RunnersHigh

Medlemmer
  • Content count

    1527
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by RunnersHigh

  1. Lige præcis. Jeg har skrevet en del indlæg for år tilbage på nærværende forum om HITs fordele ved cardio-træning med dertil hørende links til studier (søg selv, hvis du gider, for det gør jeg ikke!). Det er for mig indlysende og hævet over enhver tvivl at HIT cardio-træning meget effektivt hæver både konditallet og fedtforbrænding (herunder afterburn og hvile-forbrænding. HIT cardio-træning er i den hensende klart mere moderat cardio-træning overlegen. At der så indlysende er klare ulemper ved HIT cardio-træning, det er en anden sag, ligesom denne træningsform heller ikke er optimal for bl.a. utrænede indivder.
  2. Træningsfrekvens og overtræning.

    Mads har vel egentlig sagt det: Det afhænger af især form, træningsintensitet og distance. Hvis jeg f.eks. har løbet et høj-intensitets træningspas (80-90% af max), kan jeg godt løbe dagen efter, men slet ikke med samme intensitet. Typisk vil jeg så løbe et restitutionsløb på ca. 60-65% af max.
  3. løb udenfor pt?

    Løber hele året, det er absolut ikke noget problem og giver et ekstra udfordrende element i træningen. Hvis det er rigtig glat, har jeg pigge på, men ofte er det nok med trail-sko.
  4. Konditions træning i meget varmt vejr

    Det ved vi ikke passer. Det er ikke svært at finde undersøgelser, der sandsynliggører, at høj intensitets-træning øger fedtforbrænding mere end cardo-træning ved lavere intensitet.
  5. Ny bog: Mælk ødelægger dit helbred

    Dokumentation?
  6. J.D's log

    Respekt herfra.
  7. Udstrækning - er det nødvendigt ?

    Diverse undersøgelser usagt er min egen erfaring gennem mange års træning entydigt, at udstrækning efter hård cardio-træning (så som løB) i væsentlig grad forebygger ømhed i musklerne dagen(e) efter. Ved løb gælder dette i særlig grad læg- og lårmuskler. Man kan jo lave sit eget lille eksperiment og presse sig selv med langt og/eller hårdt løb, undlade udstrækning, og se hvordan man har det dagen(e) efter.
  8. Spinning vs. løb

    Nej, det kan man ikke. Særlig lægmusklerne bliver ikke belastet på samme måde ved cykling/spinning. Men det er klart, at begge dele er god cardio træning, såfremt man ikke hygge-træner, som det nævnes.
  9. interval eller lunte løb?

    Som andre også har nævnt, er det meget usandsynligt, at man kan føre længere samtaler ved en puls på 90% af max pulsen. 10 km/t er, som du selv nævner, ikke vanvittig hurtigt. Så med mindre du er i dårlig form, har du næppe løbet med 90% ved denne cruiser hastighed.
  10. Blåbær mindsker mavefedt

    Kilde?
  11. Max en halv liter mælk om dagen for voksne mennesker

    Nu har vi så en kilde, der bl.a. siger "..the present review shows that there is still no clearcut evidence about the impact of these structural changes on some health properties of milk such as CVD, diabetes and allergy." Med andre ord taler denne kilde mod, at der skulle være en sammenhæng mellem homogeniseret mælk og CVD (hjerte-kar sygdomme). Måske vi kunne få ptpoul på banen med en kilde eller to, der bakker hans påstand op om at: "..fedtet i mælkeprodukter der er homogeniseret i højere grad kan sætte sig på indersiden af dine kar, hvis du er prædisponeret for dette."
  12. Hello Fitness

    Er der nogen der har erfaring med dette koncept og/eller kunne tænke sig at give deres besyv med? Det er dybest set fællestræning udendørs.
  13. Fedtopløselige vitaminer

    Er der nogen, der ved, hvad der sker med vitaminerne A,D,E og K, som er lagret i kroppens fedtvæv, ved tab af fedtvæv? Bliver disse vitaminer frigivet til blodbanen, bliver de genoptaget, går de til grunde eller hvorledes?
  14. Fedtopløselige vitaminer

    Tak for det. Så vil jeg lige høre om du har en kilde, link eller lignende, der underbygger dit svar. Altså at fedtopløselige vitaminer lagret i fedtvæv forbliver i kroppen, selvom det fedtvæv, de er lagret i, forbrændes.
  15. Fedtopløselige vitaminer

    Nogen der har et kvalificeret bud på mit oprindelige spørgsmål? (jvf. 1. post i denne tråd)
  16. Pharma Runner

    Velkommen blandt løberne. Det er en klog strategi, at du arbejder hen imod at holde pulsen lidt længere nede, og du bliver ved med at holde øje med de klassiske (opstarts) overstrengelses skader (læs: skinnebenet gør nas og knæene skriger).
  17. *** Mind over Matter ***

    Nu hvor det er juleferie løber jeg stort set hver dag. Er begyndt at teste et - for mig - nyt koncept: Løber i lavere pulszone (ca. 70-75% af max puls) idet jeg nu træner hen imod mere udholdenhed (læs: længere løbetid). Det er jo ganske behageligt at ligge og cruise i denne zone, når jeg er vant til at ligge på 80-85%. Så det tror jeg ikke jeg stopper med foreløbig. :xmas: :xmas: :xmas:
  18. løbe/gå sko

    En masse god info fra Kongsfeldt. Jeg kan så tilføje, at du godt kan købe et par læderstøvler uden gore-tex, der er rimelig vandtætte; såfremt du imprægnerer dem jævnligt. En dåse bivoks står i 35 gode danske kroner for tiden, og det lukker godt af for vand og skidt.
  19. Top fiskeolie?

    Nej lige det kan man faktisk ikke diskutere.
  20. Sandheden om effektivt fedttab

    Sandheden er at HÅRD cardio træning er den sikre vej til fedttab. Drop al jeres kalorietælling og hygge-træning hvis i vil tabe jer. Giv den MAX gas med cardio træning, og bliv ved med at øg når jeres form bliver bedre. Træn hårdt - så sker der noget!!
  21. *** Mind over Matter ***

    God løbetur i dag. De sædvanlige 4-5 km med 80% puls i snit. Der var godt blæs på i dag, men jeg faldt ikke for fristelsen af at løbe for hurtigt.