest overvurderet. Det er ganske små forskelle, vi taler om. Forskellen fra 170 MM til 175 MM er ca. 3 %. Du kan finde ryttere med samme benlængde, der har større forskel på deres sadelhøjde! Og man kan stille spørgsmålet: hvis en rytter på 170 cm kører med 170 MM pedalarme, hvad skal en rytter på 190 cm så køre med? Nej, vel. Og jo, den gennemsnitlige relation mellem højde og benlængde er nogenlunde konstant, så sammenligningen er relevant nok. Man siger at man bliver langsommere i en spurt med længere pedalarme. Korrekt når man undtager den korte spurt fra lav fart. Her er de lange arme hurtigst. Men som sagt sværere at få pisket rundt, når farten bliver høj. " Altså lidt firkantet sagt: En sprinter vil gå efter korte pedalarme for at kunne komme med i rykkene. En bjergrytter/enkeltstartsrytter tænker i "kraft*arm" og vil vælge lange pedalarme. "Højden" af pedalerne kan også påvirke den "faktiske" længde af pedalarmene. Iøvrigt er SheldonBrown altid et godt sted at kigge: http://sheldonbrown.com/gain.html
  10. Hvilket pulsur?

    Jeg vil ikke anbefale noget specielt, så meget kendskab har jeg ikke til de forskellige ure/mærker. Efter sigende er ure uden brystrem ikke er særligt pålidelige. Jeg forslår I måske overvejer et ur med brystrem. F.eks. har Polar netop udviklet en sports-BH sammen med Adidas. Der er pulsmålerremmen integreret. Held og lykke i jagten!
  11. Udstyr til vinter MTBing

    Et andet lille trick til rengøring af cyklen. Bor man i lejlighed og har lidt svært ved at spule cyklen i gården, så smut forbi en tankstation på vejen hjem. Der kan man ofte få/tage en spand sæbevand og en børste til at klare det værste mudder Den, der har flest legesager, har vundet!
  12. Udstyr til vinter MTBing

    Et bud, der er sikker flere detaljer. Vinter i skoven er sjov, normalt er det nemmere at holde varmen der end på landevejen. Hjelm! Handsker (min. 3 "fingre" så du kan skifte gear og bremse) Vindtæt tøj der sidder stramt. Det får nogle knubs så lad være med at købe noget alt for dyrt. (evt. også svedundertøj). Mtb-sko (enten specielle vinterstøvler eller brug et par goretex-sokker udenover dine sportsstrømer. Der skal være plads i skoen til det) Evt. briller med gult/klart glas til at tage grene mv. Pandebånd til ørerne (man kan få tynde huer til at have under hjelmen meeen det kan let blive for varmt). En lille rygsæk med: Ekstra slanger Mini-værktøj + evt. dækjern Mini-Pumpe Et såkaldt "Power-link" (led til at samle kæden med) Såkaldte Tire Boots kan også være en ide (en slags klistermærker der kan lappe flænger i dækket) evt. en camelbak eller platypus (vandblære der kan ligge i rygsækken). Alt efter hvor lang turen er ;) Mobil-telefon Dankort (så du kan komme hjem hvis grejet svigter bigtime) Nogen vælger at køre med rygskjold/impact vest meeeeen det er nok lige i overkanten til alm. XC-kørsel (Cross Country -altså alm. MTB-ruter i skoven). Alternativet til Goretex-sokker er fryseposer udover strømperne- let, billigt og vind/vandtæt. Dæk afhænger helt af ruten. Een ting er selve dækket, et andet er dæktrykket! Er ruten blød = lidt knopper, er jorden frossen kan du klare dig med nogle lidt hurtigere dæk. Undgå at købe dem med for store knopper og alt for tunge! Smalle dæk skærer sig gennem blødt mudder og kan gribe i underlaget der. Dæk er meget en smagssag alt efter teknik osv. Racing Ralph fra Schwalpe kan være et forslag. Så tror jeg du er "all set". Vi ses i sporet! Den der bremser taber.
  13. Concept 2 (ergometer) roning i Randers eller omegn...

    Ja, jeg mener at huske det var Concept II, som vi kender dem. Kan I ikke bare bruge et Fitness-center? Jeg ved flere af Fitnessdk's har Concept II'er stående. I må da kunne tale for jeres syge moster og få en "prøve-time". Sidste gang var der vist noget normalt MTB-orientering. Noget luftgevær, hvor det kunne svare sig at lade en skyde det meste, og en eller 2 spæner "straf-omgangene" imens. Så var der noget med svømning og dykning i koldt vand. Der er det vigtigt at være sikker på, hvad man læser! Der var også noget passage af nogle høje bomme. Det kræver samarbejde, men med lidt kreativitet går det jo også. Det bliver et konge ræs!
  14. Concept 2 (ergometer) roning i Randers eller omegn...

    Har kørt dette race før og været igennem netop denne diciplin før. Vi roede vist godt 500-700m pr. mand ad gangen, for ikke at smadre os helt. De 2 personer, der står ved siden kan evt. hjælpe lidt med at trække i håndtaget. Det er nu ikke der racet bliver vundet men hvert sekundt tæller jo Hurtige skift og hjælp manden, der skal ro, med at komme på plads - så går det ikke helt skævt.
  15. Makkerredning i kajak - hvordan?

    Ja lidt :4thumbup:
  16. Makkerredning i kajak - hvordan?

    Bingo! Pinligt man ik kan huske hvad den hedder på stående fod :( Men den bør altid med i havkajakken. Pagajflyder.... (men der må da være et sejere ord?!)
  17. Makkerredning i kajak - hvordan?

    Du vender kajakkerne mod hinanden. Ham i kajakken læner sig over og holder ved front af den anden kajaks cockpit (og holder pagajerne). Kajakkerne danner et V. Makker lægger sig mellem kajakkerne (inden i V'et). Hans mås er ca. udfor hans kajaks cockpit. Ved at lægge armene på de 2 kajakker (ved spidserne af V'et), benene ind mod centrum af V'et. Dermed kan man løfte måsen fri af vandet og slide ind i cockpittet. Der findes også andre metoder, nogen kræver en oppustelig ting (som man altid har med i havkajak). Giver det mening? Jeg kigger lige google også.
  18. Alt for høj puls i starten af marathonløb

    Opvarmning? Hvad gjorde du der? Ellers enig med Camilla. Det kan være ræsnerver, det er svært at løbe sit eget tempo i starten, masser af mennesker og zigzak.
  19. Beretning fra et Adventure Race

    Helt alene i AR-verden er du nu ikke Men man kan jo desværre ikke køre alle de ræs man gerne vil Tillykke med endnu et "hak i kasketten"!
  20. Skov cykling

    Hej, Du kan få alt det hjælp du vil :) Start med at lave et budget for køb af cykel. Husk du skal regne penge til hjelm, lidt værktøj, en lille pumpe og ekstra slanger. Cykelsko (mtb-sko) er nok at foretrække, selvom det kræver lidt tilvænning at køre med dem. En ordentlig fodpumpe er også god at have hjemme. Normalt skal man nok forvente at bruge 5000-7000,- på en god mountainbike. For de penge kan du enten købe en god ny eller en brugt der er lidt mere liret. Det er smag og behag. Så er det ellers bare med at fylde drikkedunken pakke en lille rygsæk med lidt værktøj (et mini-tool), mini-pumpe og et par ekstra slanger. På med hjelm og cykelsko og komme ud i sporet Nogen bruger en "camelbak" eller "platypus" (en drikkeblære) i rygsækken, Så har man sin vædske i rygsække og kan drikke selvom man har begge hænder på styret. Men det er nok ikke så vigtigt på de første par ture. Drop mig en PM hvis du vil have link til nogle cykelbutikker (jeg ved ikke hvor meget reklame vi må lave her i forumet). Der er rigtig meget hjælp at hente her: mtb.dk eller rudemtb.dk det er flinke folk der er der :4thumbup: Husk altid at købe en cykler der passer dig i størrelsen! Aldrig købe noget der er for stort eller småt - heller ikke selvom det er billigt!
  21. Pludselig høj puls under løb

    Det lyder godt nok voldsomt. Føles det som din puls stiger så kraftigt? Eller er det bare en fejl-aflæsning af pulsuret - som er helt normalt?!
  22. Armholder til mp3 afspiller - hvor købes de?

    Næmli. Marathon Sport har dem også.
  23. grip pads

    Fitnessdk har dem i hvert fald.
  24. Ironman

    www.triathlon.dk er stedet :4thumbup: Skriv i gæstebogen hvis du mangler et bestemt stævne ellers er der en rimelig kalender og stævne liste. Ellers er du meget velkommen til at skrive så skal vi hjælpe alt det vi kan! Det er en lækker udfordring og en stor oplevelse! PS: Nu skriver du "rigtig" ironman - er det så et stævne under Ironman-konceptet altså med mulighed for kvalifikation til Hawaii så er det her du skal kigge: http://www.ironman.com/ Ellers er der mange stævner på samme distance (f.eks. Fredericia, Almere i Holland, Kalmar i Sverige osv.). De må ikke kalde det Ironman (Ironman er et "brand" som f.eks. Coca Cola). Derfor hedder det "jernmand" eller Iron-distance. Jernmænd/Iron-distance-races er normalt billigere at deltage i men så er kvaliteten/standarden normalt også lidt under Ironman-stæverne.
  25. Tyren ved bastrup sø

    Bakker sir du?! :) Så skal du jo til Hallandåsen! 100km med 1400-1800 højdemeter :4thumbup: Jeg har vist et rute-kort jeg kan maile dig http://www.triathlon.dk/tyr/aaretstyr.html